Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.
Kiitos. Olisin itse tehnyt oikaisuvaatimuksen, mutta minulla ei olisi varaa valittaa siitä hallinto-oikeuteen.
HSL on perustellut opiskelija-alennuksen poistoa matkakorteilta pöytäkirjassaan digitaalisella siirtymällä, Tampereen mallilla ja alennusoikeuden päivityskustannuksilla. Digitaalisuus ei saa koskaan olla itseisarvo, ja matkakortti on sitä paitsi digitaalisempi kuin sovellus, koska se näytetään lukijalle eikä kuljettajalle. Tampereella opiskelija-alennuksen saavat 25 vuotta täyttäneet opiskelijat ja sitä nuoremmat matkustavat nuortenlipulla, joten mobiililippupakko koskee paljon pienempää ryhmää kuin HSL:n suunnittelema. Mobiililipussa on vuosittain useamman kerran häiriöitä, joista voi vaatia hyvitystä, ja hyvitysten käsittely kestää asiakasta kohden kauemmin kuin alennusoikeuden päivitys, joka on hyvinkin nopea prosessi. Jos HSL pitää kiinni lisäkustannusargumentista, päivityksestä voitaisiin periä pieni palvelumaksu; ennemmin maksaisin sen kuin siirtyisin epäluotettavaan mobiililippuun. Lisäksi HSL aikoo myöntää ensi lukuvuoden alennusoikeuden matkakortille vain 31.1.2022 asti, mille ei ole minkäänlaisia perusteita, sillä päivitys maksaisi saman verran, vaikka alennus olisi voimassa 31.8.2022 asti kuten tavallisesti.
Automaatit pitäisi säilyttää ainakin satamissa, Lentoasemalla ja Päärautatieasemalla turisteja varten. Automaatti on usein ulkomailta tulevalle turistille kätevin tapa ostaa lippu, kun ei tarvitse ladata erillisiä sovelluksia, joiden käyttöön monilla ei ole ilmaista verkkoyhteyttäkään eikä tarvitse asioida kioskilla mahdollisesti huonolla englannin kielen taidolla; automaatilla pärjää usein heikommallakin kielitaidolla. Jos lähimaksulla ostettavat kertaliput muuttuvat itsestään yhden vuorokauden lipuksi, kahden vuorokauden lipuksi jne., automaattien poistoa voidaan harkita. Tällaisesta HSL ei ole kuitenkaan maininnut mitään.
Arvolippu pitäisi olla saatavilla etenkin lapsia varten ja lisäksi on edelleen olemassa myös aikuisia, joilla ei ole maksukortissaan lähimaksua. Jos arvoa ladataan verkossa tai kioskilla, joille HSL ei enää maksa provisiota, arvolipun säilyttämisestä ei tulisi juurikaan kustannuksia. Arvon lataamisesta HSL:n palvelupisteellä tulee luonnollisesti kustannuksia, joten siitä luopumisen ymmärrän, muuta en. Arvoa voisi ladata myös niillä muutamilla turisteja varten säilytetyillä automaateilla.