Linjan 9 jatkaminen Ilmalaan ja Merikadulle

Ehkä Pasilan ratikoille ja busseille kannattaisikin rakentaa joukkoliikennekatu ja sille "tunneliasema" suunnilleen Rautatieläisenkadun kohdalle, josta katu jatkuisi sitten Länsi-Pasilaan. Ideana olisi vähän samanlainen pysäkkiratkaisu kuin nykyään Huopalahden asemalla ja pääsy suoraan liukuportailla junalaitureille. Tuon toteutuminen ei vaan taida onnistua ennenkuin Keski-Pasilaa kunnolla rakennetaan.

Juurikin näin. Se parantaisi huomattavasti myös Länsi-Pasilan yhteyksiä asemalle ja Itä-Pasilaan. Lisäksi vaihdot pääradan ja rantaradan välillä helpottuisivat, edellyttäen tietysti että tätä uutta Joukko/kevyenliikenteenkatua ei kaivettaisi kovin syvälle. Uudelta yhteydeltä voitaisiin sitten jossain vaiheessa jatkaa vaikka seiskan reittiä osittain hyödyntäen edelleen esim. Meilahteen, jolloin Töölön/Pasilan metro muuttuisi vielä entistä turhanpäiväisemmäksi hankkeeksi.

Minusta tämä hanke kannattaisi toteuttaa jo ennen kuin Keski-Pasilaa päästään rakentamaan, koska siihen saattaa vierähtää jokunen tovi. Max. parisataa metriä lisää tunnelia on mielestäni täysin hyväksyttävä kustannus, jotta tämä hanke ei jumiutuisi siihen, että odotellaan vuosikausia Keski-Pasilan rakentamista. Ja eiköhän tunnelinpätkälle, jotain käyttöä keksitä jos ratikka päätetään K-Pasilan rakentamisen yhteydessä nostaa heti jäljelle jääneen ratapihan jälkeen maanpinnalle.
 
Max. parisataa metriä lisää tunnelia on mielestäni täysin hyväksyttävä kustannus, jotta tämä hanke ei jumiutuisi siihen, että odotellaan vuosikausia Keski-Pasilan rakentamista

Jos ratkaisu toteutettaisiin nyt, radan alittavan tunnelin lisäksi tarvittaisiin pitkä tunneli tai silta Keski-Pasilan ratapihan ali tai yli Länsi -Pasilaan. Mutta kun ratapiha saadaan keski-Pasilasta pois toteutus helpottuu ja halventuu merkittävästi.

Milloinkohan Keski-Pasilan ratapiha poistuu käytöstä?
 
Jos ratkaisu toteutettaisiin nyt, radan alittavan tunnelin lisäksi tarvittaisiin pitkä tunneli tai silta Keski-Pasilan ratapihan ali tai yli Länsi -Pasilaan. Mutta kun ratapiha saadaan keski-Pasilasta pois toteutus helpottuu ja halventuu merkittävästi.

Se on juuri se n. 200 metrin ylimääräinen tunnelinpätkä. Kustannukset siitä tuskin kohoavat niin suuriksi, että kannattaa jäädä odottelemaan mikäli Keski-Pasilan ratapihan poistumiseen menee vielä vuosikausia.
 
Niin pitkään kun ratapiha on Keski-Pasilassa linjaus Pasilan laitureiden alta on hankala jo korkeuserojenkin vuoksi. Hyvän palvelutason puolesta Pasilan aseman ratikoiden ja bussien "tunneliaseman" pitäisi olla lähellä pintaa, mutta ratapiha on syvässä kuopassa ja Länsi-Pasila kukkulalla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin pitkään kun ratapiha on Keski-Pasilassa linjaus Pasilan laitureiden alta on hankala jo korkeuserojenkin vuoksi. Hyvän palvelutason puolesta Pasilan aseman ratikoiden ja bussien "tunneliaseman" pitäisi olla lähellä pintaa, mutta ratapiha on syvässä kuopassa ja Länsi-Pasila kukkulalla.

Saatat olla oikeassa. Voi olla että kiskot ei oikein taivu ratapihan länsipuolelta Länsi-Pasilan kukkulalle kun etäisyys on niin lyhyt.
 
Ysin Messukeskuksen lenkki jätti täyttämättä sen ysin alkuperäisen tavoitteen, että ysi olisi vienyt Pasilan aseman ja Vallilan väliä kulkevat matkustajat pitkistä poikittaisbussilinjoista ratikkaan. Ruuhka-aikoina poikittaislinjat täyttyvät vielä juurikin tuota edellä mainittua väliä menevistä. Vallilasta Pasilan suuntaan matkustajia ilmeisesti karkottaa ysin tekemä lenkki ennen asemalle tuloa, Pasilasta Vallilaan taas bussiin houkuttelee bussien tiheämpi vuoroväli.

Syytä on vaikea arvailla kysymättä matkustajilta. Liikkumistottumukset muuttuvat hyvin hitaasti, ja ysi on ollut käytössä vasta muutaman kuukauden. Minusta vielä on liian aikaista vetää mitään johtopäätöksiä.

Jos matkustaja on tuolla välillä liikkunut iät kaiket busseilla, niin eipä hänelle tule mieleen, että HKL:n tavoitteet "vaativat" nyt häneltä siirtymistä ratikkaan. Jos sen sijaan tuolla välillä olisi "aina" ollut kaksi vaihtoehtoa, niin silloin ratikka saattaisi hyvinkin vetää pitemmän korren, kun siihen olisi totuttu.

Pysäkkien sijoittelu ei myöskään tue ysin käyttöä: Teollisuuskadulla ei ole yhtään pysäkkiä, vaan koko katu on ylitettävä (mikä vielä tietöiden kestäessä koetaan erityisen hankalaksi). Pasilan aseman pysäkki on myös kauempana kuin bussin vastaava, vaikkei vaadikaan kadunylitystä.

Onkohan ysin vuorokausittainen matkustajamäärä yhtään noussut lokakuun mittauksista?
 
Ysin jatkossa Ilmalaan yksi ongelma on Pasilan aseman pysäkki. Nykyiset bussipysäkit ovat jo nyt ylikuormittuneita ja seiskojen pysähdykset niiltä on poistettu. Ysikään ei mahtuisi niille, vaan ysin pysäkin saaminen Pasilan sillalle vaatisi kalliita siltarakennelmia, joille uudet pysäkit tehtäisiin. Sellaiset kyllä tehdään viimeistään Keski-Pasilan rakentamisen yhteydessä, mutta siihen on vielä monta vuotta. Jos ysi viedään Ilmalaan nopealla aikataululla, joutuu se kiertämään aluksi kiertämään Messukeskuksen kautta, koska Pasilan aseman pysäkit mahtuvat vain Ratapihantien varteen.

Hetkinen! Jos tahtoa olisi, jo nykyiselle siltarakennelmalle Pasilan Aseman kohdalla mahtuisi hyvin erilliset raitiovaunu- ja bussipysäkit. Viidestä nykyisestä kaistasta on mahdollista saada kaksi bussipysäkkikaistaa ja kaksi raitiovaunupysäkkikaistaa. Tarvitsee vain rakentaa asemasta päin toiselle kaistalle bussipysäkki, siirtää Länsi-Pasilasta tulevaa raidetta puoli kaistaa ulospäin, rakentaa tälle raiteelle laituri neljännen kaistan päälle, joka siis poistuisi käytöstä, ja nykyinen bussipysäkki pysyy sellaisenaan. Risteykseen ei tällöin kuitenkaan mahtuisi henkilöautot jonottamaan...
 
Jos matkustaja on tuolla välillä liikkunut iät kaiket busseilla, niin eipä hänelle tule mieleen, että HKL:n tavoitteet "vaativat" nyt häneltä siirtymistä ratikkaan. Jos sen sijaan tuolla välillä olisi "aina" ollut kaksi vaihtoehtoa, niin silloin ratikka saattaisi hyvinkin vetää pitemmän korren, kun siihen olisi totuttu.

Matkustajat saisivat todellakin siirtyä ratikkaan lyhyillä kantakaupungin siirtymillä Pasilasta. Linja 58 esimerkiksi täyttyy Meilahdesta Pasilaan ja Pasilasta Aleksis Kiven kadulle matkaavista. Suurin tarve näkyisi olevan välillä Pasila-Aleksis Kiven katu. Linjoja 50 ja 58 käytetään "turhan" paljon tällä välillä, kun muulla reitillä tilaa riittää. Pitäisikö Pasilasta Meilahteen saada se metro tai joku uusi ratikkalinja? Jotenkin tuntuu kummalliselta, että kantakaupungissa toiseksi tärkeimmän rautatieaseman syöttämiseen käytetään suurimmaksi osaksi busseja, jotka sopivat paremmin esikaupunkialueelle ja täydentävään liikenteeseen.

Niin ja se Pasilansilta joukkoliikennekaduksi. Henkilöautoilijat voivat aivan hyvin kiertää Hakamäentien tai Nordenskiöldinkadun kautta. Reitti on aivan liian tärkeä julkisen liikenteen katuväylä, että autoilijat sen saisivat tukkia. Erittäin ongelmallinen on risteys Pasilan aseman vieressä, se ei toimi millään mittapuulla hyvin. Mitä sille voitaisiin tehdä? Kiertoliittymä?
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisikö Pasilasta Meilahteen saada se metro tai joku uusi ratikkalinja? Jotenkin tuntuu kummalliselta, että kantakaupungissa toiseksi tärkeimmän rautatieaseman syöttämiseen käytetään suurimmaksi osaksi busseja, jotka sopivat paremmin esikaupunkialueelle ja täydentävään liikenteeseen.

