Liettuan matkustajajunaliikenne

Liettua sijoittaa rahaa Rautateiden kehittämiseen Latvian ja puolan rajalla:

"Rail Baltica" design for this year will be 20 million. litų Lithuanian Railways, 05/12/2010 08:41

http://translate.google.fi/translat....verslobanga.lt/lt/spaudai.full/4bea3fde9a5fd

Korjatkaa jos olen väärässä, että nyt on aikamoisessa myötätuulessa rautateiden kehittäminen Baltian alueella?

Siltä tosiaan näyttää. Näitä investointipäätöksiä julkistetaan säännöllisin väliajoin, ja lisäksi tuo Rail Baltica -selvitys on juuri käynnistetty.

Ainoa maa, josta ei kuulu mitään, on Latvia. Ehkä siellä on vielä kriisitunnelma päällä. Viron innokkuutta lisää varmaan se, että luottamus talouden nousuun on vahvaa, ei ehkä vähiten siksi, että euro otetaan siellä käyttöön 1.1.2011.
 
Siltä tosiaan näyttää. Näitä investointipäätöksiä julkistetaan säännöllisin väliajoin, ja lisäksi tuo Rail Baltica -selvitys on juuri käynnistetty.

Ainoa maa, josta ei kuulu mitään, on Latvia. Ehkä siellä on vielä kriisitunnelma päällä. Viron innokkuutta lisää varmaan se, että luottamus talouden nousuun on vahvaa, ei ehkä vähiten siksi, että euro otetaan siellä käyttöön 1.1.2011.

Eläs sano, Latviassa on kuitenkin alkamassa ja/tai alkanut study ratojen sähköistämisestä.

Lisäksi kohta Latviassa alkaa Skrīveri-Krustpils osuuden modernisointi.

..Syöttöliikenne kehitys tulevaan railbalticaan on ihan yhtä tervetullutta kun itse radan rakentaminenkin.

Saapahan ainakin markkinoitua radan rakentamista paremmin, kun sen aika tulee.

Rahdin liikkuminen on yhtä lailla tärkeää, kuin matkustajienkin

Eniten mielestäni EVVK mentaliteettia on Puolassa. Siellä on ainoastaan ikuinen kina onko reitti Suwalki-Augustow-sokolka-Bialystok VAI Suwalki-Elk-Bialystok

Nyt on tullut vielä joku ihan uusi paikkakunta joka lobbaa itseään reitille....
 
Viimeksi muokattu:
Siltä tosiaan näyttää. Näitä investointipäätöksiä julkistetaan säännöllisin väliajoin, ja lisäksi tuo Rail Baltica -selvitys on juuri käynnistetty.

Ainoa maa, josta ei kuulu mitään, on Latvia. Ehkä siellä on vielä kriisitunnelma päällä. Viron innokkuutta lisää varmaan se, että luottamus talouden nousuun on vahvaa, ei ehkä vähiten siksi, että euro otetaan siellä käyttöön 1.1.2011.

Lisäksi Latvia otti juuri itä rajallaan käyttöön toisen kiskoparin Indra-Bigosovo välille, joka mahdollistaa rahdin kuljetuksen kasvatuksen ja jopa Riika-Gomel junan uudelleen käyttöön oton.

Lisäksi Latviassa on käynnissä parhaillaan massiivinen tender kaluston uusimiseksi.

Kaikista kovin juttu Latvian rautatie skenessä on kyllä tuo sähöistys study joka valmistuu 15 kuukauden päästä
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkös joku, että miten Liettuassa etenee kyseinen radan modernisointi?
Käsitykseni on, että tämä tärkeä transitoliikenteen reitti olisi jopa kunnostettu 2000-luvulla, mutta se ei ole läpi kaksiraiteinen juuri niin kuten tuossa puhutaan. Eihän tuo 120 km/h kovin kummoinen nopeus vielä ole. Eri asia on, voiko sitäkään aina täysin hyödyntää, koska tavaraliikenne on niin vilkasta.
 
LG on palauttanut 6.8.2010 alkaen paikallisjunaparin Kaunasista Siauliaihin ja takaisin perjantaisin ja sunnuntaisin. Tuollainen junayhteys on ollut olemassa ennenkin, mutta ei enää ainakaan viiteen vuoteen. Kai näin saadaan myös vaihdettua Radviliskisin dieselmoottorijunayksiköitä normaalin liikenteen välityksellä.
 
