Tämä on muuttunut päivän puheenaiheesta artikkeliksi, linkki uuteen sijaintiin:
”Ei enää lisää ratikoita ahtaille kaduille”
Eivät Etelä-Helsingin kadut ole mitenkään erityisen ahtaita, muutoin kuin kaduilla säilytettävien autojen ansiosta. Kotikatuni päällystettä uusittiin Punavuoressa jokunen vuosi sitten ja olin erittäin hämmästynyt kuinka avaralta - usein ankean kapeaksi luonnehdittu - kotikatuni vaikutti ilman pysäköintiä. Joskus juhannuksen tienoilla on mahdollista havainnoida samaa ilmiötä, kun autokanta on ajossa tai varastossa jossakin muualla.
Kaupungin luonteeseen tiiviinä asutuskeskuksena kuuluu tilan niukkuus, kaikille ja joka käyttöön sitä ei valitettavasti tule riittämään. Tilan käytön priorisoinnissa tulee ottaa huomioon kaikkien asukkaiden etu, eikä vain niiden, jotka mekkaloivat nyt, kun ovat jotakin menettämässä. Autoilijat ovat menettämässä muutamassa kohdassa mahdollisuuden säilyttää irtaimistoaan kadulla. Tietenkin tämä koskee kaikkia autoilijoita asuinpaikasta riippumatta, joiden mahdollisuus säilyttää ajokkiaan katutilassa tällä alueella heikkenee.
Hätä on varmasti suuri, kun Museovirastoakin huudetaan apuun. Mahdollisen lausunnon laatijalla tulee olemaan hassu tilanne: kumpi mahtaa raunioittaa Huvilakadun (tai minkä tahansa muun kadun, pl. moottoritiet) rakennustaiteellisia arvoja enemmän, raitiotievaunu ajolankoineen vaiko 24/7 pysäköinti?
”Ei enää lisää ratikoita ahtaille kaduille”
Eivät Etelä-Helsingin kadut ole mitenkään erityisen ahtaita, muutoin kuin kaduilla säilytettävien autojen ansiosta. Kotikatuni päällystettä uusittiin Punavuoressa jokunen vuosi sitten ja olin erittäin hämmästynyt kuinka avaralta - usein ankean kapeaksi luonnehdittu - kotikatuni vaikutti ilman pysäköintiä. Joskus juhannuksen tienoilla on mahdollista havainnoida samaa ilmiötä, kun autokanta on ajossa tai varastossa jossakin muualla.
Kaupungin luonteeseen tiiviinä asutuskeskuksena kuuluu tilan niukkuus, kaikille ja joka käyttöön sitä ei valitettavasti tule riittämään. Tilan käytön priorisoinnissa tulee ottaa huomioon kaikkien asukkaiden etu, eikä vain niiden, jotka mekkaloivat nyt, kun ovat jotakin menettämässä. Autoilijat ovat menettämässä muutamassa kohdassa mahdollisuuden säilyttää irtaimistoaan kadulla. Tietenkin tämä koskee kaikkia autoilijoita asuinpaikasta riippumatta, joiden mahdollisuus säilyttää ajokkiaan katutilassa tällä alueella heikkenee.
Hätä on varmasti suuri, kun Museovirastoakin huudetaan apuun. Mahdollisen lausunnon laatijalla tulee olemaan hassu tilanne: kumpi mahtaa raunioittaa Huvilakadun (tai minkä tahansa muun kadun, pl. moottoritiet) rakennustaiteellisia arvoja enemmän, raitiotievaunu ajolankoineen vaiko 24/7 pysäköinti?