Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Niin, ja tämän lisäksi toimivat epärationaalisti. Erityisesti joukkoliikenteessä. Paljon on ihmisiä, jotka esim. matkustavat metrolla keskustan lyhyitä asemavälejä Kamppi–R-tori ja R-tori–Kaisaniemi. He kävelevät yhtä pitkän tai pidemmän matkan kuin sisäänkäyntien väli olisi. Ja sen päälle kuluttavat aikaa odottamalla junaa. Eikä tämä ole edes säästä kiinni.Ei vaan väitän että ihmiset ovat kuin kvanttimekaniikka: emme voi koskaan sanoa mitään tarkkaa, vaan vain todennäköisyyksiä, ja itse asiassa mittaaminenkin vääristää käyttäytymistä. Ihmiset siis enemmänkin "värähtelevät" päätöksistä toiseen.
Lisäksi ihmiset ovat valmiit tiettyyn matka-aikaan. Jos matkan pituus on lyhyt, he siirtyvät hitaampaan kulkutapaan, koska heidän mielestään on sopivaa käyttää jokin tietty aika esim. työn ja kodin välillä. Ja ylipäätään, eivät ihmiset halua nopeutta, vaan he haluavat saavuttaa matkakohteitansa sopivan ajan kuluessa. Sen voi ratkaista myös siten, että asetutaan lähelle. Siksi monet maksavat paljon asunnoista keskikaupungilla. Vaikka esim. Keravan asemalta pääsee nopeammin Kaivokadulle kuin Vuosaaresta tai kävellen Töölöstä.
Edellä mainituista (ja monista muista) syistä ei riitä tuijottaa vain nopeuksia ja sekunteja ja pelkkää liikennetekniikkaa.
Tänään sain ilon todistaa fiksua toimintaa tällaisessa tilanteessa, linjalla 99. Kun kolme bussia ajoi peräkkäin (ja neljäs saavutti vielä nämä), ensimmäinen kuljettaja ajoi etuoven ohi Siilitien pysäkin eikä avannut etuovea. Poistuville avasi taaemmat ovet. Pysäkillä olleet 4 matkustajaa menivät ihan kiltisti seuraavaan autoon. Kolmas jätti matkustajia ja meni lopulta toisena tulleen ohi. Neljäs asioi pysäkin sitten itsekseen, taisi jättää yhden pois ja oli tietty jokseenkin tyhjä.Käytän jokeria kohtuullisen harvoin, myönnän. Mutta kertaakaan ei omalle kohdalleni ole sattunut niin, että edellä oleva auto joko a) ajaisi pysäkin ohi tai b) jättäisi pysäkille vain poistuvat matkustajat tilanteessa jossa takimmainen vuoro ns. "roikkuu takapuskurissa kiinni". Kyllä siinä molemmat ovat aina seisoneet pysäkillä kun etummainen, jo valmiiksi täysi, on poiminut kyytiin kaikki matkustajat. Ihminen kun on sen verran hölmö ölliäinen että se pyrkii aina siihen etummaiseen täyteen autoon vaikka takana olisi toinen auto (johon menemällä saisi jopa istumapaikan). Ja niinpä se etummainen myöhästyy aina vaan enemmän ja jos oikein hyvin käy niin kohta takana onkin jo kaksi tyhjää tai lähes tyhjää autoa odottelemassa sen etummaisen lähtöä pysäkiltä eikä 5 min vuoroväli toteudu tässäkään tapauksessa.
Eihän tällä tietenkään pyritä muuhun kuin tasaamaan kuormaa peräkkäin ajavien bussien kesken. Ja juuri näin toimien pysyvät jopa peräkkäiset vuorot järjestyksessä. Pysäkillä seisovien matkustajien rauhoittamiseksi rykelmän ensimmäinen bussi voi ajaa TÄYNNÄ-valo päällä, niin eivät pysäkillä olijat katkeroidu ja ymmärtävät sovinnolla nousta perässä olevaan tyhjään autoon.
Antero