Lisämaksut ylipainoisille matkustajille

Sujuva joukkoliikenne ei ole muutenkaan kannusta liikuntaan, pikemminkin päinvastoin kun kuljetaan ratikallakin yhtä pysäkkiväliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja verosaatavista voitaisiin laittaa yhtälailla maatalouden tukiin, kuin metrosiltoihin ja terveydenhuoltoon.

Emmehän halua että metrosillat pamahtaa rikki kuljetettavien alla. Ja ne vesitankitkin pitää mahtua.

Vastaan vielä ihan vain huvin vuoksi:

Metrojen akselipainoja ei voi nostaa nykyisestä, sillä sillat ovat suunniteltu nykyisille akselipainoille. Kysyttävää?
 
Sujuva joukkoliikenne ei ole muutenkaan kannusta liikuntaan, pikemminkin päinvastoin kun kuljetaan ratikallakin yhtä pysäkkiväliä.
Joo näin on, ja metron puutteista ja tehottomasta kaavoituksesta johtuen monet joutuvat kävelemään kilometrinkin matkoja. Metro siis laihduttaa asiakkaitaan. Kansanterveydellinen etu menetetään sillä, että ne, jotka eivät koe kilometrin kävelyä nykyaikaiseksi joukkoliikennepalveluksi, ajavat sitten kaikki matkansa autolla.
 
Kuka niitä metroja puntaroi matkustajineen? Ei kukaan. Eli kukaan ei valvo millainen on kuorman muutos esim. viimeisen 20 vuoden aikana. Tässähän on juuri se ongelmakin, vesitankit metroissa tarkoittaisivat että matkustajia täytyy olla muutama vähemmän - painon takia. Ja kun kukaan ei puntaroi metroja matkustajineen, ei sitä tiedä kuinka riskirajoilla jo nyt mennään. Itä-Helsingin täydennysrakentaminen on metron jälkeen ottanut sellaisen harppauksen, että ruuhka-aikaan metrot ovat välillä Rautatientori-Herttoniemi aivan tupaten täynnä, ja ihmiset valittavat ahtaudesta.
 
Kuka niitä metroja puntaroi matkustajineen? Ei kukaan. Eli kukaan ei valvo millainen on kuorman muutos esim. viimeisen 20 vuoden aikana.
Tämä on täysin irrelevanttia.

Tässähän on juuri se ongelmakin, vesitankit metroissa tarkoittaisivat että matkustajia täytyy olla muutama vähemmän - painon takia.
Ensinnäkään nykyisiä vaunujen koreja ei ole suunniteltu siihen, että niihin voisi jälkikäteen laittaa tuosta noin vaan mitään säiliöitä. Jos tällaiseen ratkaisuun ylipäätään päädytään, tarkoittaa se huomattavia muutoskustannuksia, kun korin kantavuus ja rakenteet on mietittävä uudestaan. Toisekseen jos vaunuissa täytyy mielestäsi olla nykyistä vähemmän matkustajia miten sen meinaat toteuttaa? Pienentämällä matkustamoa neljänneksellä? Vai jotain muuta Hölmölän tuohuun verrattavaa?

Ja kun kukaan ei puntaroi metroja matkustajineen, ei sitä tiedä kuinka riskirajoilla jo nyt mennään.
Tämä heitto on ilmeisesti huumoria? Nykyiset vaunut on suunniteltu siten, että niillä voidaan kuljettaa suunniteltu maksimikuorma.
Itä-Helsingin täydennysrakentaminen on metron jälkeen ottanut sellaisen harppauksen
Hah. Tämän voi mainiosti huomata Sörnäisten ja Mellunmäen välillä. Metron vaikutusalueella ei ole käytännössä rakennettu mitään mainittavaa Metron tulon jälkeen. Lisäksi asemien ympäristöistä valtaosa on autoväyliä, joutomaata ja tyhjiä tontteja. Ainoa poikkeus on Rastila-Vuosaari alue, jossa lähiötä rakennettiin metron tulon aikana ja sen jälkeen. Tosin pääsääntöisesti yli kohtuullisen kävelymatkan päähän liityntäliikenteen varaan. Että kovin vaatimattomaksi on jäänyt.
ruuhka-aikaan metrot ovat välillä Rautatientori-Herttoniemi aivan tupaten täynnä, ja ihmiset valittavat ahtaudesta.
Tähän metrokioski on tarjonnut ratkaisuksi kaksi vaunua lyhempiä junia.
 
Nykyiset vaunut on suunniteltu siten, että niillä voidaan kuljettaa suunniteltu maksimikuorma.

Ennemminkin sillat on suunniteltu niin, että niillä voidaan kuljettaa nykyisten vaunujen maksimikuorma. M200-sarjan tilaamisen ehtona toki varmasti on ollut, että vaunun maksimikuorma ei saa ylittää nykyisten vaunujen maksimikuormaa. Sama pätenee M300-sarjaankin.
 
Metron vaikutusalueella ei ole käytännössä rakennettu mitään mainittavaa Metron tulon jälkeen. Lisäksi asemien ympäristöistä valtaosa on autoväyliä, joutomaata ja tyhjiä tontteja. Ainoa poikkeus on Rastila-Vuosaari alue, jossa lähiötä rakennettiin metron tulon aikana ja sen jälkeen. Tosin pääsääntöisesti yli kohtuullisen kävelymatkan päähän liityntäliikenteen varaan. Että kovin vaatimattomaksi on jäänyt.
Myllypuron metroaseman ympäristön lisärakentaminen, Puotilan metroaseman ympäristön lisärakentaminen, molemmille on myös jatkoa suunniteltu. Herttoniemen aseman uudelleen rakentaminen ja ympäristön rakentaminen on ainakin suunnitteilla. Itäkeskuksen aseman viereen on suuria suunnitelmia Itäväylän kattamisen kautta. Ehkä nämä eivät ole mainittavia kohteita.
Joutomaata tosiaan on toistaiseksi Herttoniemen aseman lähistöllä. Ja tietenkin on aikaa kulunut ennen kuin on alkanut tapahtua ja kuluu ennen kuin rakentaminen alkaa uusissa kohteissa.

Jos nyt oikein kaivellaan, niin koko Itäkeskuksen kauppakeskus on rakennettu metron tulon jälkeen ;). Se lienee aika mainittava?
 
Toiset lihoo ja toiset ei, vaikka mitä söisi. Itse syön hampurilaisia, ranskalaisia, juon kokista ja olen luuta ja nahkaa oikeastaan kirjaimillisesti. Olen syönyt noita ruokia koko ikäni ja silti olen joskus jopa huomiota herättävän laiha

Ei huolta, keski-ikä koittaa sinullekin suurella todennäköisyydellä. Silloin tuolla dieetillä miehen perse alkaa elää omaa rehevää elämäänsä.
 
Vs: Länsimetro

Miksi minun pitää maksaa joukkoliikenteen tukea verojen muodossa ylipäätään. Miksei joukkoliikennettä suunnitella niin että se on itsekannattavaa.
Tämä on muuten erittäin hyvä kysymys.

Miksi minun pitää jonottaa autojonossa, kun vieressä on tyhjillään bussi- ja raitiovaunukaistoja, joita pitkin ajamalla pääsisin paljon nopeammin perille.
Tämä taas ei, sillä joukkoliikenteen kannattavuus kärsii heti, jos se joutuu jakamaan kaistan muun liikenteen kanssa (joukkoliikenne hidastuu ja suoritetta joudutaan hidastamaan samalla, kun matkustajat siirtyvät muihin kulkumuotoihin).
 
Herttoniemen aseman uudelleen rakentaminen ja ympäristön rakentaminen on ainakin suunnitteilla. -- Joutomaata tosiaan on toistaiseksi Herttoniemen aseman lähistöllä.

