LIJ 2014 -hanke

Matkustin eilen poikeuksellisesti vain yhden pätkän spåralla. Siinä oli uusi laite (vaunu 76). Mulla on matkakortissa ladattu arvo enkä mulla ole aikaisemmin ollut ongelmia uusien laitteiden kanssa kun olen tarvinnut joko kaupunkien sisäisiä tai seutumatkoja. Mutta nyt tuli. Laitteen vasemmalla puolella olivat ne tavalliset vaihtoehdot (sisäinen matka, seutumatkat) ja oikealla puolella jonkinlainen kuva spåralta (voisi myös olla junalta) vihreällä taustalla. Lähdin siitä että tämä on sama spåralippuvaihtoehto kuin vanhalla laitteella (oikealla alarivillä: nolla). Painoin siis tätä kuvaa ja kuvittelin että sen jälkeen on ainoastaan painettavaa "OK". Mutta ei, kuvaan ilmestyi vain "lisämatkustaja" kuva, siis "ihmisen kuva +1". Yritin uudestaan, mutta tulos oli aina sama. En halunnut lisämatkustajaa, enkä sisäistä matkaa (kalliimpi kuin spåralippu), mutta laite ei antanut vaihoehtoja. Olisin tietenkin voinut yrittää päästää kuskin puheille kysymään neuvoja, mutta oli sen verran ihmisiä välillä että oli helpompi vaihtaa seuraavaan vaunuun jossa oli vanha laite (vaunu 114) missä ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia saada haluamani spåralipun. Olenko nyt jäänyt paitsi jostakin vai mistä oli kysymys ? Varmasti joku foorumilainen tietää ja voi valaistaa.
 
Matkustin eilen poikeuksellisesti vain yhden pätkän spåralla. Siinä oli uusi laite (vaunu 76). Mulla on matkakortissa ladattu arvo enkä mulla ole aikaisemmin ollut ongelmia uusien laitteiden kanssa kun olen tarvinnut joko kaupunkien sisäisiä tai seutumatkoja. Mutta nyt tuli. Laitteen vasemmalla puolella olivat ne tavalliset vaihtoehdot (sisäinen matka, seutumatkat) ja oikealla puolella jonkinlainen kuva spåralta (voisi myös olla junalta) vihreällä taustalla. Lähdin siitä että tämä on sama spåralippuvaihtoehto kuin vanhalla laitteella (oikealla alarivillä: nolla). Painoin siis tätä kuvaa ja kuvittelin että sen jälkeen on ainoastaan painettavaa "OK". Mutta ei, kuvaan ilmestyi vain "lisämatkustaja" kuva, siis "ihmisen kuva +1". Yritin uudestaan, mutta tulos oli aina sama. En halunnut lisämatkustajaa, enkä sisäistä matkaa (kalliimpi kuin spåralippu), mutta laite ei antanut vaihoehtoja. Olisin tietenkin voinut yrittää päästää kuskin puheille kysymään neuvoja, mutta oli sen verran ihmisiä välillä että oli helpompi vaihtaa seuraavaan vaunuun jossa oli vanha laite (vaunu 114) missä ei ollut minkäänlaisia vaikeuksia saada haluamani spåralipun. Olenko nyt jäänyt paitsi jostakin vai mistä oli kysymys ? Varmasti joku foorumilainen tietää ja voi valaistaa.
Siinä on ollut joku vika. Noissahan esiintyy vikoja selvästi useammin kuin vanhoissa. Usein ne ovat olleet kokonaan pois käytöstä, minkä vuoksi HSL on menettänyt tässä kuussa lähes kymmenen euroa lipputuloja osaltani. Joskus jäi jumiin lippua ostettaessa niin, että siinä luki näytä kortti, muttei se mitään korttia lukenut ja jumissa se oli vielä silloinkin, kun jäin vaunusta pois 30 minuutin päästä. Hyvin on voinut olla myös kuvailemasi vika.

No on vanhoissakin ollut sellainen paha vika, että ainakin junassa niiden sijainti on jumiutunut usein Helsinkiin, jolloin jos on ollut tarkoitus ostaa vaikka Vantaan sisäinen lippu ja jatkaa bussiin, laite on myynytkin Helsingin sisäisen, vaikka ollaan Vantaan alueella, ja lippu ei ole tietenkään kelvannut bussissa.
 
