Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

HKL on aiemmin väläytellyt, että linjat 22(B) ja 23(N) yhdistettäisin jollain tavalla ysin aloittaessa. Mitään ei kuitenkaan ole päätetty. Tämäkin ajatus on jo aika vanha, mutta ilmeisesti voimissaan.
Voi kamalaa!! Linja 22 on "Euroopan toiseksi hitain" bussilinja, mutta ainoa yhteys Postikeskuslaisilta maailmaan. Ei kai sitä nyt enää voi huonontaa ainakaan?
Iso osa Postikeskuksen duunareista käyttää linjaa 22. Ja about 95% kayttää suuntaa Sörnäinen - Postikeskus - Sörnäinen. Postikeskuslaisten ruuhkahuiput sattuvat aamuun, iltapäivään ja iltaan.
Miten meille käykään, jos 23/N vielä sekoitetaan soppaan.
smileymania.at_01951.gif

Eihän tämä vuodatus oikein tähän ketjuun kuulu...
 
Noista 22 ja 23 yhdistämisistä en tiedä kun en tunne, mutta joku yhteys täytyisi säilyttää siten, että minkään paikan (alueen) palvelutaso ei laske nykyisestä.
Yksi vaihtoehto olisi juuri tämä 23 välille invalidisäätiö-Pasila.

Minusta on aika periaatteellinen kysymys, että onko yhteksiä tarkoitus huonontaa vai ei. Sen lisäksi Pasila kasvaa ja kehittyy jatkuvasti.
Totta on kuitenkin, että 23:n käyttäjämäärä on vähäinen omien havaintojeni perusteella välillä säätiö-Ilmala, mutta olen aika perusskeptinen sen suhteen, että tälle välille ei saataisi mitään yhteyttä. Ainakin ruuhka-aikaan sellainen pitäisi olla. Mielestäni ei ole mitään palvelua mainostaa ratikoita ja sitten lakkautella busseja, jos ratikka ei kuitenkaan korvaa yhteyttä.
Osalle palstan kirjoittajista kysymys lienee kuitenkin ideologinen ja en näe tosiaankaan mitään perusteita heikentää palvelutasoa esim kuten 339-DF esitti.
 
Mielestäni ei ole mitään palvelua mainostaa ratikoita ja sitten lakkautella busseja, jos ratikka ei kuitenkaan korvaa yhteyttä.
Ainakaan Postikeskuslaisille ei raitiolinjan 9 pidennyksestä ole mitään hyötyä!
Jo Ilmalan VR-liikennepaikalle on pitkä matka, ja huonolla ilmalla, pakkasella matka on kärsimys.
 
Voi kamalaa!! Linja 22 on "Euroopan toiseksi hitain" bussilinja, mutta ainoa yhteys Postikeskuslaisilta maailmaan. [...]
Eihän tämä vuodatus oikein tähän ketjuun kuulu...

Kyllähän tuo vuodatus kuuluu juurikin tänne, kun pohdimme otsikon mukaisesti linjan 9 pidennystä Ilmalaan. Tokihan pidennyksen aiheuttamat linjastomuutokset kuuluvat tänne, eikö vaan? Ja ihan varmasti Postikeskuksen yhteys maailmalle säilyy, eihän ysiratikka sitä korvaa.

Ilmalan-pidennyksen hankesuunnitelma tulee ymmärtääkseni lautakuntaan keväällä. Olisi aika erikoista, jos bussilinjastomuutoksia ei mitenkään käsiteltäisi hankesuunnitelmassa. Mielestäni on hyvän valmistelutavan mukaista, että ne tuodaan lautakuntaan samassa yhteydessä.
 
Taikka haaroittaa raitiolinja 10 sinne.

Tenholantien mäki on liian jyrkkä ratikoille enkä usko että matkustajamäärätkään perustelevat ratikkaa. Haaroista tulisi hyvin epätasaisesti kuormittuneet.

Mikäs muuten on Invalidisäätiön tilanne, eikös ne rakentaneet Manskun varteen itselleen uuden talon? Onko siellä mäen päällä vielä jotain invaliditoimintaa, vai ovatko rakennukset muussa käytössä?
 
Ainakin alunperin se [59] oli tarkoitus lakkauttaa kokonaan ysin aloittaessa.

Mjaah, hyvin mahdollista. Mutta 58 on jo nykyisellään tuulilasikuormalla, eikä 5 minuutin vuoroväliin ole enää hirveän järkevää lisätä vuoroja, joten mitenkähän liikenne Herttoniemeen asti sitten hoituisi? Ihmisiä jää paljon pois myös Vallilassa, joten ratikkalinja Kalasatamaan voisi vähän helpottaa tilannetta. Mutta viimeksi eilen mentiin seisomakuormalla Herttoniemeen, joten vähän alkaa tuntua siltä, että Kulosaaren sillalle tarvitaan kohta joka tapauksessa toinen raidepari, ja mielellään 1000-millisenä, jotta sitä voisi toisesta päästä jatkaa saman tien Munkkivuoreen.

58 ei tosin taida olla telibussilinja (en aamukoomassa ole jaksanut bussin ominaisuuksiin perehtyä, vaikka sitä päivittäin käytänkin), joten kapasiteettia voisi ainakin lisätä. Mutta Keski-Pasilan ja Kalasataman kasvusuunnitelmat eivät ennusta hyvää bussin kannalta.
 
Noista 22 ja 23 yhdistämisistä en tiedä kun en tunne, mutta joku yhteys täytyisi säilyttää siten, että minkään paikan (alueen) palvelutaso ei laske nykyisestä.
[...]
Minusta on aika periaatteellinen kysymys, että onko yhteksiä tarkoitus huonontaa vai ei.
[...]
Osalle palstan kirjoittajista kysymys lienee kuitenkin ideologinen ja en näe tosiaankaan mitään perusteita heikentää palvelutasoa esim kuten 339-DF esitti.

Tämä onkin mielenkiintoinen asia, jota sietää pohtia. Nythän kävi niin, että kun ysi perustettiin, niin tiettyjen alueiden palvelutaso huononi, tiettyjen parani. Osa muutoksista, kuten eteläisten kaupunginosien yhteydet, on tietysti mielipideasioita. Joidenkin mielipide on kuitenkin arvokkaampi kuin muiden, vaikka demokratiassa eletään. Siksipä HKL nyt pyrkii jatkamaan Ysiä myös Merikadulle, vaikkei se olekaan taloudellisesti perusteltavissa.

Sitten taas toisaalta esim. Aleksis Kiven kadun loppupäässä pari pysäkkiparia on nyt kokonaan ilman keskustayhteyttä. Toisaalta niillä alueilla, joilla ysin pysäkki on samalla etäisyydellä kuin 17:n oli aiemmin, vuoroväli on nyt tiheämpi ja palvelu parempi.

Ruskeasuon kannalta tilanne on tietysti ikävä: bussi 23 on ikään kuin saavutettu etu, ja se, että Ilmalaan tulee bussin sijasta ratikka, ei kovasti lämmitä Ruskeasuolla, jos "oma" bussi sen vuoksi kokonaan katoaa. Toisaalta ei ole millään mittarilla mitattuna järkevää, että Rautatientorin ja Ilmalan väliä sahataan sekä bussilla että ratikalla päällekkäin.

Bussi 23 kulkee nyt ruuhkassa 13, päivällä 15 min vuorovälein. Jos uusi 23, Invalidisäätiö-Pasila, kulkee esim. 20 min välein, niin silloin ollaan mielestäni jo oikein hyvässä kompromissitilanteessa. Kyseessä on kuitenkin ruskeasuolaisten toissijainen, täydentävä yhteys eikä ensisijainen keskustayhteys.

Täytyy ajatella myös kokonaisuutta ja oikeudenmukaisuutta veronmaksajien kannalta: mitkä ovat tuon Ruskeasuo-Pasila -osuuden matkustajamäärät? Ovatko kustannukset per kuljetettu matkustaja huomattavasti korkeammat kuin linjastossa keskimäärin? Jonkin yhteyden pitäminen täysin ennallaan muuttuneessa tilanteessa ei voi olla perusteltavissa vain sillä, että "näin on aina ollut".
 
Mjaah, hyvin mahdollista. Mutta 58 on jo nykyisellään tuulilasikuormalla, eikä 5 minuutin vuoroväliin ole enää hirveän järkevää lisätä vuoroja, joten mitenkähän liikenne Herttoniemeen asti sitten hoituisi?

En tiedä. Tuo 59:n lakkautus on niiltä ajoilta, jolloin ei vielä esitetty ysin toteuttamista vaiheittain. 59:lle varataan myös päätepysäkki uudelta Ilmalantorilta. Voi siis hyvin olla, että ajatuksesta lakkauttaa 59 on luovuttu. Jos niin on, niin sen jatko Ruskeasuolle olisi yksinkertainen tapa hoitaa tämä ongelma. 23:n ja 59:n liikennöintiajat eivät tietysti ole samat, mutta 23 välillä Ruskeasuo-Pasila on mitä todennäköisimmin työmatkayhteys, joten eiköhän sille riitä nykyistä lyhyemmätkin liikennöintiajat. Vuorovälit 23:lla ja 59:lla näyttäisivät olevan suurin piirtein samat.

Yhteys Kalasatamasta Pasilaan toteutetaan KSV:n mukaan raitiolinjana. Toivottavasti siihen myös löytyy rahaa. Samoin KSV ja myös HKL suunnittelevat jollain aikavälillä poikittaista ratikkaa Arabiasta Kumpulanlaakson ja Pasilan kautta Meilahteen. Nämä tietysti vievät osan nykyisistä 58:n ja 59:n matkustajista.

58(B):n ongelmana taitaa olla "liian pitkä" reitti. Se kuormittuu väkisinkin epätasaisesti, ja jos koko pitkän linjan tarjonta täytyy mitoittaa ruuhkaisimman osuuden mukaan, niin kalliiksi tulee. Mutta jos ruuhkaisimmalle osalle saataisiin ratikkalinja, se hoitaisi lyhytmatkalaiset, ja kaukomatkalaiset voisivat sitten käyttää bussia. Suurin piirtein näin HKL jossain dokumentissa esitti. En nyt enää muista mikä paperi oli kyseessä, mutta ysin käyttöönottoon se liittyi ja kuulostaa mielestäni ihan järkevältä.
 
Tenholantien mäki on liian jyrkkä ratikoille enkä usko että matkustajamäärätkään perustelevat ratikkaa. Haaroista tulisi hyvin epätasaisesti kuormittuneet.

Mikäs muuten on Invalidisäätiön tilanne, eikös ne rakentaneet Manskun varteen itselleen uuden talon? Onko siellä mäen päällä vielä jotain invaliditoimintaa, vai ovatko rakennukset muussa käytössä?

Kyse on Invalidiliitosta, jolla on uusi talo. säätiö on kait eri juttu. En ole penkonut, en ole varma. Sanottakoon vielä, että koko Manskun varsi tulee varikon viereen täyteen taloja, mm. liikemieshotelli.
 
Tässä ketjussa ei ole taidettu vielä mainita linjaa 50. Sehän kulkee Ruskeasuon varikolta Pasilan asemalle samaa reittiä kuin 23 ja ruuhka-aikaan vielä varsin tiheällä vuorovälillä. Ehkäpä 23 olisi korvattavissa linjalla 50, jota voitaisiin hieman vahvistaa ruuhkan ulkopuolella (vuoroväli esimerkiksi keskipäivällä 20 min nykyisen 30 min sijaan) ja tarvittaessa linjalla voitaisiin aloittaa myös viikonloppuliikenne.

Invalidisäätiöltä Pasilaan puolestaan taitaa päästä vähintään yhtä nopeasti kuin 23:lla kävelemällä Tenholanpolkua Radiokadulle, josta on tiheät yhteydet Pasilaan. Toki tämä reitti ei varmastikaan sovellu pyörätuolilla liikkuville, mutta kulkeeko heitä sitten lopulta juurikaan linjalla 23? Jotain joukkoliikennettä Ruskeasuon itäosiin olisi varmasti hyvä saada, mutta sen voisi toteuttaa joko palvelulinjalla tai johtamalla jonkun Haagan suunnan linjan reittiä ... - Mannerheimintie - Kiskontie - Tenholantie - Mannerheimintie - ...

Jos puolestaan päädyttäisiin kokonaan uuteen linjaan, voisi kyseeseen tullakin eteläisempi linjaus Ruskeasuolta Pasilaan. Päätepysäkki voisi olla Invalidisäätiöllä ja sieltä ajettaisiin Tenholankadun kautta Manskulle, jota pitkin sitten Reijolankadun risteykseen, siitä edelleen Pasilaan ja ehkä idemmäksikin.
 
Tässä ketjussa ei ole taidettu vielä mainita linjaa 50. Sehän kulkee Ruskeasuon varikolta Pasilan asemalle samaa reittiä kuin 23 ja ruuhka-aikaan vielä varsin tiheällä vuorovälillä.

Juuri tämän takia tässä keskustellaankin siitä, tarvitaanko vielä Ruskeasuolta (joka on reilusti bussivarikon eteläpuolella) linja itäiseen kantakaupunkiin. Sitä 50 ei hoida.
 
Tässä ketjussa ei ole taidettu vielä mainita linjaa 50. Sehän kulkee Ruskeasuon varikolta Pasilan asemalle samaa reittiä kuin 23 ja ruuhka-aikaan vielä varsin tiheällä vuorovälillä. Ehkäpä 23 olisi korvattavissa linjalla 50, jota voitaisiin hieman vahvistaa ruuhkan ulkopuolella (vuoroväli esimerkiksi keskipäivällä 20 min nykyisen 30 min sijaan) ja tarvittaessa linjalla voitaisiin aloittaa myös viikonloppuliikenne.

Linja 50 onkin tarkoitus yhdistää jatkossa linjaan 58. Tämä linja kulkisi 58:n reittiä, mutta jatkuisi Munkkivuoresta Pajamäkeen. Näin luin HKL:n suunnitelmista.
 
Takaisin
Ylös