Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

58:lla ei voi olla ainakaan Pasilasssa tasauspysäkkiä, se seisoo siinä pysäkillä muutenkin ja niin tehdessään tukkii kulun seiskalta ja liudalta muita bussilinjoja.
Sepä se, edes kuljettajavaihtoja ei tehdä Munkkivuoren suuntaan mennessä tuolla Pasilan aseman pysäkillä, jottei tukittaisi muun liikenteen ja eteenkin ratikan kulkua enemmän kuin on tarpeen. Matkustajamme vaativat kuitenkin pysähtymistä ko. pysäkille, joten hieman ymmärrystä toimintaamme, kiitos.

Joskus iltamyöhään, viimeisellä lähdöllä Munkan suuntaan olen odottanut "välipisteaikaa", jotta kaikki mahdolliset junasta vaihtajat ovat ehtineet kyytiin. Tällöinkin odotusaika on ollut minuutin luokkaa.
 
Sepä se, edes kuljettajavaihtoja ei tehdä Munkkivuoren suuntaan mennessä tuolla Pasilan aseman pysäkillä, jottei tukittaisi muun liikenteen ja eteenkin ratikan kulkua enemmän kuin on tarpeen. Matkustajamme vaativat kuitenkin pysähtymistä ko. pysäkille, joten hieman ymmärrystä toimintaamme, kiitos.
Heh. Juu ei tämä kuljettajan vika ole matkustajista puhumattakaan.

Joskus iltamyöhään, viimeisellä lähdöllä Munkan suuntaan olen odottanut "välipisteaikaa", jotta kaikki mahdolliset junasta vaihtajat ovat ehtineet kyytiin. Tällöinkin odotusaika on ollut minuutin luokkaa.
Hyvä juttu.

Semmoinen pikakorjaus jonka minusta voisi ehkä tehdä, toivoisin vriston arvion että taipuuko bussi tähän: Tehdään rinnakkaispysäkki nykyisen parkkipaikan puolelle, se matala muuri puretaan sivuilta. Eli 58 ja 59 sinne, 500-sarja, 22 ja seiskan ratikka pysähtyy nykyiselle pysäkillä.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2012

Missäs näet, että puheena olevien linjojen, 58 ja 58B, aikatauluissa olisi jotain mainintoja, että ko. linjoilla olisi aikatauluntasauspysäkkejä (ts. maininta:"* ohjeaika, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä")?

Ei lue ilmoitustauluilla, kun niitä ei ole (koskee siis linjoja 58/58B).

Ei tuollaisia ilmoitustaululta kukaan lue/muista/löydä. Vuoroaikataulussa (bussipuolella käytetään ehkä yleisemmin termiä sarjakirja) noiden pitäisi olla merkittynä. Eli siinä aikataulussa, joka kuljettajalla ajaessaan on ohjaamossa asianmukaisessa telineessä nähtävissään.

Ilmoitustaululla sen sijaan voidaan antaa yleisviesti tyyliin:"Muistutetaan väliaikojen noudattamisesta linjoilla 58, 59, 504 jne."
 
Semmoinen pikakorjaus jonka minusta voisi ehkä tehdä, toivoisin vriston arvion että taipuuko bussi tähän: Tehdään rinnakkaispysäkki nykyisen parkkipaikan puolelle, se matala muuri puretaan sivuilta. Eli 58 ja 59 sinne, 500-sarja, 22 ja seiskan ratikka pysähtyy nykyiselle pysäkillä.

Hyvä idea sinänsä, mutta periaatetta, että samaan suuntaan mennään yhdeltä pysäkiltä, ei saisi rikkoa. 59 ja 22 siis seiskan kanssa, ja 58 sekä 500-sarja sivuun.
 
Semmoinen pikakorjaus jonka minusta voisi ehkä tehdä, toivoisin vriston arvion että taipuuko bussi tähän: Tehdään rinnakkaispysäkki nykyisen parkkipaikan puolelle, se matala muuri puretaan sivuilta. Eli 58 ja 59 sinne, 500-sarja, 22 ja seiskan ratikka pysähtyy nykyiselle pysäkillä.
Arvioni mukaaan: kyllä tekisi aika tiukkaa taittaa telibussi ensin tuonne alueelle ja sitten suoraksi pysäkille, nykyisellään pysäkille mahtuu kerrallaan kaksi bussia. Lisäksi minusta tuntuu, että noista parkkipaikoista on aika vaikea luopua; tämä pieni Pasilan aseman parkkipaikka on aina täynnä.

Seiska muuten pysähtyi aikanaan tälle Pasilan aseman pysäkille. 58 ja silloinen 58A kääntyivät AKK:lta Savonkadulle alas (vasemmalle) käymättä ollenkaan Pasilan aseman kautta. Sitten iltaliikenteeseen perustettiin nykyistä reittiä ajanut 58B, jonka jälkeen itse peruslinjakin muutettiin kulkemaan nykyiselle reitilleen ja ruuhka-ajan linjaksi tuli myös 58B (58A loppui kokonaan). Linja 23:kaan ei ajanut tuolloin ollenkaan Pasilan aseman kautta. Seiska-ratikan pysäkki oli kummassakin suunnassa nykyisten bussipysäkkien kohdalla (eteläpuolen pysäkin kohdalla raitiotien linjauskin meni eri tavalla kuin nykyään).

Pasilan asema rooli on kasvanut noista ajoista ja kasvaa edelleen kun Keski-Pasilan tornitalokeskittynä rakennetaan. Mä näkisin niin, että tuon Pasilan aseman edustan liikennejärjestelyt vaatisivat kokonaisvaltaisen uudelleenjärjestelyn. Kaipa sellainen joskus tulee?
 
Arvioni mukaaan: kyllä tekisi aika tiukkaa taittaa telibussi ensin tuonne alueelle ja sitten suoraksi pysäkille, nykyisellään pysäkille mahtuu kerrallaan kaksi bussia. Lisäksi minusta tuntuu, että noista parkkipaikoista on aika vaikea luopua; tämä pieni Pasilan aseman parkkipaikka on aina täynnä.
Tarkennan nyt vielä että ajattelin että se muuri purettaisiin, eli ei tarvitsisi koukata ihan noin paljon. Siihen miksi näistä paikoista kuitenkin voisi luopua vastasit itse, se on pieni parkkipaikka.

Seiska muuten pysähtyi aikanaan tälle Pasilan aseman pysäkille. 58 ja silloinen 58A kääntyivät AKK:lta Savonkadulle alas (vasemmalle) käymättä ollenkaan Pasilan aseman kautta. Sitten iltaliikenteeseen perustettiin nykyistä reittiä ajanut 58B, jonka jälkeen itse peruslinjakin muutettiin kulkemaan nykyiselle reitilleen ja ruuhka-ajan linjaksi tuli myös 58B (58A loppui kokonaan). Linja 23:kaan ei ajanut tuolloin ollenkaan Pasilan aseman kautta. Seiska-ratikan pysäkki oli kummassakin suunnassa nykyisten bussipysäkkien kohdalla (eteläpuolen pysäkin kohdalla raitiotien linjauskin meni eri tavalla kuin nykyään).

Pasilan asema rooli on kasvanut noista ajoista ja kasvaa edelleen kun Keski-Pasilan tornitalokeskittynä rakennetaan. Mä näkisin niin, että tuon Pasilan aseman edustan liikennejärjestelyt vaatisivat kokonaisvaltaisen uudelleenjärjestelyn. Kaipa sellainen joskus tulee?
Keski-Pasilan kaavassa on sillalle tuplapysäkki, keskellä on ratikkakiskot ja 60m laituri, kummallakin puolen bussikaista ja noin 40 - 50 metrinen laituri johon kai sitten mahtuu kolme bussia kerralla. Tämän järjestely toteutus vaan odottaa sillan levennystä kun samalla kai siirretään kiskoja. Ja tuo taas makaa jossain, mulle ei ole tähän päivään saakka oikein selvinnyt mikä tuossa maksaa, tuo ehdottamani on tavallaan kevyt pikainen versio tästä.

Elmon sinänsä hyvä pointti samalta laiturilta samaan suuntaan ei tuossa toteudu nykyisillä bussilinjoilla.
 
Tarkennan nyt vielä että ajattelin että se muuri purettaisiin, eli ei tarvitsisi koukata ihan noin paljon. Siihen miksi näistä paikoista kuitenkin voisi luopua vastasit itse, se on pieni parkkipaikka.
Ehkäpä se olisi ihan ok, mutta jotenkin minusta tuntuu, ettei oikein missään tässä kaupungissa olla valmiita luopumaan asioista, jotka heikentävät liikaa yksityisautoilua.

