Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Tämä on muuttunut päivän puheenaiheesta artikkeliksi, linkki uuteen sijaintiin:

”Ei enää lisää ratikoita ahtaille kaduille”

Eivät Etelä-Helsingin kadut ole mitenkään erityisen ahtaita, muutoin kuin kaduilla säilytettävien autojen ansiosta. Kotikatuni päällystettä uusittiin Punavuoressa jokunen vuosi sitten ja olin erittäin hämmästynyt kuinka avaralta - usein ankean kapeaksi luonnehdittu - kotikatuni vaikutti ilman pysäköintiä. Joskus juhannuksen tienoilla on mahdollista havainnoida samaa ilmiötä, kun autokanta on ajossa tai varastossa jossakin muualla.

Kaupungin luonteeseen tiiviinä asutuskeskuksena kuuluu tilan niukkuus, kaikille ja joka käyttöön sitä ei valitettavasti tule riittämään. Tilan käytön priorisoinnissa tulee ottaa huomioon kaikkien asukkaiden etu, eikä vain niiden, jotka mekkaloivat nyt, kun ovat jotakin menettämässä. Autoilijat ovat menettämässä muutamassa kohdassa mahdollisuuden säilyttää irtaimistoaan kadulla. Tietenkin tämä koskee kaikkia autoilijoita asuinpaikasta riippumatta, joiden mahdollisuus säilyttää ajokkiaan katutilassa tällä alueella heikkenee.

Hätä on varmasti suuri, kun Museovirastoakin huudetaan apuun. Mahdollisen lausunnon laatijalla tulee olemaan hassu tilanne: kumpi mahtaa raunioittaa Huvilakadun (tai minkä tahansa muun kadun, pl. moottoritiet) rakennustaiteellisia arvoja enemmän, raitiotievaunu ajolankoineen vaiko 24/7 pysäköinti?
 
Hätä on varmasti suuri, kun Museovirastoakin huudetaan apuun. Mahdollisen lausunnon laatijalla tulee olemaan hassu tilanne: kumpi mahtaa raunioittaa Huvilakadun (tai minkä tahansa muun kadun, pl. moottoritiet) rakennustaiteellisia arvoja enemmän, raitiotievaunu ajolankoineen vaiko 24/7 pysäköinti?

Se olisi tosiaan hauska lausunto luettavaksi. Ratikoita ja niiden kiskoja ja ajolankoja on Eirassa ollut jo 1900-luvun alkuvuosina, joten kaupunkikuvan puolesta raitiotie sopii elementtinä Huvilakadulle oikein hyvin. Autoja siellä sen sijaan ei kadun ja talojen rakentamisen aikaan käytännössä ollut.

Jos siis tarkoitus on hakea museovirastolta tuollainen "koskaan et muuttua saa" -tyyppinen lausunto, jossa halutaan museoida katu ja kaupunginosa, niin siinähän lähtee sitten jok'ikinen autopaikka ja autoliikennekin sieltä Huvilakadulta, tilalle tulee raitiotie, hevoset ja lantaa. Mahtavatkohan lausuntoa penäävät asukkaat tätä ymmärtää? ;)
 
Jos siis tarkoitus on hakea museovirastolta tuollainen "koskaan et muuttua saa" -tyyppinen lausunto, jossa halutaan museoida katu ja kaupunginosa, niin siinähän lähtee sitten jok'ikinen autopaikka ja autoliikennekin sieltä Huvilakadulta, tilalle tulee raitiotie, hevoset ja lantaa. Mahtavatkohan lausuntoa penäävät asukkaat tätä ymmärtää? ;)
Mutta saisivat tilalle jyrinää, tärinää ja kirskuntaa. ;)

Ei minuakaan kiinnostaisi asua loppumattoman ratikanjyrinän (varsinkin Wauriotramit) kiusattavana. Yläkerran mummotkin varmasti jatkuvasti valittaisivat, kun tekarit pyörivät vesilasissa tärinän voimasta... :)

Joten kaikki ratikkafanit vain sinne asukasyhdistyksen kokoukseen kuuntelemaan ja valistamaan nimbyjä. Mielellään sitten myös raporttia tänne. :)
 
Jos sinne Ullanlinnaan kiskoja vedetään, niin eiköhän variot ole siinä vaiheessa jo ratikoiden hautuumaalla.
 
No jaa, se nyt olisi kuitenkin suurimmaksi osaksi suoraa vaihteetonta rataa, Tehtaankadun ja Korkeavuorenkadun risteys varmaan vähän kolisisi. Ehkä pitäisi kertoa niille nimbyille että vaatii paremmat vaihteet ja ratikat. :)
 
No jaa, se nyt olisi kuitenkin suurimmaksi osaksi suoraa vaihteetonta rataa, Tehtaankadun ja Korkeavuorenkadun risteys varmaan vähän kolisisi.

