Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

Niin tuo poikkeus oli voimassa NYSSE:n mukaan vain 30.4.22 asti, että voimassaolevalla passilla sai matkustaa. Eikö Mansessa/Nyssessä ole tehty jatkopäätöstä? https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...enteessa-voi-matkustaa-ukrainan-passilla.html

Vastaava päätös on HSL-alueella voimassa 31.5.22 asti https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...oliikenteessa-voi-matkustaa-ukrainan-passilla
No sillä tavalla muuttui ettei passi enää käy. Matkakortin saa ilmaiseksi jos saa.

Minusta oli täysin kohtuuton tilanne pakolaisille tuo. Kuljettajan mukaan lopulta löytyi jonkinlainen yhteiskieli ja matkustajat näyttivät korttejaan tarkastusta varten.
 
No sillä tavalla muuttui ettei passi enää käy. Matkakortin saa ilmaiseksi jos saa.

Minusta oli täysin kohtuuton tilanne pakolaisille tuo. Kuljettajan mukaan lopulta löytyi jonkinlainen yhteiskieli ja matkustajat näyttivät korttejaan tarkastusta varten.
Pakolaisilla on oikeus olla matkalippu,vaikka kielimuuri vaikeuttaa kanssakäymistä kuljetttajan kanssa.Se on väärin että pakolaiset eivät saanet ennen liikkua passilla joukkoliikenteessä,mutta nyt Ukrainalaiset pakolaiset saavat liikkua joukkoliikenteessä ilmaiseksi.Jos kerran Ukrainan sotapakolaiset saavat liikkua ilman.Jokaisella on oikeus matkakorttiin ja joukkoliikenteessä matkustamiseen,myös pakolaisilla.Lastenvaunujen kanssa,pyöratuolilla ja muilla apuvälineillä liikkuvilla on oikeus ilmaiseen matkalippuun kun heillä on rajoitetteita muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Pakolaisilla on oikeus olla matkalippu,vaikka kielimuuri vaikeuttaa kanssakäymistä kuljetttajan kanssa.Se on väärin että pakolaiset eivät saanet ennen liikkua passilla joukkoliikenteessä,mutta nyt Ukrainalaiset pakolaiset saavat liikkua joukkoliikenteessä ilmaiseksi.Jos kerran Ukrainan sotapakolaiset saavat liikkua ilman.Jokaisella on oikeus matkakorttiin ja joukkoliikenteessä matkustamiseen,myös pakolaisilla.Lastenvaunujen kanssa,pyöratuolilla ja muilla apuvälineillä liikkuvilla on oikeus ilmaiseen matkalippuun kun heillä on rajoitetteita muutenkin.
Kuuluu varmaan tänne parhainen. Nyssellä vauhti kiihtyy ensi vuoteen.

Lippujen hinnat nousevat.

Bussi-​ ja ra*tik*ka*lip*pu*jen hin*toi*hin tu*los*sa 5 pro*sen*tin ko*ro*tus – Polt*toai*nei*den hin*nan nousus*ta jopa 3,5 mil*joo*nan li*sä*las*ku

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4806195

Onko siihen oikeasti varaa ja jos on, niin voisiko sitä palvelutasoakin parantaa? Esim. lentokentälle todella heikot yhteydet.
 
En oikein aina ymmärrä tätä käteisestä luopumista. Todistin jo joku aika sitten tilannetta linjan 42 bussissa. Kyytiin nousi rautatieasemalta Belgialainen hieman suomea puhuva mies, hän yritti maksaa käteisellä mutta ei onnistunut. Kuljettajana oli vanhempi mies, joka alkoi selittämään hologrammista ja nettisovelluksesta. Belgialainen yritti tämän jälkeen maksaa kortilla mutta hänen pankkikorttinsa eivät kelvanneet koneelle. Kuljettaja rupesi tivaamaan, miten mies on Suomeen edes päässyt. Lopulta joku nuori mies yritti häntä auttaa ja joku yhteyshenkilö osti hänelle etänä lipun, sai siis matkan maksettua ja pääsi Vehkajärvelle.
 
En oikein aina ymmärrä tätä käteisestä luopumista. Todistin jo joku aika sitten tilannetta linjan 42 bussissa. Kyytiin nousi rautatieasemalta Belgialainen hieman suomea puhuva mies, hän yritti maksaa käteisellä mutta ei onnistunut. Kuljettajana oli vanhempi mies, joka alkoi selittämään hologrammista ja nettisovelluksesta. Belgialainen yritti tämän jälkeen maksaa kortilla mutta hänen pankkikorttinsa eivät kelvanneet koneelle. Kuljettaja rupesi tivaamaan, miten mies on Suomeen edes päässyt. Lopulta joku nuori mies yritti häntä auttaa ja joku yhteyshenkilö osti hänelle etänä lipun, sai siis matkan maksettua ja pääsi Vehkajärvelle.
Noita on jatkuvasti Paunun autoissa.

Ennen oli paljon 50 euron seteleillä maksajia, nykyään ei edes tasaraha kelpaa :D Juuri ei toiminut jollain puhelinyhteys/laiteyhteys, niin kuski antoi mennä ilmaiseksi.
Pienikin häiriö jossain, esim. tietoliikennehäirintä, niin sitä lippua ei voi ostaa. Käteisellä voisi.

Ei kaikkia voi pistää kävelemään kioskille, etenkin jos sellaiselle on useita kilometrejä. Hesassa on sentään automaatteja.

Mutta Nysse ei ole ollut ihmisille pitkän aikaa. Täällä halutaan kiusata ihmisiä ihan tarkoituksellisesti heikentämällä yhteyksiä, saa nähdä kauanko ihmiset viitsivät maksaa hinnankorotuksia, kun palvelu menee vaan alaspäin.

Jos yksikin turisti saa tuollaisen huonon bussikokemuksen, niin voi olla ettei hän ikinä palaa Suomeen, kun ei edes bussiin pääse.
Jos olisin bussikuski, antaisin ko. ihmisen kulkea maksutta. Joko tehdään kaikkia palveleva järjestelmä tai sitten palautetaan ne vaihtoehtoiset maksutavat.

Ennen hidasteli joukkojen matkanteko hieman käteisen käyttöön, nykyään paljon sen maksutavan puuttumiseen. Jaaha, ei käy vai, no minäpä kokeilen noita kortteja... ei toimi... no oisko tässä sitten katetta...
 
Hallitus linjaa, väliaikainen arvonlisäveron poisto esim. busseista.

Bussiliikenteen hinta oli nousemassa aiemmin viisi prosenttia eri lipputyyppeihin kohdennettuna.

https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009117041.html

Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo, että toteutuessaan esitys alv:n poistosta kuitenkin siirtää Nyssen lippuhintoihin vuoden alusta kaavaillut korotukset alkamaan toukokuun alusta. Nyt kannattaisi kyllä hyödyntää esim. Black Friday -tarjouksia jos niitä Nysseltä tulee vuosilippuihin yms.
 
Toukokuussa nousevat bussilippujen hinnat.

Nysseltä tuli tietoa, että tänä vuonna ei ole edes Black Friday -tarjouksia Nyssen lipputuotteille.

Joskus aiemmin oli esim. lipuista ja kausista 5 %.

Hirvittää, vaikka hehkuttavat kuinka väkimäärää nousee ratikassa ja bussissa koko ajan. Ei mitään porkkanaa uskollisuudesta?

Myös vyöhykkeitä tarkastellaan. A-F-vyöhykkeistä halutaan luopua se tietäisi joko pelkkää yhtä vyöhykettä tai ABC-vyöhykkeitä koko alueelle.

Yhdessä vyöhykemallissa ongelmana voisi olla se, että siinä korkeampaa lipunhintaa maksaa sekin, joka ei esim. F-vyöhykkeellä käy.

Vastaavasti huonon palvelun vyöhykkeillä hinta halpenisi reippaasti yhden vyöhykkeen mallissa.

Matkustajien ja kuljettajien työtä yhden vyöhykkeen malli helpottaisi myös, sillä enää ei tarvitsisi pähkäillä missä vyöhykkeessä se kaverin mökki taas olikaan.

Edullinen lippu koko Nysse-alueelle edistäisi myös autottomien mahdollisuuksia nähdä Pirkanmaata ja kannustaisi autollisia valitsemaan autonsa sijasta julkisia kulkuvälineitä.
 
