Liikennöintisopimusten optiot

Ruuhkalinja 971B tulee todennäköisesti tuohon kohteeseen. Mielestäni 971 olisi kannattanut kilpailuttaa isoilla autoilla ajettavaksi, mutta päädyttiin kuitenkin tällaiseen ratkaisuun. Nythän Taksikuljetus on käyttänyt joillakin lähdöillä Setraa, ja tällä viikolla matkustin kaksi kertaa sellaisella ja ensimmäisellä kerralla kyydissä oli parhaimmillaan (Keravan sisällä) 20 matkustajaa ja toisella 21 eli pikkubussi ei olisi riittänyt; talvella matkustajia lienee enemmän. En itsekään muista nykyistä automäärää, mutta ruuhkalinjat 962 ja 963B vievät kaksi autoa ja 971B yhden, joten ehkä nykyinen automäärä on 27. Kohteessa oli alun perin 29 autoa.
Ajetaanko tuo 971B isoilla busseilla jos PL sen hoitaa eikä Korsisaari joka ilmeisesti ajaa 971 pikkubusseilla?
 
Perjantailta 29.11.2024 on joukko vs. toimitusjohtajan optiopäätöksiä, joille on yhteistä vuodenvaihteessa alkanut liikennöintisopimus, joita nyt jatketaan loppumaan kesäliikenteen loppuun.

  • Kohde 258 (71, 77N, 78, 78N) kahdeksaksi kuukaudeksi (1-8/2027), kaksi vuotta ja neljä kuukautta käyttämättä, automäärä 25 (2 vähemmän kuin sopimuksen alussa)
  • Kohde 259 (63, 69, 70) kahdeksaksi kuukaudeksi (1-8/2027), kaksi vuotta ja neljä kuukautta käyttämättä, automäärä 38 (3 enemmän kuin sopimuksen alussa)
  • Kohde 265 (31, 32, 33, 34, 35, 36, 201) vuodeksi ja kahdeksaksi kuukaudeksi (1/2027-8/2028), 4,5 kuukautta käyttämättä, automäärä 6
  • Kohde 267 (94B, 603, 701, 702, 704, 802, 805, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 818) vuodeksi ja kahdeksaksi kuukaudeksi (1/2027-8/2028), 4,5 kuukautta käyttämättä, automäärä 12
 
Viimeksi muokattu:
Kohde 259 (63, 69, 70) kahdeksaksi kuukaudeksi (1-8/2027), kaksi vuotta ja neljä kuukautta käyttämättä, automäärä 38 (3 enemmän kuin sopimuksen alussa)
On muuten kiinnostava nähdä minkälaisella automäärällä 63+69+70-paketti aikanaan kilpailutetaan uudestaan puhumattakaan mahdollisista pienemmistä linjastomuutoksista. Kaikkille noista linjoista nimittäin kohdistuu kapasiteettipainetta uusilta asuinalueilta (Postipuisto ja Malminkenttä), 70:lle toki hieman vähemmän kuin muille. Sattuuko joku muuten muistamaan, mikä on automäärän suurin mahdollinen muutos alkuperäisestä sopimuksesta tai edellisestä vuodesta?
 
70:lle toki hieman vähemmän kuin muille. Sattuuko joku muuten muistamaan, mikä on automäärän suurin mahdollinen muutos alkuperäisestä sopimuksesta tai edellisestä vuodesta?

70 on muuten reititetty Viiman yleissunnitelman kummassakin versiossa (2021 ja uudessa) Malminkentän kautta

Sattuuko joku muuten muistamaan, mikä on automäärän suurin mahdollinen muutos alkuperäisestä sopimuksesta tai edellisestä vuodesta?

Taisi olla 10% vuodessa ja 20% kaikkiaan, mutta en ole varma oliko tuo automäärässä, sopimuksen kokonaishinnassa vai kummassakin.
 
