LIJ-ohjattujen linjakilpien ongelmat

Sanoisin, että mielestäni tässä mentiin metsään ja oikein kunnolla. Vanha järjestelmä toimi hyvin, miksi piti muuttaa? Linjakilvet on niin oleellinen asia, että pitäisi olla varmuuden varalta mahdollisuus asettaa ne manuaalisesti. Sekin olisi jo jotain, että saisi vaikka sitten pelkän linjanumeron näkyviin ilman määränpäätä. Nuo pahvit on lähinnä säälittäviä eikä ne näy mihinkään, ei varsinkaan pimeällä.
Jep. Ainut tavallaan hyödyllinen asia tuossa järjestelmässä on lähtee-tieto, joskaan se ei toimi järkevästi kuin vain vinolaiturisilla terminaaleilla kuten Tikkurilassa ja Kampissa. Toki sekin on siinä mielessä huono, että yleensä lähtöviivettä on (tutkan mukaan) noin 20-30s joten yleensä viimeiset kyytiin astujat eivät sit enää näe.

Iso ongelma virheellisten kilpien lisäksi on hitaus. Erityisesti etulinjakilpiä joutuu odottamaan todella pitkään, sentään ne sivukilpiin tulevat hieman nopeammin, mutta ei sekään esimerkiksi Keravan kaltaisilla jonotuslaitureilla auta jos bussi sattuu olemaan toinen tai kolmas ja porukka oletuksena seisoo pysäkin etupäädyssä.
 
Eilen näin kun linjan 40 sähköteli saapui lähtöpysäkille linjakilvet näyttivät alkuun linjaa 20 Eiraan. Hetken päästä tuli oikea tieto. Onko tämä tavallista nykyään?
 
Eilen näin kun linjan 40 sähköteli saapui lähtöpysäkille linjakilvet näyttivät alkuun linjaa 20 Eiraan. Hetken päästä tuli oikea tieto. Onko tämä tavallista nykyään?
Valitettavasti kyllä. NF 948:n takakilpi sanoo "52" kuukausia, vaikka ei oli linjalla.
 
Eli...vanhassa järjestelmässä kuljettaja valitsee oikean lähdön LIJ-päätteeltä, mutta uudessa tapahtuu automaattisesti? Hassua, että ei voi ohittaa manuaalisesti, jos esim 42 linjan lähdölle tulee 37 kilvet tms
Itse LIJ:n toiminta ei eroa. Kuljettaja yhä valitsee lähdön itse.

Vanha järjestelmä: kuljettaja painaa lähdön päälle -> LIJ ohjaa kilvet
Uusi järjestelmä kuljettaja painaa lähdön päälle -> tieto menee kilpilaitteeseen -> kilpilaite ohjaa kilvet. Eli vanhaan järjestelmään erona tulee ns. yksi piuha lisää.
 
Vanha järjestelmä toimi hyvin, miksi piti muuttaa? Linjakilvet on niin oleellinen asia, että pitäisi olla varmuuden varalta mahdollisuus asettaa ne manuaalisesti.
Uuden järjestelmän toimintaperiaate mahdollistaa uuden tiedon tarjoamisen sekä linjakilvissä että sisänäytössä saman järjestelmän kautta. Matkustajat voivat siis helposti saada mm. kaikenlaista poikkeusinfoa. Lisäksi matkustajainformaatio näkyy kaikissa autoissa samalla tavalla, kun sama tilaajan puolelta tuleva ohjelmisto pyörii niissä. Sekin on matkustajan kannalta selkeämpää.

Tässä siis syy/puolustus uuden järjestelmän konseptille. Nykymuodossaan se ei olisikaan saanut tulla käyttöön. Ongelmia oli reilusti jo alkuaikoina eikä niitä ole vieläkään korjattu ja/tai uusia ongelmia on ilmennyt. Joka tapauksessa ohjelmiston tuki vaikuttaa olevan olematonta eikä potentiaalia ole juurikaan hyödynnetty. Parhaimmillaan se voisi olla suuri parannus aikaisempaan, ja jo nykyisellään vaihtoyhteyksien ja kolmen seuraavan pysäkin näyttäminen sisänäytöllä on parannus entiseen (silloin kun se toimii).
 
Siteeraan tässä erään kommentoijan nimeltä Klonkku kommenttia joka mielestäni on aika hyvä: Oi armas teknologia ja sen vaatima sähkö! Pikkiriikkisen kätevämpää oli kuskin käsin rullata uusi numero bussille. Mutta sehän oli vanhanaikaista, parempi tuottaa haavoittuvia järjestelmiä ja kuormittaa maapallon resursseja ennestään.
 
Uuden järjestelmän toimintaperiaate mahdollistaa uuden tiedon tarjoamisen sekä linjakilvissä että sisänäytössä saman järjestelmän kautta. Matkustajat voivat siis helposti saada mm. kaikenlaista poikkeusinfoa. Lisäksi matkustajainformaatio näkyy kaikissa autoissa samalla tavalla, kun sama tilaajan puolelta tuleva ohjelmisto pyörii niissä. Sekin on matkustajan kannalta selkeämpää.

Tässä siis syy/puolustus uuden järjestelmän konseptille. Nykymuodossaan se ei olisikaan saanut tulla käyttöön. Ongelmia oli reilusti jo alkuaikoina eikä niitä ole vieläkään korjattu ja/tai uusia ongelmia on ilmennyt. Joka tapauksessa ohjelmiston tuki vaikuttaa olevan olematonta eikä potentiaalia ole juurikaan hyödynnetty. Parhaimmillaan se voisi olla suuri parannus aikaisempaan, ja jo nykyisellään vaihtoyhteyksien ja kolmen seuraavan pysäkin näyttäminen sisänäytöllä on parannus entiseen (silloin kun se toimii).
Siis kyllä itsekin olen sitä mieltä että se on hyvä juttu että kilvet ovat samallaiset ja tietokone niitä ohjaa. Kuitenkin tässä uusimmassa (muistaakseni kaikissa 2021-> tulleissa uusissa autoissa) järjestelmässä ei kuljettaja mahda mitään jos järjestelmään tulee vika. Näissä vanhemmissa autoissaan riitti kun laittoi kilvet manuaalikäytölle. Nyt joutuu viritellä papereita tuulilasiin joka ei oo hyvä juttu.
 
Tarkoitus tässä(kin) on varmaan ollut hyvä, mutta voisiko sanoa, että toteutus ei onnistunut. Mutta nauhakilpiin en silti toivo paluuta, ei ne enää oikein ole tätä päivää. Mutta kuten aiemmin sanoin, niin pitäisi olla kuljettajalla mahdollisuus säätää linjakilpiä, jos LIJ ei toimi lainkaan tai toimii väärin (esim ei hae lähtöjä tms).

Miten muuten esim Tampereella toimitaan linjakilpien kanssa ja millainen "LIJ" siellä on?
 
Siteeraan tässä erään kommentoijan nimeltä Klonkku kommenttia joka mielestäni on aika hyvä: Oi armas teknologia ja sen vaatima sähkö! Pikkiriikkisen kätevämpää oli kuskin käsin rullata uusi numero bussille. Mutta sehän oli vanhanaikaista, parempi tuottaa haavoittuvia järjestelmiä ja kuormittaa maapallon resursseja ennestään.
Tälläinen on lähinnä hieman hölmöä, ja tässäkin varmaan ongelmana on joko resurssit tai kuten aina laitteiston myyjän liian suuret lupaukset ja ehkä ostajan liian ruusuinen käsitys miten vähällä työmäärällä toimii... Harvoin yriyksiä näistä syytetään vaan aina se joku kommunistikaupungin viskaali syynä.
 
5G on kanssa yksi ongelma. 3G:n alasajon seurauksena HSL:n joutu päivittää kaikki reitittimet jotka siis oli ennen 3G:tä. Jostain oon kuullut, että joku ammattilainen on sanonut, että 5G ei ole vielä niin hyvä että sitä kannattaisi liikkuviin autoihin laittaa. Näin ollen voi olla että LIJ ei löydä 5G:tä ja "pomppii" 4G:n ja 5G:n välillä ja näin sekoaa sitten siitä kun välillä on netti, toisinaan vähän parempi netti, välillä ei yhtään nettiä.
 
Juuri hyppäsin pois PL 1103, jossa kilvet ja sisänäyttö kertoivat linjaksi 65. Mutta kuulutukset ja vissiin kuljettajan pääte olivat linjalla 66. Ihan uusi auto, en ole itse ainakaan aikaisemmin törmännyt tämmöiseen ongelmaan. Kuljettajakin oli hämillään ja turhautunut.
 
Tälläinen on lähinnä hieman hölmöä, ja tässäkin varmaan ongelmana on joko resurssit tai kuten aina laitteiston myyjän liian suuret lupaukset ja ehkä ostajan liian ruusuinen käsitys miten vähällä työmäärällä toimii... Harvoin yriyksiä näistä syytetään vaan aina se joku kommunistikaupungin viskaali syynä.
Tottakai HSL on tästä loppujenlopuksi vastuussa. HSL on se, jonka brändi näkyy asiakkaan suuntaan, se jolle valitukset toimimattomista kilvistä kuuluvat. Koska toimittaja on selkeästi toimittanut toimimatonta ja testaamatonta kuraa, olisi peli pitänyt viheltää poikki muutaman testibussin ongelmien jälkeen, ja etsiä toimittaja joka osaa asiansa. Tällä välin olisi voitu käyttää vanhaa järjestelmää.

