Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

Jättihän meidän pääministerikin tärkeän puhelimen kotiin, jotta se ei baarissa häviäisi.
 
Sulla on varmaan lähde tai tutkimustulos tähän?

Lueppas viestini tarkkaan, mitä siinä lukee. Siinä ilmaistaan asia selvästi suomenkielisillä sanoilla. Laitoin myös YV:n täydentämään. Toivon että luet YV:t ja tekisit ainakin sen että ilmoittaisit että olet lukenut ne. Se riittäisi tässä vaiheessa.
 
Mutta kun minä Tampereelle mennessä jätän luottokortin ja älypuhelimen tarkoituksella kotiin että voisin valittaa Tampereen huonosta joukkoliikenteen lipunmyynnistä. Kyllähän noi kaikki löytyy mutta periaatteet on periaatteita.

Mutta kun nämäkään eivät vielä riitä. Siinä mä Hämeenkadulla ratikoiden ajellessa ohitse ryhdyin ensin lataamaan appia, sitten kun se oli ladattu, syöttämään sinne luottokortista kaikkia mahdollisia tietoja. Mutta sekään ei riittänyt. Olisi pitänyt vielä verkkopankkitunnukset ja avainluvut olla mukana. Siinä vaiheessa meni maltti. Niitä kun en ihan oikeasti kanna mukanani, enkä aio kantaa jatkossakaan.

Jos turisti tulee Euroopan ulkopuolelta, hänellä todennäköisesti ei ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttää nettiä kadulla, eli roaming tulisi todella kalliiksi. Voihan hänelle tietysti ehdottaa jotain paikallista SIM-korttia, jos haluaa olla oikein inhottava. Rajansa silti kaikella.

Pidän Tampereen ratikasta kovasti, mutta sen kyytiin nouseminen, ainakin jos haluaa välttää tarkastusmaksun, on kyllä tehty tosi hankalaksi.
 
Käyn jossain vaiheessa katsomassa sitä Tampereen uutta raitovaunua. Minä olen Tampereella satunnainen matkailija. Näin minulle onpikkuhiljaa valjennut että vaunussa käy pankkikortin lähimaksu. Jos se toimii, niin silloinhan minä voin kertoa täällä että Tampereen raitiovaunuun lipunosto on helppoa.

Ulkomaiseen kaupunkiin mennessä selvitän ennen lähtöä kyseisen kaupungin matkailunähtävyydet sekä kaupungin joukkoliikenteen käytön periaatteet. Esim Googlaamalla pääsee hyvin alkuun. Jos kerran saa matkan tilattua ulkomaille sekä edelleen itsensä koneeseen ja hotelliin, niin ohessa heittämällä selvittää, missä kohtaa kentän jo hotellin välillä on joukkoliikenteen lipunmyyntipiste(yleensä jo kentällä).

Mutta asiat voi tehdä vaikeaksi.
 
Tuskin tällaiseen ylellisyyteen on enää koskaan varaa. Avorahastus ja lippuautomaatit on toimiva ratkaisu. Lippuautomaatti voisi olla ratikassa tai bussissa keskiovien kohdalla ja maksukorttien lisäksi voisi maksaa kolikoilla. Uskon tämän olevan toimivin ratkaisu, koska kertalipulla matkustavia on pääsääntöisesti vähän ja pysäkeillä olevat lippuautomaatit vandalisoidaan kuitenkin. Toki esim rautatieasemilla ja muissa vilkkaissa liikenteen solmukohdissa voisi olla lippuautomaatteja.

Elämme käteisen suhteen juuri melkoista murrosaikaa käteisen käytön vähentyessä jopa dramaattisesti vuosi vuodelta. Mielenkiintoista nähdä, miten asian suhteen käy. Nythän on jo koronan myötä tullut esiin lukuisia palveluita ja kauppoja, jotka eivät edes huoli käteistä maksuvälineenä ja ilmoittavat tämän etukäteen ovellaan. Pankkikortin lähimaksun tultua nyt laajamittaisesti uudeksi maksutavaksi joukkoliikenteessä kynnyskysymykseksi muodostuu mielestäni se, kuinka paljon on sellaisia ihmisiä, joilla ei ole pankkikorttia, älypuhelinta tai mahdollisuutta matkakortin hankkimiseen. Pienet lapset, osa turisteista, osa luottohäiriömerkintäisistä ja osa eläkeläisistä lienevät ilmeisimpiä ryhmiä.

