339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,185
Mielestäni mielenkiintoista olisi ollut aikanaan laskea, kuinka paljon säästöä olisi tullut linjojen 1 ja 2 yhdistämisestä. Uutta rataa olisi tarvittu Toisen linjan ja Sturenkadun välille, vaihtoehtoisia ratalinjauksiahan on useita ja ilmeisesti niitä vieläkin tutkitaan HKL:llä.
Tällöin 1 olisi kulkenut Katajanokan terminaalista keskustan kautta Käpylään ja 2 olisi voitu lakkauttaa palvelun huononematta. Tai 1 olisi kulkenut Erottajalta Käpylään ja 4 olisi haaroitettu Katajanokalla, jolloin säästö olisi vielä suurempi, taas palvelun huononematta (olettaen, että Merisotilaantorin haaralla sallitaan pidempi vuoroväli ja 4T kulkisi myös la-su).
Luonnollisesti bussilinja 13 olisi pitänyt lakkauttaa ja linja 51 päättää Käpylään. En näe mitään mieltä siinä, että ajetaan kahta täysin päällekkäistä linjaa välillä Pohjolanaukio-Hakaniemi. Vaihtotapahtuma Pohjolanaukiolla voidaan tehdä kivuttomaksi esim. siten, että 51 käyttäisi kääntösilmukan sivuraiteen pysäkkikoroketta ja aikataulut tahdistettaisiin.
Samalla tulisi selvittää, minne 1A:n eteläpäässä kyytiin nousevat matkustajat oikeastaan olevat menossa. Tuskin kuitenkaan Käpylään. Epäilisin, että aika moni jatkaa Hakaniemestä metrolla tai bussilla. Ruuhkalinja Eirasta vain Hakaniemeen ei tulisi kovin kalliiksi. (Toinen vaihtoehto eli Erottajalle päättyvän ykkösen pidentäminen ruuhka-aikoina Fredaa pitkin Eiraan lie huomattavasti kalliimpi.)
Tällöin 1 olisi kulkenut Katajanokan terminaalista keskustan kautta Käpylään ja 2 olisi voitu lakkauttaa palvelun huononematta. Tai 1 olisi kulkenut Erottajalta Käpylään ja 4 olisi haaroitettu Katajanokalla, jolloin säästö olisi vielä suurempi, taas palvelun huononematta (olettaen, että Merisotilaantorin haaralla sallitaan pidempi vuoroväli ja 4T kulkisi myös la-su).
Luonnollisesti bussilinja 13 olisi pitänyt lakkauttaa ja linja 51 päättää Käpylään. En näe mitään mieltä siinä, että ajetaan kahta täysin päällekkäistä linjaa välillä Pohjolanaukio-Hakaniemi. Vaihtotapahtuma Pohjolanaukiolla voidaan tehdä kivuttomaksi esim. siten, että 51 käyttäisi kääntösilmukan sivuraiteen pysäkkikoroketta ja aikataulut tahdistettaisiin.
Samalla tulisi selvittää, minne 1A:n eteläpäässä kyytiin nousevat matkustajat oikeastaan olevat menossa. Tuskin kuitenkaan Käpylään. Epäilisin, että aika moni jatkaa Hakaniemestä metrolla tai bussilla. Ruuhkalinja Eirasta vain Hakaniemeen ei tulisi kovin kalliiksi. (Toinen vaihtoehto eli Erottajalle päättyvän ykkösen pidentäminen ruuhka-aikoina Fredaa pitkin Eiraan lie huomattavasti kalliimpi.)