Lipunmyynnin ja tariffijärjestelmän muutokset 2021

Suurimmalla osalla alakoululaisista ei varmasti ole pankkikorttia ja heidän puhelimiinsa tuskin hoidetaan Nysse Mobiilia isän pankkitunnuksilla. Useasti matkustavilla on varmasti matkakortti, mutta harvemmin matkustaville koululaisille on helpompaa, jos vanhempi tarvittaessa antaa aamulla kolikon käteen. Yhden kaksieuroisen hukkaaminen on kuitenkin pienempi paha kuin matkakortin, jossa on arvoa ladattuna.

Sitten on tietysti vanhuksia, jotka eivät edes tiedä mikä lähimaksu tai Nysse Mobiili on, tai heitä jotka eivät osaa sellaisia edes opetella käyttämään, vaikka haluaisivatkin. Kaikenikäisiä kertamaksun käyttäjiä näen päivittäin, nämä nyt oli vain esimerkkejä.

Juurihan tuolla aiemmissa viesteissä mainittiin, että lipun voi maksaa myös puhelinlaskusta ilman pankkitunnistautumista. Eikö tämä toimisi myös noilla lapsilla? Ja millä tapaa tuo lähimaksu siis on Tampereella toteutettu, jos sitä ei vanhus oppisi käyttämään? Ei kai se matkakortin käyttämistä vaikeampaa ainakaan ole?
 
Jos matkustaa pitkin maailmaa, niin vois olettaa että on yksi tai useampi kortti. Nyssen myyntipisteitä on yli 40 kpl.
 
Juurihan tuolla aiemmissa viesteissä mainittiin, että lipun voi maksaa myös puhelinlaskusta ilman pankkitunnistautumista. Eikö tämä toimisi myös noilla lapsilla? Ja millä tapaa tuo lähimaksu siis on Tampereella toteutettu, jos sitä ei vanhus oppisi käyttämään? Ei kai se matkakortin käyttämistä vaikeampaa ainakaan ole?

"Juurihan tuolla aiemmissa viesteissä mainittiin, että lipun voi maksaa myös puhelinlaskusta ilman pankkitunnistautumista. Eikö tämä toimisi myös noilla lapsilla?"

Voisihan se toimiakin, mutta yhtä helppoa se ei ole kuin käteismaksu. Nysse Mobiililla ei taida myöskään voida ostaa lippuja valmiiksi offline-tilaan, vaan pitää olla netti käytössä ostettaessa, ja lipun voimassaolokin alkaa siis heti. Joten jos ei ole nettiä, niin silloinkaan tämä ei toimi. Huomasin myös, että Nysse Mobiilin arvostelun keskiarvo App Storessa on 1,6/5 ja Google Playssa 2,1/5, joten mistään erityisen toimivasta sovelluksesta ei ilmeisesti ole kyse.

"Ja millä tapaa tuo lähimaksu siis on Tampereella toteutettu, jos sitä ei vanhus oppisi käyttämään? Ei kai se matkakortin käyttämistä vaikeampaa ainakaan ole?"

Lähimaksulla maksaessa pitää ensin painaa lähimaksu-painiketta, valita vyöhykkeet, ja sitten leimata kortti laitteen vieressä olevaan lähimaksulukijaan (ei siis sama mihin matkakortit leimataan). Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kyllä sitä usein kauan selvitellään, jos joku vanhus yrittää sillä maksaa. Lisäksi monilla vanhuksilla ei ole kokemusta älylaitteista, joten eivät tiedä miten näyttöä pitää "näpäyttää" oikein, vaan saattavat esim. painaa liian kovaa tai liian pitkään, jolloin mitään ei tapahdu. Tiedän myös, että joitakin vanhuksia nolottaa seisotuttaa bussia, kun eivät välttämättä ohjeistuksenkaan avulla osaa toimia oikein tai ainakaan kovin nopeasti. Tällaisille vanhuksille (ja ihmisille ylipäätään) soisi mahdollisuuden käyttää sitä maksutapaa, jonka he hallitsevat.
 
"Juurihan tuolla aiemmissa viesteissä mainittiin, että lipun voi maksaa myös puhelinlaskusta ilman pankkitunnistautumista. Eikö tämä toimisi myös noilla lapsilla?"

Voisihan se toimiakin, mutta yhtä helppoa se ei ole kuin käteismaksu. Nysse Mobiililla ei taida myöskään voida ostaa lippuja valmiiksi offline-tilaan, vaan pitää olla netti käytössä ostettaessa, ja lipun voimassaolokin alkaa siis heti. Joten jos ei ole nettiä, niin silloinkaan tämä ei toimi. Huomasin myös, että Nysse Mobiilin arvostelun keskiarvo App Storessa on 1,6/5 ja Google Playssa 2,1/5, joten mistään erityisen toimivasta sovelluksesta ei ilmeisesti ole kyse.

Ainakin Helsingin seudulla lapsilla on usein omat matkakortit jo ala-asteikäisinä. Tampeereellako ei muka ole? Jos ei niin siinä on helppo ratkaisu.

"Ja millä tapaa tuo lähimaksu siis on Tampereella toteutettu, jos sitä ei vanhus oppisi käyttämään? Ei kai se matkakortin käyttämistä vaikeampaa ainakaan ole?"

Lähimaksulla maksaessa pitää ensin painaa lähimaksu-painiketta, valita vyöhykkeet, ja sitten leimata kortti laitteen vieressä olevaan lähimaksulukijaan (ei siis sama mihin matkakortit leimataan). Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kyllä sitä usein kauan selvitellään, jos joku vanhus yrittää sillä maksaa. Lisäksi monilla vanhuksilla ei ole kokemusta älylaitteista, joten eivät tiedä miten näyttöä pitää "näpäyttää" oikein, vaan saattavat esim. painaa liian kovaa tai liian pitkään, jolloin mitään ei tapahdu. Tiedän myös, että joitakin vanhuksia nolottaa seisotuttaa bussia, kun eivät välttämättä ohjeistuksenkaan avulla osaa toimia oikein tai ainakaan kovin nopeasti. Tällaisille vanhuksille (ja ihmisille ylipäätään) soisi mahdollisuuden käyttää sitä maksutapaa, jonka he hallitsevat.


Eikös matkakortilla matkustaessa täydy myös painaa vyöhykkeet? Ero tässä on nähdäkseni vain yksi napin painallus.
 
Ainakin Helsingin seudulla lapsilla on usein omat matkakortit jo ala-asteikäisinä. Tampeereellako ei muka ole? Jos ei niin siinä on helppo ratkaisu.

Niin, tässähän hyvin selvästi puhuin harvoin matkustavista koululaisista, tietysti säännöllisesti matkustavilla on täälläkin matkakortit.

Eikös matkakortilla matkustaessa täydy myös painaa vyöhykkeet? Ero tässä on nähdäkseni vain yksi napin painallus.

Ei täydy painaa, ellei halua tehdä poikkeusmatkaa arvolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:35 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:31 ----------

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi helsinkiläisiä niin huolettaa, jos kritisoidaan Nyssen päätöstä lopettaa käteismaksut. Kovin moni tässä ketjussa kommentoivista näkyy vaan olevan helsinkiläisiä tai lähialueelta. Korostan vielä, että en kritisoi Helsingin tilannetta, kun minulla ei ole siellä kokemusta, ja käsittääkseni vaihtoehtoiset maksutavat (kuten ennakkokertalippu) ovat siellä helpommin saatavilla.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi helsinkiläisiä niin huolettaa, jos kritisoidaan Nyssen päätöstä lopettaa käteismaksut. Kovin moni tässä ketjussa kommentoivista näkyy vaan olevan helsinkiläisiä tai lähialueelta. Korostan vielä, että en kritisoi Helsingin tilannetta, kun minulla ei ole siellä kokemusta, ja käsittääkseni vaihtoehtoiset maksutavat (kuten ennakkokertalippu) ovat siellä helpommin saatavilla.