Matkustajien ja kuljettajien työtä yhden vyöhykkeen malli helpottaisi myös, sillä enää ei tarvitsisi pähkäillä missä vyöhykkeessä se kaverin mökki taas olikaan.
Eikä se vakituisemmilla mökkeilijöilläkään nykypäivänä ihan helppoa, jos mökille menee yleensä autokyydillä mutta silloin tällöin myös julkisilla: jos vyöhykkeet ja/tai aikataulut ja hinnat vaihtuu joka kerta, ei se ainakaan houkuttele bussia käyttämään.
 
Jos vyöhykkeiden määrää vähennetään, vaikka ABC-malliin, se helpottaa satunnaisesti ulommille vyöhykkeille matkustavien elämää. Yhden vyöhykkeen malli helpottaisi vielä enemmän. Se kaverin mökin tai lähialuematkailullisesti kiinnostavan kohteen vyöhyketietojen etsiminen helpottuu. Kun linjakartan sijaan tuli Matkustajan opas, jossa ei ole merkittynä kaikkia pysäkkejä muuttui kohteen etsiminen kartalta huomattavasti vaikeammaksi, kuljettaja ei välttämättä aina tunnu tietävän pysäkkejä ja että millä vyöhykkeellä ne ovat.
Nyt Nyssekin tuntuu vaativan että asiakas tietää monenko vyöhykkeen lipun hän tarvitsee ja syyllistävän asiakasta. Onneksi ehdin ennen nyt menossa olevaa palvelukulttuuria kiertämään lähes kaikki Tampereen kehyskuntien tutustumisen arvoiset kohteet, ensi kesänä lähialuematkailu joukkoliikenteellä voi olla aikamoista seikkailua.
 
Jos vyöhykkeiden määrää vähennetään, vaikka ABC-malliin, se helpottaa satunnaisesti ulommille vyöhykkeille matkustavien elämää. Yhden vyöhykkeen malli helpottaisi vielä enemmän. Se kaverin mökin tai lähialuematkailullisesti kiinnostavan kohteen vyöhyketietojen etsiminen helpottuu. Kun linjakartan sijaan tuli Matkustajan opas, jossa ei ole merkittynä kaikkia pysäkkejä muuttui kohteen etsiminen kartalta huomattavasti vaikeammaksi, kuljettaja ei välttämättä aina tunnu tietävän pysäkkejä ja että millä vyöhykkeellä ne ovat.
Nyt Nyssekin tuntuu vaativan että asiakas tietää monenko vyöhykkeen lipun hän tarvitsee ja syyllistävän asiakasta. Onneksi ehdin ennen nyt menossa olevaa palvelukulttuuria kiertämään lähes kaikki Tampereen kehyskuntien tutustumisen arvoiset kohteet, ensi kesänä lähialuematkailu joukkoliikenteellä voi olla aikamoista seikkailua.
Niin, kaipa tuo hyvä muutos oli tuo yksi vyöhyke.

Se ongelma siinä on, että eniten lipputuottoja tekevät alueet kompensoivat perimmäisten alueiden halpoja lippuja. Moniko olisi valmis siihen, että 2,10 euron lippu onkin yhtäkkiä jotakin muuta?

Vyöhykemuutoksien hinnat on dokumentoitu tänne vyöhykemäärittäin:
https://www.nysse.fi/vyohykeselvitys

Nysse pyytää myös saman linkin kautta palautetta asiasta, missä voi valita oman suosikkitavan matkustaa. Itse äänestin 3 vyöhykkeen puolesta.
Tosin kaksikin kävisi, AB olisi A ja B kaikki loput. Sitä ei tosin ollut luonnoksessa mukana.

Tuo yhden vyöhykkeen malli vaikuttaisi esim. näin eli itse sanon heti että ei kiitos.

Hinnat perustuisivat kahden vyöhykkeen lippuihin, joiden hintakorotus olisi noin 20 %. Nykyisellä hinnastolla aikuisten hinnat voisivat muuttua seuraavasti:

  • kertalippu lähimaksulla +0,55 €
  • kertalippu matkakortin arvolla +0,40 €
  • 30 vuorokauden kausilippu +6,20 €

Kolmen vyöhykkeen lippu tarkoittaisi noin prosentin korotusta.
 
Takaisin
Ylös