LIJ-ohjattujen linjakilpien ongelmat

Liittynyt
7 Maaliskuu 2009
Viestit
1,483
HU: Juha, 42, nousi Pohjois-Haagan bussiin ja päätyi Kannelmäkeen – HSL myöntää: bussien näytöissä ollut vikaa jo kuukausia
Ilmeisesti Nobinan linjakilpiongelmat jatkuvat edelleen, vaikka niitä on mukamas korjattu hiki hatussa monta kuukautta. Kohta puhutaan jo vuosista. Sillä ei ole matkustajan kannalta merkitystä, onko vika kuljettajan, Nobinan, bussivalmistajan, linjakilpivalmistajan, reititinvalmistajan vai HSL:n, mutta ainakin tuntuu että aina kun asiasta uutisoidaan, on kyseessä nimenomaan Nobinan kiinalaisromut ja jossain toimivassa kaupungissa asia olisi ratkaistu viikossa tavalla tai toisella. Uusien kilpien tilaaminen, toimitus ja asennuskin olisi kestänyt korkeintaan yhden kuukauden. Nobinan kokoisella firmalla lienee vanhoja kilpiäkin varastossa tai romutettavissa busseissa, jotka voisi vaihtaa uusien tilalle kunnes ongelma on ratkaistu.

Eikö tiedetä kenellä on vastuu, miksei sanktiot heilu kenenkään suuntaan vaan heilutellaan käsiä ja jätetään matkustajat pysäkille? Jos kyseessä olisi yksityinen yritys eikä HSL, pitäisi kuluttajansuojalain mukaan maksaa rahat takaisin matkustajille jotka eivät päässeet kyytiin. Ja olisi motivaatiota korjata asia ripeästi, kun matkustajamäärät eli lipputulot romahtaisivat.

Kummasti tälläisiä kilpiongelmia ei kantaudu muista kaupunkiseuduista, tämä on nähtävästi joku vain Helsingissä pyörivä virus. Ja taas kerran uusi hieno tekniikka, varsinkin halpatuotettu kiinalainen, tekee ennen helposti ja hyvin toimineesta asiasta hankalaa ja toimimatonta. Why fix it if it ain't broken? Ennen vanhaan ainakin vastuunjako oli selkeä, kun kuljettaja vastasi kilven asettamisesta ja liikennöitsijä siitä, että se kilpilaite on ehjä ja toimiva. Mitään reitittimiä tai 5G:itä ei tarvittu sekoittamaan soppaa, eikä turhaan heitetty vastuupalloa YTV:lle jolla ei ollut kilven kanssa mitään tekemistä.

Välillä ajetaan paperilappuun kirjoitetulla numerolla, joskus ei edes sitäkään jakseta laittaa vaan matkustajan pitää arvata, mihin bussi menee. Ja uutisen mukaan välillä näytetään myös väärää linjanumeroa. Eikö pitäisi sanktioida ajamattomasta lähdöstä, jos edes linjanumeroa ei saada näkyviin - edes tussilla? Tai olisi vaihdettu eri merkkiset linjakilvet busseihin. Kaikissa busseissa joita olen ajanut, voi kuljettaja myös manuaalisesti valita oikean kilven, joten siinä mielessä myös kuljettajalla on vastuuta. Itse en kehtaisi ajaa ilman linjakilpeä. Minimivaatimuksena tulisi olla A3-kokoiset pahvikyltit hätävarana, jos kilpilaite vikaantuu. Linjakilven teksti näkyy myös kuljettajille omalta näytöltään, joten kuljettaja kyllä tietää mitä kilvessä lukee.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itselläni on käsitys, että vastuu järjestelmästä ja kilvistä on järjestelmän toimittajalla ja hösselillä, mutta hösseli nyt yrittäisi kiertää omansa ja toimittajan vastuun ja siirtää sen liikennöitsijälle. Tekivät hieman vastaavasti kun tämä uusi järjestelmä alun perin tuli käyttöön 2021.
Luulisin tähän Nobinan autoille ongelman sattumiseen useimmiten johtuvan siitä, että Nobinalla on kyseisellä järjestelmällä varustettuja autoja ylivoimaisesti eniten. Arvioisin niitä olevan jopa yli 200 kun taas PL:llä ja KAH:lla niitä on kummallakin maksimissaan puolet tuosta määrästä joten todennäköisyys on isompi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tätä teemaa sivuten: olen jo varmaankin lähes vuoden ajan kiinnittänyt huomiota bussien linjakilvissä sisällä ja ulkona esiintyviin ajoittaisiin kummallisuuksiin. Tämä erikoinen ilmiö on, että bussin sisällä ja kyljessä olevien näyttöjen tekstit tuntuvat ”menevän ristiin” eli sisänäytöllä on staattisesti linjatunnus ja määränpää, kun taas ulkopuolella vilistää teksti seuraavasta pysäkistä. Kuulutukset toki toimivat tällöinkin, eli seuraavasta pysäkistä saa silti normaalisti kuuleva matkustaja tiedon. Vaikea sanoa, onko tämä ongelma sidoksissa jonkin tietyn liikennöitsijän tai valmistajan autoihin. Kuitenkin sitä esiintyy vain yksivärisissä led(?)-kilvissä.