Vastaan omalta osaltani. Näkemykseni ei liity pelkästään Tampeereeseen, vaan mielestäni kaikkialla pitää olla mahdollisuus maksaa käteisellä automaatin kautta. Älypuhelin voi simahtaa tai pankkikortti ei toimi pankin järjestelmävian vuoksi.
Jos näin käy, on sitten vaihtoehtoina kävellä tai matkustaa pummilla, jos käteinen ei kelpaa. Toki voi yrittää pummata kanssamatkustajaa maksamaan omalla toimivalla kortillaan tai puhelimellaan, mutta eihän sen varaan voi kukaan järkevä ihminen laskea.
Kuljettajarahastus on kaupunkiliikenteessä on mielestäni asia, joka ei ole nykyaikaa, mutta toimiva järkevän kokoinen (eli ei vie tilaa kohtuuttomasti ratikassa tai bussissa) lippuautomaattti on nykyaikaa, samoin avorahastus kaupunkiliikenteessä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:06 ----------

Miten joukkoliikennevälineiden kyydissä olevat lippuautomaatit muuten on muualla toteutettu?

Olen käynyt Lontoossa vain yhden kerran, vuonna 2010. Matkaryhmän muodostanut henkilö oli suunnitellut lähes kaiken liikkumisen tapahtuvan kävellen, joka onnistuikin hyvin, koska joka päivä paistoi aurinko odottamani sateen sijaan.
En siis edes yrittänyt ostaa mitään vuorokauden turistilippua, mutta halusin kuitenkin matkustaa kaksikerrosbussilla. Kävelin lähimmälle pysäkille ja ostin lipun automaatista. Hyvin toimi.
Suomessa pakkaset ja vandaaleiden vapaus toimia joutumatta edesvastuuseen ovat vieneet uskoni joka pysäkillä oleviin lippuautomaattehin ja siksi näkisin toimivana vaihtoehtona automaatin sijoittamisen liikennevälineeseen. En ole tällaista vielä missään nähnyt toiminnassa. Tarvittavaa tekniikkaa on olemassa, tarvitaan vain sen solveltaminen.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:33 ----------

Kun tulee heti mieleen, miten ne toimisivat edellä mainituille eläkeläisille tai muille, joille seisominen liikkuvassa bussissa voi olla haastavaa. Luultavasti omatoiminen lipunosto käteisellä saattaisi olla hitaampaa kuin kuljettajalta ostaminen eikä bussi välttämättä näin odottaisi ostotapahtumien loppua ennen lähtöä. Varsinkaan kun näin menetettäisiin kuljettajamyynnin poistumisen hyöty vähintään osittain.

Jos matkustaja liikkuu poikkeuksellisen huonosti, se tietenkin vaatii kuljettajalta asian huomioimista. Yleensä poikeuksellisen huonosti liikkuva henkilö käyttää rollaattoria. Kuitenkin oletettavasti kertalipun automaatista ostavat ovat matkustajista selkeä vähemmistö ja edelleen heistä poikkeuksellisen huonosti liikkuvat selkeä vähemmistö.
 
Mikä tekee ongelmalliseksi sen pankkikortin lähimaksulla maksamisen ?

Varmaan ainakin se, että kun minä olin Tampereella heinäkuussa, niin tuollaista vaihtoehtoa ei ollut olemassakaan.

Musta ainakin kertalipun ostaminen Tampereella lähimaksulla on ollut yksinkertaista. Toki siinä täytyy tietää mille vyöhykkeille ostaa lipun ja hoksata, että lähimaksun lukija onkin erillinen eikä varsinaisessa matkakorttipäätteessä, mutta vastaava vyöhykejuttu pitää selvittää etukäteen monessa muussakin joukkoliikennejärjestelmässä.

Joo, kyllä tuo helpottaa elämää. Joskin tulee aika kalliiksi. Minulle, ja varmaan monelle muullekin turistille, vuorokausilippu olisi parempi tuote. Tarvittaisiin sitä hintakattoa.

Tässä ketjussa joidenkin on selvästi vaikeaa ajatella asiaa muulta kuin omalta kantilta.

Juuri näin.

En ole tällaista vielä missään nähnyt toiminnassa.

Mä olen, kerran! Tai tarkalleen ottaen sekään ei ollut toiminnassa. Höseli asennutti yhteen nivelraitiovaunuun lippuautomaatin, ja niitä piti tulla kaikkiin, ehtona kuljettajarahastuksen lopetukselle. Sitten jonkun naurettavan tekosyyn varjolla sen hallituksella päätätettiin, ettei tulekaan, ja se siitä sitten. Ihan näpsäkän näköinen automaatti se oli, vei yhden istumapaikan nivelen läheltä.

