Linjasto2021

Ainakin hiljaisempina aikoina 80A ja 80B voisi yhdistää yhdeksi Haaviston kiertäväksi ja Asuntilaan päättyväksi linjaksi (esim. 80AB). Haaviston kierto näyttää kestävän tasan 5 min, mikä lienee vielä siedettävä matka-ajan lisäys Asuntilaisille ja yhteys Tampereelle on silti nopeampi kuin nykyinen 81. Ehkä riittäisi, että Asuntilasta suoraan Kuruntietä ajetaan vain muutama vuoro aamu- ja iltapäiväruuhkassa, tai sen mukaan mikä vuorojen täyttöaste on. Tällä ratkaistaisiin ainakin sunnuntain 90 min vuoroväli siten, että nyt ehdotetulla automäärällä saadaan tunnin vuoroväli sekä Metsäkylään että Haavisto/Asuntilaan.
 
Jokohan pikkuhiljaa syksyn aikataulut julkaistaisiin virallisesti. Ymmärrän toki, että tulossa on kaikkien aikojen isoin mullistus Tampereen joukkoliikenteessä, kun kerralla varmaan 99 prosenttia reiteistä menee uusiksi, mutta reilu 30 päivää liikennöintikauden alkuun, joten voisihan sitä jo, etenkin kun muutoksia voi sitten tehdä nopeastikin suuntaan ja toiseen esim. Lopettaa linjoja yms....... :)
 
Jokohan pikkuhiljaa syksyn aikataulut julkaistaisiin virallisesti. Ymmärrän toki, että tulossa on kaikkien aikojen isoin mullistus Tampereen joukkoliikenteessä, kun kerralla varmaan 99 prosenttia reiteistä menee uusiksi, mutta reilu 30 päivää liikennöintikauden alkuun, joten voisihan sitä jo, etenkin kun muutoksia voi sitten tehdä nopeastikin suuntaan ja toiseen esim. Lopettaa linjoja yms....... :)

Nyt on tulostettavat aikataulut talvikaudelle ilmestyneet: https://www.nysse.fi/aikataulut-ja-reitit/linjat.html

En ainakaan itse löydä juuri eroa noihin "luonnosaikatauluihin", jotka on nähtävillä, mutta en toki kaikkia aikatauluja katsonut.
 
Tässä ketjussa mainituista puutteista linja 28 on saanut arkisin keskipäivään puolen tunnin vuorovälin, aiemmassa luonnoksessa oli vielä tunti. Linjalla 8 ei myöskään tainnut olla noin tuhtia yöliikennettä (viikonloppuisin puolen tunnin vuoroväli läpi yön) . Luonnoksen aikataulut (https://linjasto2021.digitransit.fi/) on päivitetty vastaamaan tulostettavia aikatauluja joten eroja tuskin löytyy.
 
Vuorojen porrastamisen kannalta silmiinpistävää on minusta linjojen 7 ja 8 vuorovälien tahdistumattomuus kaikkina viikonpäivinä ja liki kaikkina vuorokaudenaikoina. Linjalle 8 on vain päätetty antaa tiheämpi vuoroväli. Yhteinen osuus ulottuu Tesomalta Koskipuistoon asti. Arkisin ruuhka-aikaan tämän ehkä voisi ymmärtää, mutta lauantaisin ja pyhisin tuollainen on vain kiusantekoa.

Linjan 8 toisen pään apulinja 30/31 Härmälässä ja Hatanpäällä on sekin päätetty laittaa kulkemaan 10 minuutin välein runkolinjan kulkiessa 7,5 minuutin välein. Toki linjat menevät keskustan päässä täysin eri osoitteisiin, mutta oudomman ratkaisusta tekeekin ehkä se, että se on tehty linjan 11 kustannuksella. Olisin odottanut sen vuoroväliksi 15 minuuttia, mutta nyt se kulkeekin vain 30 minuutin välein. Ranta-Tampellaan muodostuu siis kuusi kahdeksasosaa bussirallia, joka vain käy kääntymässä siellä, kun kaksi kahdeksasosaa muodostaa yhteyden Kaupin kampukselle - ja nämäkin siis kykenemättä tahdistumaan keskenään.

Linjasta 17 on todennäköisesti tulossa linjaston heikoin lenkki. Vehmaisten päästä asiakaskunta on tottunut kulkemaan Hakametsän suuntaan, ja aikaisemmin kun rengaslinjayhteyttä kokeiltiin Linnainmaan ja Vehmaisten välillä, niin se jäi todella onnettomaksi kokeiluksi. Nyt busseja on laitettu kulkemaan jopa 15 minuutin välein - eikä pelkästään arkisin vaan myös lauantaisin - tuonne samoille poluille, missä muitakin linjoja kulkee yllin kyllin (7, 18, 38). Kun samaan aikaan linja 28 kulkee ruuhka-aikaankin vain 30 minuutin välein, niin syksyllä saatetaan nähdä hämmentävää bussirallia Teiskontien varrella, kun harvemmin kulkevat linjat kulkevat seisomakuormissa ja tiheämmin kulkevat linjat huomattavasti tyhjempinä. Tästä olen aikaisemminkin kirjoittanut koskien linjoja 6 ja 18.

Hämmentävän lähellä on jo se H-hetki, kun muutos koittaa. Harrastelijaluonteeni jo hieman kuumottaa, että pääsee bongailemaan muutoksen tuulia kentälle.
 
Vuorojen porrastamisen kannalta silmiinpistävää on minusta linjojen 7 ja 8 vuorovälien tahdistumattomuus kaikkina viikonpäivinä ja liki kaikkina vuorokaudenaikoina. Linjalle 8 on vain päätetty antaa tiheämpi vuoroväli. Yhteinen osuus ulottuu Tesomalta Koskipuistoon asti. Arkisin ruuhka-aikaan tämän ehkä voisi ymmärtää, mutta lauantaisin ja pyhisin tuollainen on vain kiusantekoa.

Linjan 8 toisen pään apulinja 30/31 Härmälässä ja Hatanpäällä on sekin päätetty laittaa kulkemaan 10 minuutin välein runkolinjan kulkiessa 7,5 minuutin välein. Toki linjat menevät keskustan päässä täysin eri osoitteisiin, mutta oudomman ratkaisusta tekeekin ehkä se, että se on tehty linjan 11 kustannuksella. Olisin odottanut sen vuoroväliksi 15 minuuttia, mutta nyt se kulkeekin vain 30 minuutin välein. Ranta-Tampellaan muodostuu siis kuusi kahdeksasosaa bussirallia, joka vain käy kääntymässä siellä, kun kaksi kahdeksasosaa muodostaa yhteyden Kaupin kampukselle - ja nämäkin siis kykenemättä tahdistumaan keskenään.

Joo, linjat 7 ja 8 ainoina Länsi-Tampereelta Keskustorin kautta kulkevina linjoina olisivat kaivanneet tahdistusta. 10 min vuorovälillä kasin olisi saanut tahdistettua sekä seiskaan Tesomalla että kolmekymppiseen Härmälässä. Ilmeisesti matkustajamäärien mallinnus sitten on näyttänyt että 10 min vuoroväli ei tule kapasiteetin puolesta riittämään?

Seurailin kesäkuun alkupuolella ennen juhannusta matkustajien jakautumista kun osa linjoista (mm. 15 ja 29) ohjattiin Satakunnankadulle. Mutulla linjojen 8, 17 kuormitusaste kasvoi huomattavasti ja näin paljon seisomakuormia näillä linjoilla. Sen sijaan Satakunnankadulle siirretyt linjat ajoivat puoli- tai lähes tyhjinä. Ainakin entinen 29 ja nykyinen 15 näytti menettäneen paljon matkustajia. TAYS tosin jäi linjan reitiltä pois mutta Hatanpään sairaala tuli tilalle. Kiinnostava kysymys onkin, että ohjautuvatko matkustajat vähitellen yhä enenävässä määrin Satakunnankadun varteen vai onko linjat 7 ja 8 syyskaudellakin ne jotka keräävät suurimmat kuormat Länsi-Tampereelle.
 
Viimeksi muokattu:
Toinen, ihan oikea virhe eikä puute löytyy näemmä Teiskosta. Teisko kko kautta pitäisi mennä 90E eikä 90B, jonka pitäisi puolestaan kulkea suoraan 338-tietä.

Myöskään linjan 90A ei ymmärtääkseni pidä kulkea Kaanaaseen eikä sieltä, tai sitten se on kuvattu virheellisesti reittioppaassa ja aikataulujen pysäkkilistauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Samoin linjan 36 kehätietä ajavat x-vuorot puuttuvat. Mieltäisin nekin puutteeksi, kun moista reittiä kuitenkin palvellaan.
 
Samoin linjan 36 kehätietä ajavat x-vuorot puuttuvat. Mieltäisin nekin puutteeksi, kun moista reittiä kuitenkin palvellaan.
No tässä ratikkakiimassa tuntuu unohtuvan oikolukemiset. Vaikka toki x-vuorot ovat enemmänkin aikataulutettuja siirtoajoja, niin osalla paikoista ne on vallan ainoa palvelu. Kuitenkin 77x ja 78x on kartalle muistettu piirtää.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:06 ----------

Ja vähän tuo 28:n reittikin pistää silmään. Ikään kuin aina päätepysäkki olisi Perälä th:ssa Ruutanan sijaan. Olisi tuon kai taas jollain kirjainvariaatiolla voinut hoitaa tai vaikka Ruutana-Perälä th eri linjatunnuksella, sen verran harvaa sinne on liikenne. No onneksi kukaan tuskin tällä vuosikymmenelläkään suunnittelee matkojansa linjakarttojen perusteella.
 
Takaisin
Ylös