Kuulun sitten ilmeisesti niihin harvoihin KTV/VTK-lenkin vastustajiin, vaikken sitä täysin tyrmääkään. Tästä Paunu voi myös syyttää itseään, sillä aikataulut olivat satunnaiskäyttäjälle vaikeaselkoiset, vaikkeivät yhtä vaikeaselkoiset kuin Nokialla. Toisaalta satunnaiskäyttäjiä on Pirkkalassa enemmän kuin Nokialla. No emme voi muuttaa historiaa ja pyytää Paunua käyttämään ihmisjärkeen sopivia aikatauluja tai jopa lisäämään reittikarttaa pysäkkiaikatauluun tai jopa nettisivuilleen. Olihan se keskustan poikkeusreittikarttakin sitä tasoa, että menin keskustaan mieluummin autolla, kun en tiennyt, mistä bussi veisi takaisin kotiin.
Turkkiradalla ajellaan tyhjiä penkkejä viikonloppuisin ja iltaisin. Kertokaa minulle, missä Pirkkalan kehätien sisäpuolella (taajama-alueella) on yli kilometriä pysäkille (
https://www.facebook.com/tampereen.joukkoliikenne/posts/10152392870612283)?
Ja kun tähän lisätään se että bussiyhtiön ei nykyään tarvitse huolehtia mistään, "joli hoitaa" ja käsittääkseni Jolilla ei ole minkäänlaista päivystystä virka-ajan ulkopuolella liikennöitsijöiden suuntaan joka voisi keskitetysti hoitaa liikenteenjohdon niin käytännössä se on sitten yksittäinen kuljettaja joka tekee omat ratkaisunsa myöhästymis- ym. tilanteissa. Sitten ajellaan monen auton klimpeissä....
Olen pitkään ollut sitä mieltä että JOLI:n palvelutaso nimenomaan aukioloajoissa alkaa olla puuttellista hallittavaan alueeseen nähden. Toimialueella alkaa olla sen verran linjoja ja matkustajia, että ilta- ja ainakin lauantaipäivystys ei olisi lainkaan liioittelua, niin puhelinneuvonnan kuin muunkin tiedottamisen suhteen. HSL:hän vastaa soittoihin lauantaisin ja sunnuntaisin viiteen asti ja arkisin seitsemään, joten ero on kova. Tarjoaisin myös ratkaisuna runkolinjoille etäliikenteenohjaajaa ruuhka-ajoille, kuten 550:lla on nyt. Onkohan siitä käytännössä ollut hyötyä?
Niin - ainakaan Koskipuiston eteläisimmällä pysäkillä viime aikoina kuullut "miksi vi*ussa se ykkönen ei vieläkään tule?" tai "mikä per*ele siinä on, että ykkönen on aina myöhässä" -kommentit eivät kovin ruusuista kuvaa nykymenosta anna. Myös kuljettajana saatu negatiivinen, suora asiakaspalaute on viimeisen vajaan puolen vuoden aikana ollut moninkertainen verrattuna siihen, mitä tuli koettua "vanhan systeemin" aikana yhteensä noin kahdeksan vuoden aikana. Ehkäpä se JoLi vaan parantaa kaiken?
Niin, tämmöistäkin on. Sitten toinen ilmiö, joka on jokapäiväistä: Koskipuistosta lähtee kaksi ykköstä (Kyöstiin ja Vaittiin/lentoasemalle) samaan aikaan. Minun tulkintani ja satunnaisen seurantani mukaan se Kyöstin auto ei jää odottamaan tasausaikaa Koskipuistoon vaan lähtee ajamaan puolityhjänä 1V:n perään. Samalla vuoroväli hyppää 15 minuuttiin ja ilmiö sitten toistuu seuraavan "vuoroparin" eli 1K+1V/L/T-auton mukana, parhaimmillaan sieltä tulee se pikkuinen 1K-auto johon tunkee kahden auton matkustajat. Joku voi sanoa, ettei tätä tapahdu, mutta voin vakuuttaa että näen tätä joka päivä. Käsi sydämellä tämän foorumin bussinkuljettajat, kuinka moni on lähtenyt nimenomaan väliajantasauspysäkiltä (mm. TAYS, Koskipuisto, Suupantori jne.) edes minuuttia etuajassa? En usko, että ykkösellä olisi minkäänlaisia kapasiteettiongelmia, jos vuoroväli olisi
lähes tasainen 7,5 minuuttia teliautoilla, ja pahimmilla ruuhkavuoroilla olisi aamupäivän tapaan myös iltapäivällä lisäautoja.
