Pornaisten tilanne on kyllä aika onneton. Sieltä ei ole lähes ollenkaan joukkoliikennettä viikonloppuisin. Se kyllä tarvitsisi jotain lisäliikennettä. Helsinkiin sieltä on pitkä matka. Nikkilä olisi paljon lähempänä, mutta kun Nikkilästäkään ei ole paljoa suoria yhteyksiä Helsinkiin, jolloin vaihto sekä Nikkilässä että vaikkapa Keravalla olisi jo liian hankala. Joku Nikkilän linja voisi jatkaa Pornaisiin, mutta ongelmana on se, että Pornainen on HSL-alueen ulkopuolella.
Voisihan sitä olla enemmän suoria yhteyksiä Sipoosta Helsingin keskustaan, mutta HSL ei taida haluta niitä niiden korkeamman hinnan vuoksi.
Linjojen 787 ja 788 viikonloppuliikenne on vähäiseen kysyntään ja pieneen käytettävissä olevaan rahoitukseen perustuva kompromissi. Käytännössä liikenne ajetaan yhdellä autolla, mikä mahdollistaa tärkeimmiksi katsotut yhteydet Pornaisista Helsinkiin sekä Nikkilä - Porvoo -välillä.
Eniten itseäni ihmetyttää se että toimivat ja ainakin näin kuljettajan näkökulmasta hyvin suositut 2 tunnin vuorovälit la/su lopetettiin ja siirryttiin tähän "muutama lähtö päivässä" tyyliin. 2 autolla ajettiin aiemmin 787/788 linjoja, kunnes HSL harvensi vuoroja. Ja kyllä porukkaa riitti mukavasti. Osa matkustajista oli toki Nikinmäen alueelta, mutta kohtuullinen määrä jatkoi Nikkilään asti. Käsittääkseni näistä viikonloppuvuoroista on keskusteltu paikallisten politiikassa mukana olevien henkilöiden kanssa, mutta ilmeisesti minkäänsortin muutoksia ei ole ainakaan vielä tehty. Joku alueellinen mediakin teki taannoin jutun asiasta.
Pornaisiin ei ole sunnuntaisin minkäänlaista fiksua yhteyttä Helsingistä. 787B kulkee Nikkilästä Pornaisiin sunnuntaina ja Pornaisista Helsinkiin menee yksi 787K:n vuoro. Eli jos haluat Helsingin suunnilta Pornaisiin, sun pitää ekana mennä vaihdollisella yhteydellä Nikkilään, ostaa sitä varten HSL-lippu. Sitten Nikkilästä jatkaa 787B:llä Pornaisiin ja ostaa siihen erillinen lippu, kun muuten pääsisit yhdellä ja samalla lipulla koko matkan. Ennen HSL:ää Pornaisiin ja Porvooseenkin ajettiin enemmän vuoroja kuin nyt. Nykyisin ei muka ole matkustajia... Epäilen erittäin suuresti. Tai voihan se pitää paikkaansa, mutta sitten kannattaa katsoa peiliin ja miettiä et miksi ei. Se on muutenkin huomattu ettei HSL:ää kiinnosta nämä "syrjäseudut" pahemmin, alkaen ihan jo pysäkkikylteistä joita ei jakseta vuosiin korjata sekä kuljettaja- & asiakastiedotteista. Eipä HSL muutenkaan kovin hyvässä suosiossa ole täällä päin. On myös syytä muistaa ettei kaikki mene Helsingin rautatieasemalle. Suurin osa vuorojen nykyisistä matkustajista tulee muualta kuin Rautatientorilta.
Söderkulla - Itäkeskus väliltä voisi napsia vuoroja pois viikonlopulta ja lisätä Nikkilän suunnille, vaikka linjalle 785K lähtöjä jolloin saataisiin takaisin sitä 2 tunnin vuoroväliä. Arkipäivien lisäksi myös lauantaisin ajetaan 20min vuorovälillä linjoja 841-844, joka tuntuu ihan turhan tiheältä. Siihen päälle U848. 842 & 844:lta voisi hyvin napsia vuoroja pois. Etenkin 842 linjalla tuo Eriknäsin lenkki on käytännössä turha. Sieltä kun matkustajia tulee koululaisia & opiskelijoita lukuunottamatta harvoin.
Sen tiedän ihan faktana, ihan entisten vakio matkustajien suusta, että ovat vaihtaneet autoon jatkuvasti huonontuvien yhteyksien vuoksi eivätkä aio palata joukkoliikenteen ellei jotain radikaalia muutosta palvelutasossa tapahdu. Erityisesti Pornaisten päästä häviää koko ajan enemmän ja enemmän näitä "vakkareita". Menevät nykyisin autolla Järvenpäähän, josta jatkavat junalla. Osa ajaa autolla Nikkilään ja sieltä 785-788 Helsinkiin.
Toki pistää myös mietityttämään kuinka tarkkaa HSL:n data todellisuudessa on. Matkakortti matkustajien määrä on luotettavaa, mutta saako HSL datan esimerkiksi Matkahuollon matkakortilla matkustavista tai mobiililipulla matkustavista vai arvioiko HSL ainoastaan? Katselin mun ajamien vuoron matkustajalaskenta dataa tältä päivältä (matkustajalaskentalaitteet). Ennen Pornaisten kirkkoa auto on ollut mukamas "tyhjä", vaikka matkustajia oli 3 kyydissä. Samaten aamulla Porvoosta 788 ollut tyhjä HSL:n rajalle asti, vaikka kyydissä oli matkustajia. Jos siis ainoa data mitä HSL saa on tuo niin en yhtään ihmettele virheellistä käsitystä matkustajamääristä. Tottakai käyttäjän Miskan mielipiteet tukee HSL:ää, kun ko. taho on Miskan työnantajakin. Jonka takia pitääkin suhtautua Miskan ajatuksiin ja näkemyksiin varauksella. Se on valitettavasti todistettu monen monta kertaa ettei HSL:llä kuunnella matkustajia, kuljettajia eikä liikennöitsijöitä, vaan mennään vain siinä omassa kuplassaan omilla näkemyksillään.
No, samapa tuo itselleni on. Jos HSL haluaa huonontaa yhteyksiä ja elää siinä kuplassaan niin siitä vaan. Mä ajan omalla autolla asioille, enkä ajattele edes joukkoliikenteen käyttämistä.