Miten joukkoliikennevälineiden kyydissä olevat lippuautomaatit muuten on muualla toteutettu? Kun tulee heti mieleen, miten ne toimisivat edellä mainituille eläkeläisille tai muille, joille seisominen liikkuvassa bussissa voi olla haastavaa. Luultavasti omatoiminen lipunosto käteisellä saattaisi olla hitaampaa kuin kuljettajalta ostaminen eikä bussi välttämättä näin odottaisi ostotapahtumien loppua ennen lähtöä. Varsinkaan kun näin menetettäisiin kuljettajamyynnin poistumisen hyöty vähintään osittain.

Mutta kun nämäkään eivät vielä riitä. Siinä mä Hämeenkadulla ratikoiden ajellessa ohitse ryhdyin ensin lataamaan appia, sitten kun se oli ladattu, syöttämään sinne luottokortista kaikkia mahdollisia tietoja. Mutta sekään ei riittänyt. Olisi pitänyt vielä verkkopankkitunnukset ja avainluvut olla mukana. Siinä vaiheessa meni maltti. Niitä kun en ihan oikeasti kanna mukanani, enkä aio kantaa jatkossakaan.

Jos turisti tulee Euroopan ulkopuolelta, hänellä todennäköisesti ei ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttää nettiä kadulla, eli roaming tulisi todella kalliiksi. Voihan hänelle tietysti ehdottaa jotain paikallista SIM-korttia, jos haluaa olla oikein inhottava. Rajansa silti kaikella.

Pidän Tampereen ratikasta kovasti, mutta sen kyytiin nouseminen, ainakin jos haluaa välttää tarkastusmaksun, on kyllä tehty tosi hankalaksi.

Muista pankeista en tiedä, mutta ainakin S-pankilla kirjautumiseen riittää pelkkä puhelinsovellus eikä erillistä tunnuslukutaulukkoa tarvita (tai ehkä sen pankkisovelluksen käyttöönottoon toki). Ja muistaakseni HSL ainakin mahdollistaa lipun maksamisen puhelinlaskusta, vaikken ole sitä kyllä koskaan kokeillut. Tätäkö ei ole Tampereella mahdollistettu? Ja eikö monissa turistien läpikulkemissa solmukohdissa ole wifi-verkkoja? Kuten lentoasemilla, kauppakeskuksissa tai rautatieasemilla?
 
Olen kyllä jotenkin huolissani siitä, että joukkoliikennefoorumilla pidetään joukkoliikenteen käyttöön halukkaita niin vähäarvoisena väkenä, että on aivan kohtuullista pompottaa heitä ympäri kaupunkia etsimässä mahdollisuuksia hankkia asianmukainen matkalippu.

Kuvitelkaapa hetki, miten menestyisi ravintola, joka ei päästäisi ketään sisälle ilman ennakkoon varattua pöytää. Joka pitäisi varata vain ravintolan oman sovelluksen kautta. Vähintään 24 tuntia ennen ruokailua. Sovellus toimisi vain iPhonessa. Ja kirjastossa 2 km päässä on wifi. Joka toimii ehkä. Varauksen yhteydessä perittäisiin varausmaksu, jonka voisi suorittaa vain Amexilla.

Te olette siis ihan oikeasti, hyvät ystävät, sitä mieltä, että on täysin kohtuutonta olettaa, että joukkoliikenteen käytön pitäisi olla helppoa ja että kyytiin voisi päästä ennakoimattakin.

Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta. En osaa sanoa, kuinka monessa kaupungissa olen joukkoliikennettä käyttänyt, mutta kyllä se kolminumeroinen luku on. Kaikki muut kaupungit ovat sitten vissiin väärässä.
 
Mutta kun nämäkään eivät vielä riitä. Siinä mä Hämeenkadulla ratikoiden ajellessa ohitse ryhdyin ensin lataamaan appia, sitten kun se oli ladattu, syöttämään sinne luottokortista kaikkia mahdollisia tietoja. Mutta sekään ei riittänyt. Olisi pitänyt vielä verkkopankkitunnukset ja avainluvut olla mukana. Siinä vaiheessa meni maltti. Niitä kun en ihan oikeasti kanna mukanani, enkä aio kantaa jatkossakaan.

Jos turisti tulee Euroopan ulkopuolelta, hänellä todennäköisesti ei ole tosiasiallista mahdollisuutta käyttää nettiä kadulla, eli roaming tulisi todella kalliiksi. Voihan hänelle tietysti ehdottaa jotain paikallista SIM-korttia, jos haluaa olla oikein inhottava. Rajansa silti kaikella.

Pidän Tampereen ratikasta kovasti, mutta sen kyytiin nouseminen, ainakin jos haluaa välttää tarkastusmaksun, on kyllä tehty tosi hankalaksi.

Yksittäisen matkan maksaminen älypuhelimella on tosiaan hankalaa suhteessa siihen, millainen ostos on kyseessä. Itselläni pitää noiden lisäksi vielä syöttää tekstiviestillä tullut koodi. Ja kaikilla ei ole myöskään pankkikorttia, eli mahdollisuus ostaa lippu käteisellä pitäisi olla.

Ilmeisesti tilanne ei ole kuitenkaan niin huono kuin Helsingissä, jos pankkikortti kelpaa. Helsingissä pidän aivan hulluna sitä, että ainut tapa ostaa lippu on kolmen kilometrin päässä oleva R-kioski, jos ei satu omistamaan älypuhelinta samalla kun on verkkopankin tunnukset mukana. On edes vähän parempi, että pankkikortti käy.
 
Olen kyllä jotenkin huolissani siitä, että joukkoliikennefoorumilla pidetään joukkoliikenteen käyttöön halukkaita niin vähäarvoisena väkenä, että on aivan kohtuullista pompottaa heitä ympäri kaupunkia etsimässä mahdollisuuksia hankkia asianmukainen matkalippu.

Kuvitelkaapa hetki, miten menestyisi ravintola, joka ei päästäisi ketään sisälle ilman ennakkoon varattua pöytää. Joka pitäisi varata vain ravintolan oman sovelluksen kautta. Vähintään 24 tuntia ennen ruokailua. Sovellus toimisi vain iPhonessa. Ja kirjastossa 2 km päässä on wifi. Joka toimii ehkä. Varauksen yhteydessä perittäisiin varausmaksu, jonka voisi suorittaa vain Amexilla.

Te olette siis ihan oikeasti, hyvät ystävät, sitä mieltä, että on täysin kohtuutonta olettaa, että joukkoliikenteen käytön pitäisi olla helppoa ja että kyytiin voisi päästä ennakoimattakin.

Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta. En osaa sanoa, kuinka monessa kaupungissa olen joukkoliikennettä käyttänyt, mutta kyllä se kolminumeroinen luku on. Kaikki muut kaupungit ovat sitten vissiin väärässä.

Kuljettajamyynnissä en hirveästi järkeä näe, mutta se on kyllä totta, että lippujen ostaminen Tampereella kuulostaa hieman turhan haastavalta joillekin ihmisille. Helposti ostettavat ennakkokertaliput, joiden voimassaoloaika on riittävän pitkä, ajavat kyllä minusta ennakoimattomat käyttötarpeet ihan riittävän hyvin. Tämä toki olettaen, että näitä lippuja oikeasti saa liikkeistä, joissa kaikki alueen ihmiset asioivat tai kulkevat vähintäänkin liikkeen vierestä/läheltä ja voivat näin ollen ostaa vaikka pari sellaista pahan päivän varalle. Tai vaikka 50, jos haluaa tai käyttää säännöllisemmin.

Tuohon ravintolakommenttiisi täytyy kyllä sanoa, että ilman viimeistä ehtoasi näkisin ravintolan voivan ainakin teoriassa menestyäkin. Erityisesti, jos se olisi Applen brändillä uskollisille faneille suunnattu erikoisravintola. Järkihän siitä olisi kaukana, mutta moni yllättäväkin asia voi teoriassa toimia.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:42 ----------

Yksittäisen matkan maksaminen älypuhelimella on tosiaan hankalaa suhteessa siihen, millainen ostos on kyseessä. Itselläni pitää noiden lisäksi vielä syöttää tekstiviestillä tullut koodi. Ja kaikilla ei ole myöskään pankkikorttia, eli mahdollisuus ostaa lippu käteisellä pitäisi olla.

