- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Kuten todettu, Lentolan 7,5 min vuoroväli perustuu pitkälti siihen, että ihmisille ei mennyt kaaliin se, että kaikki ykköset eivät Lentolaan mene, ja että Leinola ja Lentola meni häikäisevissä linjakilvissä ihmisillä sekasin. Toki tämä on 6000 asukkaan Vatialalle ylitarjontaa, mutta seuraavien 15 vuoden aikana alueelle on tarkoitus kaavoittaa 2000 asuntoa lisää. Itse ehkä olisin sen vartin vuorovälin pitänyt ja sen sijaan investoinut kiskobussiseisakkeeseen, jolloin syntyisi pikayhteys Vatialasta keskustaan (olettaen, että liikenne jatkuu vielä 2017).Sanokaahan arvon kollegat, olivatko syksyn 2015 kaikki muutokset onnistuneita?
Tässä linkissä on puitu syksyn -16 muutoksia, mutta edellisvuoden arviointi on tekemättä.
Itse olen havainnut muutaman bugin.
1. Lentolaan ei tarvitse ajaa 7,5 min välein. Leinolan kääntöpaikka riittää joka toiselle
2. Kolmosen länsipää on ylimitoitettu päivällä arkisin, la ja su. Yhdistäisin lentsun jompaankumpaan Kaukajärven linjaan, ehkä kymppi olisi länsisuunnan matkustajamäärälle sopivampi.
Herätän kysymyksen, koska mielestäni ei ole järkevää kuljettaa tyhjiä tuoleja kaupungin laidalta toiselle. Monet eivät tällä palstalla piittaa liikenteen kuluista mitään.
Omasta mielestä liikenteen suunnittelu on nollasummapelinä tai jopa vähentämisenä erittäin mielenkiintoista.
Runkolinjojen päiden vaihtelu ei nyt ainakaan ole järkevää. Kolmonen on reitiltään "protoratikka", ja kolmosen varteen on tulossa merkittävästi lisää asukkaita Niemenrantaan lähivuosina. Etupainotteinen joukkoliikenteen toteuttaminen johtaa parempiin tuloksiin kuin reaktiivinen "oho tonne muutti jo asukkaita, noh ensi vuonna aloitetaan bussiliikenne"-tyyppinen vuorestelu. Linja 10 ei myöskään tarjoa juurikaan relevantteja kohteita lännestä tuleville, kolmosen varressa on asemanseutu, Tulli ja Kaleva toisen asteen oppilaitoksineen.
Satakunnankadullako ei mitään? Nopeasti kelailtuna mieleen tulee ainakin Anttila, Tallipiha (parin korttelin päässä toki), Finlaysonin alue lukuisine työpaikkoineen ja asiointikohteineen (ml. multiplex-teatteri, ravintoloita, museoita), Frenckell, Tampellan alue kivenheiton päässä, Juhannuskylän koulu ja Clasu.Palvelua Satakunnankadulle (jossa ei ole mitään) lisättäisiin... Mahtaa kuulostaa nyky-27:n länsipään käyttäjistä houkuttelevalta?
Itse olisin nähnyt nykyisen 12:n sekä nykyisen 27:n Keskustori-Ryydynpohja -osuuden yhdistämisen oivallisena "jatkumona" ilman, että olisi ollut tarvetta sekoittaa pakkaa taas kerran pelkästä sekoittamisen ilosta...
---------- Viestit yhdistetty klo 18:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:55 ----------
Satakunnankatu-reitti on myös alkua sille, kun bussireittejä noin yleisemminkin aletaan siirrellä pois Hämeenkadulta ratikan tieltä. Tämän huonona puolena on toki se, että Keskustorilta Hatanpään suuntaan kulkeville linjoille joutuu kävelemään Finlaysonin pysäkiltä 400 metriä tai sitten vaihtaa kahdesti. Toisaalta Helsingissä on Rautatientorilta Kampin Espoon bussiterminaaliin vielä pidempi matka (600 m).