Kuvio olisikin ajankohtainen vasta Kolmenkulman alueen rakentumisen jälkeen, tämän mahdollistaessa laajamittaisen linjojen uudelleenjärjestelyn, jokseenkin tähän tapaan:
13 Hermia - Lukonmäki - Tesoma - Haukiluoma (10 min vv)
18 Atala - Paasikiventie - Lamminpää - Tohloppi - Länsitori (15 min vv)
28 Sorila - Ikuri (30 min vv)
29 Linnainmaa - Tesoma - Kalkku (15 min vv)...
Tulipahan tätäkin viime päivinä pohdiskeltua jos jonkin verran...
Ainakin Myllypuronkadun pysäkit 'Lintuviidankatu' ja 'Myllypuronkatu' ovat melko suuren kysynnän pysäkkejä, joten tarjontaakin olis niiltä oltava (vaikka näistä jälkimmäinen ei ole mitenkään kovin kaukana muista lähialueen pysäkeistä). Pohdittuani lännen linjastoa päädyin (tällä kertaa) seuraavanlaiseen pakettiin:
3 Tays - Petsamo - Keskustori - Lamminpää - Ikuri (Tamrock) (5 autoa, 20-30 min vv)
13 Hermia - Lukonmäki - K.tori - Tohloppi - Haukiluoma (8 a., 15-30 min vv)
18 Atala - K.tori - Tesoma - Haukiluoma (8 a., 15-30 min vv)
29 Linnaimaa - Takahuhti - K.tori - Tesoma - Kalkku (8 a., 15-30 min vv)
33 Hermia - Lukonmäki - Turtola - Kaleva (esim. Sotilaankatu - Kekkosentie - Teiskontie...) - K.tori - Tesoma - Myllypuro (4 a., 30 min vv ruuhka-aikoina)
Huomioita: 33:n reitti olisi Myllypurossa rengas (Tesomankatu - Pihtisulunkatu ... - Myllypuronkatu - Heinämiehentie - Virontörmänkatu) ja tätä lenkkiä ajettaisiin ruuhkasuuntaan. Voi kuullostaa sekavalta, mutta ei varmasti ole sitä jos asioista tiedotetaan selvästi ja reitti kuitenkin olisi yksi ja sama.
Kolmosella (sen tilalle sopisi varmasti jokin muukin linja) puolestaan reitti voisi kulkea Lielahden kautta (Paasikiventie - Harjuntausta - Lielahdenktu - Paasikiventie - Myllyp.k.) jolloin se tekisi 14:n lähes tarpeettomaksi (vain suora yhteys Tesomalta Lielahteen jäisi pois). Toisaalta jos matkustajia riittää, voisi 14:n poistuvan yhteyden korvata seuraavanlaisella, mahdollisesti melko kustannustehokkaallakin ratkaisulla:
31 Korkinmäki - K.tori - Lielahti - Lamminpää - Tesoma (2 a., 60 min vv MA-LA)
Yhteenvetona tästä ehdotuksesta voisi sanoa, että automäärä kasvaisi 2-3:lla. Linjat 13, 18 ja 29 luonnollisesti muodostaisivat yhdessä saman vuorovälin ja kierrosaikansa kanssa paketin, joka olisi helppo aikatauluttaa järkevästi - itse asiassa vieläkin järkevämmin kuin nykyiset lännen linjat. Vaikeampaa puolestaan on sovittaa linja 33 siihen.