Linjastosuunnittelua

Mää pohdin tällästä:
10 pois.
13 Hermia - Lukonmäki - Keskustori
17 Holvasti - Keskustori
22 Annala - Keskustori - Tesoma - Haukiluoma
25 Vehmainen - Janka- Keskustori - Rahola
26 Multisilta - Pyynikintori, voisi ajaa pätkillä.
28 Olkahinen - Keskustori - Ikuri. Myös 20min vuoroväli eli ajettaisiin 7:llä autolla.
30 Etelä-Hervanta - Pyynikintori.
 
Epulle kommenttia ensinnä:

Linjojen 29 ja 13 linjauksesi ovat kuin suoraan omista visioistani! :) Itse en kuitenkaan elättelisi noita katkoviivoja mukana laisinkaan.

Linjaa 7 en näe järkevänä ajettavan kuin nykyistä 13:a. Tamrock kaipaa suoraa ja nopeaa yhteyttä. Ikuriin kaavailisin päätettä Haukiluomantien päähän ja siitä Ikurintietä ja Tesomankatua edelleen kenties Sorilaan.

Suosittelen jo varautumaan ennalta myös Kolmenkulman rakentumiseen. Länsi-Tampereen linjastoa kuitenkin remontoidaan kunnolla sitten sen myötä. Myllypuronkatua saisi siten paikattua Kolmenkulman pohjoispäädystä alkavalla linjalla.

Mutta tuo käyttämäsi linjaus 29:lle olisi kyllä kätevän tuntuinen. Mielestäni se toimisi ihan hyvin 20 minuutin vuorovälillä ilman toisen linjan tukea Tohlopinkadulla. Ja kun linja 81 jo ajaa Epilänkatua, niin oikeastaan ihmettelen tuon 28:n tarpeellisuutta...

+ Palvelutason huomattava kasvu
- Kustannusten nousu?

Itse en ainakaan usko että palvelutasoa saataisiin merkittävästi nousemaan ilman kustannusten kasvua... Että ihan terveeltä vielä kuulostaa :D


jtm:

Linjan 13 pätkäiseminen Keskustorille ei ole ehkä järkevää. Hermiaan on paljon kysyntää ja näin ollen Länsi-Tampereelta suoran yhteyden ylläpitäminen ensiarvoisen tärkeää. Epun käyttämä linjaus lännessä toimisi huomattavasti tehokkaammin kun asukaspohjaa olisi enemmän ja näin kysyntää Hermian päätä vastaavasti. Samalla voitaisiin tarjota ihan 10 minuutin vuoroväli.

Tästä pääsen myös linjaasi 22. Tiedän että joskus itsekin olin sen kannalla, mutta nyttemmin ymmärrän paremmin Taysin ja Hervannan suuntien vetoavuutta. Suorien yhteyksien järjestäminen vähentää vaihtojen tarvetta ja näin helpottaa kynnystä siirtyä autosta joukkoliikenteen pariin. Annalan suunnalla ei oikein ole mitään massakohdetta.

Linjaa 10 ei pidä kuitenkaan lakkauttaa. Kaupungin joukkoliikenneviranomaisen tehtävänä on tarjota riittävät yhteydet myös heikosti kannattaviin kohteisiin. Kustannuksissa pystytään tulevaisuudessa toivottavasti säästämään käyttämällä 32:n tyyppisiä pikkubusseja.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kyllä Pispala linjansa tarvitsee, siinä missä muutkin kaupunginosat.

Tottahan toki, mutta nykyisellään se on pelkkä läpiajoväylä. Muutaman linjan oikaiseminen Lamminpäästä asti Sepänkadulle ei merkittävästi tuntuisi Pispalan palvelutasossa ja edistäisi syrjemmillä lähiöillä joukkoliikenteen käyttöä.
 
Tottahan toki, mutta nykyisellään se on pelkkä läpiajoväylä. Muutaman linjan oikaiseminen Lamminpäästä asti Sepänkadulle ei merkittävästi tuntuisi Pispalan palvelutasossa ja edistäisi syrjemmillä lähiöillä joukkoliikenteen käyttöä.
Taisi kuitenkin edelläoleva kirjoitus puolustaa lähinnä Pispalanharjun liikennettä, ei niinkään Ahjolan tarjontaa.

Vaan siinäpä haaste mitenkä järkevästi hoitaa liikennettä ylös Harjulle. Sieltä on kyllä kiva lähteä keskustan suuntaan milloin vain, kun busseja tuosta Ahjolan kautta kulkee reilusti ja aikatauluun ei tarvitse katsoa. Alamäkikin on vain plussaa. Mutta kun takas pitäs päästä niin se mäkisyys ei olekaan niin kiva juttu :D

Minun silmissäni pienkalusto on 12 metristä matalalattiabussia, esim Säfflejä :D

Harmi kun tuota Pispalanharjua ja Tahmelaa ei oikein voi järkevästi yhdistää miksikään rengaslinjaksi joka illan pimempinä tunteina hoidettaisiin yhdellä autolla "ovelta ovelle". Ei edes näin
 
Viimeksi muokattu:
en tiedä nykytilannetta, mutta uskoisin edellenkin tuon #10 yksi funktioista olisi se , että kuljettaa Lastentarhanopettajaopiskelijoita yliopiston päätalolle , jossa sijaitsevat kyseisiin opintoihin kovasti kytkeytyvät Kasvatustieteellisen tiedekunnan tilat- aikoinaan #15 aikataulu oli aina synkassa sen kanssa kun Pyynikillä olivat kieltenopetuksen laitokset.

Uskoakseni tilanne ei juurikaan ole siitä muuttunut, koska pakolliset kasvatustieteen opinnot on noilla babysittereilläkin . Ja innokas havainnoitsija varauduhan sinäkin pikku hiljaa kasvatustieteellisen manipulaation kohteeksi joutumiseen koulun merkeissä, joten havainnot jää sultakin vähän vähemmälle elokuun puolenvälin jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:
Epulle kommenttia ensinnä:

Linjojen 29 ja 13 linjauksesi ovat kuin suoraan omista visioistani! :) Itse en kuitenkaan elättelisi noita katkoviivoja mukana laisinkaan.

Linjaa 7 en näe järkevänä ajettavan kuin nykyistä 13:a. Tamrock kaipaa suoraa ja nopeaa yhteyttä. Ikuriin kaavailisin päätettä Haukiluomantien päähän ja siitä Ikurintietä ja Tesomankatua edelleen kenties Sorilaan.

Mutta tuo käyttämäsi linjaus 29:lle olisi kyllä kätevän tuntuinen. Mielestäni se toimisi ihan hyvin 20 minuutin vuorovälillä ilman toisen linjan tukea Tohlopinkadulla. Ja kun linja 81 jo ajaa Epilänkatua, niin oikeastaan ihmettelen tuon 28:n tarpeellisuutta...
Joo, tuo 29 tuntuisi hyvin kätevältä tällaisena. Olisin valmis lohkaisemaan Länsitorin edestä muutaman parkkipaikankin sille kunnon lähtölaituria ja katosta varten. Uskoisin että se vieläpä toimii 2 tunnin kierrosajalla, joskin tiukkaa se tekee.

Ehdotuksessani linjan 7 rooli olikin ajateltu ensisijaisesti Tohlopin ja Myllypuronkadun apulinjaksi. Kaikkein paras tapa järjestää sellainen ei kuitenkaan ole mainitunkaltainen kiertelevä linja. Ja ehkä 29 voisi jopa yksin riittääkin Tohlopissa. Hankala juttu tässä on kumminkin se, että Myllypuronkadulta löytyy kaksi varsin suuren kysynnän pysäkkiparia, Lintuviidankatu ja Myllypuronkatu, joille täytyisi myös järkätä sopivasti liikennettä. Ehkä tuo 28 tarvitsee arkisin jonkun toisen linjan tuekseen sen takia. Tietysti tuo 19 sopisi sille pariksi myös - vielähän ei ole tiedossa miten tuo Y35 lähtee käyntiin. Ja Kaikkein selkeintä niin Ryydynpohjan ruuhka-ajan suuren kysynnän kuin Sammonkadunkin tarjonnan kannalta olisi tihentää 27:aa 20 min vuorovälille, sehän tässä ketjussa tulikin jo aiemmin esille.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla, miten tohloppilaiset suhtautuisivat linjansa suunnanmuutokseen ja siihen, ettei ajoaika keskustaan kovinkaan olennaisesti muutu. Mutta varmasti moni lännessä asuva myös kiittelisi tätä 29:a poikittaisen yhteytensä takia. Ja taatusti matkustus Lielahden ja Tesoman välillä vähintäänkin tuplaantuisi...
 
Mutta varmasti moni lännessä asuva myös kiittelisi tätä 29:a poikittaisen yhteytensä takia. Ja taatusti matkustus Lielahden ja Tesoman välillä vähintäänkin tuplaantuisi...

Lisääntyisi varmasti entisestään, jos linja käyttäisi 14:n nykyreittiä Turvesuonkadun kautta. Matka-ajan kannalta reitti on todennäköisesti yhdentekevä, Paasikiventien kautta ajettuna kun on vastassa Taninkadun, Paasikiventie/Lielahdenkadun ja Myllypuronkadun eritasoliittymän liikennevalot, joista kaksi jälkimmäistä näyttävät ehdotetulle 29:n reitille ilman valoetuuksia aika pitkiä punaisia. 14:n reitillä ei vastaavalla osuudella ole kuin yhdet valot, ja nekin Myllypuronkadun eritasoliittymällä, jolla siis se pidempi vihreä on juuri Myllypuronkadulla.
 
28:lle pitäisi saada 20min vuoro väli ja lyhentää kiertoaika 1h30min:sta 1h20min:iin. Eli nykyinen yhden suunnan aika lyhenisi 45min:sta 40:min:iin.

Myös Teiskontielle pitäisi saada tassemmat ajat välille Koiliskeskus-TAYS. Esim. nyt pysäkillä 5043 meneen tälläin: 17.30, 17.36, 17.37 ja sitten vasta 17.57 kuin samoin 18.30, 18.35, 18.36 ja 18.56.

Pistäkää kommenttia.
 
Viimeksi muokattu:
Lisääntyisi varmasti entisestään, jos linja käyttäisi 14:n nykyreittiä Turvesuonkadun kautta.
Oletkos koskaan matkustanut tällä linjalla Lielahdessa? Jos olet, niin varmaan olet myös huomannut että sillä midilahtikollakin ne Turvesuonkadun ja Possijärvenkadun risteykset ovat hitaita ja hankalia ajaa, eikä pelkästään sen takia että linja-autolla siellä on hankala kääntyä. Ja kun Turvesuonkadulta ei juuri ketään ikinä tule kyytiin saatikka jää pois, niin saavutettu hyöty sieltä ajettaessa on olematon. Paljon fiksumpaa on laittaa tämä ehdotettu 29 - jota taatusti ajettaisiin teleillä - kulkemaan suoraan Vaasantien kautta. Tietystikin PARAS soisi sille liikennevaloetuudet Lielahdenkadulla ja Harjuntaustassa. Nopeus ennen kaikkea.
 
Pieniä uudistuksia tein tuohon luonnokseeni, tähän tapaan. Linjojen itäpäät olisivat siis samanlaisia kuin nytkin, paitsi tuo 81 uutena, 34 Linja-autoasemalle sekä tietysti 28 Olkahisiin saakka.

Aikataulutukset olisivat ruuhkissa:
3: 3 x 30 = 90
13: 12 x 10 = 120
18: 8 x 15 = 120
19: 4 x 30 = 120 (liikennöintiajat kuten ens talvenakin)
28: 4 x 30 = 120
29: 6 tai 7 x 20 = 120 tai 140
81: 3 x 20 = 60
 
Tänä syksynä aloittanutta uutta linjaa 8 mainostettiin "kolmena linjana yhdessä numerossa". Tästä olen ideoinut linjan jakamisen ihan kolmelle numerolle tähän tapaan.

- Linja 8: Linnainmaa - Keskustori, samoin kuin 8 kulkee nyt iltaisin ja viikonloppuisin. Vuoroväli 60 min.

- Linja 5: Vitonen palautettaisiin arjen ruuhkaliikenteeseen reitille Leinola - Vehmainen - Pyynikintori. Vuoroväli 60 min, liikennöisi siis pelkästään ruuhka-aikaan.

