Miten informoidaan matkustajia tulkaa kyytiin minne tämä bussi on menossa?
Linjanumerolla?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Miten informoidaan matkustajia tulkaa kyytiin minne tämä bussi on menossa?
Kuuluukohan tämä samaan sarjaan kuin se TV-mainostaminen, jossa ohjelman väliin laitetaan yksi mainosruutu, jota ihminen ei tajua nähneensä. Ja kuitenkin pystytään osoittamaan, että se vaikutti ihmiseen. Tämä kai kiellettiin, vaikka myyjät tietty iloitsivat tehokkaasta tavasta saada ihmisiä tekemään asioita tahtomattaan tai ainakin tiedostamattaan.
Linjanumerolla?
Kuvassahan ollaan juuri ohitettu Huopalahden aseman ajantasauspysäkki, tämä osoittaa ettei ajantasauksestakaan ole juuri hyötyä pitkällä, raskaasti kuormitetulla linjalla jolla on todella tiheä vuoroväli, linjalle kaavaillaan omaa liikenteenohjaajaa joka ilmoittaisi aina vuoroille jos väliä edelläajavaan pitäisi kasvattaa, eikös tämä olisi hoidettavissa ihan nykytekniikan avullakin ilman erillistä ohjaajaa? Jokuhan jo aiemmissa viesteissä esitti että Helminäytöllä voisi näkyä vaikka vihreänä pisteenä edellä -ja perässä ajavat vuorot, tällöin kuljettaja voisi itse seurata milloin väliä edellä ajavaan tulisi kasvattaa.
Tuo ei tulisi ikinä toimimaan, samoin käy sille suunnitellulle liikenteenohjaaja systeemille. Olen aika varma siitä että monikaan kuljettaja ei ala hidastelemaan siksi että saa tietää että edelläajava lähenee kokoajan, silloinhan tietää että pääsee itse helpommalla kun ajaa perässä :lol: Ensin halutaan nopeita joukkoliikenne yhteyksiä ja nyt niitä sitten aletaan tarkoituksella hidastaa. Ja miettikääpä millä tavalla tuo jarruttelu kertautuisi jos yksi kuljettaja tuolla välissä olisi esim. 10 minuuttia myöhässä ensimmäisellä ajantasaus pysäkillä, seuraavalla jo 15 min., viimeisellä 20 min.? Edellä olevaan olisi siis yli 20 minuutin väli(3 minuutin vuoroväleillä) ja sitten kaikkia takana tulevia jarruteltaisiin... heijastuisi aika pitkälle päivään ja kukaan takana tulevista ei ehtisi seuraavalle omalle lähdölleen...Jokuhan jo aiemmissa viesteissä esitti että Helminäytöllä voisi näkyä vaikka vihreänä pisteenä edellä -ja perässä ajavat vuorot, tällöin kuljettaja voisi itse seurata milloin väliä edellä ajavaan tulisi kasvattaa.
Ja miettikääpä millä tavalla tuo jarruttelu kertautuisi jos yksi kuljettaja tuolla välissä olisi esim. 10 minuuttia myöhässä ensimmäisellä ajantasaus pysäkillä, seuraavalla jo 15 min., viimeisellä 20 min.? Edellä olevaan olisi siis yli 20 minuutin väli(3 minuutin vuoroväleillä) ja sitten kaikkia takana tulevia jarruteltaisiin... heijastuisi aika pitkälle päivään ja kukaan takana tulevista ei ehtisi seuraavalle omalle lähdölleen...
Miksi Jokeri-linjalla edes on aikataulut? Ilman aikatauluja ainoa ehto olisi että bussin etäisyys muista on aina 5 tai 10 minuuttia. Tätä voisi kuljettaja seurata jostain näytöstä ajon aikana ja höllentää tai raskauttaa kaasujalkaa sen mukaan.
