LIJ 2014 -hanke

Onko HSL:n tekniikan asenne, että kun kerran on suunniteltu ja toteutettu käyttöliittymä päin honkia, niin sitten vaan pyöritellään peukaloita ja valitellaan voi voi?

Ainakin HSL:n viestinnän selitykset eivät ihan hirveästi jaksa vakuuttaa. Huonosti suunnitellussa vedotaan väliaikaisuuteen ja tuleviin vyöhykkeisiin. Myöskin OK-painikkeen pakollisuutta selitellään tuhansilla väärinleimatuilla lipuilla, joista tulee korvaushakemuksia. Tässä kyllä vierittäisin vastuun asiakkaalle, eli parempi tietää mitä ostaa. Ja vaikea kuvitella, että muutaman euron arvoisia virheleimauksia ihan tuhansittain lähdettäisiin vaatimaan takaisin...
 
Mun mielipiteeni uudesta LIJ-järjestelmästä ja sen laitteista:

HSL:n uutta lipunmyyntijärjestelmää on syytä kehittää vielä edelleen: varsinkin arvolipun ostaminen on varsin hidasta puuhaa entiseen Bucomiin verrattuna, jossa oli käytännössä vain yksi vaihe (kortti lukijalle ja painallus). Nyt, vaikka asiakas osaisikin käyttää uutta LIJ-laitetta, on sen käyttö noin kolme kertaa hitaampaa kun siihen sisältyy kolme vaihetta: matkustusalue + ok + kortti lukualueelle. Puhumattakaan siitä, että asiakas ei osaa käyttää sitä ja häntä pitää neuvoa "kädestä pitäen". Seurauksena on aivan selvä pysäkkiaikojen venyminen ja bussi jää jatkuvasti myöhään aikataulustaan. Juuri nopeus on joukkoliikenteen yksi kilpailuvaltteja, eikä uuden lipunmyyntijärjestelmän nykyinen käyttöliittymä mitenkään palvele tätä asiaa. Myös kuljettajatyötä tämä rassaa kun kuljetaan jatkuvasti myöhässä ja lakisääteiset tauot eivät toteudu niinkuin on suunniteltu.
 
YLE:n kyselyssä tyrmäävä palaute uusien matkakortinlukijoiden käytettävyydestä:
http://yle.fi/uutiset/3-9320151
Olen aika pitkälti samoilla linjoilla kyseisen jutun kanssa. Etenkin käyttöliittymä on huonosti onnistunut - vaikea ja hitaanoloinen. Myös laitteiden toimivuus on ollut heikonlaista. Lähes joka neljännessä bussissa tai junassa näytöllä lukee "Ei toimi" tms. Muutamia kertoja on myös tullut sellainen ongelma ettei LIJ-laita tunnista korttiani laisinkaan.
 
YLE:n kyselyssä tyrmäävä palaute uusien matkakortinlukijoiden käytettävyydestä:
http://yle.fi/uutiset/3-9320151

Ajan yhtä Espoon sisäistä linjaa, jossa otettiin elokuussa 2016 käyttöön tuo uusi matkakorttien lukulaitesysteemi. Se oli täyttä tuubaa heti alusta lähtien, en ymmärrä kuinka Åbergin kuskien / matkustajien kokemukset laitteesta ovat olleet positiivisia, hehän testasivat tuota ennakkoon??

-Kaikki ihmettelevät miksi uusi laite on tehty TÄYSIN vanhan vastakohdaksi: Uudella laitteella valitse ensiksi alue, sitten OK, sitten vasta näytä lippua - vs. vanha laite jossa ensin lippu laitteen lähelle, sitten alueen painallus.
-Lippujen myynti asiakkaille on tuskallisen hidasta, kuskin laite ei todellakaan toimi sujuvasti "ajohanskat kädessä" eikä asiakkaiden laite toimi tumput kädessä (vrt. vanha laite joka toimi kuin se junan vessa).
-Asiakkaiden, jopa näitä käyttämään tottuneiden nuorten, toiminta on paljon hitaampaa kuin vanhalla "sämpylällä". Puhumattakaan satunnaisista julkisen liikenteen käyttäjistä, eläkeläisistä, ulkomaalaistaustaisista ym. ym.
-Laite sekoilee, myy "arvolippuja" mutta ihmisten kortilla olevaa "aikaa" ei suostu tunnistamaan.
-Ei aina anna perua myytyjä matkoja, sekoilee.
-Ei anna myydä arvolla kahta matkaa ellei asiakas osaa valita "+2" (asiakas haluaisi leimata kaksi eri kertaa niin kuin vanhalla laitteella - ei aina toimi vaan herjaa jotain "matka on jo voimassa / valittuna / tms.).

+Ainoa positiivinen asia tästä uudesta laitteesta pian 4kk ajamisen jälkeen on ollut sen sisään rakennetut ohjeet, jotka ovat aina mukana sekä kohtuullisen selkeät. Mutta tämäkin ainoa positiivinen asia hävisi heti kun laitetta oppi käyttämään kunnolla.

