- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,484
HU: Juha, 42, nousi Pohjois-Haagan bussiin ja päätyi Kannelmäkeen – HSL myöntää: bussien näytöissä ollut vikaa jo kuukausia
Ilmeisesti Nobinan linjakilpiongelmat jatkuvat edelleen, vaikka niitä on mukamas korjattu hiki hatussa monta kuukautta. Kohta puhutaan jo vuosista. Sillä ei ole matkustajan kannalta merkitystä, onko vika kuljettajan, Nobinan, bussivalmistajan, linjakilpivalmistajan, reititinvalmistajan vai HSL:n, mutta ainakin tuntuu että aina kun asiasta uutisoidaan, on kyseessä nimenomaan Nobinan kiinalaisromut ja jossain toimivassa kaupungissa asia olisi ratkaistu viikossa tavalla tai toisella. Uusien kilpien tilaaminen, toimitus ja asennuskin olisi kestänyt korkeintaan yhden kuukauden. Nobinan kokoisella firmalla lienee vanhoja kilpiäkin varastossa tai romutettavissa busseissa, jotka voisi vaihtaa uusien tilalle kunnes ongelma on ratkaistu.
Eikö tiedetä kenellä on vastuu, miksei sanktiot heilu kenenkään suuntaan vaan heilutellaan käsiä ja jätetään matkustajat pysäkille? Jos kyseessä olisi yksityinen yritys eikä HSL, pitäisi kuluttajansuojalain mukaan maksaa rahat takaisin matkustajille jotka eivät päässeet kyytiin. Ja olisi motivaatiota korjata asia ripeästi, kun matkustajamäärät eli lipputulot romahtaisivat.
Kummasti tälläisiä kilpiongelmia ei kantaudu muista kaupunkiseuduista, tämä on nähtävästi joku vain Helsingissä pyörivä virus. Ja taas kerran uusi hieno tekniikka, varsinkin halpatuotettu kiinalainen, tekee ennen helposti ja hyvin toimineesta asiasta hankalaa ja toimimatonta. Why fix it if it ain't broken? Ennen vanhaan ainakin vastuunjako oli selkeä, kun kuljettaja vastasi kilven asettamisesta ja liikennöitsijä siitä, että se kilpilaite on ehjä ja toimiva. Mitään reitittimiä tai 5G:itä ei tarvittu sekoittamaan soppaa, eikä turhaan heitetty vastuupalloa YTV:lle jolla ei ollut kilven kanssa mitään tekemistä.
Välillä ajetaan paperilappuun kirjoitetulla numerolla, joskus ei edes sitäkään jakseta laittaa vaan matkustajan pitää arvata, mihin bussi menee. Ja uutisen mukaan välillä näytetään myös väärää linjanumeroa. Eikö pitäisi sanktioida ajamattomasta lähdöstä, jos edes linjanumeroa ei saada näkyviin - edes tussilla? Tai olisi vaihdettu eri merkkiset linjakilvet busseihin. Kaikissa busseissa joita olen ajanut, voi kuljettaja myös manuaalisesti valita oikean kilven, joten siinä mielessä myös kuljettajalla on vastuuta. Itse en kehtaisi ajaa ilman linjakilpeä. Minimivaatimuksena tulisi olla A3-kokoiset pahvikyltit hätävarana, jos kilpilaite vikaantuu. Linjakilven teksti näkyy myös kuljettajille omalta näytöltään, joten kuljettaja kyllä tietää mitä kilvessä lukee.
Ilmeisesti Nobinan linjakilpiongelmat jatkuvat edelleen, vaikka niitä on mukamas korjattu hiki hatussa monta kuukautta. Kohta puhutaan jo vuosista. Sillä ei ole matkustajan kannalta merkitystä, onko vika kuljettajan, Nobinan, bussivalmistajan, linjakilpivalmistajan, reititinvalmistajan vai HSL:n, mutta ainakin tuntuu että aina kun asiasta uutisoidaan, on kyseessä nimenomaan Nobinan kiinalaisromut ja jossain toimivassa kaupungissa asia olisi ratkaistu viikossa tavalla tai toisella. Uusien kilpien tilaaminen, toimitus ja asennuskin olisi kestänyt korkeintaan yhden kuukauden. Nobinan kokoisella firmalla lienee vanhoja kilpiäkin varastossa tai romutettavissa busseissa, jotka voisi vaihtaa uusien tilalle kunnes ongelma on ratkaistu.
Eikö tiedetä kenellä on vastuu, miksei sanktiot heilu kenenkään suuntaan vaan heilutellaan käsiä ja jätetään matkustajat pysäkille? Jos kyseessä olisi yksityinen yritys eikä HSL, pitäisi kuluttajansuojalain mukaan maksaa rahat takaisin matkustajille jotka eivät päässeet kyytiin. Ja olisi motivaatiota korjata asia ripeästi, kun matkustajamäärät eli lipputulot romahtaisivat.
Kummasti tälläisiä kilpiongelmia ei kantaudu muista kaupunkiseuduista, tämä on nähtävästi joku vain Helsingissä pyörivä virus. Ja taas kerran uusi hieno tekniikka, varsinkin halpatuotettu kiinalainen, tekee ennen helposti ja hyvin toimineesta asiasta hankalaa ja toimimatonta. Why fix it if it ain't broken? Ennen vanhaan ainakin vastuunjako oli selkeä, kun kuljettaja vastasi kilven asettamisesta ja liikennöitsijä siitä, että se kilpilaite on ehjä ja toimiva. Mitään reitittimiä tai 5G:itä ei tarvittu sekoittamaan soppaa, eikä turhaan heitetty vastuupalloa YTV:lle jolla ei ollut kilven kanssa mitään tekemistä.
Välillä ajetaan paperilappuun kirjoitetulla numerolla, joskus ei edes sitäkään jakseta laittaa vaan matkustajan pitää arvata, mihin bussi menee. Ja uutisen mukaan välillä näytetään myös väärää linjanumeroa. Eikö pitäisi sanktioida ajamattomasta lähdöstä, jos edes linjanumeroa ei saada näkyviin - edes tussilla? Tai olisi vaihdettu eri merkkiset linjakilvet busseihin. Kaikissa busseissa joita olen ajanut, voi kuljettaja myös manuaalisesti valita oikean kilven, joten siinä mielessä myös kuljettajalla on vastuuta. Itse en kehtaisi ajaa ilman linjakilpeä. Minimivaatimuksena tulisi olla A3-kokoiset pahvikyltit hätävarana, jos kilpilaite vikaantuu. Linjakilven teksti näkyy myös kuljettajille omalta näytöltään, joten kuljettaja kyllä tietää mitä kilvessä lukee.
Viimeksi muokannut moderaattori: