Linjasto2024

Ensimmäiseksi linja 20 ajamaan reitillä Hervantajärvi-Hervanta-Hervannanvaltaväylä-Sammonkatu-Hämeenkatu-Sepäkankatu-Paasikiventie-Lielahti-Lentävänniemi kerran tunnissa/suunta 24h/7 päivää viikossa. Näin me, jotka ei eettisistä, ekologisista ja moraalisista syistä käytetä eikä tulla käyttämään raitiotiettä saamme sen mikä meille (ja kaikille ihmisille) perusoikeutena vapaaseen liikkumiseen kuuluu, vaihtoehdon.
Eihän suomessa ole pitkään aikaan kunnioitettu oikein mitään perusoikeuksia. Korona-aikanakin kokeiltiin niiden totaalista poistamista eri keinoin. Minäkään en haluaisi että maksamiani verorahoja käytettään Naton militaristisiin hankkeisiin ja toisten sotiin, kun en ole niistä saanut äänestääkään.
Mutta en saa valita, koska suomessa ei ole ollut pitkään aikaan mitään todellista demokratiaa. Väärät mielipiteet ovat täällä kiellettyjä. Tämä taitaa koskea myös ratikkahankkeita, koska niitäkään ei poliittisen agendan takia saa vastustaa. Onneksi oma auto on vielä vaihtoehto, vaikka senkin poistamista jotkut äärimieliset haluaisivat maassamme edistää. (Pahoittelen, että meni hieman aiheesta sivuun.)
 
Tämä taitaa koskea myös ratikkahankkeita, koska niitäkään ei poliittisen agendan takia saa vastustaa.
Eivätköhän Tampereen persut sekä yksittäiset muiden puolueiden edustajat ainakin vastusta ratikan jatkeita, eli eiköhän sitä saa vastustaa jos haluaa. Vielä kun löytäisivät tarpeeksi hyvät perustelut, että muutkin saadaan mukaan. Enemmistö puolueista ja äänestetyistä edustajista vaan ei vastusta mm. siksi, että ratikka vetää puoleensa paljon uusia joukkoliikenteen käyttäjiä. Joskus demokratia tuottaa itselleen epämieluisia tuloksia.
Onneksi oma auto on vielä vaihtoehto, vaikka senkin poistamista jotkut äärimieliset haluaisivat maassamme edistää.
Kirjaimellisesti luettuna tämä on absurdi karikatyyri kaupunkisuunnittelusta. Oletan kuitenkin, että viittaat esim. Hämeenkadun uudistuksen tapaisiin juttuihin. Jos autojen kieltäminen tietyiltä alueilta/kaduilta on mielestäni perusoikeuksiin kajoamista niin haluaisin anoa oikeutta kävellä moottoritien reunassa. Onhan se järjetön vääryys, että julkiselle alueelle pääsee vain valtiolta vaikeasti saatavalla luvalla.
 
Tampereella on vähän tyhmästi lähdetty suunnittelemaan asioita siltä pohjalta, että millään muulla kuin ratikan kulkemisella ei ole väliä ja ennen vaihdottomat yhteydet kaupungin laidalta toiselle ja vähän pidemmälle pätkittiin lyhyiksi liitäntälinjoiksi ratikalle. Ratikan matkustajamäärät on siten saatu näyttämään hyvältä. Niinkin hyvältä, että on todettu ettei ratikoiden kapasiteetti riitä eikä vuoroväliä voida enää tiheämmäksi muuttaa, joten täytyy tilata jatkopalat ratikoihin. Olisin itse halunnut nähdä ratikan ja bussit toisiaan täydentävinä liikennemuotoina vaikka osin samaa reittiä kulkisivat. Hervannan ja keskustan välisen pääbussilinjan siirtäminen ruuhkaiselle reitille sai ratikan näyttämään perustellulta investoinnilta. Ratikan liikennöinti ei aiheuta haittaa vain yksityisautoilijoille vaan myös bussiliikenteelle. Jos bussi on 10 minuuttia myöhässä, ratikka saa kuitenkin mennä ensin ja bussi odottaa punaisissa valoissa. Tässä eräs kaunis aamuyö olin siirtoajossa bussilla lähtöpysäkille ja yksissä liikennevaloissa odottelin 8 minuuttia. Yksi ratikka ja kolme henkilöautoa meni ensin. Muutenkin katuverkoston rakenteelliset tukkoistamistoimet ratikan mahdollistamiseksi ovat pidentäneet matka-aikoja.
 
Miten parantaisitte nykyistä/ensi viikolla aloittavaa linjastoa?
Henkilökohtaisesti itselle jää suuri ikävä linjaa 38 kohtaan, joka oli verrattoman nopea yhteys lännen ja idän välillä. Vaikka tuleva ratikkalinja 1 onkin merkittävin osin päällekkäinen, niin nopeudessa se häviää heti sen 10 minuuttia osuudella Kuntokatu–Santalahti.

En kyllä ole ainoa joka jää linjaa kaipaamaa, siitäki huolimatta, että se tekee TAYSin takana sakkokierroksen, eikä aja suoraan Teiskontietä. Mm Hervannan amatsussa on opiskelijoita täältä länsipuolelta ja suoran vuoron sijaan kävelyt pidentyy ja joka matkalle vähintään yksi vaihto suoran yhteyden sijasta.

38ssa oikeastaan ainoa ongelma on lauantailiikenne, jolle on sangen vähän tarvetta, mutta juuri joinain erikoispyhinä kun ajetaankin sunnuntaiaikataulujen sijaan lauantaiaikatauluilla, se on kyllä tavallaan hukkalinja.

Lielahden ja Lentävänniemen alue kyllä sidotaan niin tiukasti ratikkapalvelun pariin, että mielenkiinnolla odotan kun koulut alkavat ja mahdolliset häiriötkin. Ja silloin kun ratikka ei kulje, kulkee se 20 todella heikolla palvelulla. Saattaa monelle täällä lännessä asuvalle yllätyksenä, että Keskustorilta Lielahteen ja edelleen Lentävänniemeen ajetaan enää kerran tunnissa 00:10 ja 01:10 lähdöt. Tällä hetkellä on vuoroja puolen tunnin välein käytännössä maanantaista lauantaihin, vaikkakin lähdöt ovat seuraavan vuorokauden puolella.

Toinen ongelma taitaa tulla tuosta, että Lentävänniemen koulupalvelut ovat käytännössä Lielahdenkadun varressa. Nytkin noin klo 09 arkisin sieltä saapuva auto purkaa täyden mällin. Jos ja kun näitä liityntälinjoja ajetaan pienillä autoilla, niin ikävä tulee niitä, jotka menevät asioimaan Lielahden palveluihin, jonne se ratikka ei vie.

Admiral Observer mainitsi Keskustorin terminaalin ruuhkasta. Hieman kaaottistahan tuo on ollut kuluvan syksyn ajan, mutta varmaan yksi helpotus siihen tulee kun linja 81 katoaa terminaalista ja kadunvarsipysäkkejäki myllätään, kun lentävänniemiset katoaa.

Parempi nyt katsoa kuin kevät 2025 käynnistyy ja tuoda sitten esiin ne kipukohdat, jotka kaipaa välitöntä reagointia.
 
Ratikan liikennöinti ei aiheuta haittaa vain yksityisautoilijoille vaan myös bussiliikenteelle. Jos bussi on 10 minuuttia myöhässä, ratikka saa kuitenkin mennä ensin ja bussi odottaa punaisissa valoissa. Tässä eräs kaunis aamuyö olin siirtoajossa bussilla lähtöpysäkille ja yksissä liikennevaloissa odottelin 8 minuuttia. Yksi ratikka ja kolme henkilöautoa meni ensin. Muutenkin katuverkoston rakenteelliset tukkoistamistoimet ratikan mahdollistamiseksi ovat pidentäneet matka-aikoja.

Kun matka Rongankadun pysäkiltä Rautatieaseman pysäkille kestää yhdeksän minuuttia ja suurimman osan ajasta katselet edestakaisin ajavia ratikoita niin kyllä tuossa väkisin tulee tunne että bussiliikenteen käyttäjät ja kuljettajat ovat nyssen ja kaupungin silmissä toisen luokan kansalaisia. Tokihan tuossa on syynä myöskin liikennevalojen täysin idioottimainen toiminta. Kun ratikka on saanut valoetuuden ja mennyt risteyksen yli, ei valokierto jatku siitä mihin jäätiin, vaan alkaa alusta. Kun ratikat sattuu tulemaan "sopivasti" risteykseen niin helposti käy niin että yksi liikennesuunta odottaa minuuttikaupalla kun valokierto ei ikinä pääse näiden kohdalle.
 
Killerpop toi esiin linjan 38. Siitä tulikin mieleen, että linja olisi edelleen tarpeellinen Lielahden suunnallakin, mutta oikeastaan vain ruuhka-aikoina. Jos jotain olisin muuttanut, niin ainakin toinen näistä uusista Lielahden tynkäostoslinjoista olisi saanut jatkua tuota 38:n reittiä Taysiin arkisin ruuhka-aikoina. Useimmat kuitenkin varmasti arvostavat nopeita yhteyksiä.
Samoin Hervannan suunnalla, jossa poikittaisyhteydet merkittävästi hidastuvat tuon uuden 17:n myötä. Sen sijaan, että oltaisiin lähdetty pidentämään ratikoita, olisi ne rahat voitu käyttää bussilinjaston kehittämiseen. Hervannan ja Taysin väliltä kun puuttuu edelleen nopea bussilinja, ja tilanne vain huononee tuon 17:n kiertelyn myötä. Yleisestikin Hervannan ruuhkia voisi poistaa myös bussiliikenteen avulla. Esim. tuollainen nopea bussilinja voisi vaikka jatkua keskustaan ja jopa Pyynikintorille saakka. Etenkin lukiolaisten ym. opiskelijoiden keskuudessa voisi moinen linja tulla hyvinkin käyttöön.
 
Yksi kipukohta tässä Hiedanrannan liityntäliikentessä tulee olemaan erityisesti Enqvistinkatu, kun linjat 4, 21 ja 22 yrittänevät edelleen Possiojankadulle ja terminaaliin.

Tällä hetkellähän tuo Enqvistinkadun linjaus on vielä väliaikainen, kun 110kV linjojen purku meni joulukuulle, mutta uusi liittymä Paasikiventielle otettiin käyttöön jo aiemmin syksyllä. Etenkin joulukuussa liikenne ruuhkautui niin pahoin, että linjat 12, 22 ja 38 olivat itään mennessä pahoissa vaikeuksissa, kun jonot vaan eivät vetäneet. Monena päivänä Paasikiventielle kääntyvien autojen jono ulottui Enqvistinkadulla ohi Teboilin kylmäaseman ja siinähän sitä aikaa paloi niin, että iltapäiväruuhkassa etenkin 22:t oli usein 22–25 min vaiheessa, toisinaan vuoroja jätettiin ajamattakin, että aikataulu saataisiin edes jotenkin kurottua takaisin. Pahinta tietenkin oli, kun Harjuntausssa seikkaili vielä autoväkeä jouluostoksilla tukkien Harjuntaustaa molempiin suuntiin kääntyessään vasemmalle tulosuunnasta riippuen Citymarketin ja Lidin tai sitten Tokmannin/Stadiumin pihoihin.

Onneksi joulu meni mutta ruuhkat tuskin helpottavat klo 15–17 välisenä aikana, siitäkin huolimatta että osa paikallisista autoilijoista varmasti välttelee jo Enqvistinkadun ”oikoreittiä” ja kulkevat mieluummin Lielahdenkadulta suoraan Paasikiventielle joulukuun kokemusten perusteella.

Jännä nähdä, minne ensimmäiset ”korjaussarjat” 7.1. aloittavassa liikenteessä tulee. Harvemmin mikään linjastouudistus on menny kerralla nappiin eikä varmasti mene nytkään.
 
Yksi kipukohta tässä Hiedanrannan liityntäliikentessä tulee olemaan erityisesti Enqvistinkatu, kun linjat 4, 21 ja 22 yrittänevät edelleen Possiojankadulle ja terminaaliin.
Totta. Enqvistinkatu-Possiojankatu on jälleen esimerkki katusuunnittelun tasosta. Lyhyt pätkä joka vie Vaasantielle, ei riitä pituudeltaan alkuunkaan ruuhkatilanteissa. Kadun linjaus olisi pitänyt viedä sen vanhan jännitelinjan takaa, ja silloinkin se olisi ollut lyhyt.
Tuohon kohtaan tarvittaisiin eritasoliittymä jotta liikenne sujuisi.

Eipä ole ihme jos ja kun nämä uudet liityntälinjat ovat ruuhka-aikaan kroonisesti myöhässä. Odotettavissa siis palautekanavien tukkeutumista...
 
Ensimmäiseksi linja 20 ajamaan reitillä Hervantajärvi-Hervanta-Hervannanvaltaväylä-Sammonkatu-Hämeenkatu-Sepäkankatu-Paasikiventie-Lielahti-Lentävänniemi kerran tunnissa/suunta 24h/7 päivää viikossa. Näin me, jotka ei eettisistä, ekologisista ja moraalisista syistä käytetä eikä tulla käyttämään raitiotiettä saamme sen mikä meille (ja kaikille ihmisille) perusoikeutena vapaaseen liikkumiseen kuuluu, vaihtoehdon.

Henkkoht voin kannattaa tätä ideaa, jos meille samoista syistä kiskoliikennettä suosiville tarjotaan mahdollisuus kulkea tunnin välein olemassaolevaa rataverkkoa pitkin muuallekin kuin naapurikuntiin ja Tesomalle. :)
 
Henkkoht voin kannattaa tätä ideaa, jos meille samoista syistä kiskoliikennettä suosiville tarjotaan mahdollisuus kulkea tunnin välein olemassaolevaa rataverkkoa pitkin muuallekin kuin naapurikuntiin ja Tesomalle. :)
Sopii vallan mainiosti, kunhan se ei muuta/heikennä olemassaolevaa bussiliikennettä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Sopii vallan mainiosti, kunhan se ei muuta/heikennä olemassaolevaa bussiliikennettä.
Jäipä nopeasta vastauksesta uupumaan dataa. Siis kunhan ei muuta/heikennä olemassa olevaa eikä tulevaa bussiliikennettä. Luonnollisesti rataverkon myötäiset bussivuorot tulee olla olemassa. Mistähän kaikesta tuollaiseen kiskoliikenteeseen löydettäisiin rahaa/maksaja...
 
Viimeksi muokattu:
Luonnollisesti rataverkon myötäiset bussivuorot tulee olla olemassa. Mistähän kaikesta tuollaiseen kiskoliikenteeseen löydettäisiin rahaa/maksaja...
Samaa voisi kysyä bussiliikenteestä; mistä löytää rahat?
Olisiko kuitenkin paras tyytyä ratkaisuun, jossa kumpikin toimii rinnakkain ja toisiaan täydentäen siten, että ei ole vastakkainasettelua. Kumpikin kulkumuoto kuitenkin pyrkii vastaamaan pohjimmiltaan samaan tarpeeseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Samaa voisi kysyä bussiliikenteestä; mistä löytää rahat?
Olisiko kuitenkin paras tyytyä ratkaisuun, jossa kumpikin toimii rinnakkain ja toisiaan täydentäen siten, että ei ole vastakkainasettelua. Kumpikin kulkumuoto kuitenkin pyrkii vastaamaan pohjimmiltaan samaan tarpeeseen.
Ja lisään vielä tähän, että pidän itseäni sekä rautatie- että linja-autoharrastajana. Jos jokin rata on suljettuna, käyn mielellään koeajamassa korvaavan bussireitin (nauttien erityisesti kunnollisista pitkän matkan busseista). Toisaalta junalla on myös joskus mukava matkustaa vaikka matka-aika olisikin bussia pidempi (esimerkiksi reittiä Helsinki–Kotka). Kummassakin on puolensa ja vaihtelu virkistää, mutta tärkeintä on, että pääsee perille.
 
