Linjastoideointia

Runkolinjojen yöversiot ovat olemassa, koska sen, että vain edestä noustaan kyytiin, koetaan parantavan turvallisuutta (tai niin ainakin HSL:n mukaan).
Se ei tunnu toimivan kun jos joku jää esim. Pasilassa, Malmilla tai Piritorilla niin kaikki ryntää keskiovesta sisälle, sen takia koitan aina jäädä eestä pois koska todennäkösesti edestä päästää mielummin kun takaa. Myös oon huomannu ettei Nobinalla yhtä moni kato lippuja kun Koiviston Autolla
 
Muita vaihtoehtoja tälle linjalle voisivat olla esim. linjan 55 kääntö Kasarmitorille ja siirto kulkemaan Hämeentietä Sörnäisten rantatien sijaan. Linja 71 voitaisiin siirtää kulkemaan Sörnäisten rantatietä, uuden ruuhkaversion 71V kulkiessa Hämeentietä.
Joo ei. 55:n matkustajista suurin osa matkustaa nimenomaan Kalasatamaan. 71:ssä taas on yleensä mahdotonta mahtua istumaan ruuhka-aikana edes Hakaniemessä. Jos joku 70-sarjalainen on siirrettävä kulkemaan Kalasataman kautta, niin pitäisin parempana vaihtoehtona joko linjaa 73 tai 74, ehkä mieluummin jälkimmäinen?
 
Joo ei. 55:n matkustajista suurin osa matkustaa nimenomaan Kalasatamaan. 71:ssä taas on yleensä mahdotonta mahtua istumaan ruuhka-aikana edes Hakaniemessä. Jos joku 70-sarjalainen on siirrettävä kulkemaan Kalasataman kautta, niin pitäisin parempana vaihtoehtona joko linjaa 73 tai 74, ehkä mieluummin jälkimmäinen?
Linja 74 voitaisiin siirtää kulkemaan Sörnäisten rantatietä, jatkaa Rautatientorille ja lisäksi Arabianrannan ja Viikintien kautta Lahdenväylän sijaan, 55:n pidentyessä Kasarmitorille ja siirtyessä Hämeentielle. Tai sitten voisi perustaa S-linjoja, jotka päättyisivät Kasarmitorille, sekä 60-, 70-, 600-, että 700-sarjoihin. Mahdollisesti myös jokin 121:n ja 164:n tapainen ruuhka-ajan suora bussilinja Itä-Helsingistä keskustaan.
 
Se ei tunnu toimivan kun jos joku jää esim. Pasilassa, Malmilla tai Piritorilla niin kaikki ryntää keskiovesta sisälle, sen takia koitan aina jäädä eestä pois koska todennäkösesti edestä päästää mielummin kun takaa. Myös oon huomannu ettei Nobinalla yhtä moni kato lippuja kun Koiviston Autolla
Eivät ryntää. Kuljettaja ei avaa kaikkia ovia, sain todistaa ko. tilannetta eilen linjalla 600N, jossa liputon / mobiililippu huijari yritti kyytiin, kuljettaja tivasi lippua, ja sen jälkeen alkoi tämä perinteinen sooloilu, "mulla on lippu puhelimessa", mutta sammui, ja "näyttö rikki". sitten kuitenkin oli löytyä puhelin, mutta sovelluksen käyttäminen oli liian työllästä. Kuljettaja "kehoitti" menemään pysäkille opiskelemaan sovelluksen käyttöä. Jäimme pari minuuttia tästä syystä jälkeen.
 
Eivät ryntää. Kuljettaja ei avaa kaikkia ovia, sain todistaa ko. tilannetta eilen linjalla 600N, jossa liputon / mobiililippu huijari yritti kyytiin, kuljettaja tivasi lippua, ja sen jälkeen alkoi tämä perinteinen sooloilu, "mulla on lippu puhelimessa", mutta sammui, ja "näyttö rikki". sitten kuitenkin oli löytyä puhelin, mutta sovelluksen käyttäminen oli liian työllästä. Kuljettaja "kehoitti" menemään pysäkille opiskelemaan sovelluksen käyttöä. Jäimme pari minuuttia tästä syystä jälkeen.
Se riippuu paljon kuskista ja heti kun avaa niin ihmiset ryntää keskeltä, itse menin eilen myös 600N:llä ja kuski avas ekana etuoven sitten vasta takaovet niin että ihmiset tulee edestä mutta ei silti tuntunu näyttävän lippua
 
Se riippuu paljon kuskista ja heti kun avaa niin ihmiset ryntää keskeltä, itse menin eilen myös 600N:llä ja kuski avas ekana etuoven sitten vasta takaovet niin että ihmiset tulee edestä mutta ei silti tuntunu näyttävän lippua
Tämä kuljettaja vaati jokaiselta lipun näytettävksi. Huuteli muutamiakin takaisin näyttämään lippua, jotka kyllä tulivat etuovesta, mutta painelivat näyttämättä lippua ohitse.
 