Uudemmat värilliset sisänäytöt taas näyttävät harmittavan usein aivan mitä sattuu, tällöinkin toki kuulutukset yleensä ovat ajan tasalla. Joko näkymä laahaa jäljessä ja väittää seuraavana tulevan jo aikoja sitten ohitettu pysäkki tai sitten on jämähtänyt paikalleen näyttämään toista suuntaa. Liian ”hieno” teknologia vaikuttaa selkeästi johtavan tällä hetkellä vain siihen, ettei matkustajalle kyetä tarjoamaan kunnollista matkustajainformaatiota.

Näitä teknisiä seikkoja tarkemmin ymmärtämättömämä en tiedä, liittyvätkö nämä havainnot samaan ”vyyhteen” aloituksessa mainitun ongelman kanssa, mutta rasittavia ja kiusallisia ne yhtä kaikki ovat. Joukkoliikennettä harvemmin käyttävä tai reittejä tuntematon turisti saattavan tosiaan hämmentyä näistä sekaannuksista.
 
Tätä teemaa sivuten: olen jo varmaankin lähes vuoden ajan kiinnittänyt huomiota bussien linjakilvissä sisällä ja ulkona esiintyviin ajoittaisiin kummallisuuksiin. Tämä erikoinen ilmiö on, että bussin sisällä ja kyljessä olevien näyttöjen tekstit tuntuvat ”menevän ristiin” eli sisänäytöllä on staattisesti linjatunnus ja määränpää, kun taas ulkopuolella vilistää teksti seuraavasta pysäkistä. Kuulutukset toki toimivat tällöinkin, eli seuraavasta pysäkistä saa silti normaalisti kuuleva matkustaja tiedon. Vaikea sanoa, onko tämä ongelma sidoksissa jonkin tietyn liikennöitsijän tai valmistajan autoihin. Kuitenkin sitä esiintyy vain yksivärisissä led(?)-kilvissä.
Kyllä, NF 982 985:lla on ollut tämä ongelma noin jo vuosi.
 
Viimeksi muokattu:

HSL julkaissut myös tuommoisen yleispätevän ohjeen näiden tilanteiden varalle.
Ihan kuin se olisikin sen kuljettajan vika, että ne eivät toimi. HSL itse ohjeistaa ajamaan lij-ohjaus päällä. Manuaalisesti laitettavat kilvet kyllä toimisi, jos vain niitä saisi käyttää. Eri tilanteissa kyllä on saatu korjattua pimeät kilvet,kun laitetaan lij-ohjaus pois päältä, ja icun kautta kilvet.
 
Ihan kuin se olisikin sen kuljettajan vika, että ne eivät toimi. HSL itse ohjeistaa ajamaan lij-ohjaus päällä. Manuaalisesti laitettavat kilvet kyllä toimisi, jos vain niitä saisi käyttää. Eri tilanteissa kyllä on saatu korjattua pimeät kilvet,kun laitetaan lij-ohjaus pois päältä, ja icun kautta kilvet.
Yleensä kun unohtaa LIJ kortin kortin kotiin tai muuta vastaavaa missä ei toimi niin käyttää vaan ICU:a ja joskus laittaa oikeen reitin, joskus ei. Kerran olin Herttoniemessä niin näin kun 83 lähti Herttoniemestä 211E kilvillä Leppävaaraan. Laitan kuvan tohon alas niin voi katsoa.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

211E.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuten mainitsin havaintoketjussa, on Hyrylän uuden terminaalin avaamisen jälkeen linjan 641 kilvissä ongelma, jossa kilvet näkyvät muodossa Keravan asema via Kervo station. Ongelma on oikeasti vielä isompi, sillä nyt kilpi näyttää ensin tuota virheellistä tekstiä ja sitten pimenee.IMG_3001.jpegIMG_3010.jpeg
 
Miten noissa, toimiiko/näyttääkö LIJ-kuljettajapääte oikein ja ongelma on linjakilpien ohjauksessa? Ja eikö noita kilpiä saa "manuaalimoodiin"?
 
Miten noissa, toimiiko/näyttääkö LIJ-kuljettajapääte oikein ja ongelma on linjakilpien ohjauksessa? Ja eikö noita kilpiä saa "manuaalimoodiin"?
Jos tähän ketjun aloituksessa mainittuun ongelmaan viittaat: Kuljettajapäätteestä en itse osaa sanoa, mutta kyllä noihin uusiin busseihinkin saa manuaalimoodin, joskaan se ei käsittääkseni yleensä ole sallittu kuin vain tapauksissa joissa LIJ ei toimi ollenkaan/kosketushäiriö LIJ:n ohjauslaitteessa tms tai jos rahastuskortti on unohtunut. Manuaaleilla toki vielä poistetaan esimerkiksi pysäkki-info kokonaan, tulevathan kuulutuksetkin LIJ:n kautta.
Tuo "uusi" järjestelmä toimii käsittääkseni sijaintiin pohjautuen ja laittaa kilvet automaattisesti lähtöpysäkille mentäessä. En tiedä onko kyseessä esimerkiksi kahden lähtöketjun keskenään sekoaminen tai jotain. Aihe ei minulla, kuten varmasti monella kuljettajallakaan ole niin hyvin hallussa.
 
Kyllähän niitä manuaaleja saa käyttää jos sille on perusteltu syy. Eli jos kilvet näyttää puutaheinää. Nyt kuitenkin nää uudet järjestelmä toimii vähän erillailla:

Vanha järjestelmä: kilpilaite(on/off kytkin)/LIJ -> Linjakilpi

Uusi järjestelmä: LIJ->kilpilaite->linjakilpi.

Eli uudessa järjestelmässä LIJ ohjaa linjakilpiä josta löytyy jokainen linja via tekstineen. Eli vanhassa järjestelmässä pystyi selkeästi asettamaan että säätääkö kuljettaja kilpiä itse vai säätääkö laite. (Kilpilaite päälle=kuljettaja ohjaa kilpiä, kilpilaite pois päältä=LIJ ohjaa kilpiä). En oo perehtynyt mutta oma näkemys asiasta on, että LIJ siis uudessa järjestelmässä sekoittaa kilpilaitteen johon siis kuljettaja ei mahda mitään muuta kun voi yrittää sammuttaa autoa tai vaihdella kilpiä. Vanhassa järjestelmässä jos LIJ sekoilee kilvillä niin riittää että laittaa kilpilaitteen päälle niin se ohittaa LIJ:n.
 
Eli...vanhassa järjestelmässä kuljettaja valitsee oikean lähdön LIJ-päätteeltä, mutta uudessa tapahtuu automaattisesti? Hassua, että ei voi ohittaa manuaalisesti, jos esim 42 linjan lähdölle tulee 37 kilvet tms
 
Ihan kuin se olisikin sen kuljettajan vika, että ne eivät toimi. HSL itse ohjeistaa ajamaan lij-ohjaus päällä. Manuaalisesti laitettavat kilvet kyllä toimisi, jos vain niitä saisi käyttää. Eri tilanteissa kyllä on saatu korjattua pimeät kilvet,kun laitetaan lij-ohjaus pois päältä, ja icun kautta kilvet.
Ja lopulta tämä meni tähän että koko manuaalikilpiä ei enää ole. Vaikka järjestelmä antaa kuljettajan laittaa kilvet manuaalisesti myös mutta turhaan, (väärin toimiva) automatiikka jyrää tämän kuljettajan asettaman kilven ja vaihtoehdoksi jää vain pahvinriekale tuulilasiin. Vanhaa kunnon ICU:ta ei ole enää ainakaan Nobinan autoissa. Pelkkä LIJ
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että mielestäni tässä mentiin metsään ja oikein kunnolla. Vanha järjestelmä toimi hyvin, miksi piti muuttaa? Linjakilvet on niin oleellinen asia, että pitäisi olla varmuuden varalta mahdollisuus asettaa ne manuaalisesti. Sekin olisi jo jotain, että saisi vaikka sitten pelkän linjanumeron näkyviin ilman määränpäätä. Nuo pahvit on lähinnä säälittäviä eikä ne näy mihinkään, ei varsinkaan pimeällä.
 
Takaisin
Ylös