Lippujärjestelmän maksutavat kehittyvät

Komppaan edellisiä. Ihme touhua, jos vehkeitä ja lipunmyyntijärjestelmiä pitää muutaman vuoden välein uusia. Laitetoimittajat ja ATK-miehet tekee tiliä, kun koskaan ei ole valmista.

Ja me matkustajat maksamme koko homman kohonneina lippujen hintoina...
 
Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.

Kiitos! Ei ole montaa viikkoa, kun mobiililiput olivat nurin, konnarit sanoivat että ei mahda mitään, matkakorttia tai sitten automaatista ostamaan.

Kirjoitin vain siltä illalta palautteen.
 
Nyt meni kyllä kuppi nurin jatkuvaan sikailuun lippujen kanssa. Teen valituksen hallinto-oikeuteen ja HSL saa ainakin panna hösseliksi vastinetta laatiessaan ellei valitus menesty HaO:ssa.

Ehdotan, että laitat tuon myös tiedoksi liikenne- ja viestintäministeriöön Elina Thorströmille. Hän ei välttämättä ole se kaikkein oma-aloitteisin virkamies, mutta ymmärtääkseni hän kuitenkin vastaa tarkastusmaksulain noudattamisesta ja valvomisesta. Minun näkemykseni mukaan Höseli alkaa lähestyä tilannetta, jossa tuon lain edellytykset eivät enää ole voimassa, ja se on ministeriönkin hyvä tietää.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:09 ----------

Kiitos! Ei ole montaa viikkoa, kun mobiililiput olivat nurin, konnarit sanoivat että ei mahda mitään, matkakorttia tai sitten automaatista ostamaan.

Kirjoitin vain siltä illalta palautteen.

Tämähän se niin hassua onkin kun ensin liputetaan tuollaisen puolesta niin kovasti ja sitten kun se taas kerran ei toimi (onko kukaan laskenut, kuinka paljon näitä häiriöitä tosiasiallisesti on?), niin ei ole mitään järkevää ja asiakaslähtöistä ohjeistusta tilanteeseen. Kyllä ainoa oikea ratkaisu tuossa on, että sinut päästetään sitten maksamatta, jos ei lippua kerran kyetä myymään. Ei kai se sinun ongelmasi ole.
 
Muutama viikko sitten matkatessani junalla Espoosta Helsinkiin, heittivät konduktöörit vastapäätäni istuneen ulkomaalaistaustaisen miehen Kilon asemalla pihalle.

Hän ei ollut pystynyt ostamaan lippua, koska Espoon keskuksen asemalla lippuautomaatti oli ollut rikki.

Konduktöörit olivat tietoisia rikkinäisestä lippuautomaatista, mutta olivat sitä mieltä, että lippu olisi silti pitänyt hankkia.
 
Jos matkakortille ei voi ladata tulevaisuudessa arvoa, niin herää samalla kysymys: poistuuko vyöhykelisä ?
Joku täällä varmaan tietää ?
 
Tulin juuri viikon reissultani Berliinistä.
Siellä joukkoliikenteen lipun voi hankkia kaikilla maksutavoilla lukuista lippuautomaateista, BVG:n sovelluksella älypuhelimella tai maksaa bussissa kaikilla mahdollisilla maksusovelluksilla, maksukorteilla, älypuhelimilla ja älykelloilla. Ainoastaan käteisellä rahalla ei saa lippua bussinkuljettajalta, mutta automaateista saa. Ei ole esteitä lipun hankkimiseen.
 
Tulin juuri viikon reissultani Berliinistä.
Siellä joukkoliikenteen lipun voi hankkia kaikilla maksutavoilla lukuista lippuautomaateista, BVG:n sovelluksella älypuhelimella tai maksaa bussissa kaikilla mahdollisilla maksusovelluksilla, maksukorteilla, älypuhelimilla ja älykelloilla. Ainoastaan käteisellä rahalla ei saa lippua bussinkuljettajalta, mutta automaateista saa. Ei ole esteitä lipun hankkimiseen.

Pointsit Berliinille. HSL, ottakaapa oppia...
 
Jos matkakortille ei voi ladata tulevaisuudessa arvoa, niin herää samalla kysymys: poistuuko vyöhykelisä ?
Joku täällä varmaan tietää ?
Siltähän se pahasti kuulostaa. Tosin nyt, kun vyöhykerajat ovat päällekkäisiä, ongelma ei ehkä ole niin hirveän suuri. Itse luultavasti käytän edelleen BC-kausilippua, ja satunnaisilla Helsingin-matkoilla ostaisin ennen Oulunkylää AB-lipun, jonka hintaero vyöhykelisään on joitain kymmeniä senttejä (2,80 vs 2,50 €). Tai Keravan suuntaan mennessä CD-lipun, joka maksaa vähän enemmän (3,20 vs. D-vyöhykelisä 2,80 €).

Viime aikoina on muuten ollut suuria ongelmia siirtää netissä ladattu arvo matkakortille. Ajelin tässä jo kerran pummilla Järvenpäähän ja takaisin, kun ei lataus onnistunut.
 
Kävin tänään päivittämässä opiskelija-alennuksen ja asiakasryhmän voimassaolon viimeiseksi päiväksi merkittiin 31.8.2022. Tarkoittaakohan tuo sitä, että 31.12.2021 tai 31.1.2022 asti saa ladattua elokuuhun voimassa olevia lippuja?
 
Kävin tänään päivittämässä opiskelija-alennuksen ja asiakasryhmän voimassaolon viimeiseksi päiväksi merkittiin 31.8.2022. Tarkoittaakohan tuo sitä, että 31.12.2021 tai 31.1.2022 asti saa ladattua elokuuhun voimassa olevia lippuja?

Opiskelijoilta poistuu vuodenvaihteessa matkakortit kokonaan, ja HSl-sovelluksesta saa ostettua vain 14pv ja 30pv lippuja. Tuohon 31.12.2021 asti saa käytettyä ja ladattua matkakorttia normaalisti, mutta ei mitään siitä yli meneviä kausia.
 
Opiskelijoilta poistuu vuodenvaihteessa matkakortit kokonaan, ja HSl-sovelluksesta saa ostettua vain 14pv ja 30pv lippuja. Tuohon 31.12.2021 asti saa käytettyä ja ladattua matkakorttia normaalisti, mutta ei mitään siitä yli meneviä kausia.

Entäs jos ei halua kännykään sovellusta esim. akun kulumisen takia? Entäs jos opiskelija on sokea, kehitysvammainen tms. eikö matkakortiin ole oikeus?
 
HSl-sovelluksesta saa ostettua vain 14pv ja 30pv lippuja.

Tarkoittaako tämä oikeasti sitä, että se uusi, hieno, mullistavan nykyaikainen cutting edge sovellus onkin niin kömpelö ja tyhmä, ettei se kykene myymään esim. 20 tai 100 vuorokautta kautta, vaan ihan oikeasti vain nuo kaksi ovat mahdollisia? Tämän täytyy olla vitsi.
 
Entäs jos ei halua kännykään sovellusta esim. akun kulumisen takia? Entäs jos opiskelija on sokea, kehitysvammainen tms. eikö matkakortiin ole oikeus?

Suosittelen valittamaan tästä sekä HSL:lle että oikeusasiamiehelle. ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 19:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:43 ----------

Tarkoittaako tämä oikeasti sitä, että se uusi, hieno, mullistavan nykyaikainen cutting edge sovellus onkin niin kömpelö ja tyhmä, ettei se kykene myymään esim. 20 tai 100 vuorokautta kautta, vaan ihan oikeasti vain nuo kaksi ovat mahdollisia? Tämän täytyy olla vitsi.

Opiskelijoille on tarjolla vain 14pv ja 30pv. Kaikille muille on tarjolla myös pidempiä, 30 jaollisia pituuksia, mutta ei vapaavalintaista pituutta. Hartaasti mietitty tuote ja asiakkaiden toiveita kuunneltu. :lol:
 
Entäs jos ei halua kännykään sovellusta esim. akun kulumisen takia? Entäs jos opiskelija on sokea, kehitysvammainen tms. eikö matkakortiin ole oikeus?

Matkustin kaukojunalla Mikkeliin ja takaisin. NÄin muutaman matkustajan , jotka selittivät konduktöörille, että "ei toimi koska..., mutta ostin kuitenkin lipun" . Konduktööri selitti takaisin kaikenlaista. Näyttö näillä selittäjillä näyttö oli mustana, mutta konduktöörit olivat joustavia ja uskoivat matkustajia ja heillä matka jatkui.

En ole vielä nähnyt toimimatonta HSL-korttia, mutta näitä älypuhelimen toimimattomuuden selittäjiä näkee kyllä aika usein. Bussin lukulaitteen epäkunto alkaa viimeaikoina olla päivittäistä.

En muuten itsekään omista älypuhelinta. Tuleekohan näistä digitoiminnoista pikkuhiljaa niin yleisiä, että on pakko hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös