Linjojen 58 ja 58B ketjuuntuminen

Viestistäni jäi näemmä puuttumaan tuo kohta. Tarkoitin siis Espoon, Vantaan ja seutulinjoilla sekä muutamilla Helsingin sisäisillä linjoilla.
No niin todellakin jäi puuttumaan ja kun tuo akin lista ei ole läheskään täydellinen, niin laitetaan tuo "muutamilla" lainausmerkkeihin.
 
Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki. Välipisteaikapysäkin ei myöskään ole pakko olla sama molemmissa suunnissa.

Pasilan aseman pysäkeille voisi lisäksi hankkia paperit tai julisteet, joissa matkustajia ystävällisesti pyydettäisiin päästämään bussi matkaan ja nousemaan seuraavaan saman linjan bussiin, jos sellainen näkyy tulossa. Muistan lapsuudestani, että metrossa oli joitkin vuosia ovissa tarrat, joilla ohjeistettiin kyytiin nousevia matkustajia odottamaan oviaukkojen laidoilla, että poistuvat pääsevät ensin ulos. Sen aikaa, kun tarrat löytyivät, ihmiset kävelivät päin metrosta poistujia vain harvoin ja kun tarrat poistettiin, palattiin kohtuullisen nopeasti ovilla törmäilemiseen. Matkustajillekin olisi ihan oikeasti hyvä kertoa monista monista asioista, joita täällä foorumilla harmitellaan.
 
Ainakin seuraavilta Helsingin sisäisiltä linjoilta löytyy ohjeaikoja, jota ennen bussi ei ohita pysäkkiä:

h54 Malmin asema
h56 Käpylän asema

Näitä ei ole aikataulukirjassa ollenkaan.

Ja jotta systeemi on vielä epäselvempi, nettiaikataulussa esim. linjan h78 kaikki väipisteet on merkitty * arvioitu ohitusaika -maininnalla, vaikka aikataulukirjassa on selkeä ohjeaika Mellunmäessä.
H73:lla on aikataulukirjassa ohjeaika Malmin terminaalissa Suutarilan suuntaan. Nyt netissä kaikissa välipisteissä on *, ilman selitystä mitä se tarkoittaa...
Samoin HSL tiedotti syksyllä uusista linjojen h65A ja 66A ajantasauspysäkeistä Rautatientorilla, nettiaikataulussa on edelleen kaikki välipisteet (mm. Sörnäinen (M)) *:llä, ilman selitystä...
Eli kyllä HSL:ltä voisi toivoa vähän tarkkuutta näihin merkintöihin nettiaikatauluihin, joten en ihmettele tai syytä kuljettajia tietämättömyydestä tai unohduksesta odottaa sitä oikeaa lähtösekuntia.
 
Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki.

Ei, mutta siinä on omat ongelmansa, jollei se ole. Pysäkin täytyy ennen kaikkea olla ennen asemaa, koska muuten se ei asemalta lähde aikataulussa, mikä olisi se ykköstavoite. Se ei siis siinä tapauksessa voisikaan olla sama molemmissa suunnissa. Itse aseman pysäkissä on kuitenkin se hyvä puoli, ettei ihmisille tule kiusallista odottelua vähän ennen asemaa, kun se oma juna menisi juuri. Jos suurin osa ihmisistä vaihtuu asemalla, odottelu minimoidaan kun tasauskin on asemalla.
 
Ei kai ajantasauspysäkin olisi pakko olla juuri se Pasilan aseman kohdalla oleva, vaan se voisi maalaisjärkeni mukaan olla myös jokin hyvin lähellä oleva toinn pysäkki. Välipisteaikapysäkin ei myöskään ole pakko olla sama molemmissa suunnissa.
Ketjun aloittaneen viestin kuvailemassa tapahtumassa en valitettavasti päässyt istumaan etupenkille, jotta olisin voinut tarkkailla siitä Thorebin toimittamasta näytöstä, paljonko bussi poikkeaa aikataulun mukaisesta ajastaan.

Mutta kun se näyttö kerran busseissa on, niin kertokaahan minulle miksi se on? Sen avullahan ei tarvita ajantasauspysäkkejä, vaan jokainen linjan kohta toimii ajantasauksena. Kun kerran näytöstä jatkuvasti näkee, ollaanko edellä vai jäljessä, niin kaasujalkaa voi säätää sen mukaan tarvitsematta kiirehtiä jollekin pysäkille seisomaan ja odottamaan.

Matkustajan näkökulmasta ihmettelen kallista investointia tähän laitteeseen. Se kun näyttää olevan usein sijoitettukin niin, ettei katse osu siihen ainakaan vahingossa. Eli onko kuljettajia ohjeistettu käyttämään näyttöä ja sen informaatiota lainkaan?

Antero
 
Mutta kun se näyttö kerran busseissa on, niin kertokaahan minulle miksi se on?
Matkustajan näkökulmasta ihmettelen kallista investointia tähän laitteeseen. Se kun näyttää olevan usein sijoitettukin niin, ettei katse osu siihen ainakaan vahingossa. Eli onko kuljettajia ohjeistettu käyttämään näyttöä ja sen informaatiota lainkaan?
Antero
ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite joka informoi lähestyttäviä liikennevaloja tulevasta bussista jolloin valokierto joko aavistuksen nopeutuu tai pidentää vihreää valoa että bussi pääsee valoista.
Tämä järjestemä mahdollistaa myös informaation matkustajille seuraavasta pysäkistä ja jotain muutakin informaatiota löytyy.

Tosin jos laite ei jostain syyystä löytä GPS signaalia niin ei se silloin toimi oikein.

Helpoiten liikennevaloissa tämän huomaa kun johonkin valoon syttyy vilkkumaan pieni valkoinen valo.
 
ko laite kuuluu HELMI-järjestelmään eli on liikennevaloetuuksiin vaikuttava laite...
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

Antero
 
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

Antero

Osa varmasti käyttää tietoa hyväkseen, osalle ko laite on välttämätön paha. Osa kuljettajista pimentää näytön itseltään ja toisille se on se ja sama.
Osa ei edes osaa käyttää, valitettavasti. Varsinkin Ivecoissa tuntuu olevan ongelmia Helmi-laitteen suhteen, milloin ei löydy GPS-signaalia milloin laite muutoin sekoilee.
 
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta.

Kuljettajanäyttö, joka näyttää edellä/jäljessä -tiedon, on kuulunut Helmiin sen alusta lähtien. Vanhemmissa laitteissa se vaan ei ole yhtä hieno monitori, vaan yksinkertainen tekstipohjainen näyttö. Ratikoissa ei ole erillistä näyttöä ollenkaan, vaan Helmistä on rajapinta ratikan omaan järjestelmään, joka näyttää tiedot.
 
Kuljettajanäyttö, joka näyttää edellä/jäljessä -tiedon, on kuulunut Helmiin sen alusta lähtien.
Joo, muistan katselleeni pientä LCD-paneelia, jossa on pari tekstiriviä ja yhdellä näkyy ero aikataulusta. Nykyisen paneelin saman informaation havaitseminen kuljettajan työn aikana on sentään helpompaa. Joskin minun mielestäni edelleen olisi parantamisen varaa. Paneelissa on nyt nopeuden näyttö graafisesti vaakasuuntaisena palkkina, mikä on minusta turhaa, kun nopeutta katsotaan kumminkin nopeusmittarista, joka on näkökentässä paremmin. Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.

Mutta siis tätä tietoa ei käytetä mihinkään? Tai jos joku kuljettaja käyttää, se on ihan oma-aloitteista?

Antero
 
Tiedän HELMI:n ja myös sen, että HELMI on toiminut vuosikaudet ilman tätä näyttölaitetta. En ole perehtynyt komponentteihin niin, että voisin arvioida, onko nykyään Thorebin laitteiden kanssa sellainen tilanne, että on ”pakko” ottaa tämä näyttö toimintoineen jotta HELMI ylipäätään toimii. Mutta nyt kuitenkin on tilanne, että joka bussissakin on laite, joka näyttää jatkuvasti, paljonko ajassa auto poikkeaa aikataulusta.

Mutta tulkitsenko vastausta oikein siten, että kuljettajat eivät edes tiedä, että tämä aikataulusta poikkeaminen näytetään heille jatkuvasti? Ja jos tilanne on näin, niin eihän heitä silloin tietenkään voi ohjeistaa, että pyrkisivät tämän näytön perusteella pysymään aikataulussa.

Antero
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...
 
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuo Helmi-laite ei näytä tarkasti edellä tai jäljessä oloa missään muualla kuin päätepysäkille tultaessa; Linjan ajoaika on jaettu tasaisesti jokaiselle pysäkin välille, riippumatta pysäkkien välisestä matkasta. Jos kahden pysäkin väli on huomattavasti keskiarvoa pidempi, näyttö kiirii tästä syystä helposti 1-3 minuuttia muka etuajassa ajamiseen, lyhyillä pysäkin väleillä päinvastoin...
No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?

Antero
 
Aikataulueron näyttö sen sijaan saisi olla graafinen ja vielä värein havainnollistettu.
On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.


Mutta siis tätä tietoa ei käytetä mihinkään? Tai jos joku kuljettaja käyttää, se on ihan oma-aloitteista?

Oma-aloitteista kyllä. Tiedon hyväksikäyttäminen on problemaattista sinällään että muuttuvia tekijöitä aina liikenteestä ja matkustajamääristä
lähtien on turhan paljon. Onhan se kiva tietää paljonko ollaan jäljessä, mutta pystyykö asialle tekemään mitään, on eri asia. Joskus saattaa esim 67:lla olla
jäljessä kun pääsee kurviin asti, siitä eteenpäin sitten saattaakin aika tasoittua ja ollaan minuutin kaks Laamanninpuistossa etuajassa. Tosin liikenteen mukaan
siellä mennään.
 
No tätä nimitän jo hölmöilyksi. Onhan ne pysäkkiajat tiedossa. Miksi ne eivät ole sitten HELMIn tiedossa? Ja miten HELMI voi toimia, jos eivät ole tiedossa? Eikös HELMI pidä liikennevaloissa punaista eli ei anna valoetuutta, jos saapuva vaunu on etuajassa. Mistä etuajan voi tietää, jos aikataulutieto on vain sinnepäin?

Antero
Ei pidä paikkaansa, toistaiseksi. Helmi pyytää aina vihreää valoa kun auto lähestyy liikennevaloja...

---------- Viesti lisätty kello 13:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:31 ----------

On siinä eri värit käytössä, jos palkki on punaisella, mennään edellä ja jos vihreä niin mennään jäljessä. Se miksi se on näin niin siihen en tiedä syytä.
Hsl:n mukaan etuajassa ajaminen on vakavampaa kuin jäljessä ajaminen, siksi värit näin päin..
 
Takaisin
Ylös