---------- Viesti lisätty kello 13:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:12 ----------

Ei se ihan tarkalleen niin mennyt kuin muistin, mutta ihan hyvältä näyttää. Ohessa kuva suunnitelmasta. Lähde http://www.hel2.fi/Ksv/liitteet/2010_kaavamuistiot/Veturitie+Pasilankatu_HV_100615_esitys.pdf
Toihan se suunnitelma tosiaankin olikin. Ihan hyvältä näytää ja kun muistetaan, että tuossa vaiheessa osa Pasilan aseman kautta kulkevista bussilinjoista on korvattu raitiolinjoilla (ainakin 22 ja 23, eikö niin?), niin linjojen 58 ja 59 telibussit mahtunevat noihin pysäkkitaskuihin, ehkäpä?

---------- Viesti lisätty kello 13:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:17 ----------

Tässä Ketjuuntumisessa saattaa olla parikin syytä. Yksi on liikenne, toinen on matkustajat ja kolmas on eräiden kuljettajien toiminta.
Palatakseni itse aiheeseen: juuri tässä on ne ketjuuntumisen syyt. Kuljettajien ajotavat saattavat olla melkoisen erilaisia. Juuri tästä syystä tasauspysäkit olisivat tarpeen.
 
Ehkäpä se olisi ihan ok, mutta jotenkin minusta tuntuu, ettei oikein missään tässä kaupungissa olla valmiita luopumaan asioista, jotka heikentävät liikaa yksityisautoilua.
No onhan niitä poistettu tuossa suunnitelmassakin. Kaupunki muuttuu. Mutta mutkainenhan tuo kielttämättä on.

Toihan se suunnitelma tosiaankin olikin. Ihan hyvältä näytää ja kun muistetaan, että tuossa vaiheessa osa Pasilan aseman kautta kulkevista bussilinjoista on korvattu raitiolinjoilla (ainakin 22 ja 23, eikö niin?), niin linjojen 58 ja 59 telibussit mahtunevat noihin pysäkkitaskuihin, ehkäpä?
En tiedä mikä se virallinen suunnitelma on, mutta 22 ja 23 varmaan jossain muodossa jää. 58/59 seuraava liikennöintisopimus on vuoteen 2020 saakka, joka on minusta hölmöä.

Minusta se olennainen asia olisi saada Pasila - Meilahti väli kiskoilla mahdollisimman pian. Se että tuleeko tuo ratikka Kalasatamasta vai AKK:lta vai sekä että on toinen juttu.
 
Bussilinjoilla h58 ja h58B ei ole välipisteaikoja, kaikki aikataulun *-merkityt väliajat ovat arvioituja ohitusaikoja. Välipisteaikoja on ainoastaan Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla.
 
Elmon sinänsä hyvä pointti samalta laiturilta samaan suuntaan ei tuossa toteudu nykyisillä bussilinjoilla.

Öö, siis Pasilasta länteen? Kyllä oman kokemukseni ja Linjaoppaankin mukaan sekä 58 että 500-sarja nytkin käyttää sitä aseman edustan pysäkkiä. Samalla pysäkillä pysähtyy myös pari 22+59. Itään päin 9 ja 58/59 eivät toki ole samalla pysäkillä, mikä nyt on käytännössä mahdotonta niin kauan kuin 9 päättyy Pasilaan.
 
En tiedä mikä se virallinen suunnitelma on, mutta 22 ja 23 varmaan jossain muodossa jää. 58/59 seuraava liikennöintisopimus on vuoteen 2020 saakka, joka on minusta hölmöä.

Mä luulen, ettei tällä hetkellä ole voimassa olevaa suunnitelmaa bussilinjastomuutoksista Ilmalan-radan käyttöönoton yhteydessä. Esim. Linjojen alueen ratikkaliikenne on lakkautettu, mikä osaltaan hankaloittaa linjan 23 mahdolliseen lakkautukseen liittyviä järjestelyitä, samoin linjat 50 ja 59 on yhdistetty.

Bussilinjan 58 sementointi vuoden 2020 alkuun asti on todella hölmöä. Hyvähän se on liikennöitsijän kannalta, että saadaan pitkiä sopimuksia. Mutta tilaajan etu se ei ole ainakaan silloin, kun ollaan muutosherkillä alueilla. Valitettavasti kukaan ei vielä tiedä, miltä Keski-Pasila näyttää vuonna 2020 tai edes 2018.
 
Onhan niitä Helsinginkin bussilinjoilla...

Ainakin seuraavilta Helsingin sisäisiltä linjoilta löytyy ohjeaikoja, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä:

h54 Malmin asema
h56 Käpylän asema
h81 Herttoniemi(M)
h94/A Kontula(M)
h96 Vuosaari(M)
 
Takaisin
Ylös