Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Täysi-ikäisestä väestöstä pankkikortti lienee lähempänä 100 %lla kuin 90% lla.
Sulla on varmaan lähde tai tutkimustulos tähän?
Mutta kun minä Tampereelle mennessä jätän luottokortin ja älypuhelimen tarkoituksella kotiin että voisin valittaa Tampereen huonosta joukkoliikenteen lipunmyynnistä. Kyllähän noi kaikki löytyy mutta periaatteet on periaatteita.
Tuskin tällaiseen ylellisyyteen on enää koskaan varaa. Avorahastus ja lippuautomaatit on toimiva ratkaisu. Lippuautomaatti voisi olla ratikassa tai bussissa keskiovien kohdalla ja maksukorttien lisäksi voisi maksaa kolikoilla. Uskon tämän olevan toimivin ratkaisu, koska kertalipulla matkustavia on pääsääntöisesti vähän ja pysäkeillä olevat lippuautomaatit vandalisoidaan kuitenkin. Toki esim rautatieasemilla ja muissa vilkkaissa liikenteen solmukohdissa voisi olla lippuautomaatteja.
Elämme käteisen suhteen juuri melkoista murrosaikaa käteisen käytön vähentyessä jopa dramaattisesti vuosi vuodelta. Mielenkiintoista nähdä, miten asian suhteen käy. Nythän on jo koronan myötä tullut esiin lukuisia palveluita ja kauppoja, jotka eivät edes huoli käteistä maksuvälineenä ja ilmoittavat tämän etukäteen ovellaan. Pankkikortin lähimaksun tultua nyt laajamittaisesti uudeksi maksutavaksi joukkoliikenteessä kynnyskysymykseksi muodostuu mielestäni se, kuinka paljon on sellaisia ihmisiä, joilla ei ole pankkikorttia, älypuhelinta tai mahdollisuutta matkakortin hankkimiseen. Pienet lapset, osa turisteista, osa luottohäiriömerkintäisistä ja osa eläkeläisistä lienevät ilmeisimpiä ryhmiä.
Mutta kun nämäkään eivät vielä riitä. Siinä mä Hämeenkadulla ratikoiden ajellessa ohitse ryhdyin ensin lataamaan appia, sitten kun se oli ladattu, syöttämään sinne luottokortista kaikkia mahdollisia tietoja. Mutta sekään ei riittänyt. Olisi pitänyt vielä verkkopankkitunnukset ja avainluvut olla mukana. Siinä vaiheessa meni maltti. Niitä kun en ihan oikeasti kanna mukanani, enkä aio kantaa jatkossakaan.
Jos turisti tulee Euroopan ulkopuolelta, hänellä todennäköisesti ei ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttää nettiä kadulla, eli roaming tulisi todella kalliiksi. Voihan hänelle tietysti ehdottaa jotain paikallista SIM-korttia, jos haluaa olla oikein inhottava. Rajansa silti kaikella.
Pidän Tampereen ratikasta kovasti, mutta sen kyytiin nouseminen, ainakin jos haluaa välttää tarkastusmaksun, on kyllä tehty tosi hankalaksi.
Mutta kun nämäkään eivät vielä riitä. Siinä mä Hämeenkadulla ratikoiden ajellessa ohitse ryhdyin ensin lataamaan appia, sitten kun se oli ladattu, syöttämään sinne luottokortista kaikkia mahdollisia tietoja. Mutta sekään ei riittänyt. Olisi pitänyt vielä verkkopankkitunnukset ja avainluvut olla mukana. Siinä vaiheessa meni maltti. Niitä kun en ihan oikeasti kanna mukanani, enkä aio kantaa jatkossakaan.
Jos turisti tulee Euroopan ulkopuolelta, hänellä todennäköisesti ei ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttää nettiä kadulla, eli roaming tulisi todella kalliiksi. Voihan hänelle tietysti ehdottaa jotain paikallista SIM-korttia, jos haluaa olla oikein inhottava. Rajansa silti kaikella.
Pidän Tampereen ratikasta kovasti, mutta sen kyytiin nouseminen, ainakin jos haluaa välttää tarkastusmaksun, on kyllä tehty tosi hankalaksi.
