Nyt vasta huomasin, että suuria muutoksia on tapahtunut Vilnan ja Trakain välisessä liikenteessä. Trakaihin on johtanut pieni, sähköistetty sivurata, en oikein täysin ymmärrä, millä perusteella se on aikoinaan sähköistetty. Nyt, 29.5.2011 voimaan tulleessa aikataulussa on siirrytty merkittävissä määrin dieselkäyttöön tällä sivuradalla. Voisin jopa vahvasti veikata, että tämä tulee vielä johtamaan siihen, että Trakain radan sähköistys jonain päivänä puretaan pois ja liikenne hoidetaan kokonaan dieselillä.
Vilna-Trakai:
30.5.2010 10 junaparia, kaikki ER9M-sähkömoottorijunilla, kaksi paria ma-pe, yksi vain kesäisin
29.5.2011 10 junaparia, kuusi ER9M-sähkömoottorijunilla, kolme 620M-kiskobusseilla, yksi ilmeisesti DR1AM-yksiköllä.
Vilna-Kaunas:
30.5.2010 15 junaparia, seitsemän EJ575-kaksikerrosjunilla, kahdeksan ER9M-junilla
29.5.2011 16 junaparia, yhdeksän EJ575-kaksikerrosjunilla, seitsemän ER9M-junilla
Kun EJ575-junien käyttö on laajentunut Kaunasin liikenteessä, kierrot ovat tietysti muuttuneet myös Trakain liikenteessä, koska ER9M-junat ovat kiertäneet sekaisin molemmissa.
EJ575-junayksiköitä on ilmeisesti Liettuassa nyt neljä, joista aikataulujen perusteella kolme näyttäisi olevan päivittäin liikenteessä.