Lippujen hinnat 2025

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,122
Ensi vuoden lippuhinnoittelu on HSL:n hallituksen käsittelyssä ensi viikolla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2024244-3

Hinnat nousevat kauttaaltaan 7-9%, minkä lisäksi D-vyöhykelippujen hinnat nousevat vastaamaan AB ja BC vyöhykkeiden hintoja, jotta vyöhyke voidaan jakaa D- ja E-vyöhykkeeksi myöhemmin ensi vuoden aikana.

Lähimaksulla ostetut kertaliput ovat eriytetty nimelle lähimaksulippu ja ne ovat 20-40 senttiä vastaavia sovelluksella tai kortilla ostettuja lippuja kalliimpia.

Muita muutoksia ovat 60-270 päivän kausilippujen poistuminen valikoimasta ja lisävyöhykelipun poistuminen. Jälkimmäistä korvaamaan kerrotaan mahdollistettavan useiden lipputuotteiden yhdistely, mutta tarkoittaako se alennusta vai täyttä BC-lipun hintaa esim AB-kaudella C-vyöhykkeelle kulkevalle ei selviä esityksestä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on jäänyt ihan puolitiehen. Ehdotan mukavaa ja helposti muistettavaa AB-kertalipun hintaa 4 €, lähimaksulla toki 5 €, ja tarkastumaksuksi 300 €. Muuten ei saada riittävästi karkotettua matkustajia.

Ehdotan itse vielä virtaviivaistamista, jossa myydään vain kertalippuja ja 7 päivän lippuja. Muutos selkeyttää lippuvalikoimaa. Selkeyden vuoksi 7 päivän lippuja ei voisi ostaa varastoon, vaan joka viikko pitäisi ostaa uusi lippu.
 
Katselin juuri pari viikkoa sitten miten koko seudun kattavan lipun hinta on laskenut viimeisen viiden vuoden aikana. Vyöhykeuudistuksen jälkeen ensimmäinen hinta ABCD-lipulle oli 6,40€. Nykyään ABCD-lippu maksaa vain 4,50€. Ensi vuoden hinnoilla koko seudun lipun hinta alkaa taas lähestyä viiden vuoden takaista, kun ABCDE-lipun hinta on 5,90€.
 
Ehdotan itse vielä virtaviivaistamista, jossa myydään vain kertalippuja ja 7 päivän lippuja. Muutos selkeyttää lippuvalikoimaa. Selkeyden vuoksi 7 päivän lippuja ei voisi ostaa varastoon, vaan joka viikko pitäisi ostaa uusi lippu.
Voisiko tämän toteuttaa niin, että 7 päivän lippu on aina voimassa vain ma-su eli sitä ei voi ostaa esim. ke-ti välille? Ja mielellään vielä niin, että tätä myydään vain sovelluksessa ja se on ostettava voimassaoloa edeltävän vuorokauden puolella klo 19–21 välisenä aikana?

Katselin juuri pari viikkoa sitten miten koko seudun kattavan lipun hinta on laskenut viimeisen viiden vuoden aikana. Vyöhykeuudistuksen jälkeen ensimmäinen hinta ABCD-lipulle oli 6,40€. Nykyään ABCD-lippu maksaa vain 4,50€. Ensi vuoden hinnoilla koko seudun lipun hinta alkaa taas lähestyä viiden vuoden takaista, kun ABCDE-lipun hinta on 5,90€.
Tämä on tavallaan mielenkiintoista, sillä näiden ABCD-juttujen kanssa Höselin viestintäkin koettaa meitä spinnata. Oikeasti se matkustajien massa tulee kuitenkin jostain aivan muualta, joten sillä, mitä tuollainen lippu maksaa, on lopulta aika vähän käytännön merkitystä.

