Liikennöintisopimusten optiot

Koska tämä alkaa, vasta 2023?
Tämä sopimus alkaa tietääkseni,ensivuoden syksyllä.520 ja 530 liikennöinti käynnistyy 2023.En ole ihan varma mutta,jossain oli puhetta että ensivuonna uuden linjan 121 liikennöinti alkaa.Espoossa monta linjaa ensivuonna lakkautetaan, joka on hyvin huolestuttavaa.
 
Koska tämä alkaa, vasta 2023?

Kivenlahden metron liityntäliikenteen aloittaessa, mutta aika vaikea uskoa että vanhoja linjoja ajettaisiin päälleikkäin uusien runkolinjojen kannsa.

Runkolinjojen 520 ja 530 aloittamisesta on ristiriitaista tietoa. Joissain paikoissa sanotaan, että alkaa Länsimetron jatkeen kanssa, kun uusi liityntälinjasto aloittaa, toisaalla että syksyllä 2023. Voi olla, että nämä kaksi ajankohtaa ovat samat, kun jatkeen aloitusajankohtaa ei ole ilmoitettu, vaikka rakentaminen on saatu päätökseensä.
 
Kivenlahden metron liityntäliikenteen aloittaessa, mutta aika vaikea uskoa että vanhoja linjoja ajettaisiin päälleikkäin uusien runkolinjojen kannsa.

Runkolinjojen 520 ja 530 aloittamisesta on ristiriitaista tietoa. Joissain paikoissa sanotaan, että alkaa Länsimetron jatkeen kanssa, kun uusi liityntälinjasto aloittaa, toisaalla että syksyllä 2023. Voi olla, että nämä kaksi ajankohtaa ovat samat, kun jatkeen aloitusajankohtaa ei ole ilmoitettu, vaikka rakentaminen on saatu päätökseensä.
Tuleeko sitten lisää niitä seutulinjoja Kamppiin?
 
Tuleeko sitten lisää niitä seutulinjoja Kamppiin?

Tuolloin joo seutulinjat uudistuu, muuta lisää ei tule, Metron jatkeen asemien läheisyyteen nyt liikennöivät 143A, 146A, ja 147A loppuvat ja tilalle tulee 121 ja 121A, jotka menee Olarin suuntaan. 164:lta putoaa A-kirjain pois ja reitti muuttuu pikkasen.
 
Tuolloin joo seutulinjat uudistuu, muuta lisää ei tule, Metron jatkeen asemien läheisyyteen nyt liikennöivät 143A, 146A, ja 147A loppuvat ja tilalle tulee 121 ja 121A, jotka menee Olarin suuntaan. 164:lta putoaa A-kirjain pois ja reitti muuttuu pikkasen.
Se selittää Espoon uudistukset.121 ja 121A linjatunnukset palaavat vihdoin.Tuli viimeksi nähtyä oisko 2018 Tammikuussa.Kiitos kuitenkin tiedosta Makke93!Sitten tulee kiire kuvata nuo linjat.
 
Toimistusjohtaja päätti 28.6.22. option käytöstä kohteeseen 229, sisältäen linjat (600, 614, 617, 623, 633) kahdeksi vuodeksi 8/2025-8/2027. Optiokauden automäärä on 35 autoa, mikä on 1 vähemmän kuin sopimuksen alussa. Jostain syystä 617:sta päätepysäkiksi on merkitty Rautatieasema, vaikka se siirtyy Hakaniemeen takaisin syyskauden alusta. 614:n päätepysäkki on kuitenkin Hakaniemi vaikka sekin siirtyy vasta syksyllä.
 