Liettuassa näyttää tapahtuvan vaikka mitä jännää juna infran kehittämisessä. Lisäksi Liettuan ja Puolan rajalla rakennetaan Rail Baltica baanaa.


2010-09-29 - Deal Watch drukuj
Lithuania: Contract signed for Rail Baltica feasibility study


http://www.railwaymarket.eu/news/1339

On the 28th of September, the state-owned Lithuanian Railways signed a contract for creation of a feasibility study for the Sestokai – Marijampole section of Rail Baltica line.


2010-09-10 - Infrastructure drukuj Lithuania: EUR 74m for second track on the Kyviskes – Valciunai line



The state-owned Lithuanian Railways received assurance, that it will get LTL 257m (EUR 74.4m) from the European Union funds for construction of a second track on the line between Kyviskes and Valciunai.


http://www.railwaymarket.eu/news/12...the+Kyviskes+%26%238211%3B+Valciunai+line.htm
 
The state-owned Lithuanian Railways received assurance, that it will get LTL 257m (EUR 74.4m) from the European Union funds for construction of a second track on the line between Kyviskes and Valciunai.
Tämä on puhdas tavaraliikennerata, jolla ei tietääkseni ole koskaan ollut henkilöliikennettä. Rataa käyttävät Valko-Venäjältä Kenan aseman kautta tulevat ja Vaidotain suurelle järjestelyratapihalle matkalla olevat tavarajunat. Rata kulkee Vilnan eteläpuolella melko maaseutumaisessa ympäristössä.

Tällä saattaa olla se vaikutus, että tavaraliikenne Vilnan henkilöaseman läpi hiljenee ja ratakapasiteettia vapautuu muuhun käyttöön.
 
Jokohan Sestokain ympäristössä tehdään jotain ratatöitä, kun Sestokai-Kaunas-Sestokai-junapari (aamulla Kaunasiin, illalla takaisin) on poistunut aikatauluista ilmeisesti jo 30.5. alkaen? Iltajunan tilalla on Kaunas-Kazlu Ruda-Kaunas-junapari ilmeisesti AR2-moottorivaunulla. Toukokuun alussa tuo Sestokaissa yöpyvä junapari ajettiin D1-rungolla. Lakkauttamalla tuo junapari saadaan tietysti myös yksi D1 pois kierrosta ja kenties saman tien naulatehtaalle. Tosin LG on kyllä maalannut D1-runkoja uusimpaan väritykseensä, eli aivan täysin niistä ei kai vielä olla luopumassa.
 
Yllättävää kyllä, Liettua ja Valko-Venäjä keskustelevat Vilnan ja Kenan välisten paikallisjunien jatkamisesta Valko-Venäjän puolelle Gudogain asemalle saakka. Tällaista liikennettä olikin 1.8.2003 saakka, kun osa paikallisjunista jatkoi Gudogaihin.

Uutinen
 
Yllättävää kyllä, Liettua ja Valko-Venäjä keskustelevat Vilnan ja Kenan välisten paikallisjunien jatkamisesta Valko-Venäjän puolelle Gudogain asemalle saakka. Tällaista liikennettä olikin 1.8.2003 saakka, kun osa paikallisjunista jatkoi Gudogaihin.

Uutinen

Hmm Eikös se ole nykyään niin, että Puolan, Latvian, Liettuan rajan asukkaat (50km rajasta ja passissa speciaalimerkintä) pääsee Valko-Venäjälle ilman viisumia?

Viisumivapaa Valko-Venäjän raja
 
Hmm Eikös se ole nykyään niin, että Puolan, Latvian, Liettuan rajan asukkaat (50km rajasta ja passissa speciaalimerkintä) pääsee Valko-Venäjälle ilman viisumia?
Eikös tuossa uutisessa spekuloida, että lähitulevaisuudessa olisi EHKÄ mahdollista, että EU-maiden kansalaiset voisivat vierailla 50 kilometrin levyisellä Valko-Venäjän raja-alueella ilman viisumia? Aika erikoinen sääntö, olisiko tarkoitus edistää nimenomaan Hrodnan turismia?

En lähtisi tuon uutisen perusteella vielä rajalle ilman viisumia. :)
 
Khyl juu, tuo suunnitelma on hyväksytty ja astuu voimaan pauttia rallaa vuoden sisällä.. Eli LATVIA, LIETTUA ja PUOLA raja asukkaat ei tarvitse piakkoin viisumia.