Asuin itse kaksi vuotta Dresdenin ydinkeskustassa (Wallstraße) ja ikkunan alla kulki neljä raitiovaunulinjaa (kaikilla 10 minuutin vuoroväli + ruuhkavuorot) ja yksi busslinja. Vain muutaman metrin päässä oli keskustan kääntösilmukan vaihteita ja risteyksiä. Kiskojen ympärillä oli paksut kumieristykset, ei pelkästään vaihteiden ja risteysten kohdalla vaan koko matkalla.

Ei tärissyt lainkaan edes raitiovaunujen ajaessa risteyksistä. Varmasti voi todistaa jollain herkällä mittauslaitteilla jonkinlaista tärinää, mutta itse en havainnut mitään. Asuimme opiskelijakommuunissa nelisteen ja suurin valituksen aihe liikenteen osalta oli yllätys yllätys bussi, joka aiheutti enemmän meteliä kuin raitiovaunu.

Risteysten kohdalla vaunu tietenkin aiheuttaa enemmän meteliä, mutta kuten teme jo kirjoitti, ei raitiovaunurata koostu pelkistä vaihteista ja risteyksistä.

Toisaalta Variotramin kohdalla voisin hyvin kuvitella, että se aiheuttaa harmia.
 
Joo, meilläkin tuo meluongelma on pienenemään päin ja Ullanlinnan mahdollisen radan kanssa puhutaan sellaisista aikatauluista, että perinteisen ratikoiden kolinan pitäisi olla siinä vaiheessa muisto vain. Sitä on tietysti turha yrittää selittää asukasänkyröille, koska ne eivät yleensä kuuntele järkiperusteluita ollenkaan eikä ymmärrys ja luottamus myöskään riitä siihen, että asiat voivat muuttua, ts. kun ratikka kolisee tänään, ei uskota eikä haluta uskoa, että se ehkä huomenna ei kolisisikaan.

Hankittavien Trantech-vaunujen kääntyvä telirakenne saa aikaan sen, että vaunun melutaso on verrattavissa nykyisiin Valmet-niveliin, ei Variotrameihin.

Toisekseen juuri valmistunut syväuraisten vaihteiden käyttöönottoa esittävä raportti toivon mukaan todella johtaa siihen, että päästäisiin leveisiin pyöriin ja syväravaihteisiin, mikä alentaa melutasoa vaikkapa Kapteeninkadun-Tehtaankadun ristikoissa jo ihan olennaisesti.

Ja kolmanneksi sopii toivoa, että variot, joista kyllä syvilläkin vaihteilla aiheutuisi melua, jäävät pois liikenteestä 2010-luvun loppupuolella.
 
Joo, meilläkin tuo meluongelma on pienenemään päin ja Ullanlinnan mahdollisen radan kanssa puhutaan sellaisista aikatauluista, että perinteisen ratikoiden kolinan pitäisi olla siinä vaiheessa muisto vain. Sitä on tietysti turha yrittää selittää asukasänkyröille, koska ne eivät yleensä kuuntele järkiperusteluita ollenkaan eikä ymmärrys ja luottamus myöskään riitä siihen, että asiat voivat muuttua, ts. kun ratikka kolisee tänään, ei uskota eikä haluta uskoa, että se ehkä huomenna ei kolisisikaan.

Mulle tuli siellä asukasillassa niitä asukkaiden kommentteja kuunnellessani mieleen, että täytyisi ehkä tehdä sellainen maallikoille havainnollistava kalvoesitys raitioliikenteen aiheuttaman melun (ja tärinän) syistä ja niiden ratkaisukeinoista (ja syistä miksei näitä ratkaisukeinoja ole käytetty jo vuosia...). Sitä voisi esitellä myös kaupunkisuunnittelijoille ja muille raitioliikenteen kanssa tekemisissä oleville tahoille.
 
Mulle tuli siellä asukasillassa niitä asukkaiden kommentteja kuunnellessani mieleen, että täytyisi ehkä tehdä sellainen maallikoille havainnollistava kalvoesitys raitioliikenteen aiheuttaman melun (ja tärinän) syistä ja niiden ratkaisukeinoista (ja syistä miksei näitä ratkaisukeinoja ole käytetty jo vuosia...). Sitä voisi esitellä myös kaupunkisuunnittelijoille ja muille raitioliikenteen kanssa tekemisissä oleville tahoille.

Jos siitä saa jotenkin kansantajuisen niin tuotahan voisi tarjota vaikka Hesarille.
 
Mulle tuli siellä asukasillassa niitä asukkaiden kommentteja kuunnellessani mieleen, että täytyisi ehkä tehdä sellainen maallikoille havainnollistava kalvoesitys raitioliikenteen aiheuttaman melun (ja tärinän) syistä ja niiden ratkaisukeinoista (ja syistä miksei näitä ratkaisukeinoja ole käytetty jo vuosia...). Sitä voisi esitellä myös kaupunkisuunnittelijoille ja muille raitioliikenteen kanssa tekemisissä oleville tahoille.

