Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu ihan montako matkaa teet ja kuinka usein. Päivittäin jos matkustat useemman matkan, niin noin 4.5e/ päivähinta ei vielä houkuttele itteeni ainakaan käyttämään taksia. Mut satunnaisia yksittäisiä matkoja boltilla kiva tehä.Onko HSL-lipun ostaminen enää kannattavaa kun on halvempaa mennä kaverin kanssa taksilla kun julkisilla?
Juuri 13 sai hyvät pisteet ja taisi olla joku kehutuin linja, juuri niistä syistä miksi raideliikennettä rakennetaan.Mielestäni HSL:n ja Helsingin Kaupungin kannattaisi nyt miettiä mitkä rautiotiehankkeet ovat tarpeellisia, mitä linjoja korvata suuremmilla haitaribusseilla. Suuruudenhulluus on meneillään tässä kaupungissa ja ratiotiet hirveä megatrendi.
Kiinnostaisi tietää, mitkä nämä verrokkikaupungit ovat? Tamperetta ei oikein voi laskea verrokkikaupungiksi, kun seudun asukasluku on neljäsosan Helsingin seudusta, ja ratikka on tuonut ison muutokseen koko kaupungin joukkoliikenteeseen. Tukholmaa voi kokonsa puolesta pitää parempana verrokkina, vaikka sekin on monella tavalla erilainen verrattuna Helsinkiin. SL:ltä ei ole helposti saatavilla matkustajamääriä vuoden 2022 jälkeen, mutta Bussmagasinetin viimevuoden jutussa sanotaan näin:Höseli ja Hesari voisivat jo lopettaa tuon koronahöpöttelyn, kun verrokkikaupungeissa palattiin vuosia sitten koronaa edeltävään tilanteeseen ja sen ylikin. Höseli ei käsittääkseni vieläkään ole oikeasti tutkinut, miksi matkustajamäärät laskevat.
SL:n sivuilla annetaan myös päivittäiseksi matkustajamääräksi 700 000 eli 81% vuoden 2019 luvusta.Under första halvåret låg antalet påstigande i buss- och spårtrafiken i Region Stockholm på 84 procent av den nivå som gällde innan pandemin. Det är den nivå som har gällt ända sedan mitten av 2022, även om antalet påstigande har varierat något från månad till månad men stadigt legat på 80 – 85 procent av resandet innan pandemin.
Tarkoitin kotimaisia kaupunkeja, Tampere, Turku ja Lahti. Näistä Tampere ohitti (ratikan ansiosta) vuoden 2019 matkustajamäärät jo vuonna 2022 ja on erikoistapaus, mutta Turku (Kauppatorin myllerryksestä huolimatta) ja Lahti (jossa ei ole tapahtunut mitään erikoista suuntaan tai toiseen) olivat vuoden 2019 tasolla joko 2022 tai 2023, en nyt muista kumpi. Monta kertaa olen siitä tänne kirjoittanut eli jossain vanhassa viestissä tuo vuosi on täsmennettynä.Kiinnostaisi tietää, mitkä nämä verrokkikaupungit ovat?
En tietysti osaa heittää lukuja suoralta kädeltä, mutta väitän, että kaikissa noissa kaupungeissa joukkoliikenteen käyttö per capita on edelleen merkittävästi HSL-aluetta jäljessä. Tuo on pitkälti siksi, että vain Helsingin seudulla on auton kanssa matka-ajaltaan kilpailukykyistä joukkoliikennettä (metro ja lähijunat). Muissa kaupungeissa siis, jos sinulla on varaa ajaa autolla töihin, se on nopein ja kätevin tapa päästä sinne. Helsingissä, erityisesti jos työskentelet keskustan toimistoissa, jopa auton omistava ihminen saattaa suosia joukkoliikennettä. Tuo on se markkina, jonka HSL on osittain menettänyt, ja joka on aina ollut kooltaan paljon pienempi Tampereella, Turussa ja Lahdessa. Siksi erityisesti etätyön lisääntyminen ei näy samalla tavalla noissa kaupungeissa.Tarkoitin kotimaisia kaupunkeja, Tampere, Turku ja Lahti.