Lyhyen matkan lippu

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
2,263
Aikaisemmissa keskusteluissa lippujen hinnoista, ratikkalipun poistumisesta ja vyöhykejärjestelmästä on päivitelty joukkoliikenteen käytön suurta kynnyshintaa ja ilmeisesti asiakaspalautteeseenkin on tullut vastaavanlaista, kun HSL kokeilee nyt 10 minuutin kertalippua joillain alueilla kantakaupungissa. Vs. toimitusjohtajan päätös https://hslfi.oncloudos.com/vhp/202557163.PDF

Kokeilu tapahtuu 11.2.-15.5, se on saatavilla ainoastaan sovelluksesta asiakkaan kotipostinumeron mukaan ja lipun hinta on eri riippuen alueesta: Punavuoressa sekä Alppilassa 1,9€ ja Eira-Hernesaaressa sekä Kumpulassa 2,2€.

Päätöksessä sanotaan lipputyypin käyttöehtojen tulevan HSL:n verkkosivujen käyttöehdot kohtaan, mutta itse en vielä löydä niitä sieltä. Oletettavasti lipulla ei kuitenkaan ole vaihto-oikeutta.

Hieman haiskahtaa, että tässä pedataan epäonnistumista. Ensinnäkin kokeilu on ilmeisesti jo alkanut, mutta siitä ei ole tiedotettu, minkä voisi ymmärtää olevan suunnatun kokeilun tarkoitus. Tällaisen lipputuotteen käyttäjäkunnan luulisin nimenomaan olevan ne jotka eivät joukkoliikennettä käytä säännöllisesti, eivätkä siten myöskään avaa sovellusta säännöllisesti tai ole sellaista edes ladattuna saati olevan vahvasti tunnistettuna.

Toisena samaa mukaillen tällaisen lipun käyttäjäkunta olisi pikemminkin lähimaksua käyttävät ja sen toteutus on vielä kesken,

Kolmantena on sitten lipputyyppi itsessään ja sen hinta. On valittu aika, eikä esimerkiksi etäisyys tai pysäkkimäärä ja hyvin lyhyt kestoaika verrattuna esimerkiksi mahdollisiin myöhästymisiin, jotka ovat noilla alueilla usein jopa viisi minuuttia. Lisäksi hinta itsessään on hyvin korkea verrattuna siihen mitä lipulla saa. 1/8 matkustusajasta 60-70% normaalin kertalipun hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
HSL:ltä on tullut nyt uutissähkeet ja ohjeet asiasta https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...aa-neljalla-postinumeroalueella-kevaalla-2025


Liput kelpaavat siis vain bussissa, ratikassa ja pikaratikassa. Eivät metrossa, junassa tai lautalla. Kummassakaan linkissä ei sanota suoraan, ettei lipulla voisi vaihtaa välinettä. Aikahaarukka on myöskin eri kuin päätöksessä, alkaen vasta tänään.
 
HSL:ltä on tullut nyt uutissähkeet ja ohjeet asiasta https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uuti...aa-neljalla-postinumeroalueella-kevaalla-2025


Liput kelpaavat siis vain bussissa, ratikassa ja pikaratikassa. Eivät metrossa, junassa tai lautalla. Kummassakaan linkissä ei sanota suoraan, ettei lipulla voisi vaihtaa välinettä. Aikahaarukka on myöskin eri kuin päätöksessä, alkaen vasta tänään.
Myös:
"Entä jos 10 minuutin lipun voimassaolo päättyy kesken matkan?
Ennen kuin 10 minuutin lipun voimassaolo ehtii päättyä, on poistuttava liikennevälineestä, tai ostettava uusi lippu. Uuden 10 minuutin lipun tulee olla aktivoituna ennen vanhan voimassaolon päättymistä."
 
No jopas...parempi minusta olisi myydä yhden vyöhykkeen lippuja vaikka tunnin vaihtoajalla. Aika monelle kun riittäisi esim. pelkkä A- tai B-vyöhyke. Nämä kun saisi lähimaksulla niin tämä voisi houkutella satunnaisia matkustajia, ehkä.
 
Koska yhden vyöhykkeen liput kumoavat koko vyöhykeuudistuksen idean eli päästä eroon kalliista lyhyistä matkoista vyöhykerajojen luona. Jos saa ostaa pelkän A-vyöhykkeen lipun, matka Kulosaaresta Lauttasaareen on halvempi kuin Etelä-Haagasta Pohjois-Haagaan. Toiseksi HSL:n matikalla yhden vyöhykkeen liput saatiin vain parikymmentä senttiä halvemmaksi kuin kahden.
 
No jopas...parempi minusta olisi myydä yhden vyöhykkeen lippuja vaikka tunnin vaihtoajalla. Aika monelle kun riittäisi esim. pelkkä A- tai B-vyöhyke. Nämä kun saisi lähimaksulla niin tämä voisi houkutella satunnaisia matkustajia, ehkä.

Tossa vyöhykerajan ylitys muodostuisi suhteettoman kalliiksi, kuten Makke93 jo kirjoittikin, eli palattaisiin takaisin vuoteen 2019, kun matka Puistolasta Tikkurilaan maksoi paljon enemmän kuin matka Puistolasta Helsinkiin.

Mieluummin niin, että vyöhykkeiden kokoa pienennetään nykyisestä. Nyt A- ja B-vyöhykkeistä tuli melko isot, jotta perimmäisetkin Helsingin kaupungin kerrostaloalueet, kuten Tapulikaupunki ja Mellunmäki saataisiin mukaan B-vyöhykkeelle, eli kaikille Helsingin kerrostaloalueille pääsisi edelleen "Helsingin sisäisellä lipulla".

Helpoin tapa olisi varmaan se, jos B-vyöhyke pilkottaisiin kahtia ja uusien AB- ja ABC-lippujen hinnat vastaisivat uuden vyöhykejaon mukaisten AB- ja ABC-matkojen kustannuksia. Tällöin lyhyiden matkojen hinta halpenisi ilman että syntyisi lyhyitä kalliita matkoja vyöhykerajojen kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman haiskahtaa, että tässä pedataan epäonnistumista. Ensinnäkin kokeilu on ilmeisesti jo alkanut, mutta siitä ei ole tiedotettu, minkä voisi ymmärtää olevan suunnatun kokeilun tarkoitus. Tällaisen lipputuotteen käyttäjäkunnan luulisin nimenomaan olevan ne jotka eivät joukkoliikennettä käytä säännöllisesti, eivätkä siten myöskään avaa sovellusta säännöllisesti tai ole sellaista edes ladattuna saati olevan vahvasti tunnistettuna.

Juu, 10 min on liian lyhyt aika, kun sillä ei pysty jännittämättä sanomaan pääseekö edes Hakaniemestä keskustaan. Sinänsä kiva, että kokeillaan, mutta jos tässä tosiaan tulos on päätetty jo etukäteen, eipä siitä hirveästi hytyä ole.

Optimisti minussa kuitenkin toivoo, että kokeiluun lyötiin tarkoituksella mahdollisimman huono tuote, jotta saadaan dataa sieltä huonoimman lipun päästä, ja toisaalta ei tule itkua, kun nämä vedetään pois myynnistä. Vertaa tilanteeseen, jossa testissä olisi euron hintainen lipputuote, jolla voi matkustaa A-vyöhykkeellä tunnin ajan.
 
Mieluummin niin, että vyöhykkeiden kokoa pienennetään nykyisestä. Nyt A- ja B-vyöhykkeistä tuli melko isot, jotta perimmäisetkin Helsingin kaupungin kerrostaloalueet, kuten Tapulikaupunki ja Mellunmäki saataisiin mukaan B-vyöhykkeelle, eli kaikille Helsingin kerrostaloalueille pääsisi edelleen "Helsingin sisäisellä lipulla".
Olen tässä periaatteessa samaa mieltä, mutta useamman vyöhykkeen ongelmaksi muodostuu helposti käytettävyys. Jos vyöhykerajoja on paljon niin on matkustajan kannalta vaikeampi hahmottaa ja muistaa, mikä pysäkki sijaitsee milläkin vyöhykkeellä. Lontoon raiteillahan tämä on ratkaistu sillä, että leimataan sekä sisään että ulos, jolloin järjestelmä laskee hinnan matkustajan puolesta. Tämä tosin vaatisi merkittävää muutosta nykyisiin käytäntöihin ja, Lontoosta poiketen, ulos leimaamisen myös busseihin. Muuten koko uudistuksen hyödyt valuisivat hukkaan. Suoraan sanoen olen itse sitä mieltä, että kilometrihinnoittelu on ainoa reilu hinnoittelu HSL-alueen kokoisella alueella, mutta se törmää samaan ongelmaan kuin aikasempi ehdotus.

Palatakseen ketjun aiheeseen, 15 tai 20 minuuttia olisi mielestäni paljon luontevampi voimassaoloaika. Esimerkiksi kolmosen matka-aikoja tutkiessa Alppilasta Rautatieasemalle menee 15 minuuttia ja Hakaniemestä Viiskulmalle 16 minuuttia. Itse laskisin tuollaiset matkat vielä lyhyiksi. Samoin olisi hyvä määritellä voimassaoloaika perustumaan aikataulun mukaisiin matka-aikoihin. Onhan se hölmöä, että matkustaja joutuu jäämään kyydistä pysäkkiä aikaisemmin tai ostamaan uuden lipun, jos ratikka tai bussi joutuu ruuhkaan ja 9 minuutin matka venähtääkin 11 minuutin matkaksi.
 
Hyvä idea, usein näkee pikaratikassa ainakin lyhyitä matkoja kauppakassien kanssa jne

Ja aina voi viilata kuten kaikki yllä mutta jos mennään 10 min ja sitten uusi, deal with it son.

Ja jos olisi pidempi niin sitten mentäisiin jo lähelle normimatkoja jne.
 
Entäpä jos lippu olisikin voimassa esimerkiksi 10+5 minuuttia. Tällä tarkoitan, että 10 minuuttia olisi varsinainen voimassaoloaika, jonka aikana voit vaikka vaihtaa liikennevälinettä jos ehdit, ja voimassaoloajan päättymisen jälkeen jäisi vielä 5 minuuttia aikaa tehdä matka loppuun.
 
Vaikka lyhyt lippu onkin tervetullut tuote, niin koen että tässä paikataan lippu etukäteen -lukijoiden, vyöhykejärjestelmän ja talouskriisin tuomaa kankeutta.

Henkilökohtaisesti harmittaa mitenkä surkea tussahdus tasataksasta tehtiin HSL-alueella, kun nyt Turussa opiskellessa tasataksa onkin ihan kiva kun sen hinnoittelee oikein. Ainakin opiskelijat HSL-alueella narisee hinnoista, sillä jos asuu kampuksen lähellä / fillaroi ym. ei tarvitse kuukausilippua arkeen, mutta opiskelija-alea ei saa kertalipuista. Fölissä kertalipuissa standardihinta on lähimaksulla 3,15 euroa, 2,60 matkakortilla ja alennusryhmät 1,90€ matkakortilla.

HSL-tasataksalipun kyljessä voisi olla joku vaihdoton lippu, jota lyhyitä matkoja tekevät voivat ostaa. Selkeä värikoodaus ja symbolointi matkakortinlukijoihin, niin matkustajatkin tajuaa kumpi on vaihdoton lippu.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Kolmantena on sitten lipputyyppi itsessään ja sen hinta. On valittu aika, eikä esimerkiksi etäisyys tai pysäkkimäärä ja hyvin lyhyt kestoaika verrattuna esimerkiksi mahdollisiin myöhästymisiin, jotka ovat noilla alueilla usein jopa viisi minuuttia. Lisäksi hinta itsessään on hyvin korkea verrattuna siihen mitä lipulla saa. 1/8 matkustusajasta 60-70% normaalin kertalipun hinnalla.
Suunnitteluvaiheessa pohdittiin aika- ja sijaintipohjaisen toteutuksen välillä; lopulta päädyttiin sijaintipohjaiseen. Tämä taas näköjään on ajan saatossa vaihtunut aikapohjaiseen toteutukseen. Aikaisemmassa vaiheessa tämä aikapohjainen lyhyen matkan lippu oli toteutettu siten, että veloitettu hinta riippui matkan pituudessa; alustavasti alle 10 min matkasta x hinta, 10-15 min matkasta y, ja >15 min matkasta normaali kertalipun hinta. Tässä vaiheessa molemmilla toteutuksilla veloitus olisi toteutettu siten, että ensin veloitetaan täysi maksu ja lipun päättyessä palautetaan käytetyn lipun ja täyden veloituksen erotus, missä lienee omat haasteensa.

Omasta mielestäni tällainen lyhyen matkan lippu kannattaisi mielummin toteuttaa vaihto-oikeudettomana lippuna. Kun tämän yhdistäisi vielä siihen, että mobiililla ostettaessa tämä lippu aktivoitaisiin lukijalla, ei riskiä liian aikaisesta (tai myöhäisestä) aktivoinnista olisi ja lisäksi tarkastajia varten saataisiin mahdollisimman tarkat tiedot oikeasta nousupaikasta ja -hetkestä. Vaihto-oikeudeton lippu saataisiin myös ostettavaksi HSL-kortilla ja lähimaksulla (ja paperilipulla).
 
Henkilökohtaisesti harmittaa mitenkä surkea tussahdus tasataksasta tehtiin HSL-alueella, kun nyt Turussa opiskellessa tasataksa onkin ihan kiva kun sen hinnoittelee oikein. Ainakin opiskelijat HSL-alueella narisee hinnoista, sillä jos asuu kampuksen lähellä / fillaroi ym. ei tarvitse kuukausilippua arkeen, mutta opiskelija-alea ei saa kertalipuista. Fölissä kertalipuissa standardihinta on lähimaksulla 3,15 euroa, 2,60 matkakortilla ja alennusryhmät 1,90€ matkakortilla.
Tasataksa kuulostaa kyllä ihan hyvältä, koska paikoissa, joissa on tasataksa, lipun hinta on halvempi kuin halvin HSL-kertalippu...
 
Jahas, ansiokas pakinani sensuroitiin pois, joten totean sitten tylsästi vaikkapa näin, että Höseli tuntuu olevan äärimmäisen kekseliäs silloin, kun pitää kehittää mahdollisimman monimutkainen, hankala ja käyttökelvoton lipputuote, jotta voidaan osoittaa, miten huono se on. Jos kaiken tuon kekseliäisyyden voisi valjastaa oikealla tavalla käyttöön, niin ehkä ratikoissakin olisi tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana 25 % matkustajamäärän laskun sijaan vaikkapa 25 % matkustajamäärän nousu, varsinkin huomioiden miten paljon uutta rataa sinä aikana on saatu.
 
Laskeskelin huvikseni hyvin karkealla ja suuntaa-antavalla laskutoimituksella, että HSL:n toimintakulut voisi kattaa alle 2% HSL-verolla HSL-alueen kuntien asukkaille. Suuruudeltaan tuo on samaa luokkaa kirkollisveron tai YLE-veron kanssa. Minun puolesta voitaisiin ottaa HSL-vero käyttöön, unohtaa matkaliput kokonaan ja siirtyä "ilmaiseen" joukkoliikenteeseen. Ei tarvitsisi enää miettiä uusia lipputuotteita, ja samalla kannustettaisiin ihmisiä siirtymään yksityisautoilusta joukkoliikenteen käyttäjiksi.
 
Takaisin
Ylös