Tai sitten ihan sellainen presentaatio, jolla stimuloitaisiin myös kuuloelimiä. Tai rakentaa vaikka lyhyt hiljainen ratikkapätkä myös helsinkiin, kun se nyt ei eurooppalaisten esimerkkien valossa kuitenkaan mikään mission impossible vaikuttaisi olevan. Kalvosulkeiset osana nimbykoulutusta ei välttämättä ole se tehokkain keino.

Toisaalta noin yleisellä tasolla kyllähän tuo urputus noissa asukaskinkereissä on jossain määrin ymmärrettävääkin. Mitään todellisia mahdollisuuksiahan tavallisella kansalla ei ole näihin suunnitelmiin vaikuttaa, vaikka jopa lakeja myöten muuta diibadaata väitettäisiinkin. Virkamiehet suoltavat suunnitelmia, jotka sitten poliittiset "päätöksentekijät" siunaavat samalla kun erinäiset painostusryhmät naureskelevat partaansa talutushihnan ei-koira-päässä. Ei siinä Reinolle 68 v. tai Fannylle 74 v. paljon muita mahdollisuuksia jää kuin paukuttaa kävelykeppiä näissä showtilaisuuksissa, jotka suoran demokratian valekaapuun on epäonnistuneesti yritetty naamioida.
 
Ei siinä Reinolle 68 v. tai Fannylle 74 v. paljon muita mahdollisuuksia jää kuin paukuttaa kävelykeppiä näissä showtilaisuuksissa, jotka suoran demokratian valekaapuun on epäonnistuneesti yritetty naamioida.

Tavallisesti tietysti juuri näin. E-Helsinki taitaa kuitenkin olla sikäli poikkeus, ettei virastossa mun ymmärtääkseni ole mitään erityistä hinkua lähteä priorisoimaan Huvilakadulle tehtävää ratikkasilmukkaa kovin korkealle, kun kaupunkiin pitäisi saada aikamoiset radat rakennettua Topeliuksenkadulle, Ilmalaan, Hernesaareen, Laajasaloon, Kalasatamaan...
 
Ainahan vastustajat ovat äänekkäimpiä. Eikä mikään todistelu muuta heidän mielipiteitään.
Mutta tottahan on, että meidän ratatekniikkamme on yli vuosisadan takaista.
Mitään päätöksiä paremmasta ei ole tehty. Pitäisi olla näyttää vastustajille mustaa valkoisella, että nyt aletaan (vihdoin) käyttää radanrakentamisessa länsi-eurooppalaista tekniikkaa. Ja, että se tarkoittaisi "melun" vähenemistä.
Laitoin melun lainausmerkkeihin, koska itse pidän siitä. Se kuuluu oikean kaupungin ääniin.
 
Laitoin melun lainausmerkkeihin, koska itse pidän siitä. Se kuuluu oikean kaupungin ääniin.

Toi on kyllä ihan totta. Sellainen tavanomainen ratikan kolina ja ulina kaarteissa ovat erottamaton osa Stadin äänimaailmaa. Tosin varioiden paikoin kamala räminä ristikoissa menee kyllä jo överiksi.
 
Tosin varioiden paikoin kamala räminä ristikoissa menee kyllä jo överiksi.
Varioiden aikaan en ole (valitettavasti) asunut enää ratikkalinjan varrella.
Mutta aikanaan teliperävaunuissa oli yleisesti "64-kulmaiset" pyörät. Sellainen juna (4x mv + 4x pv) kun paineli kadulla vauhdilla, oli "melu" ihan jotain muuta kuin minkä variot saavat vain vaihteissa aikaan. Mutta siihenkin tottui. Ei se häirinnyt. Oli vain stadin ääniä.
 
Kaupunki järjestää Ilmalan asemanseudun tulevaisuutta koskevan työpajan torstaina 21. päivä:

http://www.hel.fi/www/uutiset/fi/ka...to/ilmalan-tulevaisuutta-ideoidaan-tyopajassa

Arviointi- ja osallistumissuunnitelmassa näkyy tämmöinen varaus raitiotielle. Melko hirviää sinikäyrää, sanoisin. Tuosta voisi tietysti rautatien pohjoispuolella olevan mutkan vetää helposti suoraksi, kun koko varikkoalue on suunnittelematta ja tulevat kadut voinee piirtää vapaasti, ainakin jos ei tonttien omistussuhteistä välitä. Oikaisu vaan sitten veisi radan vähän kauemmas Ilmalan asemasta. Näppäkätevä suora linjaus olisi tietysti Ilmalankujan suunnassa suoraan ja tasoristeys Hakamäentiellä aseman yläpuolella.

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös