Lippujen hinnat 2025

Eli jos matkakortilla on AB-kausi ja haluaa matkustaa vaikkapa keskustasta Nikkilään niin mitä nappia kuuluu painaa lukijalla ja milloin? Osaako lukija tunnistaa oikean lipputyypin ABCD-napin painalluksesta?
Voi olla että eriarvoistetaan lipputyyppejä vähän lisää: kännykkälippu halvin sillä sillä pystyy ostamaan monta eri lippua, matkakorttilippu toisiksi halvin ja pankkikortti kallein koska suurempi hinta.
 
Voi olla että eriarvoistetaan lipputyyppejä vähän lisää: kännykkälippu halvin sillä sillä pystyy ostamaan monta eri lippua, matkakorttilippu toisiksi halvin ja pankkikortti kallein koska suurempi hinta.
Eipä tuo tietysti olisi ensimmäinen kerta kun HSL tekee noin. Jatkuva säästötilauskin on saatavilla vain mobiililippuna. Harvinaisen tyhmä strategia.
 
Minä ennustan, että lähimaksun hinta lasketaan vuoden tai kahden kuluttua samaan kertalippujen hintaan. Ensin hiotaan vaan bugit pois järjestelmästä kun kalliimpi hinnoittelu hillitsee määriä.

Tuo on kuitenkin paljon hyväksyttävämpi syy pitää hinnat hieman korkeampina. HSL:n vs. toimitusjohtaja kuitenkin antoi julkisuuteen lausunnon, jossa valitteli lähimaksujen käsittelyn HSL:lle kalliimpaa hintaa ikään kuin ennakoiden lipputyypin korkeamman hinnan vastustusta.

En olisi silti ollenkaan varma tuostakaan. Norsunluutorni, joka jo toisen kerran lakkauttaa vyöhykelisälipun, ei taatusti ala muuttaa lippujärjestelmää tässäkään kohtaa asiakasystävällisemmäksi.

Lisävyöhykelipun lopettaminen sen pienen käyttäjämäärän takia on tosin ihan uskottava selitys, kun katsoo mitä sellainen on maksanut. Intuitiivista olisi, että esimerkiksi C-lisävyöhyke maksaisi ABC ja AB lipun erotuksen (4,1€-2,95€=1,15€), mutta oikeastihan se maksoi vain noin 10% vähemmän kuin BC kertalippu (2,66€).

Ei että lipputyyppi oli hölmöilty ensinnäkin lohduttaisi ollenkaan.
 
Makke 93, omasta mielestäni lisävyöhykelippu on erittäin käytännöllinen ja tarpeellinen. Olisin todellakin kiinnostunut että paljonko sitä pitäisi käyttää esim. vuodessa että se olisi jatkossakin käytössä ja että paljonko sitä käytetään nykyisin. Mielestäni lisävyöhykelippu on kädenojennus matkakortin käyttäjälle käyttää joukkoliikennettä myös varsinaisen liikkumisalueen ulkopuolisiin matkoihin (jos aikataulu tekee sen käytännölliseksi.

Tuota sirullisella pankkikortilla maksamisesta perittävää lisähintaa en ymmärrä ollenkaan. Miksi kaikkialla muualla saa sirullisella kortilla maksettaessa saa alimman hinnan, alemman kuin millään muulla tavalla? En ole kohdannut missään muualla tätä politiikkaa. Saisinko tietää esimerkkipaikkakuntia?

Nyt todellakin toivon saavani ennen tämän uuden maksujärjestelmän käyttöön ottoa hyvät selkosuomeksi kirjoitetut ohjeet, mieluummin paperilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa keino ostaa "lisävyöhyke" kun varsinainen vyöhykelisä poistuu, on odottaa kulkuneuvossa kunnes se on saapunut sille vyöhykkeelle jolle haluat ostaa uuden lipun, ja sitten vasta mennä leimauslaitteelle ja leimata se uusi vyöhyke. Aika pieni mahdollisuus että tarkastaja tulee juuri silloin sisään tai hän ei voi ainakaan todistaa että yrität jollain tavalla fuskata koska sinulla on voimassaolevat liput joka tapauksessa sekä edelliselle että uudelle vyöhykkeeelle.
 
Ainoa keino ostaa "lisävyöhyke" kun varsinainen vyöhykelisä poistuu, on odottaa kulkuneuvossa kunnes se on saapunut sille vyöhykkeelle jolle haluat ostaa uuden lipun, ja sitten vasta mennä leimauslaitteelle ja leimata se uusi vyöhyke. Aika pieni mahdollisuus että tarkastaja tulee juuri silloin sisään tai hän ei voi ainakaan todistaa että yrität jollain tavalla fuskata koska sinulla on voimassaolevat liput joka tapauksessa sekä edelliselle että uudelle vyöhykkeeelle.
Jos mä nyt mitään selvää sain noista Höselin sekavuuksista, niin näin ne on sen ajatelleetkin, ja ihan luvan kanssa. Suurimmassa osassas keissejä toi ei ole edes teoriassa ongelma, voihan matkustaa AB-lipulla Helsingistä Huopalahteen ja ostaa jo siellä BC, jolla pääsee perille Tuomarilaan, noin esimerkiksi. Mutta jos on valmiiksi AB-lippu ja tarvitsee CD, niin sitten tuosta tulee tietysti pieni ongelma, kun sen CD-lipun taitaa saada vasta, kun juna on saapunut Tuomarilaan. Ehkä noita koneita päivitetään niin, että joka paikassa voi ostaa kaikkia lippuja, vaikka omat ongelmansa siinäkin on. Todennäköisintä lienee, ettei se virkamiesarmeija ole teknistä toteutusta vielä edes miettinyt.
 
Suurimmassa osassas keissejä toi ei ole edes teoriassa ongelma, voihan matkustaa AB-lipulla Helsingistä Huopalahteen ja ostaa jo siellä BC, jolla pääsee perille Tuomarilaan, noin esimerkiksi.
No, teknisesti ei voi, mutta käytännössä kyllä. HSL sanoo, että "Et voi yhdistää yhtä matkaa varten kahden eri vyöhykkeen lippuja esimerkiksi ostamalla AB- ja BC-liput." Mutta, jos nouset junasta esimerkiksi Huopalahdessa ja nouset heti takaisin, yhdestä matkasta tulee kaksi ja sitten voi ostaa esimerkiksi BC-arvolipun ja jatkaa matkaa.
 
No, teknisesti ei voi, mutta käytännössä kyllä. HSL sanoo, että "Et voi yhdistää yhtä matkaa varten kahden eri vyöhykkeen lippuja esimerkiksi ostamalla AB- ja BC-liput." Mutta, jos nouset junasta esimerkiksi Huopalahdessa ja nouset heti takaisin, yhdestä matkasta tulee kaksi ja sitten voi ostaa esimerkiksi BC-arvolipun ja jatkaa matkaa.
En tiedä mistä tämä lainaus on, mutta olen aikoinaan kysynyt tästä suoraan HSL:n asiakaspalvelusta ja vastaus oli, että tuo on sallittua vain linjoilla, joilla on avorahastus.
 
Makke 93, omasta mielestäni lisävyöhykelippu on erittäin käytännöllinen ja tarpeellinen. Olisin todellakin kiinnostunut että paljonko sitä pitäisi käyttää esim. vuodessa että se olisi jatkossakin käytössä ja että paljonko sitä käytetään nykyisin. Mielestäni lisävyöhykelippu on kädenojennus matkakortin käyttäjälle käyttää joukkoliikennettä myös varsinaisen liikkumisalueen ulkopuolisiin matkoihin (jos aikataulu tekee sen käytännölliseksi.

Kyllä minäkin sitä olen käyttänyt, eikä ole tilastoja kuinka paljon sitä on käytetty tai HSL haluaa sitä käytettävän, tarkoitan vaan, ettei sen väitetty huono suosio ole yllättävää juuri hinnoittelun takia. Mutta erillinen lipputuote sen ei tarvitsisi olla vaan AB-kaudella BC tai ABC kertalippua ostettaessa veloitettaisiin vain automaattesti alempi hinta.

Jos HSL katsoo, että on kannattavaa myydä 30 päivän AB-kausilippu 23 kertalipun hinnalla ja ABC-kausilippu 24 kertalipun hinnalla, niin miksi C-lisävyöhykelippu onkin sitten 12,33-des osa AB ja ABC kausien erotuksesta.
 
En tiedä mistä tämä lainaus on, mutta olen aikoinaan kysynyt tästä suoraan HSL:n asiakaspalvelusta ja vastaus oli, että tuo on sallittua vain linjoilla, joilla on avorahastus.
Kyllä, se on. Mutta myös busseissa voit ostaa lisävyöhykelippu vain pysäkki ennen C-vyöhykkeen.

Lainaus tuli HSL:n käyttöehtojen kohdasta 6.2.
 
En tiedä mistä tämä lainaus on, mutta olen aikoinaan kysynyt tästä suoraan HSL:n asiakaspalvelusta ja vastaus oli, että tuo on sallittua vain linjoilla, joilla on avorahastus.

Suljetun rahastuksen linjoilla nyt on niin harvoin tarkastajia joissain syvällä lähiössä, että olettaisin aika suuren osan AB-kausilippulaisista kulkevan samassa bussissa loppumatkan C-vyöhykkeelle ilman BC-lisälippua. Takaisin päin pitää toki ostaa BC-lippu, kun muuten C-vyöhykkeellä ei pääse bussin kyytiin.

Avorahastuksessa on taas toki vähän isompi lipputarkastuksen riski, mutta toisaalta myös aika paljon pysäkkivälejä ja kellonaikoja, joilla tarkastajat ovat hyvin harvinaisia.
 
Jos ostaa ne lisävyöhykkeet HSL-äpistä ja kausilippu on matkakortilla, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. HSL-äppihan ei ota kantaa siihen missä matkustaja kulloinkin on.
 
Takaisin
Ylös