Latvia and Belarus sign border visa deal 23/08/2010

http://www.data.minsk.by/belarusnews/082010/142.html

Riga - Latvian Foreign Minister Aivis Ronis and his Belarusian counterpart Sergey Martinov signed a deal in Riga on Monday simplifying the visa regime between the two countries.

The new system allows people in border areas - including residents of Daugavpils, Latvia's second-largest city - to be issued with multilateral free border crossing permits for the purpose of visiting relatives, burial places, and cultural events.

Previously, visas were issued on an individual basis and incurred a fee.

Talks between the ministers centred on economic cooperation included what Martinov described as "serious transit opportunities" for the shipment of Venezuelan oil to Belarus via Latvia.

Martinov also hinted that a visit to Latvia by Belarus' authoritarian leader Aleksandr Lukashenko might take place before long.

"The time is ripe to consider such a possibility," Martinov said.

Lukashenko has ruled Belarus since 1995 and was on a European Union blacklist banning him from travel to the 27-member bloc until late 2008 when the EU removed his name from the list in a bid to encourage democratic reform.

Lukashenko's first visit to the EU since the end of the ban was made to Lithuania in September 2009.

In May, EU officials said they were "very concerned" about a reported crackdown on opponents of Lukashenko's authoritarian government ahead of presidential elections scheduled for 2011


VV:n viisumipoistosta yleisesti:
Muistaakseni TYT.BY ssä kuukauden sisällä pitkä artikkeli myös turismin kasvattamisesta. Artikkelissa oli aika paljon juttua siitä miten viisumin poisto on kasvattanut homattavasti Ukrainan turismia. ..Tai oikeastaan miten paljon turistit ovat tuoneet rahaa maahan.

Artikkelissa joku ministeri sanoi, että 2014? on mietitty että VV:n viisumi poistuu rikkaiden maiden kansalaisilta // pitää vain todistaa, että on menossa pois kuukauden sisällä esim. lentolipulla yms. Myös tiliote tarvitaan.

---------- Viesti lisätty kello 17:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:13 ----------

Belarus may remove consular fees for EU in 2011
29.09.2010 16:55

http://webcache.googleusercontent.c...sQ5AJ:news.belta.by/en/news/society?id=584992

eli Belarus ministerit on laskenut, että maa saa enemmän rahnoo kun ei olisi viisumia käytös. Ukraina on moninkertaistanut turisti tulot viisumi rahastuksen loputtua
 
Kaliningradskaja

Semi-off-topic, mutta kyse vastaavasta tilanteesta Liettuan toisesta naapurimaasta:

Kuinkahan kaukaa haettu haave olisi, että Venäjän Itä-Preussiin (Калининградская область) pääsisi kaikista EU-maista ilman viisumia?

Aivan täyttä haihattelua lienee haaveeni, että eksklaavi pysyisi osana Venäjän federaatiota, mutta olisi silti osa Schengeniä ja ETA:a, ikään kuin neljäntenä Baltian maana. Vaikka sillä voisi olla alueen talouden kannalta aivan mieletön vaikutus.
 
Yllättävää kyllä, Liettua ja Valko-Venäjä keskustelevat Vilnan ja Kenan välisten paikallisjunien jatkamisesta Valko-Venäjän puolelle Gudogain asemalle saakka. Tällaista liikennettä olikin 1.8.2003 saakka, kun osa paikallisjunista jatkoi Gudogaihin.

Uutinen

Tuo linkki ei muuten toimi, voisitko ystävällisesti copy pastata koko uutisen tänne sivustoille. ..Valittaa jostakin käyttöoikeuksien puutteesta

Sorry - unable to find this item

ja

Directory Listing Denied
This Virtual Directory does not allow contents to be listed.

Кена(Kena)-Гудогай - ж.д., ветка Вильнюс-Минск,

Jotakin sähkö uutisia Liettuan ja VV:n väliltä kyllä löysin

08/10/2010 - 01:01
Между Литвой и Беларусью снова начнут ходить электрички
Between Lithuania and Belarus could start to go electric



http://translate.google.fi/translat...://www.belmy.by/articles/news/good/13332.html

Joku ihmeen pysäkkikartta


Journey time for passenger trains between Minsk and Vilnius in 2015 will be reduced to 2 hours
18.10.10 / 14:59 © 18/10/1910
Время следования пассажирских поездов от Минска до Вильнюса к 2015 году сократится до 2 часов


http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=ru&tl=en&u=http://www.interfax.by/news/belarus/81589
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös