Pengoin vähän tätä Invalidiliitto ja Invalidisäätiö-asiaa Googlen avulla.
Käsittääkseni 23:n nykyinen päätepysäkki, eli Invalidisäätiö Orton
http://www.invalidisaatio.fi/fi_FI/ on merkittävä sairaala- ja koulutuskeskus.
Alueella toimii myös siis opetusta antava Keskuspuiston ammattiopisto
http://www.keskuspuisto.net/ .
Invalidiliitto on täysin eri asia ja sen tilat ovat uudessa rakennuksessa Mannerheimintie 107:ssä.
http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/
Mielestäni säätiön olemassaolo ja alueen jo mainitut toiminnot puoltavat sitä, että jonkinlainen yhteys taataan ainakin Pasilan asemalle asti, koska uskoisin 23:n olevan myös työmatkaliikenteen kannalta tärkeä. Omasta mielestäni kuulostaisi aika loogiselta, että 59 jatketaan Ilmalantorilta Pajamäkeen, koska näin isommat alueet saavat niillä jo olevan palvelun, vaikka h50 lakkautetaan. Toivottavasti h50:n lakkautus näkyy h59:n vuorotiheydessä, mitä rohkenen epäillä, Suomessa kun ollaan. Ratkaisu lienee leikkaa-liimaa-tasoa. Toivotaan parasta.
Perusperiaate mielestäni tulisi olla, että palvelutasoa ei heikennettäisi, vaan tärkeää olisi sen parantaminen. Useimmiten ratkaisu on kuitenkin, että edellinen palvelu vain
korvataan toisella. Löysin netistä h17:n vanhoja aikatauluja ja siinä pisti silmään, että vuorotiheys ei ollut kovin paljoa ysiä huonompi (h17 -->5krt/tunti). Se vain heikkeni lama-aikana ja tavallaan ratikka nyt vain korvasi pienellä erolla h17:n ja iso alue jäi palvelematta. Samaa tavaraa myytiin nyt isolla haloolla, vaikka ysi onkin nasta juttu.
Uskon siihen perusasiaan, kuten joku viisas joskus totesi, että nerokas ratkaisu on yksinkertainen. Helpoimmalla siis päästään, jos ysin liikennöintiaikana h23 lyhennetään Pasilaan ja palvelu Pasilassa paranee, koska päällekkäisyys on iso välilä llmalantori-Pasilan asema. Pasilan tulevaisuuden kehitys on kuitenkin käypä peruste tälle. Edelleen ehdotan, että ennen ysin liikennöintiä ja liikenteen loppumisen jälkeen meillä on 23N, joka ajaa välin Merikatu-Invalidisäätiö.
Minusta yöliikenne on erittäin tärkeä elementti kaupungissa ja osittain periaatteellinenkin kysymys. Se palvelee pientä, mutta aktiivista joukkoa ja elävöittää kaupunkia. Myös monissa muissa kaupungeissa yöliikenne on se, joka tarjoaa party peoplelle ja muille, työnkin takia liikkuville potentiaalisen mahdollisuuden, sillä emme kuitenkaan elä enää 7-17 yhteiskunnassa.
56 tulee ymmärtääkseni, jos valtio joukkoliikennetuen antaa. 5 milj. on käsittääkseni luvattu ja Helsinki saanee siitä 2,5milj, Paikallisliikenneliitto r.y:n esityksen mukaisesti. Luin uutisen, jossa Eduskunnassa myös väläyteltiin tuen tuplaamista ainakin vihreiden ja kokoomuksen taholta. Kyse on tietenkin vaalivuoden puheista ja kuten tiedämme, maakuntien joukkoliikennetuki on osittain maksumiehenä tässä asiassa eikä saanut tarpeellisia korotuksia. Liikenneinvestoinnit ovat myös vuonna 2009 rutkasti kehyksen 400milj euroa pienemmät (vuonna 2009 tiet ja radat saavat aloitettaviin ja käynnissä oleviin hankkeisiin n350milj.), joten sieltä voitanee irroittaa vaalien kunniaksi jokunen miljoona "suurten kaupunkien" tukeen sisäisillä siirroilla. Samalla buustataan sitten vaaleja.
Mitä tulee h56-asiaan, niin kuukanko valaisi sitä tässä viestissä:
http://jlf.fi/f12/3095-hkl-17-kilpailu/
77A-linjasta on juttua HKL:n poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelman sivulla 41:
Helsingin poikittaisen bussiliikenteen kehittämissuunnitelma 2008-2011 sanoi:
Vuosi 2010
Jatketaan nykyistä linjaa 77A Vantaalle Tikkurilaan siten, että linjan reitti on Tikkurila – Siltamäki – Malmi – Jakomäki. Linja muuttuu Helsingin sisäisestä linjasta seutulinjaksi.