Bussinkuljettajat tympääntyneitä HSL:n lipunmyyntiongelmiin – HSL pahoittelee: "Nyt harkitaan, että peruutettaisiin takaisin päin"

http://www.talouselama.fi/uutiset/bussinkuljettajat-tympaantyneita-hsl-n-lipunmyyntiongelmiin-hsl-pahoittelee-nyt-harkitaan-etta-peruutettaisiin-takaisin-pain-6649250
Nyt on joissakin busseissa palattu vanhaan järjestelmään kilvityksen osalta. Näin Hakaniemessä eilen klo 14:30 minuutin aikana peräti viisi bussia, joissa oli LIJ, mutta kilvet käyttivät bussiyhtiön omaa tekstiä. (2x Pohjolan liikenne, 2x Helsingin Bussiliikenne ja 1x Nobina).
 
Nyt on joissakin busseissa palattu vanhaan järjestelmään kilvityksen osalta. Näin Hakaniemessä eilen klo 14:30 minuutin aikana peräti viisi bussia, joissa oli LIJ, mutta kilvet käyttivät bussiyhtiön omaa tekstiä. (2x Pohjolan liikenne, 2x Helsingin Bussiliikenne ja 1x Nobina).

Ettei vain olisi viisastuttu ja annettu kaksikielisen tekstin näkyä lij-järjestelmässä kun ei ole enää välipysäkkejä näytettävänä? Ainakin toivon näin :cool:
 
LIJ tukee vain Mobitecin linjakilpiä ja autoissa, joissa on jokin muu, käytetään manuaaliohjausta. PL:lläkin on vielä runsaasti autoja, joissa on Mitronin tai Vanscon valmistamat linjakilvet.
 
LIJ tukee vain Mobitecin linjakilpiä ja autoissa, joissa on jokin muu, käytetään manuaaliohjausta. PL:lläkin on vielä runsaasti autoja, joissa on Mitronin tai Vanscon valmistamat linjakilvet.

Tarkennetaan sen verran, että LIJ tukee nykyisissä autoissa olevista kilvistä Mobitecin kilpiä. Tilaajan vaatimuksissa sanotaan seuraavaa: "Tilaajan informaatiojärjestelmän on pystyttävä ohjaamaan kilvessä näkyvää tietoa IBIS-protokollaa
käyttäen joko RS485- tai Ethernet-yhteyden kautta." Eli käytännössä kaikki uutena asennettavat kilvet merkistä riippumatta ovat LIJ-yhteensopivia.

Transdevillä on muutamassa autossa jonkun "kolmannen" kilpitoimittajan (Hannover?) kilvet. Lähikuukausina ehkä nähdään tuleeko linjakilpiin tiedot LIJ:stä.
 
LIJ tukee vain Mobitecin linjakilpiä ja autoissa, joissa on jokin muu, käytetään manuaaliohjausta. PL:lläkin on vielä runsaasti autoja, joissa on Mitronin tai Vanscon valmistamat linjakilvet.
Joo tiedän, ja niissä, mitkä sillon näin oli kyllä Mobitecin kilvet.
 
Joo tiedän, ja niissä, mitkä sillon näin oli kyllä Mobitecin kilvet.
HSL:n päiväkäsky on käyttää LIJ:n ohjaamia linjakilpiä aina. Vain erityisestä syystä voidaan käyttää manuaaliohjausta. Eli jos on jotain ongelmia. Omalla kohdallani mun on tarvinnut vain kerran käyttää manuaaliohjausta (viime syksyn jälkeen kun järjestelmä otettiin käyttöön), kun LIJ ei ohjannut ulkonäyttöjä oikein.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:23 ----------

Joo tiedän, ja niissä, mitkä sillon näin oli kyllä Mobitecin kilvet.
Tarkentavana kysymyksenä haluan kysyä, että mitkä olivat nuo näkemäsi PL-autot?
 
HSL:n päiväkäsky on käyttää LIJ:n ohjaamia linjakilpiä aina. Vain erityisestä syystä voidaan käyttää manuaaliohjausta. Eli jos on jotain ongelmia. Omalla kohdallani mun on tarvinnut vain kerran käyttää manuaaliohjausta (viime syksyn jälkeen kun järjestelmä otettiin käyttöön), kun LIJ ei ohjannut ulkonäyttöjä oikein.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:23 ----------

Tarkentavana kysymyksenä haluan kysyä, että mitkä olivat nuo näkemäsi PL-autot?

