Ei se nyt ihan niin mene että kutosella olisi enemmän matkustajia, mun pointti on ollut että Kurvi - Rautatientori bussimatkustajien määrät on suuruusluokka kuormitettu ratikkalinja.
Ajoneuvomäärät eri laskentapisteissä alla bussi ratikka
Pitkäsilta 4064 968
Mäkelänkatu (jossain Koskelantien nurkilla) 2254 183
Hämeentien silta 2574 463
Matkustajamäärät
Bussi HKI Seutu Muu RV
Pitkäsilta 26 100 9600 1200 31000
Mäkelänkatu 20100 10300 2750 1750
Hämeentien silta 24500 13150 5550 10100
Matkustajaa per ajoneuvo bussi / ratikka
Pitkäsilta 9,1 32,0
Mäkelänkatu (jossain Käpylän pallokentän nurkilla) 14,7 9,6
Hämeentien silta 16,8 21,8
Laskettu yheen sekä sisäiset, seutu että muut bussit kun data ei oikein muuhun taivu. Normaalit varaukset siitä että data voi olla kuraa, lasken/ymmärrän jotain väärin, mutta kuitenkin. Lähde Liikenteen kehitys Helsingissä vuonna 2010, taulukot lopussa,
http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/los_2011-2.pdf
Arkijärjellä lähtisin siitä että bussien matkustajamäärät Kurvista etelään on suurinpiirtein samat kuin Pitkäsillalla, eli suuri osa matkustajista poistuu Kurviin mennessä. Ja tuo on mieleenkintoista.
Tältä pohjalta pohtinut ihan vakavasti että kannattaisko ne bussit jättää vähän pohjoisemmaksi, Kurvi - RT bussiliikenne kuitenkin maksaa jotain vajaa 10 milliä vuodessa. Hypoteettisesti joskus laskin tuon auki niin että bussit kääntyy Harjutorilla ympäri. Sitäpaitsi jos se ruuhkaisin ja hitain osuus jäisi busseilta pois, niin ne myös pysyisi paremmin aikataulussaan, voisi ajaa vaikka heilurina takaisin, jne. Haittapuolet toki myös ilmeisiä.