Sinänsä kiva idea, mutta nykyisessä liikenneympäristössä järjestelyllä tuskin säästettäisiin liikennöintikustannuksissa. Lisäksi vaatisi investointeja, mm. uusia vaihteita.
Sen sijaan bussilinjan 51 voisi laittaa päättymään Pohjolanaukiolle vaikka samantien. Sen reittiosuus Käpylänaukiolta Hakaniemeen on täysin identtinen raitiolinjan 1 kanssa ja lisäksi vuorovälit ovat samansuuntaiset ykkösen kanssa (10-12 min ruuhkassa, 20 min päivällä). Kulkupelien välille olisi varmasti suunniteltavissa aikataulullisesti kohtalaisen siedettävä vaihtoyhteys. Järjestelyllä säästettäisiin muutaman bussivuoron verran. Ainoa ongelma on se, että vuosituhannen alun supistusten yhteydessä ykköseltä vietiin ilta- ja lauantailiikenne, joten ratikan ja bussin liikennöintiajat eivät ole nykyisin ihan yhtenevät. Ilta- ja lauantailiikenteessä pitäisi täten ajaa linjaa 51A, joka jatkaisi aina Hakaniemeen asti.