Olen kyllä jotenkin huolissani siitä, että joukkoliikennefoorumilla pidetään joukkoliikenteen käyttöön halukkaita niin vähäarvoisena väkenä, että on aivan kohtuullista pompottaa heitä ympäri kaupunkia etsimässä mahdollisuuksia hankkia asianmukainen matkalippu.
Kuvitelkaapa hetki, miten menestyisi ravintola, joka ei päästäisi ketään sisälle ilman ennakkoon varattua pöytää. Joka pitäisi varata vain ravintolan oman sovelluksen kautta. Vähintään 24 tuntia ennen ruokailua. Sovellus toimisi vain iPhonessa. Ja kirjastossa 2 km päässä on wifi. Joka toimii ehkä. Varauksen yhteydessä perittäisiin varausmaksu, jonka voisi suorittaa vain Amexilla.
Te olette siis ihan oikeasti, hyvät ystävät, sitä mieltä, että on täysin kohtuutonta olettaa, että joukkoliikenteen käytön pitäisi olla helppoa ja että kyytiin voisi päästä ennakoimattakin.
Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta. En osaa sanoa, kuinka monessa kaupungissa olen joukkoliikennettä käyttänyt, mutta kyllä se kolminumeroinen luku on. Kaikki muut kaupungit ovat sitten vissiin väärässä.
Yksittäisen matkan maksaminen älypuhelimella on tosiaan hankalaa suhteessa siihen, millainen ostos on kyseessä. Itselläni pitää noiden lisäksi vielä syöttää tekstiviestillä tullut koodi. Ja kaikilla ei ole myöskään pankkikorttia, eli mahdollisuus ostaa lippu käteisellä pitäisi olla.
Ilmeisesti tilanne ei ole kuitenkaan niin huono kuin Helsingissä, jos pankkikortti kelpaa. Helsingissä pidän aivan hulluna sitä, että ainut tapa ostaa lippu on kolmen kilometrin päässä oleva R-kioski, jos ei satu omistamaan älypuhelinta samalla kun on verkkopankin tunnukset mukana. On edes vähän parempi, että pankkikortti käy.
Ja muistaakseni HSL ainakin mahdollistaa lipun maksamisen puhelinlaskusta, vaikken ole sitä kyllä koskaan kokeillut. Tätäkö ei ole Tampereella mahdollistettu?
Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta.
Edullisin lippu kolmen päivän matkalle olisi kolmen vuorokauden lippu, joka maksaa 14 euroa. Lähimaksulla hintaa kertyy 24 euroa.Eli selvitin asian: myös Turussa kolmannen matkan kohdalla päivän maksimiveloitus on 8 euroa. Kolmannen matkan jälkeen muut matkat tulevat sisältymään samaan hintaa, eli hinta on 8 vaikka tekisi päivän aikana 20 joukkoliikennematkaa.
Matkustajan ei tarvitse pohtia, mikä olisi hänelle edullisin lippu hankkia, järjestelmä hoitaa sen automaattisesti. Periaate sama kuin Tallinnassa.
https://www.foli.fi/fi/liput/lähimaksu
Olen kyllä jotenkin huolissani siitä, että joukkoliikennefoorumilla pidetään joukkoliikenteen käyttöön halukkaita niin vähäarvoisena väkenä, että on aivan kohtuullista pompottaa heitä ympäri kaupunkia etsimässä mahdollisuuksia hankkia asianmukainen matkalippu.
Kuvitelkaapa hetki, miten menestyisi ravintola, joka ei päästäisi ketään sisälle ilman ennakkoon varattua pöytää. Joka pitäisi varata vain ravintolan oman sovelluksen kautta. Vähintään 24 tuntia ennen ruokailua. Sovellus toimisi vain iPhonessa. Ja kirjastossa 2 km päässä on wifi. Joka toimii ehkä. Varauksen yhteydessä perittäisiin varausmaksu, jonka voisi suorittaa vain Amexilla.
Te olette siis ihan oikeasti, hyvät ystävät, sitä mieltä, että on täysin kohtuutonta olettaa, että joukkoliikenteen käytön pitäisi olla helppoa ja että kyytiin voisi päästä ennakoimattakin.
Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta. En osaa sanoa, kuinka monessa kaupungissa olen joukkoliikennettä käyttänyt, mutta kyllä se kolminumeroinen luku on. Kaikki muut kaupungit ovat sitten vissiin väärässä.
Mikä tekee ongelmalliseksi sen pankkikortin lähimaksulla maksamisen ?