Uuden Kalasataman rakentamisen yhteydessä varmasti linjat menevät uusharkintaan.
Totta on, että läntiset kaupunginosat ovat aika pitkälti bussi 58 varassa.
Ratikka 7 tosin menee Nordensköldinkatua, mutta ei ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto hankalan pitkän siirtomatkatkan takia ja toiseksi linjan pitkä Pasilan kiertolenkki.
Bussi 58 ja 58A ajavat hyvää reittiä joka sopisi raideliikenteellekin Meilahdesta Pasilan kautta Aleksis kiven kadulle .....
Rataa pitäisi rakentaa Meilahteen silmukka ja oikorata ennen Pasilan siltaa, siitä sitten ysin radalle.
Meilahden silmulle varmasti löytyisi käyttäjä myös keskustaan menevälle linjalle.
Vai pitäisikö olla uusi kiertolinja 5 Meilahti-Pasila-A.Kivi-Kisahalli-Kamppi/Arkadia-Kolmikulma -Kamppi/Arkadia-Kisahalli-Meilahti ja päinvastoin.
Linja 9 siirtyy kuitenkin Kampin kautta Länsisatamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Risteykseen ei tällöin kuitenkaan mahtuisi henkilöautot jonottamaan...

Pitkän tähtäimen suunnitelmissa Pasilan sillasta tietääkseni tehdäänkin joukkoliikennekatu. Poikittainenkin autoliikenne siirtyy kulkemaan ratapihan tasolla Veturitieltä satamaradan vartta Teollisuuskadulle. Tällöin sillalle todella mahtuu hyvin raitio- ja bussipysäkin.

Sitä en muista, mitä ysin Messukeskuksen lenkille on tarkoitus tehdä Ilmalaan jatkamisen jälkeen. Ilmeisesti oiotaan? Nykyinen lenkki kai kuitenkin on vain kääntösilmukkana.
 
Pitkän tähtäimen suunnitelmissa Pasilan sillasta tietääkseni tehdäänkin joukkoliikennekatu.

Missä vaiheessa tehdään puuttuva Pasilan sillan toinen puolisko? Nythän on olemassa vain pohjoisempi puoli, eteläinen puoli jätettiin alkujaan tekemättä rahanpuutteen vuoksi?

Eteläisen sillanpuoliskon puuttumisen voi huomata siitä, että Itä-Pasilan/rautatieaseman päässä on sen liitos "maihin" olemassa bussipysäkin lähellä ja tynkä törröttää kohti länttä.
 
Missä vaiheessa tehdään puuttuva Pasilan sillan toinen puolisko? Nythän on olemassa vain pohjoisempi puoli, eteläinen puoli jätettiin alkujaan tekemättä rahanpuutteen vuoksi?

Eiköhän sen voi jättää tekemättä siinä tapauksessa, että sillasta tehdään joukkoliikennekatu. Toinen puolisko kuitenkin tarvittaisiin vain autojen läpikulkua varten, ja aikaisemmin suunnitelmiin ei varmasti kuulunut ratapihan tason ottaminen siihen käyttöön.
 
Sitä en muista, mitä ysin Messukeskuksen lenkille on tarkoitus tehdä Ilmalaan jatkamisen jälkeen. Ilmeisesti oiotaan? Nykyinen lenkki kai kuitenkin on vain kääntösilmukkana.

Kyllä näin on ollut tarkoitus, eli molemmissa ajosuunnissa mennään Asemapäällikönkatua.

Missä vaiheessa tehdään puuttuva Pasilan sillan toinen puolisko? Nythän on olemassa vain pohjoisempi puoli, eteläinen puoli jätettiin alkujaan tekemättä rahanpuutteen vuoksi

Sillan levennys on tarkoitus tehdä ensimmäisten talojen rakentumisen yhteydessä. KSV:ltä nyt syksyllä saadun tiedon mukaan siltaa levennettäisiin noin vuonna 2012. Mutta eipä noin kauas osattu sielläkään ennustaa varmasti; suhdanteistahan tuokin riippuu.
 
Sillan levennys on tarkoitus tehdä ensimmäisten talojen rakentumisen yhteydessä.

No tässä tapauksessa toivottavasti ymmärtävät laittaa joukkoliikenteen toiselle sillan puoliskolle ja henkilöautoilun toiselle, eikä mitään järjetöntä, jossa raitiovaunut kulkisivat sillanpuoliskojen keskilaitoja ja bussit niiden ulkolaitoja.
 
Jos ysi viedään Ilmalaan nopealla aikataululla, joutuu se kiertämään aluksi kiertämään Messukeskuksen kautta, koska Pasilan aseman pysäkit mahtuvat vain Ratapihantien varteen.

Eli sitten jouduttaisiin rakentamaan ohitusraide myös 7A:n päätepysäkin yhteyteen.
 
Takaisin
Ylös