Linjasto2021

Onpahan ainakin reserviä, mistä ottaa sitten, jos ratikan kapasiteetti ei riitäkään.
Vaan mahtaakohan ollakaan? Tänä kesänä autoja poistuu varmastikin ennätysmäärä. Kaikki 2006 käyttöönotetut ja sitä vanhemmat autot poistuvat kokonaan ja niitä on aika paljon. Myös hieman uudempiakin varmuudella poistuu ainakin Länsilinjoilta. TKL:ltä poistuu melkein kaikki 8500-Volvot (51,52 ja 70 vois veikata että jäävät kun niihin on tehty myös remppaa). Lopputulos on joka tapauksessa se että busseja on vähemmän reservissä kuin nyt silloin kun syysliikenne alkaa. Tämä on sikälikin huolestuttavaa, että jos ja kun ratikkalinjalla sattuu häiriöitä, on luvassa kaaosta kun korvaavaa liikennettä ei pahemmin saada aikaiseksi.
 
Vaan mahtaakohan ollakaan? Tänä kesänä autoja poistuu varmastikin ennätysmäärä. Kaikki 2006 käyttöönotetut ja sitä vanhemmat autot poistuvat kokonaan ja niitä on aika paljon. Myös hieman uudempiakin varmuudella poistuu ainakin Länsilinjoilta. TKL:ltä poistuu melkein kaikki 8500-Volvot (51,52 ja 70 vois veikata että jäävät kun niihin on tehty myös remppaa). Lopputulos on joka tapauksessa se että busseja on vähemmän reservissä kuin nyt silloin kun syysliikenne alkaa. Tämä on sikälikin huolestuttavaa, että jos ja kun ratikkalinjalla sattuu häiriöitä, on luvassa kaaosta kun korvaavaa liikennettä ei pahemmin saada aikaiseksi.

Miten onko tuota ratikkaa korvaavaa liikennettä edes kilpailutettu? Onko perusliikennöintisopimuksessa voi jotenkin jo olla valmiiksi määriteltynä häiriötilanteissa tarvittavan korvaavan liikenteen järjestely (liikennöivä yhtiö, korvaus, yms.). Tietysti kaksisuuntaisilla vaunuilla pystytään operoimaan häiriökohdan molemmilla puolilla, jos vain kaikki vaunut eivät ole samalla puolella motissa.
 
Kerro toki, mitkä kaikki yksilöt


Muistaakseni kaikki ovat TKL:n busseja.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:34 ----------

Miten onko tuota ratikkaa korvaavaa liikennettä edes kilpailutettu? Onko perusliikennöintisopimuksessa voi jotenkin jo olla valmiiksi määriteltynä häiriötilanteissa tarvittavan korvaavan liikenteen järjestely (liikennöivä yhtiö, korvaus, yms.). Tietysti kaksisuuntaisilla vaunuilla pystytään operoimaan häiriökohdan molemmilla puolilla, jos vain kaikki vaunut eivät ole samalla puolella motissa.

Mitään ratikkaa korvaavaa liikennettä ei ole olemassa eikä siis ole kilpailtettu.

Raitiotie pystyy liikennöimään yksittäisen häiriökohdan kummallakin puolella normaalisti.

---------- Viestit yhdistetty klo 06:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:35 ----------

Screenshot 2021-04-06 08.50.08.jpg

Muutokset jatkuvat
 
Entäs Paunu joka menettää liikennettä muutenkin? meneeköhän heiltä kaikki Scalat jne.?
Paunulta taitaa lähteä ainakin yli-ikäiseksi menevät #160, 169,94-96. #171, 172 ovat kysymysmerkillä kaiketi että jäävätkö vielä. Niilläkin toisaalta tulee ikäraja vastaan ens vuonna. Nuo 94-96 ovat viimeiset Scania L94UB:t, joten sen mallin bussit poistuvat nysse-liikenteestä, kun varmasti ainoa ikaruskin on vain tilapäinen juttu länskällä.
 
Kuinka monella bussilla Valkeakosken liikennettä ajetaan? Nimittäin jos bussitarve laskee 30:llä vaikka Valkeakoski tulee mukaan, niin eikö todellinen väheneminen ratikan vaikutuksesta ole sitten suurempi.

Karkeasti suoraan pinta-alasta laskien 15 Tampereen vaunua vastaa 39:ää telibussia, mihin verrattuna 30:n väheneminen on kuitenkin aika paljon pienempi.
 
Mitään ratikkaa korvaavaa liikennettä ei ole olemassa eikä siis ole kilpailtettu.

Raitiotie pystyy liikennöimään yksittäisen häiriökohdan kummallakin puolella normaalisti.

No ei tällaista odottamattomiin häiriöihin varautumista ole Helsingissäkään.
 
Ei ratikoille olekaan, eikä sitä tarvita. Helsingissä ei juuri ole ratikan varressa paikkoja, johon ei olisi laaja ja tiheä bussiliikenne. Esimerkiksi nelosen reitillä Paciuksenkadulla kulkee yli 60 bussivuoroa tunnissa, kaikki ratikkamatkustajat mahtuvat näihin häiriön sattuessa vaivatta.
Mielestäni Tampereen ratikka vertautuu enemmän Helsingin metroon, esimerkiksi Itä-Helsingistä ei ole metron kanssa rinnakkaisia bussilinjoja keskustaan. Muistelen, että häiriön sattuessa oli toimintamalli niin, että otetaan idän liityntälinjoilta joka toinen auto ja laitetaan nämä ajamaan linjaa Hakaniemi-Herttoniemi-Itäkeskus.
 
Karkeasti suoraan pinta-alasta laskien 15 Tampereen vaunua vastaa 39:ää telibussia, mihin verrattuna 30:n väheneminen on kuitenkin aika paljon pienempi.

Kiitos tästä tiedosta. Tuosta nimittäin tulee suhdeluvuksi 38%, mikä on täsmälleen sama kuin Hervannan valtaväylällä, josta nykyiset 21 bussivuoroa tunnissa (linjat 3, 4, 5, 20) korvataan kokonaan ratikkavuoroilla, joita jää se 8 tunnissa. Jos myös linja 24 laskettaisiin mukaan, niin ratikkavuoroja jäisi tarkalleen 33% siitä, mitä nykyisin busseja kulkee.

Olin silti ehkä enemmänkin huolissani Sammonkadusta, jonne ei jää yhtäkään bussilinjaa. Mutta kieltämättä Tamkille ja Taysille nykyisillä bussireiteillä 5 ja 20 kulkevat matkustajat voivat jatkossa vaihtaa Hakametsässä liityntäbussireittiin 16. Jos vaihtavia matkustajia olisi suunnilleen yhtä paljon kuin uusia nousevia matkustajia Kalevasta keskustaa kohti, niin ratikkahan voisi kulkea parhaimmillaan likimain yhtä täynnä sekä Turtolasta Hakametsään että Hakametsästä keskustaan.

Mutta jos käykin niin, että ratikka vain yksinkertaisesti on niin paljon suositumpi kulkuväline kuin dösä, ja matkustajien enemmistö yhä haluaa kulkea Hämeenkadun itäpäähän, rautatieasemalle ja Itsenäisyydenkadulle ennemmin kuin bussireiteillä Sorin aukiolle ja yliopistolle, niin ratikan kapasiteetti voi oikeasti tulla nopeasti vastaan suunnitellulla 7,5 minuutin vuorovälillä.

Se, että kokonaisuus vähenee "vain" 30 bussilla, johtunee yksinkertaisesti siitä, että muutosten yhteydessä uutta liikennöintisuoritetta on sijoitettu paljon myös ratikan suoran vaikutusalueen ulkopuolelle. Kasvavien uusien kerrostaloalueiden reiteille tulee lisää vuorotarjontaa mm. Pyynikin trikoolla, Ranta-Tampellassa ja Vuoreksessa.

Mielestäni Tampereen ratikka vertautuu enemmän Helsingin metroon, esimerkiksi Itä-Helsingistä ei ole metron kanssa rinnakkaisia bussilinjoja keskustaan. Muistelen, että häiriön sattuessa oli toimintamalli niin, että otetaan idän liityntälinjoilta joka toinen auto ja laitetaan nämä ajamaan linjaa Hakaniemi-Herttoniemi-Itäkeskus.

Asia on kieltämättä juuri näin. Riippuu tietysti mahdollisen häiriökohdan sijainnista, että mitä kaikkia vaikutuksia voi aiheutua, mutta hyvin nopeasti ainakin bussireitti 6 olisi koetuksella Taysin ja keskustan välillä, jos ratikkalinjan 1 liikennöinti keskeytyisi oikeastaan miltään osalta reittiä. Sekin olisi jännittävää, jos ratikka ei pääsisikään liikennöimään vaikkapa Sammonkadulla jonkin liittymän yli tai esimerkiksi Turtolan ja Hakametsän väliä (mikä lienee itse asiassa yksi todennäköisimmistä skenaarioista!). Onneksi ratikan reitille on infran puolesta Tampereella paljon helpompaa ja sujuvampaa järjestää korvaavaa bussiliikennettä kuin vastaavasti Helsingin metrolle.

Sekin pitää huomioida, että ratikan varikko on Hervannassa. Eli jos häiriötilanne osuu varsinkin Kalevan ja Hervannan väliin ennen kuin aamuliikenne on ehtinyt kunnolla alkaa, niin välttämättä riittävää määrää vaunuja ei saada ajoon keskustan ja Taysin haaran vaatimille osuuksille.

