Linjojen 28, 32, 42... kilpailutus

Itse olen jäänyt parina päivänä kaipailemaan 32/42:n reitille niveltä tai ratikkaa, kun telibussit ovat keskellä päivää klo 12 -14 aikoihin niin täynnä, että kuski joutui jättämään matkustajia pysäkeille. Jossain muussa nettikeskustelussa Turun ratikkahanke todettiin turhaksi sillä perusteella, että bussillakaan ei kulje kuin koululaiset ja vanhukset. Voin todeta, että ainakin tällä reitillä oli aivan kaikki kansanosat aikuisia miehiä myöten edustettuna, eikä ruuhka edes johtunut koululaisten kevätretkistä, joita niitäkin ryhmiä keskustan pysäkeillä näkyi. Minulla ei juuri ole kokemusta 32/42:sta varsinaiseen aamu- tai iltaruuhka-aikaan, mutta näiden havaintojen perustella silloin ei ainakaan täydempää voi olla.
 
No, Turun kaupunginvaltuustohan on jo 14.12.2009 päättänyt toteuttaa 32/42 reitille Varissuon suuntaan raitiotien, joskin toki laajoin ehdoin, joiden täyttyminen riippuu mm. seuraavien (tai sitä seuraavien) eduskuntavaalien tuloksesta.

Juuri siksihän raitioteitä tehdään, että saadaan pukumiehet käyttämään joukkoliikennettä.

Nivelautot ovat nykyisin Suomessa ongelmallisia, koska ne ovat kalliimpia kuin teliautot sekä hankkia että ylläpitää, ja ne eivät tarjoa lisää istumapaikkoja. Tästä löytyy tietoa muualta foorumilla.

Muut nettikeskustelut ovat aika merkityksettömiä tässä asiassa, ei niissä päätetä Turun joukkoliikenteestä.
 
Nivelautot ovat nykyisin Suomessa ongelmallisia, koska ne ovat kalliimpia kuin teliautot sekä hankkia että ylläpitää, ja ne eivät tarjoa lisää istumapaikkoja.

Seisomapaikka bussissa edistäisi kuitenkin matkantekoa enemmän kuin seisomapaikka pysäkillä. 32/42:n nykyiselle reitille ei vissiin tosin nivelet sovi kunnolla vaikka rahaa olisikin.

Tiedän toki, että satunnaisella nettipulinalla ei ole sen enempää merkitystä, mutta empiiristen havaintojen valossa voi ainakin asenteellisimpien kommenttien todeta olevan kukkua.
 
Normaalisti keskioven viereen ei tietenkään kannata jäädä seisomaan. Aamun ruuhkabussissa on vaan se tilanne, että jonkun on usein *pakko* seistä siinä, kun linjuri on täpötäynnä. Silloin oikeasti haittaa paljonkin jos ovet aukeavat sisäänpäin ja ihmiset saavat joka pysäkillä varoa, että jalka ei jää aukeavan oven väliin.

Monesti bussi on syksyisin niin täynnä, että kaikki matkustajat eivät edes mahdu kyytiin linjan puolivälin jälkeen. Silloin on vähän pakko seistä siinä oven vieressä kun kuljettaja huutaa, että tiivistäkää siellä käytävällä, olkaa hyvät.

Ei tule heti mieleen yhtään järkevää syytä, että miksi ovi ei aukeaisi ulospäin (kuten lähes kaikissa uusissa busseissa), mitä haittaa tästä olisi...

Olen samaa mieltä, että ovet todellakin voisi aueta ulospäin. Menee vähän off-topic mutta esim. anderssonin Crossway Le:ssä myös etuovet aukeavat ulospäin kuin muissa busseissa aukeaa sisäänpäin. Pitäisi sinääkin kun bussiin menee niin aina varoa etuovea. http://oyanderssonab.fi/images/irisbus.jpg
 
Reissasin nyt noissa 28-linjan GD busseissa jokin aika sitten ja pääsin oikein "ihailemaan" autoa sisältä ajossa. Huomioita matkan aikana.

- Kone jyrisee takapäässä kun viimeistä päivää (meteli).
- Bus Stopping edessä on lähinnä vitsi, varsinkin aluksi kun teksti syttyy niin hetken yhtä punasta pikselimössöä. Eipä olisi iso satsaus asentaa kunnon PYSÄHTYY/STANNAR (STOP) johonkin käytävän keskikohdille.
- Digipiirturi piipittää edelleen autoissa lähes jatkuvasti.
- Seinäpinnat aivan liian vaaleat, nyt jo mustuneet ja sormenjälkiä mustanaan.
- Auto ei korjaa asentoaan itse kunnolla, vaan kuljettaja joutuu "nostamaan" koria esim. jyrkissä mutkissa. Muuten auton helmat raappaavat tietä ajaessa.

Korjauksia tiedossa:
- Takaoven ohjuritappi siirretään auton alta eri paikkaan, koska tappi osunut katukivetyksiin toistuvasti - josta seuraa takaoven vääntyminen.
Tässä lienee myös osasyy ihmeteltyyn keskiovi ratkaisuun, eli haluttu välttää niidenkin vääntyminen.
- Keulalinjakilvet menevät uusiksi.