Liikenneohjaajalla tulisi olla keskeisenä työkaluna paitsi takaa tulevien vuorojen hidastaminen, myös ensimmäisen hidastuneen vaunun eteen muodostuvan aukon täyttäminen kääntämällä vastaantulevia (tyhjennettäviä) vaunuja tai lähettämällä odottavia vara-autoja linjan varrelta. Edeltä tyhjänä lähtevät vaunut myös keventävät ruuhkautuneen vaunun pysäkkikuormaa merkittävästi, joten toimelias liikenteenohjaaja voi konkreettisesti nopeuttaa linjaa koko pituudeltaan. Nopeutuksella voidaan sitten joko säästää vara-autoissa tai vastata kysynnän kasvuun.
Liikenteenohjaajan päätyökalu on kokouspuhelu, GPS-nupein varustettu kartta on suorastaan luksusta. Valvontakamerat busseissa ovat myös hyödyllisiä, sillä liikenteenohjaaja voi siten valita poikkeuskäytäntöihin tyhjimmät bussit letkasta.
Esimerkiksi Jokerilla tuo "suuri" pysäkkikuorma tulee yleensä yhdeltä pysäkiltä(yleensä Itäkeskus,Oulunkylä,Huopalahti tai Leppävaara) riippumatta siitä kuinka kaukana edellä menevä menee. Jos junasta sattuu yhden kyytiin purkautumaan 30-50 henkeä, sitten niitä jätetään välillä pois, seuraavalla asemalla sama juttu, taas menee samalla autolla lastatessa 1-3 minuuttia, ollaan jo myöhässä reilusti, riippumatta siitä missä edellä ajava menee. Näin se vaan kertautuu....Näin sitä helposti ensimmäiseksi ajattelee. Myönnän itsekin ihmetelleeni tätä seuraavan hidastelun aikomista, mutta tässä ketjussa aiemmin esitetyt selitykset valaisivat asiaa. Kannattaa ehkä miettiä tältä kantilta: Miksi se edellinen myöhästyy? Luultavimmin siksi, että sillä on suuri pysäkkikuorma. Ja tämä taas johtuu todennäköisesti siitä, että sitä edellinen saavuttaa edelleen sen edellä olevaa - ja tätä bussia hidastamalla sitä seuraava nopeutuu. Hiukan monimutkaista, mutta toimii. Liikenneonnettomuuksien tms. takia hidastelevaan bussiin tuo ei tietenkään auta, mutta tällöinkin on parempi säilyttää bussiletkassa tasaiset välit kuin antaa bussien ketjuuntua ja täten kasvattaa vuoroväliä.
No huh-huh! Moinen järjestelmä ei tule onnistumaan mitenkään HSL-liikenteessä, jossa HSL ostaa kilpailutuksen kautta vuorot eri operaattoreilta. Liikennöintisopimuksissa kun on tarkat määritteet esim. sille kuinka paljon vuoro saa olla myöhässä ennenkuin vuoro lasketaan ajamattomaksi. Ja tahallisilla myöhästyttämisillähän nuo rajat tulevat paukkumaan rikki. Kuten myöskin vastaantulevien vuorojen kääntäminen tarkoittaisi käytännössä ajamattomia sivuja kun vuoro jäisi kesken.
Ja milläköhän liikennöitsijällä on noita odottavia vara-autoja linjan varrella? Kuka niiden käyttämisen maksaisi? Kun nyt jo lasketaan että jos autossa on 10 seisomapaikkaa vapaana, niin voidaan harventaa vuoroväliä. Realismia vaan....
Esimerkiksi Jokerilla tuo "suuri" pysäkkikuorma tulee yleensä yhdeltä pysäkiltä(yleensä Itäkeskus,Oulunkylä,Huopalahti tai Leppävaara) riippumatta siitä kuinka kaukana edellä menevä menee. Jos junasta sattuu yhden kyytiin purkautumaan 30-50 henkeä, sitten niitä jätetään välillä pois, seuraavalla asemalla sama juttu, taas menee samalla autolla lastatessa 1-3 minuuttia, ollaan jo myöhässä reilusti, riippumatta siitä missä edellä ajava menee. Näin se vaan kertautuu....