Suurimpia haasteita tällä hetkellä erityisesti naapurikuntien liikenteessä on se, että joka puolelta pitää päästä kahdeksaksi Tampereelle. Silloin tasavälisyydestä ei ole mitään lohtua, jos autoihin ei mahdu. Tärkeintä onkin kohdistaa palvelutarjonta niihin kipupisteisiin, jotka tällä hetkellä tekevät ne negatiiviset kuvat bussimatkustamisesta. Tilannetta ei helpoita yhtään monille tulleet pakkovaihdot Koskipuistossa, jotta pääsisivät kosken länsipuolella oleviin oppilaitoksiin.
Tässä suhteessa Tampere lienee jonkin sortin takapajula ainakin verrattuna pääkaupunkiseutuun (no, esiintyy samaa ilmiötä toki muissakin maakuntakeskuksissa). Esimerkiksi Vantaalla siirrettiin lukioiden ensimmäinen tunti alkamaan klo 8.30 jo kymmenkunta vuotta sitten. Monilla työpaikoilla puolestaan on käytössä liukuva työaika mikä onkin varmasti loiventanut ruuhkapiikkiä. Oma vaikutuksensa on varmasti myös ollut tarjonnalla. Jos tarjonta on melko heikkoa klo 6 - 7.15 ja 7.45 - 9 ja sitten kahdeksaksi keskustaan ajetaan 5 min vuorovälillä, ohjaa tuo taatusti ihmisiä matkustamaan juuri siinä pahimmassa ruuhkapiikissä.