- Linja 36: Atala - Linnainmaa - Vehmainen - Hermia, kauan kaivattu työmatkaliikenteen yhteys koillisesta Hervantaan ja Hermiaan. Samalla korvasi nykyisen kasin reittiosuuden välillä Koilliskeskus - Vehmainen. Liikennöisi arkisin ruuhka-aikaan 30 min välein, päivällä 60 min välein.
 
8-linja itseasiassa huononsi entisen 7-linjan Ruotulan haaran asukkaiden yhteyksiä, eli vuorotarjonta väheni. 8 tulee jäämään taas yhdeksi liikennelaitoksen epäonnistuneeksi kokeiluksi, joka poistuu 1-2 vuoden sisällä linjakartalta.

Koiliskeskuksen kautta kulkee n.10 linjaa, pysäkit on siellä kuitenkin sijoitettu kuin haulikolla ampumalla. K-keskuksessa olisikin syytä toteuttaa pienimuotoinen bussiterrminaali, jossa kaikki bussit kulkisivat samojen pysäkkien kautta. Näin saataisiin näppärä vaihtoaseama, joka tarjoaisi itäpuolen asukkaille yhteydet lähes jokapuolelle kaupunkia. Pari ongelmaa terminaalin toteuttamiselle tietysti on. 1)Paras sijoituspaikka on varattu ABC:n kylmäasemalle.
2)Hidastaa jonkin verran linjojen matkaikaa(tosin järkevällä alueen toteutuksella tämä aika jää minimaaliseksi)

Kun 8 lakkautetaan seuraavaksi voisi kokeilla jotain järkevääkin. Eli uusi poikittaislinja idän asukkaille: Koiliskeskuksen bussiterminaali - Aitolahdentie - kehätietä Hervannan valtaväylälle - Hervantakeskuksen kautta Hermiaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
1-4: nykyinen reitti (N)

6,7: (N)

9: Koiliskeskus - Aitolahdent. - Sammon vt. - ohitustie - Hervannan vv. - Hepolammink. - Tieteenk. - Opiskelijank. - Insinöörink. - Teekkarink. - Hervannan vv. - Hermiank. - Hervannant. - Hermia

10,12,13: (N)

14: Lielahti - Harjuntausta - Enqvistink. - Lielahdenk. - Possij.katu - (N) - Kokkolank. - Vanha kirkkot. - Korvenk. - Rahola

15: (N) - Jokipohjant. - Kuoppamäent. - Seppälänt. - Muotialant. - Uotilant. - Nekalantie- (N)

16: (N)

17: (N) - Kauppilaisenk. - Vehmaistenk. - Juvelank. - Lyhtyk. - Nevak. - Aukionk. - Juvelank.

18: (N) - Teiskontie - Kissanmaank. - Sudenk. - Ritak. - Teiskontie - (N)

19,20: (N)

21: (N) - Hallilantie - Korkinmäenk. - Kyläkeinunk. - Korkinmäki

22,23: (N)

25-28: (N)

29: (N) - Orimusk. - Holvastink. - Kiveliönk. - Leinola

30,32,39: (N)

Työmatkalinjat Y34,Y35: (N)

Hiljaisen ajan liikenne:

Y1: (N) - Pispalan vt. - Peurank. - Mattilank. - Simolank. - Kaarilank. - Nokiant. - (N)

Y16: (N)

Y17: sama kuin normaali 17

Y18: (N) - Tyvik. - Runkok. - Lehtik. - Ikurintie - Ikuri

Y22: sama kuin normaali 22

Y23: (N) - Ahvenisj.tie - Teekkarink. - Hervannan vv. - Hermiank. - Hervannant. - Hermia

Y26: (N)

Y28: (N)

Y29: nykyisen 16:sta reittiä, kunnes- Kissanmaank. - Takahuhdint. - Ali-Huikkaantie - Lautasenk. - Kuusimäenk. - Irjalanaukio - Irjalank. - Teiskontie - nykyisen 16:sta päättäri

Y30: nykyisen 30:n reittiä, kunnes- Messukylänt. - Messukylänk. - Kirkonmäenk. - Turtolank. - Hepolammink. - Tieteenk. - Opiskelijank. - Insinöörink. - Teekkarink. - Ahvenisj.tie - Arkkitehdink. - Näyttämönk. - Näyttelijänk. - Etelä-Hervanta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös