Liikennöintisopimusten optiot

22.12.2022 on tehty lisää optiopäätöksiä.

  • Kohde 207 (112N, 118, 121, 121A, 125, 125N), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 22 arkisin ja 25 perjantaisin.
  • Kohde 208 (124, 134N, 158, 159, 164, 164K), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 22.
  • Kohde 209 (145, 146N, 147, 147N, 162, 163, 165, 165N), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 18.
  • Kohde 210 (531, 542), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 20.
  • Kohde 211 (533, 544), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 15.
  • Kohde 213 (118N, 548, 549), kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 16.
  • Kohde 216 (15, 116, 117, 119, 137, 138, 148, 149, 166, 167, 168, 169, 207, 229, 232, 241, 242) kahdeksi vuodeksi 8/2024-8/2026, eli loput optiovuodet, automäärä optiokaudella 10.
  • Kohde 220 (553/K) vuodeksi 8/2024-8/2025, kaksi kolmesta optiovuodesta edelleen käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 8.
  • Kohde 254 (961, 961B) vuodeksi 8/2024-8/2025, kaksi kolmesta optiovuodesta edelleen käyttämättä sen jälkeen, automäärä optiokaudella 2.

Näiden lisäksi on tehty myös 23.12.2022 päätös option käyttämisestä Pohjolan Liikenteen operoimassa kohteessa 255 (linjat 642, 642K, 643N, 665, 665A, 665K, 665N). Optiokausi alkaa elokuussa 2024 ja päättyy kesäkauden 2025 jälkeen. Automäärään (7 bussia) ei tule muutoksia.
 
Olenko ymmärtänyt oikein, että kun savonlinjan hsl-liikenne kilpailutetaan ja optioita ei käytetä, niin SL voi saada optiota vastaavan liikenteen myöhemmin joiltain muilta linjoilta?

HYVÄÄ JOULUA foorumilaisille!
 
Mutta tuossa ei puhuttukaan autopäivistä vaan ihan automäärästä. Itse ainakin ymmärtäisin, että automäärä kuvaa todellista maksimikalustotarvetta, joka on kuitenkin todennäköisesti käytössä vain ruuhka-aikana. Vai voisikohan taustalla olla eri kokoisen kaluston tarve kuten sopimuksessa 198 (90, 96, 90N, 96N)?

Kun on kyse vain yhdestä päivästä niin autopäivä ja automäärä ovat käytännössä sama asia. Nämä ovat ilman muuta yöllä kulkevista teleistä, joita ei muuten paketin linjoilla nähdä. Se selviää tämänkin talven liikennöintisuunnitelman suorite-erittelystä. Kilpailutuksia ja liikennöintisopimuksia täytyy ilmeisesti käsitellä omina kokonaisuuksinaan, jolloin eri kalusto hiljaiselle ajalle joudutaan laskemaan erikseen, vaikka todellisuudessa se on kalustoa, joka on toisilla linjoilla päiväsaikaan, eikä kasvata koko liikenteen tai liikennöitsijän koko automäärää.

Tuolla näkyy myös 07.02.2023. Perustettava linja 121/121A, varmaan sekin tulee lisäämään autotarvetta, plus tietenkin matkustajat ennakoidaan kasvavan metron jatkeen myötä.

121/A:n pitäisi kyllä mahtua tähänkin pakettiin ihan nykyisten automäärien puitteissa, kun 112 ja 125K lopetetaan. Tämän kevään liikenne on sitten toinen asia, kun 112 ei vielä lopeta vaikka 121 aloittaa, mutta se ei varsinaisesti tähän liity, kun option ajanjakso on vasta 2024 syksystä eteenpäin.

Olenko ymmärtänyt oikein, että kun savonlinjan hsl-liikenne kilpailutetaan ja optioita ei käytetä, niin SL voi saada optiota vastaavan liikenteen myöhemmin joiltain muilta linjoilta?

Jos optiota ei käytetä, niin ei, mutta jos meinaat, että optio otettaisiin ja sillä ajettaisiin muita linjoja, niin se periaattessa on mahdollista, Sitä ei ole kuitenkaan tapahtunut kuin kai kerran HSL-liikenteen aikana, ja silloinkin kyseessä oli lisäautoja linjoille, joita sama liikennöitsijä ajoi jo ennestään. Se on epätodennäköistä siksikin, että todennäköisin syy liikenteen uudelleen kilapiluttamiseen on ettei liikennöitsijä itse ole sitä halunnut ottaa.