70 on muuten reititetty Viiman yleissunnitelman kummassakin versiossa (2021 ja uudessa) Malminkentän kautta
Vaikuttaisi, että 70:n Malminkentän kautta kulkeva reitti yleissuunnitelmassa koskee vain sellaista tilannetta, että ratikka ei jatka Malmin sairaalalle ensimmäisessä vaiheessa, ja tuo vaihtoehtohan on tällä hetkellä todennäköisin. Tuo muutos siis tuskin toteutuu. Todennäköisesti päätepysäkki vain siirtyy Ala-Malmin torilta Sunnuntaikorttelien kulmille, mikä todennäköisesti tuo hieman vähemmän kapasiteettipainetta 71:n avustaessa.

Taisi olla 10% vuodessa ja 20% kaikkiaan, mutta en ole varma oliko tuo automäärässä, sopimuksen kokonaishinnassa vai kummassakin.
Riippumatta mittaustavasta 20%:n nousu sopimuskauden aikana rajoittaa vuorovälin tihentämistä aika paljon. Tuo kolmen auton lisäyshän on jo lähes 10% alkuperäisestä, eikä Malminkentän rakentaminen ole vielä edes alkanut kunnolla. Saa nähdä pitääkö tuo paketti kilpailuttaa uudestaan jo vuodeksi 2027.
 
Vaikuttaisi, että 70:n Malminkentän kautta kulkeva reitti yleissuunnitelmassa koskee vain sellaista tilannetta, että ratikka ei jatka Malmin sairaalalle ensimmäisessä vaiheessa, ja tuo vaihtoehtohan on tällä hetkellä todennäköisin. Tuo muutos siis tuskin toteutuu. Todennäköisesti päätepysäkki vain siirtyy Ala-Malmin torilta Sunnuntaikorttelien kulmille, mikä todennäköisesti tuo hieman vähemmän kapasiteettipainetta 71:n avustaessa.

Meinasin siis, ennen ratikan aloitusta, kun se ei ehdi kuitenkaan valmistua ennen kuin Malminkentän rakentaminen pääsee vauhtiin. Siihen tilanteeseen suunnitelman linjastovaihtoehdot ilman ratikkaa saattavat toteutua ainakin osittain.
 
Meinasin siis, ennen ratikan aloitusta, kun se ei ehdi kuitenkaan valmistua ennen kuin Malminkentän rakentaminen pääsee vauhtiin. Siihen tilanteeseen suunnitelman linjastovaihtoehdot ilman ratikkaa saattavat toteutua ainakin osittain.
Ahaa! Voi tosiaan olla, jos ratikka myöhästyy pahemmin, ja Malminkentän rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan. (Eikä raidehankkeiden toteutuspäätösten myöhästyminen ole erityisen harvinaista Helsingissä...)
 
Ahaa! Voi tosiaan olla, jos ratikka myöhästyy pahemmin, ja Malminkentän rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan. (Eikä raidehankkeiden toteutuspäätösten myöhästyminen ole erityisen harvinaista Helsingissä...)
Sinnehän ei ole käsittääksen aloitettu rakentamaan vielä yhtäkään asuintaloa joten hetki menee ennen kuin 70 sieltä alkaisi täyttyä
 
Sinnehän ei ole käsittääksen aloitettu rakentamaan vielä yhtäkään asuintaloa joten hetki menee ennen kuin 70 sieltä alkaisi täyttyä
Niin menee. Pikitehtaankorttelien esirakentamiseen ja katuihin on tosin osoitettu reilusti rahaa vuosille 2025 ja 2026 joten ensimmäiset uudet talot valmistuvat todennäköisesti 70:n käyttämättömän optionkauden aikana.

Nallenrinteen ja Lentoasemankorttelien asuntorakentamisen aloituksen pitäisi tosin olla jo vuosina 2025 ja 2026. Eivätköhän ensimmäiset uudet talot siis valmistu 69:n reitin varrelle jo nyt käytetyn optionkauden aikana, ja kyseiset alueet varmasti lähestyvät lopullista asukaslukuaan käyttämättömän optionkauden lopulla.
 
Takaisin
Ylös