Liityntälinja 18 tarjottiin ratikan operaattorin liikennöitäväksi varmaankin juuri tästä syystä, että tarvittaessa ainakin sen vuoroja voidaan ohjata liikennöimään Taysin vaihtoterminaalista eteenpäin keskustan suuntaan. Reitin kierrosaika lienee nyt 45 minuuttia, jolloin liikenteessä tarvitaan 6 kalustoyksikköä. Keskustaan asti venytettyä bussireittiä pystyy ilman pitkiä kääntöaikoja liikennöimään noin 60 minuutin kierrosajalla, jolloin vuoroväli olisi 10 minuuttia ja silloin yhdessä runkolinjan 6 kanssa busseja kulkisi Taysin ja keskustan välillä 5 minuutin välein (ja tiheämminkin kun huomioidaan vielä linjat 28, 29 ja 90).

Jännittävä loppuvuosi tulossa, kun näissä riittää seurattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Alustava versio syksyn aikatauluista on julkistettu reittioppaassa: https://linjasto2021.digitransit.fi/?time=1628499600

Sinne voi syöttää haluamansa linjan ja tarkastella aikatauluja. En ehtinyt tarkastella tarkemmin, mutta uteliaisuuttani katsoin ratikkalinjojen aikataulut. Niistä mielenkiintoisena huomiona mainittakoon, että vaunukiertosyistä iltaisin osa linjan 1 lopettavista vuoroista Kaupin kampukselta ajetaan Pyynikintorille, josta vaunut jatkavat linjalle 3 Hervantaan. Varhaisaamuisin puolestaan osa linjan 3 Hervantajärveltä lähtevistä vuoroista ajetaan linjatunnuksella 3S Sorin aukiolle, josta ne siirtyvät linjalle 1.

Muutoksia on vielä luvassa kevään ja kesän aikana palautekierroksen perusteella.
 
Alustava versio syksyn aikatauluista on julkistettu reittioppaassa: https://linjasto2021.digitransit.fi/?time=1628499600

Muutoksia on vielä luvassa kevään ja kesän aikana palautekierroksen perusteella.
Palautetta lienee syytäkin antaa. Muutamia asioita tuli tuolta pikaisesti tutkittua, ja ainakin Lamminpää ja Vuorentausta on aikataulullisesti jätetty varsin pitkälti heitteille. Arkisin vuoroväli on 30 min vain ruuhka-aikaan. Päivällä ja illalla se on 60 min. Ihanko tosissaan meinaavat että moinen onnistuu? Tokihan sillä suunnalla on huomattava määrä henkilöauton käyttäjiä, mutta syksystä eteenpäin sitten varmaan sitäkin enemmän.

Myös linja 26 lopettaa varsin aikaisin. Viimeinen vuoro petsamosta klo 21.10, mihin en monesti töiden loppumisen jälkeen ehdi oikein mitenkään. Jos tuo toteutuu niin ei ehkä minua haittaa kuitenkaan koska olen itsekin autoa hankkimassa lähiviikkoina. Tästä syystä en taida nyssen palveluja enää kesällä ja syksyllä käyttää.
 
Lamminpään länsiosaa näyttäisi palvelevan kuitenkin linja 14 puolen tunnin vuorovälein, ruuhkissa 20 min tiheydellä. Lamminpään eteläisiä kohtia palvellaan elokuusta alkaen uudella linjalla 13 (korvaten nykyistä 21:tä). Vuorentaustantie Lamminpäässä ja itse Vuorentausta näyttävät tosiaan melko hiljaisilta. Nykyinen 81 menee tiheämmin kuin tuleva 28.
 
Lamminpään itäosassa Ylöjärventien molemmin puolin on kait enemmänkin asutusta (mm. kerrostaloja) kuin länsipuolella, jota 14 palvelee. Tunnin vuoroväli keskipäivällä, lauantaisin ja sunnuntaisin kuulostaa aika vähältä kun tällä hetkellä vuoroväli on 15 min arkisin koko päivän ja 30 min viikonloppuisin (80+81). Asiaa auttaisi, jos 14:aa voitaisiin jatkaa ylä-grillin tienoille Ylöjärventien ja Vuorentaustantien risteykseen, jos sinne saisi jonkinlaisen kääntöpaikan. Myös 1,8 km pituinen pätkä asuttua Epilänkatua jää kokonaan ilman palvelua.

Tuosta reittioppaasta puuttuu vielä Valkeakosken linjat 60,63 ja lähijunatkin erityisesti Tesoman seisakkeella olisi hyvä saada siihen. Ainakin linjat 7, 8, 14 ja 26 tulisi sovittaa lähijunan Tesoman lähtöaikoihin hiljaisempina aikoina (vuoroväli 20+ min), jotta mahdollistetaan sujuva vaihto lähijuniin Tesomalla.

//Lisätty tekstiä
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on totta, että tarjonta vähenee muuallakin kuin vain Vuorentaustassa ja Vuorentaustantiellä. Lamminpäässä nykyisten linjojen 80 ja 81 yhdessä palvelemalla alueella tarjonta putoaa todella jyrkästi. Sillä suunnalla näyttäisi olevan aika laillakin asutusta, joten noin voimakas palvelun pudottaminen kyllä ihmetyttää.
 
Takaisin
Ylös