Lippujen hinnat 2023

HSL lähtee nyt vastaamaan ongelmaan kohdistamalla lippujen hintojen korotukset AB- ja BC-lippuihin. Minä veikkaan, ettei se silti houkuttele C-vyöhykeläisiä isossa mittakaavassa joukkoliikenteeseen. Vaikka ABC-lippujen suhteellinen reaalihinta laskeekin (jos esitys menee sellaisenaan läpi), niin etätyöt ovat silti halvempia kuin töihin meneminen - ja erityisesti etätöillä säästää työmatkaan kuluvan ajan. Ja autolähiöissä joukkoliikenteen palvelutaso varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella on sen verran kehno, että vapaa-ajanmatkoilla auto houkuttelee bensan hinnasta huolimatta.

Täällä Sipoon suunnilla on vuoroja vähennetty, erityisesti Nikkilän linjojen osalta mm. 785-788 Helsinki (R-tori) - Nikkilä - (HSL-ulkopuoli) koronan vuoksi/aikana ja vähennykset jääneet pysyviksi. Matkustajamäärät ovat selvästi vähentyneet, kuten myös vuorotkin. Vuorojen vähennyttyä luulisi et jäljellä oleville vuoroille kerääntyisi muiden vuorojen matkustajia, mutta... HSL:llä ei ihan ymmärretä sitä et vuoroja vähentämällä karkoitetaan vaan lisää matkustajia pois.
Paikallisissa FB-ryhmissä ja maalaiskuntien tapaan ihan kadullakin on puhuttu vuorojen vähentymisistä ja siitä ettei joukkoliikenne sen vuoksi enää houkuttele. Paljon helpompaa mennä omalla autolla, kun sellainen täälläpäin useimmista talouksista löytyy muutenkin. Monet ovat todenneet saman: vuoroja lisäämällä he voisivat käyttää enemmän julkisia. Nyt se ei houkuttele yhtään. Etenkin vapaa-ajan matkat on lähes mahdottomia. Vaihdolliset yhteydet ovat hankalia ja ns. suoria vuoroja ei ole nimeksikään enää ruuhkan ulkopuolella saati viikonloppuna.

Itsehän saisin ABCD-lipun n. 130€/vuosi, mutta en käytä bussia yleensä edes 1 kertaa vuodessa. Kyllä mä niitä ajan, mutten voisi kuvitellakaan et nykyisillä yhteyksillä kävisin asioilla julkisilla, vaikka olisikin halvempaa kuin autolla. Autolla se on vain niin paljon helpompaa ja nopeampaa.
 
Täällä Sipoon suunnilla on vuoroja vähennetty, erityisesti Nikkilän linjojen osalta mm. 785-788 Helsinki (R-tori) - Nikkilä - (HSL-ulkopuoli) koronan vuoksi/aikana ja vähennykset jääneet pysyviksi. Matkustajamäärät ovat selvästi vähentyneet, kuten myös vuorotkin. Vuorojen vähennyttyä luulisi et jäljellä oleville vuoroille kerääntyisi muiden vuorojen matkustajia, mutta... HSL:llä ei ihan ymmärretä sitä et vuoroja vähentämällä karkoitetaan vaan lisää matkustajia pois.

Ihan noin radikaalilta vuoromäärän muutos ei kuitenkaan aikataulujen perusteella näytä. Katsoin, että ennen koronaa syksyllä 2019 linjoilla 785 - 788 variantteineen on ollut arkisin 27 lähtöä Rautatientorilta Nikkilään ja 26 lähtöä Nikkilästä Rautatientorille. Tällä hetkellä nuo luvut ovat 24 ja 23. Käytännössä muutos näkyy selvimmin iltapäivän paluuliikenteessä, missä aiemmin oli 4 lähtöä tunnissa ja nyt on 3. Veikkaan kuitenkin, että edes vuorovälin selvä tiheneminen ei saisi etätöitä tekeviä siirtymään suuressa määrin toimistolle ja erityisen suuri kynnys on juuri tuolla kehyskunnissa, mistä matkat Helsingin konttoreille ovat pitkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Lippujen hinnat vuodelle 2023 on nyt päätetty. Koululaisryhmien ilmaismatkojen lopettamiseen otettiin vuoden aikalisä. Koululaisryhmien matkat siirtyvät kuntien vastuulle 2024. Tarkemmat tiedot HSL:n uutisessa.
 
Ihan noin radikaalilta vuoromäärän muutos ei kuitenkaan aikataulujen perusteella näytä. Katsoin, että ennen koronaa syksyllä 2019 linjoilla 785 - 788 variantteineen on ollut arkisin 27 lähtöä Rautatientorilta Nikkilään ja 26 lähtöä Nikkilästä Rautatientorille. Tällä hetkellä nuo luvut ovat 24 ja 23. Käytännössä muutos näkyy selvimmin iltapäivän paluuliikenteessä, missä aiemmin oli 4 lähtöä tunnissa ja nyt on 3. Veikkaan kuitenkin, että edes vuorovälin selvä tiheneminen ei saisi etätöitä tekeviä siirtymään suuressa määrin toimistolle ja erityisen suuri kynnys on juuri tuolla kehyskunnissa, mistä matkat Helsingin konttoreille ovat pitkiä.

Aamu- ja iltaruuhkassa on ihan hyvä liikenne, kyllä. Hiljaiseen aikaan on vähentynyt (keskipäivä, ruuhkan jälkeen, viikonloppu). Vaikka nyt pohditkin vain työmatkalaisten osalta niin myös vapaa-ajan matkustajia on siirtynyt suoraan vain oman auton käyttöön. Saisi 785-788 linjoilla palauttaa edes koronaa edeltäneen 2h vuorovälin viikonlopulle. Nyt yritetään houkutella alennetuilla lipunhinnoilla ABCD-matkustajia, mutta en usko että se uusia matkustajia tuo kun kyse ei niinkään ole lipun hinnasta vaan yhteyksistä.
 
Aamu- ja iltaruuhkassa on ihan hyvä liikenne, kyllä. Hiljaiseen aikaan on vähentynyt (keskipäivä, ruuhkan jälkeen, viikonloppu). Vaikka nyt pohditkin vain työmatkalaisten osalta niin myös vapaa-ajan matkustajia on siirtynyt suoraan vain oman auton käyttöön. Saisi 785-788 linjoilla palauttaa edes koronaa edeltäneen 2h vuorovälin viikonlopulle. Nyt yritetään houkutella alennetuilla lipunhinnoilla ABCD-matkustajia, mutta en usko että se uusia matkustajia tuo kun kyse ei niinkään ole lipun hinnasta vaan yhteyksistä.

Näin mäkin uskon, ettei tuollaisella vuorotarjonnalla saataisi matkustajia kerättyä, vaikka palvelu olisi ilmaista. Siksi nämä mainitsemasi linjat ovat mielestäni malliesimerkki sellaisista, jotka pitäisi yksinkertaisuudessaan korvata esim. Korson kautta Tikkurilaan päättyvillä. Vaikutukset:
+ Voidaan parantaa vuorotarjontaa ja/tai pienentää kustannuksia
-> Molemmilla (toivottavasti) positiivisia vaikutuksia talouteen
+ Saadaan paremmat yhteydet useisiin keskustan ulkopuolisiin kohteisiin (Pasila, Lentokenttä, Tikkurila)
+/- Tuskin oleellisia muutoksia keskustaan matkustavien määrissä, parantunut vuorotarjonta houkuttelee lisää, toisaalta vaihto karsii joitakin matkustajia
- Yhteydet matkan varrelle (Vallila, Hakaniemei) + metron varrelle heikkenevät

Toki jos ja toivottavasti kun radanvarrellakin siirryttäisiin enemmän liityntäliikenteeseen, hoituisivat hyvin suunnitellussa linjastossa myös yhteydet Vallilaan, Töölöön ja Meilahteen yhdellä vaihdolla.
 
Aamu- ja iltaruuhkassa on ihan hyvä liikenne, kyllä. Hiljaiseen aikaan on vähentynyt (keskipäivä, ruuhkan jälkeen, viikonloppu). Vaikka nyt pohditkin vain työmatkalaisten osalta niin myös vapaa-ajan matkustajia on siirtynyt suoraan vain oman auton käyttöön. Saisi 785-788 linjoilla palauttaa edes koronaa edeltäneen 2h vuorovälin viikonlopulle. Nyt yritetään houkutella alennetuilla lipunhinnoilla ABCD-matkustajia, mutta en usko että se uusia matkustajia tuo kun kyse ei niinkään ole lipun hinnasta vaan yhteyksistä.

On D-vyöhykkeellä paljon muutakin kuin vain Nikkilä. Jos tuo uudistus toisi ylipäätään uusia matkustajia. Ja eiköhän esimerkiksi Kirkkonummen lähijuniiin niitä voisi tullakin. Kyllä halvemmat joukkoliikenteen hinnat työmatkoilla voi houkutella uusia matkustajia myös Nikkilästä.

Voisihan noita K-vuoroja lisätä viikonlopulle. Sillä onhan noiden vuorojen määrä aika surkea. Sentään noi viikonloppuisin kulkevat ovat jo K-vuoroja. Niitä kuitenkin pystyy käyttämään Vantaallakin vähän isommalla alueella kuin Lahdenväylää koko matkaa kulkevia busseja ja noi tarjoaa myös sipoolaisille paremman mahdollisuuden matkustaa reitin varren kohteisiin. Viikonlopun pari vuoroa voi toki helposti jäädä vantaalaisilta huomaamatta, kun on paljon tiheämmin kulkeavia vaihtoehtoja myös tarjolla. Jos noita ei kovin paljoa käytetä, tulee niille hintaa suht paljon per matkustaja. Sipoon kaltainen hajanaisesti asutettu kunta on hankala joukkoliikenteen kannalta. Ei tossa Nikinmäen ja Nikkilän välillä kovin paljoa asutusta ole. Onhan kuitenkin Nikkilän ja Keravan rautatieaseman välillä kohtuullisesti liikennettä viikonloppuisin. Vaikka onikin hitaampi, on se tyhjää parempi sekin. Tuolla Nikkilä Kerava välillä vaikuttaa olevan myös enemmän potentiaalisia joukkoliikenteen käyttäjiä kuin tuon Nikinmäki Nikkilä reitin varrella
 
Kyllä halvemmat joukkoliikenteen hinnat työmatkoilla voi houkutella uusia matkustajia myös Nikkilästä.

Ei se toimi noin päin. Se, joka käyttää joukkoliikennettä, voi kokea kallistuvat liput liian kalliiksi ja vaihtaa joukkoliikenteestä pois. Mutta se, joka ei käytä joukkoliikennettä, ei todennäköisesti ole ollenkaan tietoinen siitä, miten ne hinnat siellä vuosittain muuttuu, kun ei se asia kosketa häntä mitenkään. Ja vaikka tarttuisi hihasta ja sanoisi, että nyt se matka olisi 50 senttiä edullisempi, niin ei se saa häntä muuttamaan tottumuksiaan.

Asiakas on aina helpompi karkottaa kuin houkutella takaisin.
 
Näissä asioissa on myös vastapuoli joka ei käytä lainkaan joukkoliikennettä ja pyrkii siihen että joukkoliikenne tulisi lakkauttaa kokonaan verorasitteen takia tai vaihtoehtoisesti laitetaan matkustajat maksamaan matkansa täysimääräisesti. Ymmärrän myös heitä koska joutuvathan he maksamaan veroja palvelusta mitä eivät käytä. Vuorojen lisääminen ja lippujen hintojen alentaminen, raidejokerit, metrot ym. eivät palvele tätä ryhmää
 
Näissä asioissa on myös vastapuoli joka ei käytä lainkaan joukkoliikennettä ja pyrkii siihen että joukkoliikenne tulisi lakkauttaa kokonaan verorasitteen takia tai vaihtoehtoisesti laitetaan matkustajat maksamaan matkansa täysimääräisesti. Ymmärrän myös heitä koska joutuvathan he maksamaan veroja palvelusta mitä eivät käytä. Vuorojen lisääminen ja lippujen hintojen alentaminen, raidejokerit, metrot ym. eivät palvele tätä ryhmää

Olen kuullut tämänkin hinnannoston yhteydessä näitä ääniä. Ne on tavallaan helppo ymmärtää, koska äkkiseltään ajateltuna ajatukset on loogisia. Mutta yleensä nämä ihmiset ymmärtää kyllä, kun heille selittää, että jos se joukkoliikennematkan hinta olisi kaksinkertainen, siirtyisi sieltä niin paljon ihmisiä oman auton käyttöön, että liikenne menisi aivan tukkoon. Joten autoilijan etu on, että mahdollisimman moni käyttää joukkoliikennettä.

Toisaalta olisi kyllä mielenkiintoista, kun olisi jotain tutkimustuloksia. Nelosen matkustajamäärä oli vuosituhannen alussa noin 40 000 nousua/vrk. En tiedä tämän hetken lukuja, mutta veikkaan, että nousuja on nyt suunnilleen puolet huippuvuosista. Minne ne 20 000 katosi? Ei ne ainakaan Paciuksenkadulla autoissaan ole, ei siellä ole sen ruuhkaisempaa kuin 20 vuotta sitten ja silti sieltä on autokaistojakin vähennetty.
 
Olen kuullut tämänkin hinnannoston yhteydessä näitä ääniä. Ne on tavallaan helppo ymmärtää, koska äkkiseltään ajateltuna ajatukset on loogisia. Mutta yleensä nämä ihmiset ymmärtää kyllä, kun heille selittää, että jos se joukkoliikennematkan hinta olisi kaksinkertainen, siirtyisi sieltä niin paljon ihmisiä oman auton käyttöön, että liikenne menisi aivan tukkoon. Joten autoilijan etu on, että mahdollisimman moni käyttää joukkoliikennettä.

Toisaalta olisi kyllä mielenkiintoista, kun olisi jotain tutkimustuloksia. Nelosen matkustajamäärä oli vuosituhannen alussa noin 40 000 nousua/vrk. En tiedä tämän hetken lukuja, mutta veikkaan, että nousuja on nyt suunnilleen puolet huippuvuosista. Minne ne 20 000 katosi? Ei ne ainakaan Paciuksenkadulla autoissaan ole, ei siellä ole sen ruuhkaisempaa kuin 20 vuotta sitten ja silti sieltä on autokaistojakin vähennetty.


Kauheaa itkua HSL-alueella varsinkin Kehä 3:n lähistöllä. No hyvä tuttuni asuu Lohjalla, menkääpäs kokeilemaan kuinka joukkoliikenne oikein toimii sieltä / sinne esimerkiksi.
Mutta muistakaa tulla ajoissa takaisin, ettei tarvitse soitella taksia ;)
 
Ymmärrän myös heitä koska joutuvathan he maksamaan veroja palvelusta mitä eivät käytä.

Lastenhoito lasten maksettavaksi!

Maailma olisi tosiaan vähemmän hauska paikka, jos konsuoikeisto ei olisi saanut jaossa ekstramäärä itsekkyyttä älyn sijaan ja viljelisi näitä vajakkiargumenttejaan muiden iloksi.
 
Kauheaa itkua HSL-alueella varsinkin Kehä 3:n lähistöllä. No hyvä tuttuni asuu Lohjalla, menkääpäs kokeilemaan kuinka joukkoliikenne oikein toimii sieltä / sinne esimerkiksi.
Mutta muistakaa tulla ajoissa takaisin, ettei tarvitse soitella taksia ;)

Mä en nyt kyllä yhtään ymmärrä tätä. Mä olen kirjoittanut JLF:lle paljonkin viestejä, joita voisi kuvata itkuksi. Mutta toi yllä oleva #40 ei millään lukeudu niihin. Tarkoititko jotain muuta?

Jos #40 ei auennut, niin sanon selkosuomeksi: autoilijan ei kannata ehdottaa, että joukkoliikenteen pitää "kattaa kulunsa", koska se johtaa autoilijan kannalta huonoon tilanteeseen. Sellainen joukkoliikenne olisi niin kallista, että väki autoilisi enemmän ja autoilija joutuisi ruuhkiin.

Ja vielä selkosuomeksi: nelosen matkustajamäärä on tippunut 40 000 matkustajasta päivässä noin puoleen. Se ei silti näy Paciuksenkadun automäärissä, mikä on ristiriidassa yllä olevan kanssa. Siksi haluaisin, että tutkittaisiin, millä tavoin ne, jotka ennen käytti ratikkaa, nyt liikkuu vai eikö liiku ollenkaan.
 
Tämän päivän Hesarissa valotettiin tätä joukkoliikenteen hinnoittelun ongelmaa. Yhdyn suurelta osin artikkelissa esitettyihin näkemyksiin. Näkyvä hintojenkorotus, mutta parempi vaihtoehto mielestäni kuin palvelutarjonnan harventaminen.

Kysymystä joukkoliikenteen hinnoittelusta ei voida ratkaista etteikö joku ryhmittymä valittaisi. Nyt valittu ratkaisu lienee kaikista huonoista vaihtoehdoista vähiten huonoin.
 
Lippujen hinnat vuodelle 2023 on nyt päätetty. Koululaisryhmien ilmaismatkojen lopettamiseen otettiin vuoden aikalisä. Koululaisryhmien matkat siirtyvät kuntien vastuulle 2024. Tarkemmat tiedot HSL:n uutisessa.

En valita tällä kertaa hinnoista.
[offtopic] Kevään aikana selviää länsimetron linjasto 2. Sitten voin huutaa ja lujaa. Nyt mennään vielä kyselyllä. ("ai. Mut, onhan sulla juna,- joo on.") Mut, jos sinne metron varteen tarvitsee mennä, käytän diesel linja-autoa, kiitos. [/offtopic]
 
Takaisin
Ylös