Teoriassa tuo vaatisi 20 vaunua, käytännössä en usko, että 60 min ajoaika päätepysäkiltä toiselle tulee onnistumaan. Vaunuja pitäisi olla kesäkuun loppuun mennessä 17, eli tiukkaa tekee.
Sinänsä matkustajamäärien puolesta 10 minuutin vuoroväli olisi varmasti aivan riittävä. Kun rata kuitenkin on valmis, olisi tietysti mukavaa, että liikennekin alkaisi mahdollisimman pian.
17 vaunua kesäkuun lopussa on kuitenkin huomattavasti enemmän, kuin hankesuunnitelman toimitusaikataulun mukaan niitä tulisi, josta ollaan jo jäljessä. Siinä päästään 20 juuri ennen vuodenvaihdetta.
Jos 17 on jo silloin niin kolmen saaminen lisää vuoden loppuun mennessä on lähes varmaa, eli virallinen liikenne voisi alkaa vuoden 2023 puolella, mihin TTS:ssä juuri valmistaudutaankin. Vai meinasitko, että liikenteen aloittaminen syysliikenteen alusta vaatisi 17 vaunua toimitettuna kesäkuun lopussa?
Nykyiset matkustajamäärät varmaan mahtuisi 10min vuoroväliin, paitsi Espoon puolella, jossa on koululaisten takia lyhyempiä lisävuoroja, sekä ensi syksynä loppuva 555 kulkemassa samaa reittiä, joka on ollut tämän syksyn aikana aamuisin seisomakuormassa Leppävaaran ja Otaniemen välilläkin. 550:lla on lisäksi ollut vähemmän matkustajia poikkeusreittien takia ja jos sen päälle tulee vielä raidekerroin ja kysyntä, joka ei ole päässyt toteutumaan ketjuuntumisen aiheuttamien ruuhkabussien takia, niin en yhtään ihmettele jos HSL haluaa ylimääräistä tilaa varmuuden varalta vaunuihin, ennen kuin on valmis lopettamaan bussilinjan.
Yhden sivun ajoaika on ollut 62min jo jonkin aikaa. Ainakin siitä lähtien kun päätettiin lisätä pysäkki Vermon lähettyville. Sitähän varten valtuusto valtuutti HKL:n hankkimaan tarvittessa 30. vaunun, joka jäi toteuttamatta, kun olivat sitä mieltä, että 130min kierrosaika riittää silti.
Epäluottamus ajoajan pitämiseen kai johtuu käsityksestäsi, että liikennevaloettudet hoidetaan paikannuksella, eikä tunnistimilla, tai näin muistelen sun sanoneen toisessa ketjussa. Raidejokeri -allianssilta tuli kuitenkin blogikirjoitus hiljattain linjan liikennevalo- ja etuusjärjestelmästä
https://raidejokeri.info/raitiotien...-ja-toteutus-vaativat-paljon-yhteensovitusta/ , jossa näytetään tunnistinpiirien upottamista radan alle ja kerrotaan kuinka radalla tulee olemaan pakkoetuudet lukuun ottamatta Haagan liikenneympyrää ja Leppävaaran asemaa, joita liikennevirrat eivät sallineet. Tosin paikannus ja vaihdejärjestelmiä sanotaa käytettävän lisäksi.