Ilmeisesti tilanne ei ole kuitenkaan niin huono kuin Helsingissä, jos pankkikortti kelpaa. Helsingissä pidän aivan hulluna sitä, että ainut tapa ostaa lippu on kolmen kilometrin päässä oleva R-kioski, jos ei satu omistamaan älypuhelinta samalla kun on verkkopankin tunnukset mukana. On edes vähän parempi, että pankkikortti käy.

Kyllä se pankkikortti tännekin on tulossa käyttöön, kunhan saavat uudet kortinlukijat asennettua (2022-2023 viimeisin näkemäni tieto). Tai no, Suomenlinnan lautalla ja Länsiterminaalissa vissiin onnistuu jo nytkin. Ja täällä moni ruokakauppakin käsittääkseni myy matkalippuja, ilmeisesti Tampereella näin ei ole?
 
Ja muistaakseni HSL ainakin mahdollistaa lipun maksamisen puhelinlaskusta, vaikken ole sitä kyllä koskaan kokeillut. Tätäkö ei ole Tampereella mahdollistettu?

Myös Tampereella Nysse Mobiilissa on mahdollista maksaa puhelinlaskulla. Maksukorttia ei siis välttämättä tarvitse olla liitetty sovellukseen.
 
Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta.

Musta ainakin kertalipun ostaminen Tampereella lähimaksulla on ollut yksinkertaista. Toki siinä täytyy tietää mille vyöhykkeille ostaa lipun ja hoksata, että lähimaksun lukija onkin erillinen eikä varsinaisessa matkakorttipäätteessä, mutta vastaava vyöhykejuttu pitää selvittää etukäteen monessa muussakin joukkoliikennejärjestelmässä.
 
Eli selvitin asian: myös Turussa kolmannen matkan kohdalla päivän maksimiveloitus on 8 euroa. Kolmannen matkan jälkeen muut matkat tulevat sisältymään samaan hintaa, eli hinta on 8 vaikka tekisi päivän aikana 20 joukkoliikennematkaa.
Matkustajan ei tarvitse pohtia, mikä olisi hänelle edullisin lippu hankkia, järjestelmä hoitaa sen automaattisesti. Periaate sama kuin Tallinnassa.

https://www.foli.fi/fi/liput/lähimaksu
Edullisin lippu kolmen päivän matkalle olisi kolmen vuorokauden lippu, joka maksaa 14 euroa. Lähimaksulla hintaa kertyy 24 euroa.
 
Olen kyllä jotenkin huolissani siitä, että joukkoliikennefoorumilla pidetään joukkoliikenteen käyttöön halukkaita niin vähäarvoisena väkenä, että on aivan kohtuullista pompottaa heitä ympäri kaupunkia etsimässä mahdollisuuksia hankkia asianmukainen matkalippu.

Kuvitelkaapa hetki, miten menestyisi ravintola, joka ei päästäisi ketään sisälle ilman ennakkoon varattua pöytää. Joka pitäisi varata vain ravintolan oman sovelluksen kautta. Vähintään 24 tuntia ennen ruokailua. Sovellus toimisi vain iPhonessa. Ja kirjastossa 2 km päässä on wifi. Joka toimii ehkä. Varauksen yhteydessä perittäisiin varausmaksu, jonka voisi suorittaa vain Amexilla.

Te olette siis ihan oikeasti, hyvät ystävät, sitä mieltä, että on täysin kohtuutonta olettaa, että joukkoliikenteen käytön pitäisi olla helppoa ja että kyytiin voisi päästä ennakoimattakin.

Ja edelleen oletatte, että Tampere on tässä oikealla tiellä, vaikka lipun hankkiminen siellä on kaikkein vaikeinta. En osaa sanoa, kuinka monessa kaupungissa olen joukkoliikennettä käyttänyt, mutta kyllä se kolminumeroinen luku on. Kaikki muut kaupungit ovat sitten vissiin väärässä.