Tämä kuitenkin ilmeisesti otettiin isosti käyttöön, eli kerralla vähintään kymmeniin busseihin, ja jatkettiin uusien laitteiden asennuksia, vaikka oli nähty nämä toimimattomiksi. Onko kyseessä sitten sopimusteknisen vai teknisen osaamisen puute HSL:ltä, en osaa ottaa kantaa.

Kokonaan toinen tarina on sitten, miten puuttelliset testit toimittajalla on käytössään, ettei näin laajasti esiintyviä ongelmia ole saatu korjattua.
5G on kanssa yksi ongelma. 3G:n alasajon seurauksena HSL:n joutu päivittää kaikki reitittimet jotka siis oli ennen 3G:tä. Jostain oon kuullut, että joku ammattilainen on sanonut, että 5G ei ole vielä niin hyvä että sitä kannattaisi liikkuviin autoihin laittaa. Näin ollen voi olla että LIJ ei löydä 5G:tä ja "pomppii" 4G:n ja 5G:n välillä ja näin sekoaa sitten siitä kun välillä on netti, toisinaan vähän parempi netti, välillä ei yhtään nettiä.
Jos hyppiikin 4g ja 5g välillä, pitäisi ratkaisun olla helppo - pakotetaan 4g yhteydet, kunnes 5g on parantunut. Mutta ei noidenkaan laitteiden pitäisi vaatia jatkuvaa internet-yhteyttä, dataa voisi puskuroida silloin kun yhteydet toimii (toki tällainen on vaikeampi koodata, ja menetettäsiin mahdollinen live-informaatio silloin kun yhteydet eivät toimi).
 
Eilen näin 23 yutongin jonka etulinjakilvessä luki 23 aivan minimaalisena ja määränpää bugasi ja hyppi kilvessä. Sivussa luki vain määränpää eikä linjaa laisinkaan ja bussin takakilvessä oli loputon jono kirjaimi XXXXXXX. Aika uskomatonta miten tuo onglema tuntuu yleistyvän ja hankitaan uusia sähködösiä ja niihin viallisia laitteita vai pnko kyse nyt sitten 5G:täkin. Lisäksi bussikuseille todella ikävää temppuilla noisen kanssa ja kuulla asiakkailta palautetta. Hsl:lä on "kova" tarve modernisoitua mutta huolellisuus ja asioitten toimivuuteen saattaminen näyttää unohtuneen.
 
Eilen näin 23 yutongin jonka etulinjakilvessä luki 23 aivan minimaalisena ja määränpää bugasi ja hyppi kilvessä. Sivussa luki vain määränpää eikä linjaa laisinkaan ja bussin takakilvessä oli loputon jono kirjaimi XXXXXXX. Aika uskomatonta miten tuo onglema tuntuu yleistyvän ja hankitaan uusia sähködösiä ja niihin viallisia laitteita vai pnko kyse nyt sitten 5G:täkin. Lisäksi bussikuseille todella ikävää temppuilla noisen kanssa ja kuulla asiakkailta palautetta. Hsl:lä on "kova" tarve modernisoitua mutta huolellisuus ja asioitten toimivuuteen saattaminen näyttää unohtuneen.
Lähinnä otan kiinni tuohon "uusia sähködösiä"-pointtiin: Eihän tuokaan järjestelmä ole pelkästään sähköbusseissa käytössä vaan sitä käytetään myös joissakin dieselbusseissa kuten ainakin Harri Vuolteen Scania Suburbaneissa. Kahdesta viimeisestä virkkeestä kyllä olen erittäin samaa mieltä, Hankitaan uusi järjestelmä ja lisätään sinne mahdollisimman paljon turhia ominaisuuksia ja viimeistään ne saavat koko järjestelmän aivan solmuun.
 
5G:n ongelmiin vaikuttaa varmaankin pitkälti se, että ne hankittiin ja jouduttiin asentamaan aika kiireellä sekä lisäksi se, että ainakin busseissa käytettävä laite on pitkälle kustomoitu, joten apuja ei voi saada muilta laitteen käyttäjiltä koska niitä ei ole. HSL:n hallitus on tehnyt 21.5.2024 päätöksen uusien reitittimien hankinnasta, mutta siitä kyllä jää epäselväksi onko kyseessä reitittimet vain uusiin autoihin vai vaihdetaanko taas kaikkiin. Hinnan perusteella voisi jopa olla niin että kaikki vaihdetaan.

Ongelmien korjaamista nyt toki hidastaa vielä se, että samaan aikaan on käynnissä massiivinen lipputili-hanke ja paine saada lähimaksu ja lippukauppa käyttöön mahdollisimman nopeasti on aika kova.
 
Takaisin
Ylös