Samaa mieltä siitä, että kaikki ykkösen autot pitäisi olla telejä. En ymmärrä kenen neropatin älynväläys tämäkin oli, kun hiljaisemmillakin linjoilla (esimerkiksi 4 ja 8) on kaikki autot telejä suuremmasta vuorovälistä huolimatta.
En lähtisi purkamaan nykyistä 1+45-mallia Kangasalan päässä, perusteena esimerkiksi asiointiyhteydet Lentolan Prismalle. En ole bussia siellä päässä tosin käyttänyt, vaikka alueen tunnenkin.
En myöskään ottaisi KTV-lenkkiä käyttöön. Vaikka se lisäsikin vuorojen määrää näennäisesti erityisesti hiljaisina aikoina, se oli sekava ainakin Paunun yksinvaltiuden ajan aikatauluilla. Lisäksi Turkkiradan kysyntä on hyvin vähäistä ruuhka-aikojen ulkopuolella ja silloinkin melko vähäistä omien havaintojeni mukaan, joten siellä liikutellaan tyhjiä penkkirivejä (kuten myös 45:llä liikuteltaisi teliautoilla, jos ykköstä jatkettaisiin Kangasalan asemalle). Kysyntää Vähäjärvelle on ilmeisesti sen verran vähän, että perjantai-illan vuoroja ei ajeta lainkaan Suupantoria pidemmälle.
Alun perinhän Kyöstin vuorot piti hoitaa Kurikka-linjalla (Kyöstistä nykyistä reittiä mukaillen Suupantorin kautta Kurikan läpi, uutta Linnakalliontietä - välivaiheessa moottoritietä - Saapastien läpi Messukeskukselle ja siitä eteenpäin). Sama linja olisi hoitanut myös nykyiset 14N-vuorot, mutta päättäri siirrettiin Pereelle ja yksi linja tavallaan hävisi Pirkkalan reittisuunnitelmasta. Etuna siinä oli ennen kaikkea Kurikan huomattavasti parempi vuorotarjonta, laajemmat yhteydet Partolaan ja Kyöstin parempi vuorotarjonta nykyiseen verrattuna ennen kaikkea hiljaisina aikoina. Samalla vuorotarjonta paranisi myös Vaittiin ja lentoasemalle, kun vuoroja vapautuu Kyöstiltä niihin. Ruuhka-ajan lisävuorot ajettaisiin tässäkin vaihtoehdossa Kyöstiin (lyhyt matka Suupantorilta, hyvä ajantasauspaikka ja samalla palvellaan Kyöstiä).
Jokuhan taisi jo mainita, että kasin aikataulua rukkaamalla pyhisin ja iltaisin saataisiin tasaisempaa vuoroväliä Teiskontielle ja Tesomalle. Tämä on luonnollisesti toteutettava, jos todistettu ongelmatodellakin saadaan ratkottua näin (en ole tarkemmin ratkaisuun perehtynyt).
En haluaisi myöskään vähätellä tukemiani Hatanpään valtatien joukkoliikennekaistojen merkitystä vuorotarjonnan tasaisuuden ylläpitämisessä.