Mikä tekee ongelmalliseksi sen pankkikortin lähimaksulla maksamisen ?
 
En nyt oikein onnistu näkemään tässä isoa ongelmaa. Viikonloppureissulle tuleva matkailija ottanee reiteistä ja lipuista ajoissa selvää, jolloin sovelluksen voi halutessaan viritellä hyvissä ajoin valmiiksi. Kokonaan toinen asia on, miten sovellusten käyttönotoista saataisiin alle minuutin mittainen suoritus. Ulkomaisissa kaupungeissa olen huomannut Apple Payn näppäryyden, sillä jos lippusovellus tukee sitä, hoituu maksu saman tien ilman tunnistautumisia ja luottokorttinumeroita. Suomessa lipunmyyntisovellukset on suunnattu selkeämmin kotimaiselle yleisölle.

QR-koodilliset liput laajentavat myyntikanavavalikoimaa huomattavasti. Itse on tullut maksettua matkalippu Tampereella muun muassa Onnibusin verkkokaupasta ostetulla lipulla ja Tapparan ottelulipulla.

Lähimaksu on taas loistava satunnaisen matkaajan tarpeisiin, ja tässä mielessä korvaa näistä suurimmalla osalla käteisen. Nysse julkaisi muutama päivä sitten tiedotteen, jonka perusteella sopii odottaa hintakattojen ja useamman henkilön maksun mahdollistavaa kehitystä tulevaisuudessa.
 
Mikä tekee ongelmalliseksi sen pankkikortin lähimaksulla maksamisen ?

Se että kaikkien korteissa ei ole lähimaksuominaisuutta, joillakin ei ole pankkikorttia ollenkaan.

Suurimmalla osalla alakoululaisista ei varmasti ole pankkikorttia ja heidän puhelimiinsa tuskin hoidetaan Nysse Mobiilia isän pankkitunnuksilla. Useasti matkustavilla on varmasti matkakortti, mutta harvemmin matkustaville koululaisille on helpompaa, jos vanhempi tarvittaessa antaa aamulla kolikon käteen. Yhden kaksieuroisen hukkaaminen on kuitenkin pienempi paha kuin matkakortin, jossa on arvoa ladattuna.

Sitten on tietysti vanhuksia, jotka eivät edes tiedä mikä lähimaksu tai Nysse Mobiili on, tai heitä jotka eivät osaa sellaisia edes opetella käyttämään, vaikka haluaisivatkin. Kaikenikäisiä kertamaksun käyttäjiä näen päivittäin, nämä nyt oli vain esimerkkejä.

Olin muutama päivä sitten Valkeakoskella, siellä muutamassa pikkuliikkeessä sekä yllättäen jopa kaupunginkirjastossa ei muuta maksutapaa edes hyväksytty kuin käteistä. Sisäisen linjan bussissa ehkä noin 50% matkustajista maksoi käteisellä. Tämä vain pienenä lisähavaintona tähän, kun en viitsinyt sitä havaintoketjuunkaan laittaa.

Tässä ketjussa joidenkin on selvästi vaikeaa ajatella asiaa muulta kuin omalta kantilta. Kyllä itsekin varmaan käyttäisin lähimaksua, jos minulla ei olisi matkakorttia. Mutta vaikka itselle on niin helppoa se lähimaksun tai mobiilisovelluksen käyttö tai matkakortin hankkiminen, niin valitettavasti se ei kaikille ole sitä. Ei voi mitenkään tietää jokaisen käteisellä maksavan taustoja, ja sitä miksi he maksavat käteisellä. Tuskin he kuitenkaan huvin vuoksi maksavat kalliimpaa hintaa matkastaan, vaan sille on hyvä syy. Tämän takia olen sitä mieltä, että käteisen käyttö bussissa pitäisi olla edes jollain muotoa mahdollista jatkossakin, vaikka sitten niin, että hyväksytään vain tasaraha. Tuskinpa tällaista päätöstä enää tehdään, mutta toivoa saa. Huom. tämä on vain minun mielipide, ei tarvitse olla samaa mieltä.
 
Takaisin
Ylös