Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos on älykännykkä niin sovlluksen saa ladattua ja otettua käyttöön vaikka heti.Entä jos ei ole kännykkäsovellusta tai älykännykkä ei ole mukana? Kun käytössä on vain matkakortti (esim. alennus oikeuden takia)?
Tai ostaa nuo lisävyöhykeliput lukijalta kortilla.Jos on älykännykkä niin sovlluksen saa ladattua ja otettua käyttöön vaikka heti.
Jos ei ole niin täytyy ne lisävyöhykkeet ostaa lippuautomaatista tai R-kiskalta.
Tampereen seudulla on, tai riippuu, mihin lähimaksua vertaa. Kertalippu on halvin matkakortilla maksettuna; lähimaksulla maksettuna se on matkakorttia kalliimpi mutta samanhintainen kuin mobiilisovelluksesta ostettuna. Lisäksi kertalipun voi teoriassa ostaa paperisena R-kioskilta tai vastaavasta, mutta silloin se on vielä kalliimpi, eikä siinä ole edes vaihto-oikeutta. Vuorokausilippu (lähimaksun tapauksessa maksukatto) on samanhintainen kaikilla tavoilla eli lähimaksulla tai mobiilisovelluksesta ostettuna. Kausilippuja ei lähimaksulla saa.Kiitos tiedosta! Mutta onko missään muualla sirukortilla maksettaessa lisämaksua, niinkuin HSL suunnittelee.
Lisään vielä, että Tampereella on käytössä oletusvyöhykejärjestelmä, eli matkakortin arvolla matkustavan ei usein täydy tehdä muuta kuin näyttää lippua lukijalle. Matkakortin käyttäminen nopeuttaa siis myös joukkoliikenteen käyttöä, mikä tuo säästöjä liikennöintikustannuksien puolelta.Minusta tuo on ihan järkevää, että matkakortti on halvin tapa. Arvon latauksessa sille on kuitenkin minimisumma, joten yksittäistä lippua kohden siitä koituu vähiten kuluja korttiyhtiöiden maksuista.
Mutta sitten jos haluaa tarkistaa matkakortin arvo...tarkistaminen maksaa yksi lipun hinta.Lisään vielä, että Tampereella on käytössä oletusvyöhykejärjestelmä, eli matkakortin arvolla matkustavan ei usein täydy tehdä muuta kuin näyttää lippua lukijalle. Matkakortin käyttäminen nopeuttaa siis myös joukkoliikenteen käyttöä, mikä tuo säästöjä liikennöintikustannuksien puolelta.
Sen voi tarkistaa lippua ostaessa tai netistä. Tampereella muutenkin näytät lippua lukijalle vasta kun olet kyydissä, eli joudut ostamaan lipun joka tapauksessa. Helsingissäkin metroasema on ainoa paikka, jossa arvon voi tarkistaa lukijalla nousematta kulkuneuvon kyytiin.Mutta sitten jos haluaa tarkistaa matkakortin arvo...tarkistaminen maksaa yksi lipun hinta.
Ei Länsimetron 2. vaiheessa. Myös HSL sanoi, että kun lähimaksu tulee olemassa, he poistuvat ne metroasemilta.Helsingissäkin metroasema on ainoa paikka, jossa arvon voi tarkistaa lukijalla nousematta kulkuneuvon kyytiin.
Ei kai lukijoita poisteta. Eihän matkakorttia tai pankkikorttia voi leimata silloin.Ei Länsimetron 2. vaiheessa. Myös HSL sanoi, että kun lähimaksu tulee olemassa, he poistuvat ne metroasemilta.
Oletusvyöhykejärjestelmä ei tietysti muuttaisi niiden käyttöä ollenkaan.Niin tuskin niitä, mutta entäs isot lippuautomaatit, joista voi nyt ostaa paperisia kerta- ja päivälippuja sekä ladata matkakorttia ja toimivat kortti- tai kolikkomaksulla?
Oletusvyöhykejärjestelmä ei, mutta jos HSL haluaa vielä poistaa ne, se voi ehkä muuttaa niiden käyttämistä.Oletusvyöhykejärjestelmä ei tietysti muuttaisi niiden käyttöä ollenkaan.