Mielenkiintoisempaa ja oleellisempaa olisi verrata, mitä maksaa matka nykyisen A-vyöhykkeen sisällä. Siellä ne matkustajat oikeasti ovat ja kulkevat, tai olivat ja kulkivat silloin kun hinnassa vielä oli joku järki. Jos sulla on helppo pääsy menneisiin hintoihin, niin mitä maksoi matka Munkkiniemestä keskustaan vaikkapa vuosina 2005, 2015 ja 2025?

Sellaisen vertailun tein itse tässä jokin aika sitten, että totesin vuoden 1980 tarkastusmaksun (85 mk) olevan nykyrahassa 50 euroa. Siinä on hitusen eroa vuoden 2024 tarkastusmaksun hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on tavallaan mielenkiintoista, sillä näiden ABCD-juttujen kanssa Höselin viestintäkin koettaa meitä spinnata. Oikeasti se matkustajien massa tulee kuitenkin jostain aivan muualta, joten sillä, mitä tuollainen lippu maksaa, on lopulta aika vähän käytännön merkitystä.
Niin siis aika vähän merkitystä HSL:n talouden tai keskivertomatkustajan näkökulmasta, mutta mm. lähiseutumatkailun kannalta erittäin kiinnostavaa. Jos Helsingin B-vyöhykkellä asuva haluaa käydä vaikkapa Nuuksiossa, kynnys käyttää joukkoliikennettä on nykyään aika paljon matalampi kuin ennen. Onhan se silti ihan totta, että hinnat ovat nousseet erittäin paljon lyhyillä matkoilla, vaikka Tukholman hinnat hirvittävät vielä enemmän aina kun matkustan siellä.
Mielenkiintoisempaa ja oleellisempaa olisi verrata, mitä maksaa matka nykyisen A-vyöhykkeen sisällä. Siellä ne matkustajat oikeasti ovat ja kulkevat, tai olivat ja kulkivat silloin kun hinnassa vielä oli joku järki. Jos sulla on helppo pääsy menneisiin hintoihin, niin mitä maksoi matka Munkkiniemestä keskustaan vaikkapa vuosina 2005, 2015 ja 2025?
HSL:n nettisivuilta löytyy vanhoja esitteitä lippuvalikoimasta kohdasta liput ja hinnat. En nyt muista kuinka pitkälle menneisyyteen ne ulottuvat (ehkä juuri ja juuri 2015). Joka tapauksessa juuri ennen vyöhykeuudistusta ratikkalippu maksoi 1,70€, eli sitä voi verrata nykyiseen 2,95€:n hintaan tai ensi vuoden 3,20€:n hintaan tuolla mainitsemmallasi Munkkiniemi–keskusta-matkalla. Keskustan ulkopuolisilla matkoilla usein käytetty sisäinen lippu maksoi silloin 2,20€.

Olisi kiinnostava nähdä millaisiin hintoihin HSL päätyisi, jos kilometripohjainen hinnoittelu tulisi käyttöön. Kun ottaa huomioon Helsingin seudun koon, kilometrihinta ei ainakaan voisi olla kovin paljon yli 0,10€. Perustaksa saattaisi sen sijaan olla jopa 2€.
 
Olisi kiinnostava nähdä millaisiin hintoihin HSL päätyisi, jos kilometripohjainen hinnoittelu tulisi käyttöön. Kun ottaa huomioon Helsingin seudun koon, kilometrihinta ei ainakaan voisi olla kovin paljon yli 0,10€. Perustaksa saattaisi sen sijaan olla jopa 2€.
Tuo on vielä liian yksinkertainen ja halpa HSL:lle, pitäähän siinä olla aloitustaksan ja kilometrikorvauksen lisäksi myös minuuttimaksu. Onhan takseissakin!
 
Onhan se silti ihan totta, että hinnat ovat nousseet erittäin paljon lyhyillä matkoilla, vaikka Tukholman hinnat hirvittävät vielä enemmän aina kun matkustan siellä.
Tukholman seudulla lisättiin runkolinjoja vähän ennen tasahinnoittelun käyttöönottoa, merkittävämpänä 676, jonka myötä lähes kaikki muut suorat linjat Norrtäljestä Tukholmaan ja Danderydiin lakkautettiin. Yhtenä syynä oli se, ettei yhdellä kertalipulla pääsisi matkustamaan lähes koko läänin päästä päähän. Vaihtoaikaahan on Tukholmassa vain 75 minuuttia, mutta se olisi juuri ja juuri riittänyt (hyvin valituilla aikatauluilla ja vain tuohon suuntaan) Nynäshamnin Nynäsgårdista T-Centralenin ja Tekniska högskolanin kautta Singön päätepysäkille, Norrtäljeen. Matkan pituus on linnuntietä 151 km.
 
...mutta mm. lähiseutumatkailun kannalta erittäin kiinnostavaa...
Tämä on tietysti ihan totta, mutta jos on pakko kumartaa yhteen suuntaan ja pyllistää toiseen, niin kyllä minä pyllistäisin niille muutamalle lähiseutumatkailijalle ja palvelisin sataatuhatta A-vyöhykeläistä.

Oikeasti asia pitäisi tietysti ratkaista niin, että kumarretaan joka suuntaan, mutta vain hitusen, jolloin ei tarvitse myöskään pyllistää minnekään. Helsinki on ikävä kyllä hyvin hampaaton Höselin touhujen edessä. Välit ovat huonot ja helsinkiläinen virkamiehistö kokee, ettei se voi briiffata Helsingin edustajia Höselin hallituksessa. Ilman briiffausta ne ovat tietysti täysin vietävissä, ja tässä sitä nyt ollaan sitten, näivettyneessä keskustassa puolityhjässä ratikassa skuuttiruuhkan keskellä.
 
Niin siis aika vähän merkitystä HSL:n talouden tai keskivertomatkustajan näkökulmasta, mutta mm. lähiseutumatkailun kannalta erittäin kiinnostavaa. Jos Helsingin B-vyöhykkellä asuva haluaa käydä vaikkapa Nuuksiossa, kynnys käyttää joukkoliikennettä on nykyään aika paljon matalampi kuin ennen. Onhan se silti ihan totta, että hinnat ovat nousseet erittäin paljon lyhyillä matkoilla, vaikka Tukholman hinnat hirvittävät vielä enemmän aina kun matkustan siellä.
Ja se on nykyään mukavan helppoa kun on runkolinjat.
 
Tämä uudistus tuntuu vaikuttavan joukkoliikenteen käyttöä, varsinkin jos haluaa kauemmaksi Hesan keskustasta.
Eli... Asun Helsingin Lauttasaaressa, minulla on AB-lippu. Kun haluan matkustaa vaikka Kirkkonummelle, niin miten voin maksaa matkani, käytössä on HSL- kortti?
Itse käydessäni Tukholmassa tai Turussa nautin yhden maksuvyöhykkeen järjestelmästä. Lipun hinta on kallis jos matkustaa vain kantakaupungissa, ilman vaihtoja, mutta samalla lipulla pääsee pitemmällekin. Kertalippu on kallis, mutta päivälippu, varsinkin jos on useampia päiviä perillä ja ostaa pitempiaikaisen lipun, tulee joukkoliikenne suhteellisen edulliseksi. Parasta Tukholmassa on että kaikki 65 vuotta täyttäneet saavat lippunsa alennetulla hinnalla, myös turistit.
 
Eli... Asun Helsingin Lauttasaaressa, minulla on AB-lippu. Kun haluan matkustaa vaikka Kirkkonummelle, niin miten voin maksaa matkani, käytössä on HSL- kortti?
Oletettavasti ainoa vaihtoehto on ostaa erillinen mobiilikertalippu, ellet halua varmuuden vuoksi ostaa ABCDE-kausilippua. Olisihan se aivan liian helppoa ja houkuttelevaa, jos erilaisia lippuja pystyisi ostamaan samalla maksutavalla. Saattaisi jopa houkutella ihmisiä käyttämään joukkoliikennettä, ja eihän se nyt hyväksyttävää olisi.
 
Itse käydessäni Tukholmassa tai Turussa nautin yhden maksuvyöhykkeen järjestelmästä. Lipun hinta on kallis jos matkustaa vain kantakaupungissa, ilman vaihtoja, mutta samalla lipulla pääsee pitemmällekin.
Samahan on ihan totta Helsingissä. AB-lippu on kallis suhteellisen ratikkamatkalla, mutta suhteellisen halpa jos matkustaa Matinkylästä Vuosaareen.
Kertalippu on kallis, mutta päivälippu, varsinkin jos on useampia päiviä perillä ja ostaa pitempiaikaisen lipun, tulee joukkoliikenne suhteellisen edulliseksi.
Tukholmassa päivälippu maksaa 175 kruunua ja kolmen päivän lippu 350 kruunua eli lähes kaksi kertaa Helsingin hinnan (muistaakseni 9€ ja 18€ tämän vuoden hinnoilla). Turussa saattaa hyvinkin olla sopivan hintaiset päiväliput, mutta Tukholmassa ei ole.
 
Itse käydessäni Tukholmassa tai Turussa nautin yhden maksuvyöhykkeen järjestelmästä. Lipun hinta on kallis jos matkustaa vain kantakaupungissa, ilman vaihtoja, mutta samalla lipulla pääsee pitemmällekin.
Ymmärrän kyllä tämän. Viimeksi ostin tällaisen kertalipun, kun matkustin Värtanista Arlandaan. Olihan se halpa. Mutta ei järjestelmää pidä suunnitella meille turisteille, vaan niille, jotka sitä joukkoliikennettä käyttävät koko ajan. En usko, että Söderillä asuva, Östermalmilla työskentelevä pitää tuota lippujärjestelmää yhtään hyvänä.
 
Tukholman päivälippu on aikuisille kallis, harva turisti eksyy kaupungin ulkopuolelle. Mutta matkan voi maksaa sirullisella pankkikortilla, samaan hintaan kuin halvin kertalippu jja jos teet päivän aikana kolme matkaa, muuttuu se vuorokausilipuksi, viikossa tietty määrä matkoja, saat viikkolipun ja vielä lisää matkoja, kuukausilipun... Lastenlipun yläikäraja on korkeampi kuin meillä. Seniorialennus on kaikille yli 65- vuotiaille, myös turisteille -50% Lisäksi osa kunnista antaa kaikille kunnan alueella asuville ylä ja 2. asteen opiskelijoille ilmaisen matkakortin kouluvuoden ajaksi!
Palvelutasoon kuukuu myös 'Matkapalvelu', eli jos matkahaun/pdf aikataulun ilmoittama vaihto ei toteudu vaihhtoyhteyden etuajassa ajamisen takia tai jos nyt käyttämäsi linja on myöhässä voit soittaa, enaimmäsessä tapauksessa tulee taksi, toisessa vaihtoyhteys pyydetään odottamaan vaihtomatkustajaa.
Maaseudun etäisimmissä kylissä kulkee aikataulun mukainen bussi vain jos sen käyttötarpeesta on ilmoitettu SL'lle ajoisa. Metron ja Pendeltågin asemilla on lippuluukku josta voi ostaa lippuja ilman palvelumaksua.
Bonuksen: jos haluaa Upsalan läänin alueelle pitää asiakkaan vain ostaa lippuluukulta oman periodilipun lisäksi UL'n lippu, se toimii suorana lisämäksuna ja vaihtoajan puitteissa sillä pääsee pitkälle.
Tietoni ovaat Tukholman läänin alueella asuvalta tuttavalta ja hänen alkuasukaspuolisoltaan.
 
Takaisin
Ylös