Eikö tuollaista liikenteenohjaussysteemi ole vielä kukaan rakentanut?
On, ja se on vakio-ominaisuus nykyaikaisissa informaatiojärjestelmissä. Englanniksi ominaisuus kulkee nimellä headway control.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eikö tuollaista liikenteenohjaussysteemi ole vielä kukaan rakentanut?
Varakalustoa on Jokerilla käytössä nykyäänkin, niillä vain ajetaan tuplalähtöjä ennalta määrätyiltä pysäkeillä ennalta määrättyyn aikaan. Liikenteenohjaaja pelaisi käytännössä samalla varakalustomarginaalilla joustavammin ja kääntäisi niiden lisäksi muitakin vuoroja vähentääkseen vuorovälisakkoja.
Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen – joka tosin metrojunien tapauksessa tarkoittaa turhaa pysähtymistä tulevalle opastimelle, mistä on haittana vuorovälin venyminen ylimääräisen kiihdytysajan vuoksi.On, ja se on vakio-ominaisuus nykyaikaisissa informaatiojärjestelmissä. Englanniksi ominaisuus kulkee nimellä headway control.
Eräissä metrojärjestelmissä tämä on hoidettu yksinkertaisesti kellolla, joka kertoo asemalla, kauanko on kulunut aikaa edellisen junan lähdöstä. Liikkeelle saa lähteä sitten, kun vuoroväli on tullut täyteen, ei aikaisemmin. Näin vältetään ketjuuntuminen
Vanhempi väki muistaa hyvin, että Helsingissäkin oli tälläinen kello "viiden minuutin pysäkillä" Kalliossa, josta kolmosen kuljettaja näki koska edellinen oli lähtenyt.