Viimeksi muokattu:
Ideoin jonkinlaisen vaihtoehdon näille kritiikkiä saaneille Lielahden liityntälinjoille. Siinä 21 ja 23 on yhdistetty ja yksi linjoista jatkuisi Pispalan kautta keskustaan, josta edelleen Tampellan ja Taysin kautta Hervantaan. Sellainen poistaisi ratikan ruuhkaisuutta tarjoamalla bussiliikennettä Hervannasta Taysiin, mutta myös Tampellasta pääsisi suoraan keskustan länsipuolelle.
 

Liitetiedostot

  • 21-22-23.jpg
    21-22-23.jpg
    116.3 KB · Lukukerrat: 22
Epun ehdotus näyttää hyvältä. Tuo pikalinja Hervannasta keventäisi ratikan kuormitusta ja toisi vaihtoehtoisen liikkumismuodon. Jättäisin reitiltä kuitenkin ehkä Pispalan pois ja laittaisin sen menemään suoraan rantatunnelia Lentävänniemeen, jotta se on oikeasti nopea linja koko reitiltään. Olihan lopetettu bussiyhteys 38 Lentävänniemi - TAYS kuitenkin huomattavasti ratikkaa nopeampi ja kolmen maissa TAMK:ilta oli ihan täysiä telibussilasteja Lentävänniemeen, suureksi osaksi opiskelijoita.

Linjat 21 ja 23 on myös järkevä yhdistää entisen 12:n kaltaiseksi reitiksi ja palvelua Vähäniemenkadulle.

Linjan 82 rooli on vähän epäselvä. Toisaalta se ajaa Lielahden ohi mutta ei kuitenkaan lainkaan läheltä kauppoja. En oikein ymmärrä miten se palvelee Lielahti - Pispala asiointia nykyisessä muodossaan. Minusta 82 olisi parempi reitittää Ylöjärventietä ja Epilänkatua, jotta Lamminpään itäosista on vaihdoton yhteys Kaarilan lukiolle, en muista kulkeeko yläasteenkin koulupolku Lamminpäästä sinne. Vaihtoehtoisesti jos Ylöjärveläiset eivät tykkää vaihtaa ratikkaan, ja halutaan säästää yksi nopea linja keskustaan niin sitten 82:n pitäisi jättää Pispala kokonaan väliin
 
Viimeksi muokattu:
Karttoja piirtelemättä, Lielahteen tulevalla linjalla 34 on yllättävän järeä palvelutaso. Jos linja jatkettais vaikka Lentävänniemeen (jotenki tulee mieleen vanha linja Y14 Lentävänniemi–Tesoma–Ḳalkku), niin tuon kakkosnelosen vapautuvan kapasiteetin voisi laittaa 23:lle jolla voisi olla vaikkapa 23B tms joka iltapäivän ruuhkatunteina ajelisi jonnekin päin keskustaan edes puolen tunnin välein. Pyynikintori olisi varmasti kustannustehokkain, mutta kosken itäpuolelta Lielahden ja Lentävänniemen alueille haluavilla se tarkoittaisi käytönnössä bussimatkaa kosken yli, koska ne ratikat ovat täynnä (niistä on nyt ollut viimeisen viikon aikana yllättävän paljon uutisointia paikallisissa medioissa Aamulehti ja Tamperelainen).

Tokihan tässäkin on paljon muttia, alkaen työvuorosuunnittelusta kuskinvaihtoineen, mutta varmaan pienin muutoksin tuosta 34:sta saataisiin Lielahdenkadulle järkevä vaihdoton linja ja voitaisiin tuo tynkä-24 lakkauttaa niiltä hetkin. Ainakin kapasiteettia tuntuu olevan, jota ei nyt käytetä, äskönkin Pirkkalasta Lielahteen tulleena.
 
Takaisin
Ylös