Päivämäärällä 15.12. on toimitusjohtajan päätös kohteen 147 (Runkolinja 550) option käyttämisestä vuoden 2023 loppuun asti, siten että se voidaan kuitenkin lopettaa kesken tilaajan ilmoituksella, jolloin ainoastaan tuntikorvaukset maksetaan lopusta optiosta. https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202227385.PDF

Optiokaudella elo-lokakuussa liikenteen laajuus on arkena 27 autoa, ja viikonloppuisin 14. Lokakuun jälkeen viikonloppuliikenne loppuuu ja arkena ajetaan ensin marraskuussa 15:sta autolla ja joulukuussa 10:llä. Päätös painottaa että tämä koskee vain liikennettä ilman Raidejokerin aloituksen viivästymistä, eli ilmeisesti siinä tapauksessa otetaan lisää optiota.

Tämä on jonkintasoinen vahvistus sille, että ratikan liikenne aloitetaan harvemmalla vuorovälillä päällekkäin olemassa olevan bussin kanssa, jonka vuoromäärää pienennetään vähitellen sitä mukaan kun ratikan vaunuja saadaan tehtaalta käyttöön.

Nykyinen automäärä on 30-31, eli ensimmäisen vaiheen pudotus 4:llä on kai Leppävaarasta lähtevien koululaisten lisävuorojen poisto, joita on myös 4.
 
22.12.2022 on tehty lisää optiopäätöksiä.

  • Kohde 207 (112N, 118, 121, 121A, 125, 125N), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 22 arkisin ja 25 perjantaisin.
  • Kohde 208 (124, 134N, 158, 159, 164, 164K), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 22.
  • Kohde 209 (145, 146N, 147, 147N, 162, 163, 165, 165N), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 18.
  • Kohde 210 (531, 542), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 20.
  • Kohde 211 (533, 544), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 15.
  • Kohde 213 (118N, 548, 549), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 16.
  • Kohde 216 (15, 116, 117, 119, 137, 138, 148, 149, 166, 167, 168, 169, 207, 229, 232, 241, 242) kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 10.
  • Kohde 220 (553/K) vuodeksi 8/2024-8/2025, kaksi kolmesta optiovuodesta edelleen käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 8.
  • Kohde 254 (961, 961B) vuodeksi 8/2024-8/2025, kaksi kolmesta optiovuodesta edelleen käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 2.
 
Viimeksi muokattu:
  • Kohde 207 (112N, 118, 121, 121A, 125, 125N), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 22 arkisin ja 25 perjantaisin.

Mikäköhän tuossa on ideana, että perjantain automäärä on korkeampi kuin muina viikonpäivinä? Jotenkin viittaisi siihen, että perjantaisin on enemmän ruuhka-ajan liikennettä kuin ma-to.
 
Mikäköhän tuossa on ideana, että perjantain automäärä on korkeampi kuin muina viikonpäivinä? Jotenkin viittaisi siihen, että perjantaisin on enemmän ruuhka-ajan liikennettä kuin ma-to.
Todennäköisemmin niin, että perjantaisin on teleillä ajettavaa aamuyöliikennettä enemmän kuin mitä kohteessa on muuten telejä, joten yöliikenteen lisäteleistä tulee autopäivät.
 
Mikäköhän tuossa on ideana, että perjantain automäärä on korkeampi kuin muina viikonpäivinä? Jotenkin viittaisi siihen, että perjantaisin on enemmän ruuhka-ajan liikennettä kuin ma-to.

Tuolla näkyy myös 07.02.2023. Perustettava linja 121/121A, varmaan sekin tulee lisäämään autotarvetta, plus tietenkin matkustajat ennakoidaan kasvavan metron jatkeen myötä.
 
Todennäköisemmin niin, että perjantaisin on teleillä ajettavaa aamuyöliikennettä enemmän kuin mitä kohteessa on muuten telejä, joten yöliikenteen lisäteleistä tulee autopäivät.

Mutta tuossa ei puhuttukaan autopäivistä vaan ihan automäärästä. Itse ainakin ymmärtäisin, että automäärä kuvaa todellista maksimikalustotarvetta, joka on kuitenkin todennäköisesti käytössä vain ruuhka-aikana. Vai voisikohan taustalla olla eri kokoisen kaluston tarve kuten sopimuksessa 198 (90, 96, 90N, 96N)?
 
Takaisin
Ylös