Suupantorilla ajantasauksen noudattaminen oli ainakin alussa hyvin epäsäännöllistä, osa noudatti ja osa ei. Arpapeliä siis, voiko aikatauluun luottaa hiljaisempaan aikaan Kurikan pysäkillä. Parasta on, kun haaralta lähtee vuoro etuajassa (
https://www.facebook.com/tampereen.joukkoliikenne/posts/10152376098182283). En halua ottaa kuljettajia silmätikuksi, mutta haluan myös tuoda esiin näkökulman siitä, että ongelmat ovat monen tekijän summa.
Bussiliikenteen näkökulmasta, onneksi en enää asu Pirkkalassa (vaikak siellä muuten mukava olisikin asua) ja onneksi en omaa jälkikasvua, jota tarvitsisi vaunuilla kuljettaa bussia apuna käyttäen. Pirkkalan puolelta kyllä pääsee ihan kätevästi vaunujen kera Koskipuistoon, mutta paluumatka voikin olla haastavampi (pitäisikö jopa mennä vaunujen kera Vatialaan, että varmistaa paikkansa?). Käytännössä jollain muulla linjalla pitäisi mennä ensin kaupungin rajalle ja siellä vaihtaa ykköseen, jotta varmuudella pääsee Pirkkalaan menevän bussin kyytiin. Noita tilanteita kun näkee jo turhan usein että ne vaunupaikat ovat jo miehitetty keskustassa (toki ensimmäiset jäävät kuiteski Vihilahdessa pois).
Muistan vieläkin, kuinka sain valtavat määrät täällä kritiikkiä, kun kritisoin Paunun käyttämää kahden lastenvaunupaikan taktiikkaa. Nytkin kaikilla ykkösen Le-lisävuoroilla käytetään kalustoa, jossa on vain kaksi lastenvaunupaikkaa. Ongelma on olemassa.
---
Näihin parjattuihin ongelmiin esitän ratkaisuina:
- Ruvetaan palvelemaan Kurikkaa kunnollisella linjalla (30/30/30/60) joka samalla hoitaa valtaosan Kyöstin liikenteestä. Ykkösen ruuhkavuoroja voidaan yhä ajaa Kyöstiin. Sama linja ajaa myös nykyiset 14N-vuorot. Linja 65 reitti lyhennetään Suupantorille ja se ajaa Pereen kautta (Pereeltä säilyy yhteys Kuntakeskukseen).
- Näin sunnuntaina ajaa Vaittiin yksi vuoro ja lentoasemalle yksi vuoro tunnissa, Kyöstiin edelleen yksi vuoro tunnissa Kurikan kautta. Lauantaisin ja arkisin alkuillasta ja keskipäiväisin Kyöstiin kaksi vuoroa tunnissa, Vaittiin kolme vuoroa tunnissa ja lentoasemalle yksi vuoro tunnissa.
- Pereen/Sarankulman yhteydet voisi tässä tilanteessa toteuttaa monella tavalla. Itse ehkä toteuttaisin yhdessä vaiheessa suunnitelmissakin välähtäneen vaihtoehdon, jossa nykyisen 11:n päätepysäkki on Pere, josta se ajaa Partolan, Toivion ja Sarankulman läpi Sarankulmankadulle. Kurikka-linja (vaikka työnumerolla 14) ajaisi Linnakalliontieltä suoraan Messukeskukselle ja siitä eteenpäin. Tässä ongelmana on Pereen matka-aikojen kasvaminen ja yhteyksien väheneminen Nuolialantiellä. Toinen esittämäni vaihtoehto on, että linja 11 ajaisi vuorovälillä (15/15/15/15-30) reittiä Hatanpään vt-Sarankulmankatu-Ilmailunkatu-Saapastie ja haarautuen tästä Pereelle ja Toivoon puolen tunnin vuorovälillä. Linja 14 ajaisi reittiä Kyösti-Suupantori-Kurikka-Linnakalliontie-Kenkätie-Nuolialantie->
- Mahdollisimman monelle 1K-vuorolle teliautot.
- Kaikkiin ykkösellä ajettaviin autoihin kolme lastenvaunupaikkaa, lisää seisomatilaa ja toisaalta lastenvaunupaikkoja (pitäisi olla nykyisin itsestäänselvyys).
- Aikatauluun väljyyttä lisää Vatialan päähän.
- Jos vihdoinkin tilaaja saisi ne lissuvermeet jokaiseen autoon? Puoli vuottahan on ihan loistava aika...
- Kuljettajille parempi ohjeistus väliaikataulujen noudattamisesta.
- JOLI:lle ruuhka-aikoihin liikenteenohjaaja linjan 550 tapaan ja päivystäjä arkisin klo 6-20 ja viikonloppuisin 9-18.
- Ja jotta varmasti joku löytää jotain tyrmättävää, avorahastus kaikille runkolinjoille (1-10), vaikka ensin kokeiluun juuri ykköselle/kolmoselle. Lipuntarkastajille paluu, ja kulut lisääntyy. Mutta eikö se ole luonnollista jos joukkoliikenteen suosio kasvaa?
Tässäpä.