LIJ 2014 -hanke

"HSL:n lipunmyynti on kaaoksessa ja sadan miljoonan euron jättiuudistus jo kolme vuotta myöhässä – HS selvitti, mikä meni pieleen"

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005338114.html

"Tiedon maajohtaja Ari Järvelän mukaan myöhästyminen johtuu hankkeen aikana esiin tulleista muutostarpeista ja toisaalta matkan varrella muuttuneista viranomaismääräyksistä, esimerkiksi tiukentuneista paloturvallisuusmääräyksistä."

Anteeksi kuinka? :lol:

"Meillä on 3 000–3 500 projektia vuodessa. Valitettavasti muutamassa on hankaluuksia. Mutta 99,9 prosenttia projekteista menee täsmälleen aikataulussa ja budjetissa."

Sellaiset pienet projektit, kuten VR:n ja HSL:n uudet lippujärjestelmät eivät kuitenkaan mahdu tuohon 99,9 prosenttiin...
 
Sellaiset pienet projektit, kuten VR:n ja HSL:n uudet lippujärjestelmät eivät kuitenkaan mahdu tuohon 99,9 prosenttiin...

Samaan kiinnitin minäkin huomion. Olisi mielenkiintoista tietää, mikä tämän yhden promillen prosenttiosuus Tiedon asiakasprojektien kokonaisliikevaihdosta on? Kaikella kunnioituksella Tieto, mutta promillen osuus kaikista projekteistanne voi merkitä maineellenne enemmän kuin kaikki muut projektit yhteensä. Arvoisa Tieto, miten tämä pikkuruinen promille projekteista on mennyt noin niin kuin omasta mielestänne?

Ohessa taannoinen Suomen Kuvalehden juttu aiheesta "Näin VR sotki lippujärjestelmänsä – Miksi it-projektit epäonnistuvat?".
 
Tuon 99,9:n voi kyllä suoralta kädelta sanoa olevan puhdasta kukkua, ja pitäisin aika paljon kertovana, että Tiedon johtaja yrittää tämmöistä syöttää. Paljon pienempikin onnistumisprosentti olisi todella merkittävä saavutus ohjelmistoalalla, jolla näiden asioiden hallinta on tunnetusti vaikeaa. Tai tietty voihan sitä aina määritellä niin, että kunhan viiteentoista kertaan lykätyssä takarajassa pysytään, niin ollaan ajoissa.
 
"Tiedon maajohtaja Ari Järvelän mukaan myöhästyminen johtuu hankkeen aikana esiin tulleista muutostarpeista ja toisaalta matkan varrella muuttuneista viranomaismääräyksistä, esimerkiksi tiukentuneista paloturvallisuusmääräyksistä."

Anteeksi kuinka? :lol:

"Meillä on 3 000–3 500 projektia vuodessa. Valitettavasti muutamassa on hankaluuksia. Mutta 99,9 prosenttia projekteista menee täsmälleen aikataulussa ja budjetissa."

Sellaiset pienet projektit, kuten VR:n ja HSL:n uudet lippujärjestelmät eivät kuitenkaan mahdu tuohon 99,9 prosenttiin...

Samat itseäni huvitti, kun luin tuon Järvelän vastauksen. :lol:
Että mitkä paloturvallisuusvaatimukset?
 
Vs: Bussit, joissa havaittu LIJ-laitteet

Jos nämä laitteet ovat niitä, johin liittyy uusi sininen kortinlukija, niin olen viime aikoina havainnut että viallisten laitteiden osuus on varsin suuri. Usein kuski viittaa vain astumaan kyytiin. Mutta en liene ainoa joka havainnot on tehnyt
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussit, joissa havaittu LIJ-laitteet

Uusin linjakilpipäivitys LIJ-linjakilpiin:Screenshot_20170930-174612_01.jpg
 
Vs: Bussit, joissa havaittu LIJ-laitteet

Nyt aletaan olemaan jo ihan fiksulla tasolla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Bussit, joissa havaittu LIJ-laitteet

Hyvä parannus, mutta nyt sitten jos teksti on kahdella rivillä tai linjalla on iso numero/pitkä määränpää, teksti on melkoisen pientä, jota saa tihrustaa kunnolla.
 
Kerrassaan mainio uudistus! Nyt vielä kaikki 13 pikseliä korkeat fontit käyttöön, kun niitä on ainakin kolmea leveyttä: 11, jota käytetään jo takakilvessä, 9 eli tuo vriston kuvassa oleva ja 7. Ja miksei korkeammatkin kilven salliessa. Aitoa dynaamisuutta kilpiin!

Kyseessä on kuitenkin ehdottomasti paremman näköinen kilpi kuin ennen.
 
Kauampa tähänkin ”uudistukseen” meni aikaa, johan tässä on saanut suorastaan hävetä monien bussien kilvitystä.

Hyvä esimerkkikuva siitä, miten asiat voi hoitaa järkevästi ja virkamiesmäisesti: http://killerpop.sytes.net/oikoradanbussit/kuva.php?photo=2202 – edessä kulkeva auto kertoo kahdella kielellä saman määränpään, järkevän kokoisilla kirjaimilla, kun takanatuleva hukkaa yli 50% linjakilvestään.
 
Hauska muuten kun noin vuosi takaperin kyselin kilpitekstin fontin muuttamisesta, niin se ei kuulemma ole mahdollista... Erittäin hyvä, että se muutos on nyt saatu. Se mikä itselläni pistää vielä häiritsevästi silmään on, että Suomenkielinen teksti on kilvessä vain 3sek kerrallaan kun taas Ruotsiksi 6sek kerrallaan...
 
Hauska muuten kun noin vuosi takaperin kyselin kilpitekstin fontin muuttamisesta, niin se ei kuulemma ole mahdollista... Erittäin hyvä, että se muutos on nyt saatu. Se mikä itselläni pistää vielä häiritsevästi silmään on, että Suomenkielinen teksti on kilvessä vain 3sek kerrallaan kun taas Ruotsiksi 6sek kerrallaan...

Just kiinnitin samaan huomiota Vuokissa Tammelundin Vetelän näytöillä. Ja pakko myöntää että esim. 'Östra Centrum(M)' tai 'Gårdsbackabågen' on kyllä aivan käsittämättöman pienellä fontilla...
 
Just kiinnitin samaan huomiota Vuokissa Tammelundin Vetelän näytöillä. Ja pakko myöntää että esim. 'Östra Centrum(M)' tai 'Gårdsbackabågen' on kyllä aivan käsittämättöman pienellä fontilla...

Saisihan nuo suhteellisen suurella fontilla, jos vaan fonttikirjastoa tarpeeksi selailisi...

5501.PNG
941.PNG
7881.PNG
 
Takaisin
Ylös