Linjastomuutokset 2016

Onkohan olemassa joku järkevä peruste, jota en itse huomaa, sille, miksi tuota linjaa 38 esitetään katkaistavaksi Hervannassa TTY:lle sen sijaan, että se olisi Atalassa siirretty menemään Nikinväylää pitkin Atalan päätteelle? Ajansäästö suunnilleen samaa luokkaa. Atanväylää kun alkaa kulkemaan 37 päivittäin 2 kertaa tunnissa, joten 38:a ei enää välttämättä sille pätkälle tarvita.
 
Tarkoittaakohan tuo Nokian linjan 71 muuttaminen sitä, että linjasta tulisi Keskustori-Myllypuro-Nokian asema-Keho kiertolenkki Kehossa ja linja 73 muuttuisi Harjuniitty-Nokian asema-Kalkku linjaksi? Vai vain osako linjan 71 vuoroista ajaisi Tampereelle asti? Ainakin joskus laskeskelin, että jos nykyinen linja 70 ajaisi myös tuon Kehon lenkin niin sillä säästettäisiin yksi auto nykykierrosta aikataulujen muuttumatta. Ja vaihtojen määrä vähenisi huomattavasti.
 
Kaikkien reittien reittikadut on listattu lautakunnan esityslistan liitteenä olevassa talviliikennesuunnitelmassa. Sen mukaan linja 73 säilyy Kehossa ja linjan 71 kaikki lähdöt menevät Keskustorille. Suunnitelma on aika kiireellä kasattu, mm. linjan 71 kohdalla puhutaan välillä "Myllyporosta".
 
Jos 71 siirtyy kokonaan Rounionkadulle ja siitä edelleen kolmikulmaan niin tuleeko tilalle mitään Kankaantaan alueelle ja kalkuntielle?
 
Ollaankohan Annalan ysin vuorovälejä tosiaan harventamassa?

Olin katsovinani liikennesuunnitelmasta, että linjan 9 ruuhka-ajan vuoroväleiksi olisi ensi talveksi merkitty 10 minuuttia tämäntalvisen 7,5 minuutin sijaan. Tämä tuskin tarkoittaa erikseen Kaipasen ja Maustekadun päätteitä, koska linjaa ei varmaankaan runko-osuudella ajeta viiden minuutin välein.

Toivottavasti kyseessä on virhe. Muutoin esimerkiksi Maustekadun vuorovälit harvenevat 7,5 minuutista 20 minuuttiin. Nythän jako on ollut 2 vuoroa tunnissa Kaipasiin ja 6 Maustekadulle, mutta ensi talvena joka toinen vuoro kulkee Kaipasten päättelle. Eli Kaipanen 3 (muutos +1) ja Maustekatu 3 (muutos -3)
 
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...+tarkista+tasta+vaihtuuko+bussisi+reitti.html

"Linja 14 ei enää liikennöi Pirkkalan Pereestä Nokialle. Sitä paikkaa linjan 65 uusi reitti Hervannasta Pirkkalan kautta Nokialle."

Deja vu?
Oho, tuota ei tosiaan löydy tuosta suunnitelmasta. Olisko siihen tullut kaiketi viime hetken muutoksia. Sinänsä yllättävää että tämä on kelvannut, kun kuullostaa niin samalta kuin muinainen yksityisen suunnittelema linja.
Tuonkin varmaan sais pyörimään niin että osa vuoroista kääntäis pirkkalassa eli hervanta-pirkkala parhaimmillaan 30min vuorovälillä ja pirkkala nokia 60 min vuorovälillä. Ja eikös tämä linja mene taas pian kilpailuun kun nykyinen sopimus päättyy elokuussa?
 
Aloitin itseäni ja läheisiäni koskevan muutoksen vastaisen kampanjan.
Toivottavasti joku teistä foorumikollegoistakin tulee kampanjaa ja allekirjoittaa.

Linjan 79 reittimuutos peruttava 6.6.2016 alkaen!

Linja 79 siirtyy Tampereen Joukkoliikenteen (JOLI/NYSSE) suunnittelemaksi liikenteeksi 6.6.2016.
Samalla liikenne Kyröskoskelle ja Mouhijärvelle päättyy. JOLI:ssa/NYSSE:ssä on tehty päätös 6.2.2016 Linnavuoren ja Siuron pääreitin (Siurontie – Kuljuntie – Färmintie – Kyrösjärventie – Alumiinitie – Järvenjärventie – Valtatie 11 – Miharintie – Linnavuorentie – Vuorenhovintie – Miharintie – Siurontie) muuttamisesta reitiksi Siurontie - Miharintie- Linnavuorentie - Linnavuori -Vuorenhovintie - Miharintie - Siurontie - Kuljuntie - Siuron koulu. Lisäksi kaikkia vuoroja ei ajettaisi Siuroon asti, vaikka nyt siihen olisi mahdollisuus, kun Hämeenkyrön ja Mouhijärven suunnan liikenne loppuu.

Tämä muutos heikentää merkittävästi tai lopettaa täysin vähintään yli 500 ihmisen mahdollisuudet käyttää joukkoliikennettä, ja myös Purson teollisuusalue jää ilman joukkoliikennepalveluita.

Muutoksia perusteltiin muun muassa koulukuljetusten tarpeilla. Tämä perustelu yhdessä ”liikennetarjonta kohdennetaan reitille, jonka varrella on eniten käyttäjäpotentiaalia” –perustelun kanssa näyttäytyvät hyvin omituisessa valossa, jos ajatellaan seuraavia tosiasioita:

Nykyinen reitti on pituudeltaan 11,4 kilometriä. Uuden ehdotetun reitin pituus on 13,6 kilometriä. Surkuhupaisasti tässä liikennetarjonnan kohdentaminen reitille, jonka varrella on eniten käyttäjäpotentiaalia, tarkoittaa siis sitä, että ajetaan 8 kilometriä asumatonta Siuronkallio – Linnavuoren uimaranta väliä. Perustelu sillä, että koulumatkaliikenne vaatisi tätä, on myös yhtä kestämätön: nykyistä reittiähän voidaan tarvittavissa vuoroissa ajaa vastapäivään, jolloin koululaisten ei tarvitsisi edes Linnavuoressa ylittää tietä. Reittiä ei näiden esitettyjen syiden takia tarvitse tai edes kannata muuttaa.

Tämä adressi on allekirjoitettavissa Linnavuoren Siwassa, Linnavuoren kirjastossa, Siurossa Grilli Pia & Katjalla sekä netissä osoitteessa www.adressit.com/linjan_79_reitti_pidettava_ennallaan

Adressi luovutetaan Tampereen Joukkoliikenteen Juha-Pekka Häyryselle perjantaina 11.3.2016.
 
On myös hyvä muistaa, että myös todennäköisesti useamman ihmisen junamatkan korvautuminen bussimatkalla helpottaisi heidän konkreettista kulkemistaan koska todennäköisemmin linja-auton pysäkki sijaitsisi lähempänä heidän asuinpaikkaansa kuin juna-asema. Eli siirtymisiä juna-asemalle/lta vähenisi. Kaikki junalla kulkevat ihmiset eivät todennäköisesti asu aina juna-aseman vieressä?
Puheenaolevassa liikennekäytävässä selvästi useampi asuu kyllä rautatien kuin kantatien varressa.

Bussin ainoa etu on se, että säädökset eivät edellytä pysähdyspaikalta mitään infrastruktuuria, ei edes laituria. Junaseisakkeen perustaminen on nykyään pirun raskas prosessi, jonka hintalappu lähtee halvimmillaankin sadasta tonnista – vähimmäispituus 80 m ja vähimmäiskorkeus 550 mm. Esteettömyyden kannalta hyvä, mutta samalla menee lapsi pesuveden mukana, kun säästösyistä niitä laitureita ei sitten tehdä sinne, missä tarvetta olisi. Aikoinaan seisakkeeksi riitti puusta kyhätty 20-metrinen, nimelliskorkeudeltaan 265 mm laituri, ja niitä olikin kaikissa vähänkään merkityksellisissä tasoristeyksissä.

Jos kiskobussit saataisiin pysähtymään nykyisten paikkojen lisäksi Lylyssä, Hirsilässä ja Kangasalan radanvarsitaajamissa (Vatiala, Kangasala as., Ruutana ja Suinula), sen käyttäjäpohja noin tuplaantuisi nykyisestä. Matka-aika Tampere–Haapamäki pidentyisi toki noin 6 minuuttia.
 
Nyt ehdottavat sitten Lamminpäähän linjan 12 tilalle linjaa 20. Harmillisen tympeää suorastaan, kun ei tuota Hallila-Lamminpää -linjaa tulekaan, olisi ollut mielestäni parempi. Mitenkähän mahdetaan tuon 20:n kanssa tehdä, siirretäänkö kakkoskinjan autot sopimuksen loppuajaksi sinne, vai johonkin muualle? Joka tapauksessa automäärä linjalla taitaa melkeinpä tuplaantua nykyisestä.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=JOLILA&pvm=16.3.2016 16:00
 
Nyt ehdottavat sitten Lamminpäähän linjan 12 tilalle linjaa 20. Harmillisen tympeää suorastaan, kun ei tuota Hallila-Lamminpää -linjaa tulekaan, olisi ollut mielestäni parempi. Mitenkähän mahdetaan tuon 20:n kanssa tehdä, siirretäänkö kakkoskinjan autot sopimuksen loppuajaksi sinne, vai johonkin muualle? Joka tapauksessa automäärä linjalla taitaa melkeinpä tuplaantua nykyisestä.

http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil.htm?+elin=JOLILA&pvm=16.3.2016 16:00

20:lla ei olekaan ollut pyhäliikennettä varmaan 35 vuoteen.

Omat kiemuransa varmaan vielä aiheuttaa tämä, että Länsilinjat ja Paunu tarjosivat aikanaan yhdessä linjat 17, 20 ja 22. Näistä 22:n (nyk 9) soppareissa mennään ilmeisesti optioilla ja elokuussa 2018 sitten Paunu siirtyy viiden? auton osuudella linjoille 17 ja 20. Mutta kai nää voi toisinkin sopia.
 
Takaisin
Ylös