Eli osa näitä huomiota mitä muutkin tehneet. Ellei GD-Bus todellakaan pysty parempaan, niin lienee ainakin Euroopan "valloitus" turha haave.
 
Eilen, sunnuntaina kävin ekaa kertaa koeistumassa lohikäärmeessä. Paremmalta kyyti tuntui kuin eurooppalaisissa uusissa katureissa.
 
Reissasin nyt noissa 28-linjan GD busseissa jokin aika sitten ja pääsin oikein "ihailemaan" autoa sisältä ajossa. Huomioita matkan aikana.
- Bus Stopping edessä on lähinnä vitsi, varsinkin aluksi kun teksti syttyy niin hetken yhtä punasta pikselimössöä. Eipä olisi iso satsaus asentaa kunnon PYSÄHTYY/STANNAR (STOP) johonkin käytävän keskikohdille.

Ei olisi varmaankaan iso homma kytkeä piuhat niin, että STOP -teksti vilkkuisi molempien pysäkki/kello/lämpötilanäyttöjen lämpötilan paikalla. Näkyisi hyvin bussin takaosaankin, eikä tarvittaisi uusia kalliita näyttötauluja. Lämpötilan kerkiää aivan hyvin toteamaan silloin, kun bussi ei ole pysähtymässä.
 
Andersson on tilannut 10 kpl 14,8 metrisiä GD Bus teliautoja. Autoissa on Webasto ilmastointi, peruutuskamera, ZF akselit, ZF automaattivaihdelaatikko, ZF ohjausjärjestelmä, Wabco jarrujärjestelmä, DVD järjestelmä kahdella näytöllä jne.

Kertokaapa minulle, että miten nuo Golden Dragonit ovat siellä Turun suunnalla toimineet, kun minulla ei ole kokonaiskäsitystä asiasta.
Haluaisin tietää, kun niitä on tulossa syksyllä myös HSL-alueelle.
 
Kertokaapa minulle, että miten nuo Golden Dragonit ovat siellä Turun suunnalla toimineet, kun minulla ei ole kokonaiskäsitystä asiasta.
Haluaisin tietää, kun niitä on tulossa syksyllä myös HSL-alueelle.

Alkuaikoina ovet toimivat kovin hitaasti, mutta nuo on nyt säädetty ja toimivat mielestäni varsin kohtalaisesti. Omalle kohdalleni ei ole osunut myöskään mitään sellaisia, että vuoro olisi jäänyt ajamatta näillä linjoilla, joissa näitä GD-busseja on ollut käytössä. Ja näin matkustajana käytän päivittäin tällaisia linjoja. Se mikä alkuun hiukan ärsytti, oli tämä kemikaalilöyhkä, mikä ainakin joissakin autoissa oli melkoinen. Tämä on tosin hieman havaintojeni mukaan lievittynyt.

Viime kesänä GD ilmastointi oli suorastaan loistava, varsinkin täydehkössä Ruisrock-bussissa tuo oli mainio homma. Lisäksi autojen kaksi isoa pysäkkinäyttöä ovat hyviä. Tietysti nämä aparaatit vaikuttavat rämisevän melkoisesti. Mutta minusta varsin kehityskelpoisia autoja.
 
Lisäksi autojen kaksi isoa pysäkkinäyttöä ovat hyviä.

Tietysti pysäkkinäytöt ovat hyviä, mutta usein pahasti jälkijunassa, tai oikeammin jälkibussissa. Esimerkiksi Niitunniskantien pysäkillä bussi joutuu usein tekemään äkkijarrutuksen tai jättämään vasta seuraavalle pysäkille, vaikka piippaisi samalla hetkellä kun nimi ilmestyy tauluun. Ilmeisesti kuskit ajavat tässä kohtaa liian lujaa, eivätkä ennakoi että joku voisi jäädä pois.

Muissa kaupungeissa uusi pysäkki ilmestyy heti edellisen pysäkin jälkeen. Ei ole mitään järkeä näyttää pysäkkiä, joka on jo ohitettu.
 
Kyllä sitä nappia pitää ajoissa painaa, eikä odotella mitään Kadun nimeä näytöille. Tuskin tuohon kohtaan ihan uusia kulkijoita yhtenään tulee - ja voihan kuljettajalta aina kysyä, jos ei tiedä missä itse on! Monet äkkijarrutukset vältettäisiin myös sillä, että matkustajat vaivautuisivat näyttämään reippaasti merkkiä pysäkiltä, tarvittaessa valon kera. Etenkin seutulinjoilla jatkuva riesa - vaikka asiasta sanoisi joka ikinen kerta. Tänään oli muuten ehjän tuntuinen lohikäärme no.58, kun matkustelin 28:lla. Aurakatukin noustiin ilman pelkoa, että voima loppuu ennenkuin ylämäki. Ovet toimi, eikä ylimääräisiä pärinöitä kuulunut. Auto oli suorassa, eikä perä laahannut maata.
 
Takaisin
Ylös