Uudessa kilpailutuksessa tosin 611 siirtyy 60-sarjalaisten pakettiin, ilmeisesti siksi, että 611K korvaa 64 ja 611 hiljaisen ajan liikenteen, jotka ovat tähän asti olleet eri paketeissa. Sehän ei toisaalta olisi estänyt ottamasta optiota ainoastaan 73 ja 74 osalta, eikä myöskään selitä miksei Savonlinjan ajamasta 79B:n ja 506:n sopimuksesta otettu optiota.
 
Viime torstailta 8.6.2023 on joukko optiopäätöksiä;

  • Kohde 228 (300, 321, 335, 345, 345N, 431N, 566, 572) vuodeksi 8/2025-8/2026, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 37.
  • Kohde 232 (311, 400, 431, 436N) vuodeksi 8/2025,-8/2026, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 23.
  • Kohde 246 (201B, 202, 203, 206, 206K, 214, 215, 224, 224B, 225, 227, 231N, 235N, 236, 236B, 236V, 239, 522, 522B) viideksi vuodeksi 8/2025-8/2030, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 39
  • Kohde 254 (961, 961B) vuodeksi 8/2025-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä, automäärä 2.
  • Kohde 255 (642, 643N, 665, 665A, 665K, 665N) vuodeksi 8/2025-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä, automäärä 7.

Kohteesta 232 puuttuu jostain syystä 431B, vaikka muissa on linjavariaatiot lueteltu ja jopa samanlaiset mihinkään linjastosuunnitelmaan tai liikennöintisuunnitelmaan kuulumattomat kuten syksyllä aloittava 224B.

321 reitiksi on merkitty "Elielinaukio - Vanhakartano/Niipperi", mutte se saattaa olla jäänne 321N:stä joka ajoi peruslinjaa pidemmälle.
 
[*] Kohde 246 (201B, 202, 203, 206, 206K, 214, 215, 224, 224B, 225, 227, 231N, 235N, 236, 236B, 236V, 239, 522, 522B) viideksi vuodeksi 8/2025-8/2030, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 39
Onko muuten ensimmäinen jo olemassaoleva liikennöintisopimus, joka on menee seuraavalle vuosikymmenelle?
 
Onko muuten ensimmäinen jo olemassaoleva liikennöintisopimus, joka on menee seuraavalle vuosikymmenelle?

Viime syksynä alkanut Tammelundin poikittaislinjojen ja Kivistön paketti näyttäisi menevän jo elokuuhun 2030, kun siinä on perusosa 8 vuotta ja optiomahdollisuus vain 2.
 
Viime torstailta 8.6.2023 on joukko optiopäätöksiä;

  • Kohde 228 (300, 321, 335, 345, 345N, 431N, 566, 572) vuodeksi 8/2025-8/2026, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 37.
  • Kohde 232 (311, 400, 431, 436N) vuodeksi 8/2025,-8/2026, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 23.
  • Kohde 246 (201B, 202, 203, 206, 206K, 214, 215, 224, 224B, 225, 227, 231N, 235N, 236, 236B, 236V, 239, 522, 522B) viideksi vuodeksi 8/2025-8/2030, kaksi optiovuotta käyttämättä, automäärä 39
  • Kohde 254 (961, 961B) vuodeksi 8/2025-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä, automäärä 2.
  • Kohde 255 (642, 643N, 665, 665A, 665K, 665N) vuodeksi 8/2025-8/2026, yksi optiovuosi käyttämättä, automäärä 7.

Kohteesta 232 puuttuu jostain syystä 431B, vaikka muissa on linjavariaatiot lueteltu ja jopa samanlaiset mihinkään linjastosuunnitelmaan tai liikennöintisuunnitelmaan kuulumattomat kuten syksyllä aloittava 224B.

Linjalla 335 on myös lyhyempi B-versio, sitäkään ei ole tuossa mainittu.
 
Keskiviikolta 22.5.2024 toimitusjohtajan optiopäätöksiä:

566 ja Kalajärven liityntälinjat näyttävät vaihtavan paketteja keskenään.
 
Torstaina 30.5. tehty lisää optiopäätöksiä:
 
Torstaina 30.5. tehty lisää optiopäätöksiä:
Automäärät jäi puuttumaan:
  • Kohde 254: 2 (pysyy samana)
  • Kohde 255: 8 (yksi auto lisää)
  • Kohde 256: 30 (tästä en löytänyt nykyisiä automääriä)
  • Kohde 287: 4 (pysyy samana)
 
Viimeksi muokattu:
  • Kohde 256 (633N, 641, 738, 962, 963, 972, 973, 975/N, 976, 977/V, 978/K, 985) 8/2026–2027, ensimmäinen optiovuosi, jäljellä 2 vuotta. (https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202449786.PDF) Tekstissä mainittu myös 971, mutta kyseinen linja on Taksikuljetuksen tai elokuusta alkaen Korsisaaren
Automäärät jäi puuttumaan:
  • Kohde 256: 30 (tästä en löytänyt nykyisiä automääriä)
Ruuhkalinja 971B tulee todennäköisesti tuohon kohteeseen. Mielestäni 971 olisi kannattanut kilpailuttaa isoilla autoilla ajettavaksi, mutta päädyttiin kuitenkin tällaiseen ratkaisuun. Nythän Taksikuljetus on käyttänyt joillakin lähdöillä Setraa, ja tällä viikolla matkustin kaksi kertaa sellaisella ja ensimmäisellä kerralla kyydissä oli parhaimmillaan (Keravan sisällä) 20 matkustajaa ja toisella 21 eli pikkubussi ei olisi riittänyt; talvella matkustajia lienee enemmän. En itsekään muista nykyistä automäärää, mutta ruuhkalinjat 962 ja 963B vievät kaksi autoa ja 971B yhden, joten ehkä nykyinen automäärä on 27. Kohteessa oli alun perin 29 autoa.
 
Koiviston Auto Helsinki ajaa alihankintana Tammelundin liikenteelle seitsemällä telillä 554:sta.
 

Liitetiedostot

  • 202450911.PDF
    125.2 KB · Lukukerrat: 38
Viimeksi muokattu:
Luetaanko elokuussa aloittava 554 siis pakettiin 199 (tähän mennessä 54:sen paketti) ensimmäisen liikennöintivuotensa osalta? Linja 554 korvaa myös 523:n, joten 554:llä tietyn osan tarjonnasta olisi luontevaa kuulua sen puolesta suoraan KAH:lle. Nyt siis loppuosa (joka on osuuksista suurempi) olisi uuden alihankintamenettelyn puitteissa menossa myös KAH:lle.

Päätöksentekoasiakirjassa mainittu paketti 198 on puolestaan ainakin alun perin käsittänyt Vuosaaren linjat 90 ja 96 kirjainversioineen, mihin sisältyy yöliikenteen telibussiliikennettä. Mahtaako KAH:n telejä näkyä Vuosaaressa jo elokuussa alkavalla kaudella yöaikaan?
 
Luetaanko elokuussa aloittava 554 siis pakettiin 199 (tähän mennessä 54:sen paketti) ensimmäisen liikennöintivuotensa osalta? Linja 554 korvaa myös 523:n, joten 554:llä tietyn osan tarjonnasta olisi luontevaa kuulua sen puolesta suoraan KAH:lle. Nyt siis loppuosa (joka on osuuksista suurempi) olisi uuden alihankintamenettelyn puitteissa menossa myös KAH:lle.

Päätöksentekoasiakirjassa mainittu paketti 198 on puolestaan ainakin alun perin käsittänyt Vuosaaren linjat 90 ja 96 kirjainversioineen, mihin sisältyy yöliikenteen telibussiliikennettä. Mahtaako KAH:n telejä näkyä Vuosaaressa jo elokuussa alkavalla kaudella yöaikaan?
Tammelundin Liikenne voitti kohteet 198 ja 199 aikoinaan yhdistelmätarjouksella, jossa ideana hyödyntää linjan 54 telibusseja Vuosaaren yöliikenteessä. Tammelundillahan liikenne tulee lisääntymään seuraavan vuoden ajaksi, kun linjojen 73(N) ja 74(N) uusi sopimus alkaa, mutta Vuosaaren+54:n sopimusta on vielä optiokauden viimeinen vuosi jäljellä. Tällä järjestelyllä selvästi kierretään tarvetta palkata vuoden ajaksi lisää kuljettajia ja vähennetään tarvetta hankkia kalustoa. Koivarilla taas alkaa ensi vuonna uusia sopimuksia, joten sinne nyt palkattavilla kuljettajilla on töitä tiedossa pidemmäksi aikaa.
 
Takaisin
Ylös