Linjan 1 kehittäminen

Sinänsä kiva idea, mutta nykyisessä liikenneympäristössä järjestelyllä tuskin säästettäisiin liikennöintikustannuksissa. Lisäksi vaatisi investointeja, mm. uusia vaihteita.

Sen sijaan bussilinjan 51 voisi laittaa päättymään Pohjolanaukiolle vaikka samantien. Sen reittiosuus Käpylänaukiolta Hakaniemeen on täysin identtinen raitiolinjan 1 kanssa ja lisäksi vuorovälit ovat samansuuntaiset ykkösen kanssa (10-12 min ruuhkassa, 20 min päivällä). Kulkupelien välille olisi varmasti suunniteltavissa aikataulullisesti kohtalaisen siedettävä vaihtoyhteys. Järjestelyllä säästettäisiin muutaman bussivuoron verran. Ainoa ongelma on se, että vuosituhannen alun supistusten yhteydessä ykköseltä vietiin ilta- ja lauantailiikenne, joten ratikan ja bussin liikennöintiajat eivät ole nykyisin ihan yhtenevät. Ilta- ja lauantailiikenteessä pitäisi täten ajaa linjaa 51A, joka jatkaisi aina Hakaniemeen asti.
51 voi yhdistää esim. linjaan 22 Maunulassa. Käpylästä etelään se on päällekkäinen ykkösen kanssa, Maunulasta Käpylään kutos-sarjan bussien kanssa.
 
Ainoa ongelma on se, että vuosituhannen alun supistusten yhteydessä ykköseltä vietiin ilta- ja lauantailiikenne, joten ratikan ja bussin liikennöintiajat eivät ole nykyisin ihan yhtenevät. Ilta- ja lauantailiikenteessä pitäisi täten ajaa linjaa 51A, joka jatkaisi aina Hakaniemeen asti.
Ratkaisu: HSL tilaa linjan 1 ilta- ja viikonloppuliikenteen.
 
Linjan 1 ongelmana on, ettei nykyisellä reitillä ole matkustajia ja ratikka on Mäkelänkadulla hidas busseihin verrattuna. Ykkösen elvyttäminen vaatisi minusta reitti- ja pysäkkimuutoksia. Tyhjien ratikoiden ajattaminen ei ole minuista järkevää.
 
Linjan 1 ongelmana on, ettei nykyisellä reitillä ole matkustajia ja ratikka on Mäkelänkadulla hidas busseihin verrattuna. Ykkösen elvyttäminen vaatisi minusta reitti- ja pysäkkimuutoksia. Tyhjien ratikoiden ajattaminen ei ole minuista järkevää.
Kannattaisi vahvistaa Helsingin raitiotien nykyroolia nopeuttamalla bussilinjoja keskustassa karsimalla pysäkkejä. Mäkelänkadun suunnan bussien tehtävä ei pitäisi olla keskustan sisäisten matkojen palveleminen. Jos pysäkkejä karsittaisiin, olisi matka-aika esim. Ylästöstä Rautatientorille nopeampi jne. Pikku välipysäkeille haluavat vaihtaisivat Pohjolankadun kohdalta ykköseen ja päävirrat linjan palvelualueelta Sörnäisiin, Hakaniemeen ja R-torille saisivat nauttia nopeasta kyydistä. Bussien kuormitus olisi tasaisempaa ja bussit pääsisivät nopeammin pois keskustasta pyörimästä. Lisäksi joiltain linjoilta saataisiin busseja vähennettyä näistä syistä - eikä kuitenkaan tarvitsisi poistaa bussien suoraa yhteyttä R-torille.
 
Kannattaisi vahvistaa Helsingin raitiotien nykyroolia nopeuttamalla bussilinjoja keskustassa karsimalla pysäkkejä. Mäkelänkadun suunnan bussien tehtävä ei pitäisi olla keskustan sisäisten matkojen palveleminen. Jos pysäkkejä karsittaisiin, olisi matka-aika esim. Ylästöstä Rautatientorille nopeampi jne. Pikku välipysäkeille haluavat vaihtaisivat Pohjolankadun kohdalta ykköseen ja päävirrat linjan palvelualueelta Sörnäisiin, Hakaniemeen ja R-torille saisivat nauttia nopeasta kyydistä. Bussien kuormitus olisi tasaisempaa ja bussit pääsisivät nopeammin pois keskustasta pyörimästä. Lisäksi joiltain linjoilta saataisiin busseja vähennettyä näistä syistä - eikä kuitenkaan tarvitsisi poistaa bussien suoraa yhteyttä R-torille.

Tämä on minusta ehdottomasti tutkimisen arvoinen idea. Busseilta vaan reippaasti välipysäkkejä pois, jolloin lyhytmatkalaiset ohjataan ratikoihin ja bussiliikenteen tarjonta voidaan optimoida pitkämatkalaisten tarpeisiin.

Tällä hetkellä trendi Helsingissä on eri suuntaan: ratikat ovat hidastuneet siinä määrin, että se näkyy jo matkustajamäärissäkin. Ja tehän arvaatte, miten HSL tahtoo reagoida pieneneviin matkustajamääriin. Kierre on valmis.
 
Linjan 1 ongelmana on, ettei nykyisellä reitillä ole matkustajia ja ratikka on Mäkelänkadulla hidas busseihin verrattuna. Ykkösen elvyttäminen vaatisi minusta reitti- ja pysäkkimuutoksia. Tyhjien ratikoiden ajattaminen ei ole minuista järkevää.

1 - Poistetaan turhia pysäkkejä ykköseltä. Ei ole tarvetta sillä, että ratikalla on tuplasti pysäkkejä bussiin verrattuna (varsinkin kun monet pysäkeistä ovat korttelinvälin päässä toisistaan). Tämä nopeuttaisi spåraa jo paljon.
2 - Kielletään pikkukaduilta vasemmalle kääntyminen tai laitetaan ko. risteyksiin jokerivalot. (Tästä nyt on puhuttu täällä kyllästymiseen asti).
3 - Synkataan ykkösen ja seiskan aikataulut niin, että seiska ei aina tule pysäkille juuri ennen ykköstä ja imaise kaikkia matkustajia. Merkittävälle osalle matkustajista on kuitenkin aivan sama, meneekö ykkösellä vai seiskalla.
4 - Sturenkadulle mahdollisuuksien mukaan kunnolla erotetut spårakaistat (jos hommaan on mahdollista laittaa enemmän rahaa, kannattaisi harkita Tampereen ratikka -ketjussa ehdotettua kolmiraidemallia: tien keskellä yksi erotettu ratikkakaista sekä kiskot ajoradalla molempiin suuntiin. Ruuhkan vastaan ajetaan ajoradalla, ruuhkaan suuntaan omalla kaistalla). Ykkönen on jo nyt omien havaintojeni mukaan Valilla-Hakaniemi -välillä yllättävän nopea (usein seiskaa nopeampi) ja Sturenkadun nopeuttamisella saataisiin lisää etua.

Ykkösen merkittävin ongelma on - minusta - keskustan pää. Nykyään Kauppatori on oikeastaan jo keskustan periferiaa. Helsingin ydinkeskusta sijaitsee oikeastaan Kaisaniemi-Kamppi-Stocka -kolmiossa ja keskustan suuntaan kulkevan linjan pitäisi päättyä jonnekkin sinne. Ykkösen reittiä voisi muuttaa ysi siirtyessä Länsisatamaan niin, että linja kulkisi reittiä Senaatintori-Aleksi-Kolmikulman lenkki. 1A voisi sitten kulkea Erottajalta Bulevardia, Fredaa ja Laivurinkatua nykyiselle päättärilleen.
 
Ykkösen reittiä voisi muuttaa ysi siirtyessä Länsisatamaan niin, että linja kulkisi reittiä Senaatintori-Aleksi-Kolmikulman lenkki. 1A voisi sitten kulkea Erottajalta Bulevardia, Fredaa ja Laivurinkatua nykyiselle päättärilleen.

Tuo muutos olisi minusta kokeilimisen arvoinen heti kun kolmikulma vapautuu ysiltä. On makuasia jaäkö 1A ennalleen kauppatorin kautta vai Bulevardin kautta. Kuitenkin riittänee, että kolmoset hoitavat kauppatorin liikenteen, kun kuitenkin Senaatintorilta kulkee muitakin linjoja.

Minusta on kuitenkin selviö, että keskustan rengaslinjat 3 ja 7 täytyy ihan kokonaan muovailla uudestaan, paljon päällekkäisyyksiä tulevien linjojen kanssa. Ilmala, Jätkäsaari, Hernesaari, Laajasalo, Munkkivuori, Kalasatama ...
 
Ykkönen on jo nyt omien havaintojeni mukaan Valilla-Hakaniemi -välillä yllättävän nopea (usein seiskaa nopeampi) ja Sturenkadun nopeuttamisella saataisiin lisää etua.
Sinänsä tämä ei tähän kuulu, mutta syynähän ykkösen nopeuteen on vain Hämeentien liikennevalokurjuus.
 
Ykkösen reittiä voisi muuttaa ysi siirtyessä Länsisatamaan niin, että linja kulkisi reittiä Senaatintori-Aleksi-Kolmikulman lenkki.

Kolmikulman lenkki lisäisi ykkösen kierrosaikaa vähintään 10 minuuttia, joten vuorovälikin muuttuisi nykyisellä vaunumäärällä jo 25 minuuttiin. Toisaalta varta vasten ykköseen haluavat joutuvat käyttämään aikataulukirjaa jo nykyisin, joten vuorovälin pienellä kasvulla tuskin olisi enää suurta haittaa.

Sinänsä tämä ei tähän kuulu, mutta syynähän ykkösen nopeuteen on vain Hämeentien liikennevalokurjuus.

Tätä voi havannoillistaa vertaamalla liikennevalojen määrää välillä Hattulantie - Hakaniemi. Linjalla 1 on kuudet liikennevalot, linjalla 7A 18 liikennevalot. Silti virallisten ajoaikojen mukaan 7A on minuutin nopeampi kuin linja 1 tällä välillä.
 
Ja on siinä liikaa samaa reittiä kuin seiskallakin!

Ykkönen suoraan assan kautta Kolmikulmaan.
Vuoroväli sama kuin seiskalla ja synkkaan.

1A jatkaisi ensin telakan portille ja myöhemmin kaikki ykköset Hernesaareen.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta eteläpäässä ykköselle kannattaisi laittaa kiskot Fredalle Urho Kekkosen kadun ja Bulevardin välille ja ajaa se Kampin Perämiehenkadulle. Samalla voisi lopettaa 14B:n ja synkata ykkösen kolmosten ja 14 kanssa, jos se nyt jotenkin on mahdollista. Hernesaaren päähän pitäisi sitten pidentää 14:ta tai 24:ta.

Myos pohjoisessa pitäisi tehdä jotain, mutta tuo olisi jo iso muutos.
 
Viimeksi muokattu:
Jos lähdetään reilusti visioimaan niin Ykkösen ja suunnitellun Munkkivuoren ratikan voisi yhdistää yhdeksi U:n muotoiseksi linjaksi reitillä Käpylä-Kallio-Keskusta-Töölö-Munkkivuori. ;)
 
Mites bussit sitten on paljon nopeampia? Eikös niillä ole liikennevaloja? :)
Tää nyt menee aiheen ohi, mutta bussit on nopeampia siksikin että niillä ei ole matkustajia. Satuin maanantai-aamupäivänä kymmenen aikoihiin Ruskeasuolta etelään bussiin 43 jossa oli suht hyvin matkustajia, jotain 25 keskimäärin. Bussi myös pysähtyi joka pysäkillä, tosin valoissa seistiin aika vähän. Vieressä meni 10 aika lailla samaa vauhtia aina Kansallismuseolle saakka, vaikka sillä on enemmän pysäkkejä.
 
Takaisin
Ylös