Tämä kuljettaja vaati jokaiselta lipun näytettävksi. Huuteli muutamiakin takaisin näyttämään lippua, jotka kyllä tulivat etuovesta, mutta painelivat näyttämättä lippua ohitse.
400N:llä oli tollanen kuljettaja kun Kamppiin menin mutta 600N:llä ei kiinnostanu tarpeeks lähtee huutelee takasin vaikka kysy lippuja
 
Eräs tuttu lopetti kuljettajan hommat kun ei enää jaksanut jatkuvaa lipuista vääntämistä yörungoilla. Useamman kerran yritti liputon narkkari tulla kimppuun ja poliiseja joutui soittelemaan lähes viikottain. Tunnollinen kaveri, vaati jokaista näyttämään lipun. Kokoajan 5-10 minuuttia myöhässä kun joutuu huutelemaan liputtomille ja sitten alkaa se kännykän näprääminen ja lipun osto. Sanoi ettei hommasta tule pitemmän päälle yhtään mitään ja se käy liian vaaralliseksi jos sen hoitaa siten kuin pitäisi. Ymmärrän täysin miksei kovin moni kuljettaja jaksa niitä lippuja yörungoilla kysellä.
 
HSL sais tilaa vartijat satunnaisiin 20N, 30N, 40N, 300N (300N vaan jos kulkee koko yön kun nyt en muista kulkeeko kokoyötä) ja 600N lähtöihin niin ainakin pysyis kuri pystys, poikittaislinjoil ei välttämättä tarvii kun niillä on se pari lähtöö joka yö [EDIT: tai sitten lisätään samallainen turvaohjaamo mikä Briteissä on käytösaä niin sitten ei ainakaa käy kimppuun
 
Viimeksi muokattu:
Että kun Pihlajamäestä lähdetään terassille, niin Kallio ei kelpaa vaan bussilla halutaan körötellä vielä pidemmälle Kasarmikadulle asti? Massoittain?
Jos Kasarmitorille ajettaisiin 6% siitä kapasiteetista, mitä Hämeentietä pitkin kulkee nyt (eli 20 minuutin vuorovälillä) niin eipä siihen tarvi kovin suuria massoja täyttämään noita. Muutenkin Kasarmitorin kesäterassilla ja lähistön kesäkaduilla oli ihan kohtuullisesti porukkaa silloin, kun ne olivat pystyssä, eli miksipä ei matkustettaisi? Erityisesti iltapäivän ja alkuillan tarjonnassa laatu on monelle ratkaisevampi kuin sijainti, eli Kallion ohi saatetaan körötellä ihan mieluusti.
 
Eivät ryntää. Kuljettaja ei avaa kaikkia ovia, sain todistaa ko. tilannetta eilen linjalla 600N, jossa liputon / mobiililippu huijari yritti kyytiin, kuljettaja tivasi lippua, ja sen jälkeen alkoi tämä perinteinen sooloilu, "mulla on lippu puhelimessa", mutta sammui, ja "näyttö rikki". sitten kuitenkin oli löytyä puhelin, mutta sovelluksen käyttäminen oli liian työllästä. Kuljettaja "kehoitti" menemään pysäkille opiskelemaan sovelluksen käyttöä. Jäimme pari minuuttia tästä syystä jälkeen.

Karkeasti noin 80 prosenttia kuljettajista ei voisi vähempää kiinnostaa, 10 prosenttia avaa vain etuoven, mutta päästää myös keski- ja takaovesta, jos joku on jäämässä pois, ja 10 prosenttia yrittää oikeasti tarkastaa liput. Kaikki langan kokemukset on siis luultavasti paikkansa pitäviä, kun tuo riippuu kuljettajasta.

Noiden 20 prosentin tapauksessa tosi moni matkustaja käyttäytyy sellaisella tavalla, josta ilmenee, että matkustaja ei olisi ostanut lippua, jos bussissa olisi avorahastus. Olen nähnyt jopa sellaisen tapauksen, jossa matkustaja järkyttyi silminnähden siitä, että pyydettiin lippua, ja matkustaja etsi Internetin hakukoneella kuvan HSL:n sovelluksessa olevasta lipusta. Monet matkustajat myös tosiaan alkaa esimerkiksi väittelemään kuljettajan kanssa tai ostaa lipun vasta kuljettajan tarkistaessa, onko lippu. Luultavasti enemmistö matkustaakin pummilla yörunkolinjoilla.
 
Jos Kasarmitorille ajettaisiin 6% siitä kapasiteetista, mitä Hämeentietä pitkin kulkee nyt (eli 20 minuutin vuorovälillä) niin eipä siihen tarvi kovin suuria massoja täyttämään noita. Muutenkin Kasarmitorin kesäterassilla ja lähistön kesäkaduilla oli ihan kohtuullisesti porukkaa silloin, kun ne olivat pystyssä, eli miksipä ei matkustettaisi? Erityisesti iltapäivän ja alkuillan tarjonnassa laatu on monelle ratkaisevampi kuin sijainti, eli Kallion ohi saatetaan körötellä ihan mieluusti.
Katsotaan miten käy, jos tuollainen hassutus joskus toteutuu.
 
Takaisin
Ylös