- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,230
Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.Onhan niitä Helsinginkin bussilinjoilla...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.Onhan niitä Helsinginkin bussilinjoilla...
No niin todellakin jäi puuttumaan ja kun tuo akin lista ei ole läheskään täydellinen, niin laitetaan tuo "muutamilla" lainausmerkkeihin.Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.
Ainakin seuraavilta Helsingin sisäisiltä linjoilta löytyy ohjeaikoja, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä:
h54 Malmin asema
h56 Käpylän asema
Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki.
Ketjun aloittaneen viestin kuvailemassa tapahtumassa en valitettavasti päässyt istumaan etupenkille, jotta olisin voinut tarkkailla siitä Thorebin toimittamasta näytöstä, paljonko bussi poikkeaa aikataulun mukaisesta ajastaan.Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki. Välipisteaikapysäkin ei myöskään ole pakko olla sama molemmissa suunnissa.
ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite joka informoi lähestyttäviä liikennevaloja tulevasta bussista jolloin valokierto joko aavistuksen nopeutuu tai pidentää vihreää valoa että bussi pääsee valoista.Mutta kun se näyttö kerran busseissa on, niin kertokaahan minulle miksi se on?
Matkustajan näkökulmasta ihmettelen kallista investointia tähän laitteeseen. Se kun näyttää olevan usein sijoitettukin niin, ettei katse osu siihen ainakaan vahingossa. Eli onko kuljettajia ohjeistettu käyttämään näyttöä ja sen informaatiota lainkaan?
Antero
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite...
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.
Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.
Antero
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta.
Joo, muistan katselleeni pientä LCD-paneelia, jossa on pari tekstiriviä ja yhdellä näkyy ero aikataulusta. Nykyisen paneelin saman informaation havaitseminen kuljettajan työn aikana on sentään helpompaa. Joskin minun mielestäni edelleen olisi parantamisen varaa. Paneelissa on nyt nopeuden näyttö graafisesti vaakasuuntaisena palkkina, mikä on minusta turhaa, kun nopeutta katsotaan kumminkin nopeusmittarista, joka on näkökentässä paremmin. Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.Kuljettajanäyttö, joka näyttää edellä/jäljessä -tiedon, on kuulunut Helmiin sen alusta lähtien.
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.
Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.
Antero
No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...
On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.
Mutta siis tätä tietoa ei käytetä mihinkään? Tai jos joku kuljettaja käyttää, se on ihan oma-aloitteista?
Ei pidä paikkaansa, toistaiseksi. Helmi pyytää aina vihreää valoa kun auto lähestyy liikennevaloja...No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?
Antero
Hsl:n mukaan etuajassa ajaminen on vakavampaa kuin jäljessä ajaminen, siksi värit näin päin..On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.