En tiedä, minkälainen tappelu siinäkin sitten oli taustalla, rahastako oli kyse, mutta nythän Helsingissä on aika monella pysäkillä automaatti, joka taitaa olla kaupungin ylläpitämä parkkilippuautomaatti, josta saa myös Höselin lippuja. Eli oltaisiinko saatu vaunuihin ne automaatit, jos kaupunki olisi luvannut maksaa ja huoltaa ne?

Löytyisikö Tampereen automaattiratkaisu tästä mallista? Minustakin vaunussa oleva automaatti olisi parempi, kuten aiemmin kerroin, mutta jospa Tampereen kaupunki asennuttaisi pysäkeille automaatteja, joiden kunnossapidon se maksaisi ja josta saisi sitten sekä matkalippuja että parkkilippuja? Ei tarvitsisi Nyssen siitä huolehtia, vaikka käsittääkseni Nyssen ja Tampereen kaupungin välit eivät olekaan verrattavissa Helsingin ja Höselin väleihin.
 
Niin, tässähän hyvin selvästi puhuin harvoin matkustavista koululaisista, tietysti säännöllisesti matkustavilla on täälläkin matkakortit.

En sanoisi, että 5€ on millään tavalla kohtuuton hinta matkakortista, vaikka matkustaisi julkisilla vain muutama kertaa vuodessa. Ideaalissa tilanteessa voisi tietysti maksaa kaikilla maksutavoilla, mutta mielestäni on tarpeeksi vaihtoehtoisia maksukeinoja, että käteismaksun ylläpidossa ole kovin paljon järkeä.

Ei täydy painaa, ellei halua tehdä poikkeusmatkaa arvolla.

Eli kuten sanoin yksi painallus enemmän lähimaksulla. Eihän lähimaksuakaan käyttäessä täydy valita vyöhykkeitä, jos oletusvyöhykkeet ovat oikein.
 
Vielä kun muuttuisi itsestään kahden ja useamman päivän lipuiksi. Näitähän sai ostaa pahvikorteille vielä vähän aikaa sitten. Tätä ominaisuutta ei tosin Turussakaan ole viikon lippua lukuun ottamatta. Joka tapauksessa tämä on huomattava parannus tammikuun tilanteeseen nähden.
 
Matkakortin arvolla matkat ovat hieman halvempia (2,10e vs. 2,70e) joten se on edelleen edullisempi vaihtoehto jos tekee enintään 3 matkaa vuorokauden aikana. Mutta jos ei ole varma tekeekö enemmän matkoja niin silloin kannattaa varmuuden vuoksi käyttää lähimaksua. Jos menee arvolipulla yövuorossa niin silloin lähimaksu on parempi vaihtoehto jos tekee yhdenkin matkan sen lisäksi vuorokauden aikana.

Pahvinen kortti on edelleen edullisempi vaihtoehto kahden tai useamman päivän vuorokausilippuun ja lisäksi kaupan päälle saa C-vyöhykkeen.
 
Tänään taas huomasin Nyssen surullisuuden Väinö Paunu Oy:n etupenkiltä käsin.

Oli keskipäivä ja vuoro 12.15 lähti Pirkkalasta ajallaan juuri silloin, kun TKL:ää ei ole paljoa ollut, ilmeisesti oli muutama haamuvuoro kuitenkin.

Ihmiset pakkaantuivat busseihin, niihin ainoihin paunulaisiin, ja silmämääräisesti nopeiten matkan maksu hoitui AINA bussikortilla. Toiseksi nopeiten matkan maksoi puhelimella.

Bussi oli numero 111, joka on oikein hieno bussi noin muuten, kunnes sieltä autoilijalle paljastui bussimatkojen maksamisen vaikeus.

Hatanpään koululla oli tulossa kyytiin ilmeisesti pariskunta ja pieni alle 7-vuotias lapsi.

Oli yksi lompakko ja se oli naurettavaa. Käteistä ei ollut yhtään, mutta kuski sanoi, että vain yksi matka voi olla maksettu Visalla. Mies kerkesi maksaa omansa, mutta ei pystynytkään enää maksamaan loppujen matkaa.

Kuski kertoi hinnatkin valmiiksi, kunnes selvisi, että hänellä ei ole muita kuin tämä kortti. Voidaanko käväistä autosta hankkimassa setelin?

Suotta menette, en mielellään jää seisomaan, tulkaa kyytiin vain.

Vaimo ja lapsi saivat siis matkustaa joukkoliikenteessä ilmaiseksi, mutta on kaikkiaan huono mainos joukkoliikenteelle.

Miksi maksamisesta on tehty niin vaikeaa, mitä vaikeaa on siinä, että perhe voisi maksaa kaikkien matkat samalla kortilla? Sellainen onnistuu mainiosti vaikka ExpressBussissa.

Toisaalta lipputuotteisiin voisi lisätä vielä perhelippu esim. 2 aikuista ja 2 lasta.

Ja se tärkein, käteinen poistuu kohta, joten näitä tilanteita on tulossa lisää. Ja ei. Hikinen kioski ei voi olla vaihtoehto, koska kyseisellä pariskunnalla auto oli lähempänä kuin Härmälän kioski.

Joukkoliikennettä pitää suosia, siihen pitäisi kannustaa, mutta ei tällä tavalla. Maksamisen vaikeus tuli autoilijalle täysin puun takaa, onneksi oli hyvä kuski ja antoi loppujen nauttia matkasta maksutta.

Toivottavasti palaavat vielä busseihin tämän kokemuksen jälkeen.
 
Luottokuski kertoo, että miltei joka lähdöllä Paunun osalta ainakin keskimäärin 15-20 asiakasta maksaa käteisellä. Etupäässä vanhukset, lapset ja kioskista kaukana asuvat.

Onko sittenkin oikea aika peruuttaa käteismaksu busseissa?

Tuskin 7-vuotiaalla on pankkikortteja nyt kuitenkaan. Sitäkin korostimme että se on joukkoliikenettä joukoille, eli myös käteisellä maksaville.

Myös turisteille on tullut yllätyksenä että loppuu käteismaksu.

Lisäksi on minusta kohtuutonta, että lipun tarkistaja bussissa tivaa ukrainalaisilta pankkikorttia, kun ovat paenneet hätää eikä kuljettajalla eikä liemmin tarkastajallakaan ollut yhteistä kieltä kertoa miksi pankkikortti haluttiin skannata.

Oli siis lipuntarkastus ja kohta se käteinenkään ei tosiaan käy. Ukrainalaisille tuli tapahtumasta vähän yllättynyt ja pelokaskin olo.
 
Luottokuski kertoo, että miltei joka lähdöllä Paunun osalta ainakin keskimäärin 15-20 asiakasta maksaa käteisellä. Etupäässä vanhukset, lapset ja kioskista kaukana asuvat.

Onko sittenkin oikea aika peruuttaa käteismaksu busseissa?

Tuskin 7-vuotiaalla on pankkikortteja nyt kuitenkaan. Sitäkin korostimme että se on joukkoliikenettä joukoille, eli myös käteisellä maksaville.

Myös turisteille on tullut yllätyksenä että loppuu käteismaksu.

Lisäksi on minusta kohtuutonta, että lipun tarkistaja bussissa tivaa ukrainalaisilta pankkikorttia, kun ovat paenneet hätää eikä kuljettajalla eikä liemmin tarkastajallakaan ollut yhteistä kieltä kertoa miksi pankkikortti haluttiin skannata.

Oli siis lipuntarkastus ja kohta se käteinenkään ei tosiaan käy. Ukrainalaisille tuli tapahtumasta vähän yllättynyt ja pelokaskin olo.

Niin tuo poikkeus oli voimassa NYSSE:n mukaan vain 30.4.22 asti, että voimassaolevalla passilla sai matkustaa. Eikö Mansessa/Nyssessä ole tehty jatkopäätöstä? https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...enteessa-voi-matkustaa-ukrainan-passilla.html

Vastaava päätös on HSL-alueella voimassa 31.5.22 asti https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...oliikenteessa-voi-matkustaa-ukrainan-passilla
 
Takaisin
Ylös