Voinen ainakin postaa tähän kuvan facen puolelta.
PL #710, ja LIJ. https://www.facebook.com/groups/736938699662689/permalink/1389635611059658/ Etukilvestä meni sähköt välillä, kunnes, kuljettaja keksi ratkaisun: kuvassa.
(osa tuon kuvan on varmaan jo nähnyt.

Manuaaliohjaukseen liittyen. PL #865 käyttää ihan samaa tekstiä, kuin ennen asennusta ( nämä keltaiset kilvet), taitaa olla myös toinen 8xx ( 1. gen. Scala)
 
Voinen ainakin postaa tähän kuvan facen puolelta.
PL #710, ja LIJ. https://www.facebook.com/groups/736938699662689/permalink/1389635611059658/ Etukilvestä meni sähköt välillä, kunnes, kuljettaja keksi ratkaisun: kuvassa.
(osa tuon kuvan on varmaan jo nähnyt.

Manuaaliohjaukseen liittyen. PL #865 käyttää ihan samaa tekstiä, kuin ennen asennusta ( nämä keltaiset kilvet), taitaa olla myös toinen 8xx ( 1. gen. Scala)
Vanhat Mitronin kilvet kummassakin, joita LIJ ei ohjaa.
 
Tarkentavana kysymyksenä haluan kysyä, että mitkä olivat nuo näkemäsi PL-autot?
En katsonut numeroita. Yhdessäkään ei ollut LCD-kilpiä. Eivätkös lähes kaikki LED-kilvet ole Mobitecin, ja voiko joku laittaa kuvia sellaisista LEd-kilvistä, jotka eivät ole Mobitecin. Ja jos on niin ehkä toisessa niistä PL-autoista on voinut olla jotkin muutkin (koska kilvet näyttivät hieman erilaisilta), jos sellaisia on, mutta muissa mainitsemissani busseissa oli ainakin Mobitec (tunnistaa kilven tekstin fontista, tosin on niitäkin Mobitecilla erilaisia).
 
En katsonut numeroita. Yhdessäkään ei ollut LCD-kilpiä. Eivätkös lähes kaikki LED-kilvet ole Mobitecin, ja voiko joku laittaa kuvia sellaisista LEd-kilvistä, jotka eivät ole Mobitecin. Ja jos on niin ehkä toisessa niistä PL-autoista on voinut olla jotkin muutkin (koska kilvet näyttivät hieman erilaisilta), jos sellaisia on, mutta muissa mainitsemissani busseissa oli ainakin Mobitec (tunnistaa kilven tekstin fontista, tosin on niitäkin Mobitecilla erilaisia).

PL:n vuoden 2008 autoissa 701 - 729 on Vanscon ledikilvet. Samanlaisia linjakilpiä on myös saman ikäpolven kaukoliikennekalustossa.

HelB:llä Vanscon kilvet tulivat muistaakseni autoihin 610 - 954, joihinkin on tosin jälkeenpäin vaihdettu Mobitecit.
 
Tämä on pieni asia, myönnetään, mutta oikeinkirjoitussyistä minua itseäni on alkanut ottamaan ajatteluelimeen näiden uusien kilpinäyttöjen suomenkielisissä teksteissä tämä kummajainen nimeltään "via". Eli esimerkiksi: "97V Mellunmäki via Vartioharju".

Tiedän varsin hyvin itse että tällä vialla tarkoitetaan "jonkun kautta -tosin på svenska" mutta kyllä nyt näinkin Suuressa ja Mahtavassa yhtiössä kuin HSL on pitäisi oikeakielisyys ja suomenkieli olla hallussa. Ei voida (okei, sori, kyllä voidaan) olettaa että kaikki tajuaisivat mitä tällä vialla tarkoitetaan. Jos (kun?) suomenkielinen "kautta" on liian pitkä sana, määränpääteksti voitaisiin varmasti uudistaa johonkin parempaankin muotoon. Vaikkapa näin: "97V Vartioharju - Mellunmäki".
 
Miksi noita lyhyitäkin määränpäitä, jotka mahtuisivat kerralla näkymään auton ulkokilvissä sekä suomeksi että ruotsiksi, pitää vuorotella? Näyttää tyhmältä, esim. "Meilahti" ja hetken päästä "Mejlans". Mahtuisivat hyvin samanaikaisesti, suomeksi ylemmällä rivillä ja ruotsiksi alemmalla. Niin kuin ennenkin.
 
Takaisin
Ylös