Niin no, Herttoniemessä on vähän se ongelma, että aseman läheisyydessä on jo runsaasti valmista kaavaa toimistoille, mutta kun ei rakentajille kelpaa.
 
Sanoisin että joukkoliikenteen kannattavuus ei parane perimällä lipun hinta painon mukaan, mutta joitakin tarkennuksia voisi tehdä tariffipolitiikkaan kuten esim lopettaa ilmaismatkat lastenvaunujen kanssa kulkevilta ja joitakin alennuksia tarkistaa, esim poistaa opiskelija-alennus lukukausien väliseltä ajalta kesällä.

t. Rainer
 
Myllypuron metroaseman ympäristön lisärakentaminen, Puotilan metroaseman ympäristön lisärakentaminen, molemmille on myös jatkoa suunniteltu.

No, on toki nämäkin. Kokonaisuutta katsellen tämä on kuitenkin vaatimatonta.

Herttoniemen aseman uudelleen rakentaminen ja ympäristön rakentaminen on ainakin suunnitteilla. Itäkeskuksen aseman viereen on suuria suunnitelmia Itäväylän kattamisen kautta. Ehkä nämä eivät ole mainittavia kohteita.
Joutomaata tosiaan on toistaiseksi Herttoniemen aseman lähistöllä. Ja tietenkin on aikaa kulunut ennen kuin on alkanut tapahtua ja kuluu ennen kuin rakentaminen alkaa uusissa kohteissa.

Kyllä, suunnitelmiahan on aina. Pointtini oli kuitenkin se, että täydennysrakentamiseen on ollut aikaa jo useampi vuosikymmen, mutta silti monessa potentiaalisessa paikassa ei ole rakennettu mitään.

Jos nyt oikein kaivellaan, niin koko Itäkeskuksen kauppakeskus on rakennettu metron tulon jälkeen ;). Se lienee aika mainittava?

Kauppakeskusta on rakenneltu ajan mittaan, mutta tietysti autokaupunkilähtöisesti. Metro täydentää vain autokaupunkikokonaisuuden joukkoliikennepuolta.
 
joitakin alennuksia tarkistaa, esim poistaa opiskelija-alennus lukukausien väliseltä ajalta kesällä.

t. Rainer

Eikös opiskelijalippu voisi toimia vastaavalla tavalla kuin koululaislippu? Alennus tulee vain sillä ajalla kun sitä mahdollista matkaa opiskelupaikkaan tehdään. Esim. 7-18.
 
esim poistaa opiskelija-alennus lukukausien väliseltä ajalta kesällä.

Ja tämä ilmeisesti kannustaisi joukkoliikenteen käyttöön ja lisäisi joukkoliikenteen houkuttelevuutta yksityisautoiluun nähden?

---------- Viestit yhdistetty klo 0:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:13 ----------

Eikös opiskelijalippu voisi toimia vastaavalla tavalla kuin koululaislippu? Alennus tulee vain sillä ajalla kun sitä mahdollista matkaa opiskelupaikkaan tehdään. Esim. 7-18.

Tunnetusti opiskelijat kulkevat myös muina kellonaikoina. Mielestäni opiskelijalippujen aikarajottaminen olisi suoranaista kettuilua. Joukkoliikenteen houkuttelevuus on nykyisinkin riittävän huono, sitä ei tarvitse heikentää entisestään.
 
Kantis hei, kyllä kaluston paino matkustajineen on tiedossa. Tietysti sen täytyy olla, se on yksi keskeisimpiä ominaisuuksia kiskokalustossa. Ja yksi, josta valmistajat mieluusti lipsuvat ylöspäin.

Se, että joku nostaisi metrovaunun täynnä matkustajia puntarille ja katsoisi lukemaa, ei nyt ihan ole sama asia. Metrovaunun tyhjäpaino tiedetään ja metrovaunun matkustajamäärä, muutoksineen 1982—2012, tiedetään, samoin suomalaisten keskipaino. Ei siis tarvita jättiläisen kättä siirtämään vaunu vaa'alle.
 
Takaisin
Ylös