Karkeasti suoraan pinta-alasta laskien 15 Tampereen vaunua vastaa 39:ää telibussia, mihin verrattuna 30:n väheneminen on kuitenkin aika paljon pienempi.
Kiitos tästä tiedosta. Tuosta nimittäin tulee suhdeluvuksi 38%, mikä on täsmälleen sama kuin Hervannan valtaväylällä, josta nykyiset 21 bussivuoroa tunnissa (linjat 3, 4, 5, 20) korvataan kokonaan ratikkavuoroilla, joita jää se 8 tunnissa. Jos myös linja 24 laskettaisiin mukaan, niin ratikkavuoroja jäisi tarkalleen 33% siitä, mitä nykyisin busseja kulkee.
Olin silti ehkä enemmänkin huolissani Sammonkadusta, jonne ei jää yhtäkään bussilinjaa. Mutta kieltämättä Tamkille ja Taysille nykyisillä bussireiteillä 5 ja 20 kulkevat matkustajat voivat jatkossa vaihtaa Hakametsässä liityntäbussireittiin 16. Jos vaihtavia matkustajia olisi suunnilleen yhtä paljon kuin uusia nousevia matkustajia Kalevasta keskustaa kohti, niin ratikkahan voisi kulkea parhaimmillaan likimain yhtä täynnä sekä Turtolasta Hakametsään että Hakametsästä keskustaan.
Mutta jos käykin niin, että ratikka vain yksinkertaisesti on niin paljon suositumpi kulkuväline kuin dösä, ja matkustajien enemmistö yhä haluaa kulkea Hämeenkadun itäpäähän, rautatieasemalle ja Itsenäisyydenkadulle ennemmin kuin bussireiteillä Sorin aukiolle ja yliopistolle, niin ratikan kapasiteetti voi oikeasti tulla nopeasti vastaan suunnitellulla 7,5 minuutin vuorovälillä.
Se, että kokonaisuus vähenee "vain" 30 bussilla, johtunee yksinkertaisesti siitä, että muutosten yhteydessä uutta liikennöintisuoritetta on sijoitettu paljon myös ratikan suoran vaikutusalueen ulkopuolelle. Kasvavien uusien kerrostaloalueiden reiteille tulee lisää vuorotarjontaa mm. Pyynikin trikoolla, Ranta-Tampellassa ja Vuoreksessa.
Mielestäni Tampereen ratikka vertautuu enemmän Helsingin metroon, esimerkiksi Itä-Helsingistä ei ole metron kanssa rinnakkaisia bussilinjoja keskustaan. Muistelen, että häiriön sattuessa oli toimintamalli niin, että otetaan idän liityntälinjoilta joka toinen auto ja laitetaan nämä ajamaan linjaa Hakaniemi-Herttoniemi-Itäkeskus.
Asia on kieltämättä juuri näin. Riippuu tietysti mahdollisen häiriökohdan sijainnista, että mitä kaikkia vaikutuksia voi aiheutua, mutta hyvin nopeasti ainakin bussireitti 6 olisi koetuksella Taysin ja keskustan välillä, jos ratikkalinjan 1 liikennöinti keskeytyisi oikeastaan miltään osalta reittiä. Sekin olisi jännittävää, jos ratikka ei pääsisikään liikennöimään vaikkapa Sammonkadulla jonkin liittymän yli tai esimerkiksi Turtolan ja Hakametsän väliä (mikä lienee itse asiassa yksi todennäköisimmistä skenaarioista!). Onneksi ratikan reitille on infran puolesta Tampereella paljon helpompaa ja sujuvampaa järjestää korvaavaa bussiliikennettä kuin vastaavasti Helsingin metrolle.
Sekin pitää huomioida, että ratikan varikko on Hervannassa. Eli jos häiriötilanne osuu varsinkin Kalevan ja Hervannan väliin ennen kuin aamuliikenne on ehtinyt kunnolla alkaa, niin välttämättä riittävää määrää vaunuja ei saada ajoon keskustan ja Taysin haaran vaatimille osuuksille.
Liityntälinja 18 tarjottiin ratikan operaattorin liikennöitäväksi varmaankin juuri tästä syystä, että tarvittaessa ainakin sen vuoroja voidaan ohjata liikennöimään Taysin vaihtoterminaalista eteenpäin keskustan suuntaan. Reitin kierrosaika lienee nyt 45 minuuttia, jolloin liikenteessä tarvitaan 6 kalustoyksikköä. Keskustaan asti venytettyä bussireittiä pystyy ilman pitkiä kääntöaikoja liikennöimään noin 60 minuutin kierrosajalla, jolloin vuoroväli olisi 10 minuuttia ja silloin yhdessä runkolinjan 6 kanssa busseja kulkisi Taysin ja keskustan välillä 5 minuutin välein (ja tiheämminkin kun huomioidaan vielä linjat 28, 29 ja 90).
Jännittävä loppuvuosi tulossa, kun näissä riittää seurattavaa.