Kaikesta tästä huolimatta aikataulut ovat samat (tiukemmat) kuin vanhoilla laitteilla -> jälleen aivan älytöntä kuskien kuormittamista, jotka ovat täysin syyttömiä tähän uudistukseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä on hyvä analyysi siitä mikä matkakortin lukulaitteen käyttöliittymässä on vikana:

http://www.heiolenmarkus.com/fin/blogi/matkakortin-lukulaitteen-uudistus-mika-kayttoliittymassa-meni-monkaan

Tiivistetty yhteenveto:
HSL lanseerasi kesällä 2016 historiallisen uudistuksen kuluttajapäätteisiinsä, mukaan lukien jo valmiiksi parjatun matkakorttien lukulaitteen. Kaikki ei nyt kuitenkaan mennyt ihan putkeen. HSL:n saitilta sittemmin poistetun lukijakommentin sanoin: jos uudistus maksoi miljoonia Euroja, miksi käyttöliittymä näyttää siltä, kuin se olisi suunniteltu itse PowerPointilla?
 
Tiivistetty yhteenveto:
HSL lanseerasi kesällä 2016 historiallisen uudistuksen kuluttajapäätteisiinsä, mukaan lukien jo valmiiksi parjatun matkakorttien lukulaitteen. Kaikki ei nyt kuitenkaan mennyt ihan putkeen. HSL:n saitilta sittemmin poistetun lukijakommentin sanoin: jos uudistus maksoi miljoonia Euroja, miksi käyttöliittymä näyttää siltä, kuin se olisi suunniteltu itse PowerPointilla?

Tähän voisi lisätä myös sen, että laitteen opastus on perinteisen huonoa: yksi A4-kokoinen tarra ikkunassa mahdollisesti lähellä laitetta. Kuka sitä edes huomaa ja kuka sitä pientä pränttiä rillit huurussa edes kykenee näkemään. Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa ihmisten näkökenttään isolla kirjoitettu lappu, jossa on kolme riviä riittävän isolla:

1. valitse matka
2. paina ok
3. näytä kortti

Och samma på svenska, jos niin halutaan...
 
Tänään alkuillasta matkustin linjalla 571 Myyrmäestä Pähkinärinteeseen. Autona oli helb 1531 jossa on uudet laitteet. Myyrmäen asemalla sisänäyttö näytti ensin ihan oikein seuraavaa pysäkkiä "iskostie". Kun tuli lähtöaika niin näyttöön ilmestyi "avaintie" jonka jälkeen näyttö pimeni täysin lukuun ottamatta kellonaikaa. Seuraava matkustaja tuli kyytiin rajatorpasta ja kysyi meneekö bussi pähkinärinteeseen kun linjakilvessä lukee "ei linjalla"? Kuski oli tietämättään ajanut EI LINJALLA-teksti Myyrmäestä lähtien. Nyt kuski sai systeemin taas toimintaan, mutta seuraavaksi pysäkiksi näyttö tarjosi valtion virastotaloa ja Pähkinärinteessä oltiin jo Tikkurilan urheilupuistossa. Jostain syystä järjestelmä kuvitteli bussin ajelevan Tikkurilassa vaikka oltiin jo reitin toisessa päässä.
 
Linjan 571 (helb 1528) kuljettaja kysyi tänään noustessani bussiin, mitä mieltä olen uudesta kortinlukijasta? Sanoin että vanha oli selkeämpi ja nopeampi. Vaikka olen jo melkoisen monta arvolippua ostanut uudesta lukijasta, niin silti näin satunnaisena matkustajana joudun joka kerta miettimään ostotapahtuman järjestystä. Kuski tuntui olevan aika kypsä koko systeemiin ja haukkui sen täydeksi sudeksi.
En voi käsittää miksi Esimerkiksi Vantaan sisäisellä linjalla sisäisen lipun painike on alimpana ja ylimpänä joku lähiseutu. Oma logiikkani sanoo että sisäinen ja seutu olisivat ylimpinä ja lähiseudut alimpina. Sitten vielä turhake OK-nappi pois niin homma pelittäisi jo paljon paremmin.
 
Äsken meni Vihdintietä ohi nobinan VDL linjalla 345. Sivulinjakilvessä vuorottelivat 345 Rinnekoti ja Lammaslammentie. Eikö seuraava pysäkki pitäisi näkyä vain sisänäytöllä?
 
En voi käsittää miksi Esimerkiksi Vantaan sisäisellä linjalla sisäisen lipun painike on alimpana ja ylimpänä joku lähiseutu. Oma logiikkani sanoo että sisäinen ja seutu olisivat ylimpinä ja lähiseudut alimpina. Sitten vielä turhake OK-nappi pois niin homma pelittäisi jo paljon paremmin.
Jos Sisäinen ja seutu olisivat ylimpänä nyt, kun OK-nappi on käytössä se hidastaisi käyttöä entisestään. Onhan se nopeampaa kun ne ovat OK-napin vieressä. Itse ainakin ostan sisäisen lähiseutua nopeammin.
Äsken meni Vihdintietä ohi nobinan VDL linjalla 345. Sivulinjakilvessä vuorottelivat 345 Rinnekoti ja Lammaslammentie. Eikö seuraava pysäkki pitäisi näkyä vain sisänäytöllä?
Nobonalla tuntuu olevan näiden kanssa ongelmia enemmän kuin muilla. Onneksi jotkut Nobinan kuljettajat käyttävät edelleen Nobinan omia kilpiä.
 
Vs: Bussit, joissa havaittu LIJ-laitteet

Ostin matkakortilleni uuden kauden siten että se alkaa 25.4. Kortillani on siis kaksi eri aikaan ladattua kautta mutta peräkkäin. Mistä johtuu se että sininen uusi mötikkä raitiovaunussa näyttä kauden loppuvan 24.4. ? Mutta vanha musta mötikkä bussissa näytti todellisen päättymisajan eli 25.5. ? Joku varmaa tietää miksi asia on niin päin että vanha laite kertoo oikean tiedon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös