Lyhyen matkan lippu

Jo parin vuoden ajan HSL:n uusien sopimusten kalustoon on asennettu matkustajalaskentakameroita, millä pitäisi (ja varmaan saadaankin) erittäin tarkkaa tietoa matkustajamääristä
Siitä voi olla montaa eri mieltä onko tuo liikennöitsijälle/vastaavalle viranomaiselle helpompaa kuin matkakortinlukijoiden käyttö. Sitä päitsi tuolla järjestelmällä ei pysty yhdistämään matkan lähtö- ja päätepisteitä, joten vaikkapa uuden ruuhkalinjan tai osan matkasta kulkevien ruuhkalähtöjen kohdentaminen voi olla haastavaa.

mut että olis niin arvokasta että sen takia pitäis hidastaa kulkua ni enpä tiedä.
Kausilippujen suosiosta puhuessani viittasin epäsuorasti juuri tähän. Jos 95% matkustajista käyttää kausilippua tai mobiilikertalippua jota ei tarvitse leimata, säästetty aika on ihan eri luokkaa kuin jos vaikkapa 30% matkustajista käyttää kausilippua. Mobiililippu pitää myös leimata Alankomaissa, koska liput ovat yleensä matkakohtaisia tietylle reitille eivätkä muiden maiden tapaan tiettyyn aikaan ja alueeseen rajoitettuja.
 
Jo parin vuoden ajan HSL:n uusien sopimusten kalustoon on asennettu matkustajalaskentakameroita, millä pitäisi (ja varmaan saadaankin) erittäin tarkkaa tietoa matkustajamääristä
Joo.. jostain muistan lukeneeni että Telia olis sopimuskumppani seurantajärjestelmässä, en vaan tiennyt millä keinoin seurantaa tehdään.

Jotenkin sit yhdistin sen puhelinten seurantaan, ku tiedän et noin muuten ihmismassojen liikkeitä seurataan puhelimia seuraamalla ihan yleisesti.
 
Siitä voi olla montaa eri mieltä onko tuo liikennöitsijälle/vastaavalle viranomaiselle helpompaa kuin matkakortinlukijoiden käyttö. Sitä päitsi tuolla järjestelmällä ei pysty yhdistämään matkan lähtö- ja päätepisteitä, joten vaikkapa uuden ruuhkalinjan tai osan matkasta kulkevien ruuhkalähtöjen kohdentaminen voi olla haastavaa.
Tämäkin toki totta, riippuu paljolti linjan pituudesta ja luonteesta. Jollekin liityntälinjalle on helppo kameradatan perusteella määritellä järkevä ruuhkalinja, kun suurin osa matkustajista jää samassa paikassa, mutta pitkällä seutulinjalla sama on haastavampaa. Toki tässä HSL on yrittänyt jonkun verran saada sovelluksen käyttäjät antamaan lupa liikkumistietojen keräämiseen, minkä avulla saataisiin kerättyä tarkempaa tietoa matkoista.
 
Kööpenhaminassa on täsmälleen sama järjestelmä kuin Helsingissä, eli lippua ei tarvitse näyttää raideliikenteessä ja suosituimmilla bussilinjoilla, mutta muilla bussilinjoilla lippu täytyy näyttää kuljettajan luona olevalle laitteelle, ja lähijunassa voi joskus tulla konduktööri tarkastamaan lippuja. Ainut ero Helsinkiin on se, että jos matkustaa matkakortin arvolipulla, lippua näytetään myös poistuessa, eikä vain kyytiin noustessa. Samalla tavalla kuin Helsingissäkin, matkustajista 95 % ei näytä matkakorttia avorahastuslinjoilla vaan matkustaa muunlaisella lipulla kuin matkakortin arvolipulla.
Kööpenhaminassa tuli liikuttua viime elokuussa käyttämällä check in/outia DSB:n sovelluksesta. Rejsekort ei osaa lukea lähimaksua ja Rejsekortia ei voi saada helposti ulkomaalaisena, niin äpissä pystyi leimaamaan matkan mukaan. Hämmästyttävän hyvin se kyllä toimi ja käsittääkseni toimii koko maassa.

Lähtöpysäkin/aseman kohdalla painetaan check in äpystä, kulkumuodon vaihdosta ilmoitetaan äpyssä, päätepysäkillä check out ja sovellus veloittaa matkan. Sovellus osaa jopa itse päättää matkan jollain yhden pysäkivälin virheellä, jos unohtaa check-outata äpistä.

Teoriassa jos päätetään virallisesti siirtyä äppiyhteiskuntaan, niin leimauksen ja etäisyyspohjaisen hinnoittelun voisi jo toteuttaa koko maassa puhelimella ilman uutta lukijoiden ja lippujärjestelmien uusimisrumbaa.
 
Tämäkin toki totta, riippuu paljolti linjan pituudesta ja luonteesta. Jollekin liityntälinjalle on helppo kameradatan perusteella määritellä järkevä ruuhkalinja, kun suurin osa matkustajista jää samassa paikassa, mutta pitkällä seutulinjalla sama on haastavampaa. Toki tässä HSL on yrittänyt jonkun verran saada sovelluksen käyttäjät antamaan lupa liikkumistietojen keräämiseen, minkä avulla saataisiin kerättyä tarkempaa tietoa matkoista.
Aaaaaa... no niin tietty!

Mulla on HSL-sovellus kun tarvitsen sitä n. kerran tai kaks vuodessa. Eilen kai avasin sen pitkästä aikaa, ja sit taas hämmästelin ku puhelin ilmoittaa että seuranta on päällä.

Ja ei siinä, jos mua yhtään kiinnostaisi ni kai sen saisi olemaan seuraamattakin, mut varmasti aivan hemmetin relevanttia dataa ku asun täällä ihan huitsin skutsissa vaikka busseja käynkin ajelemassa paikan päällä.
 
Sekä Yle https://yle.fi/a/74-20143488 että HS https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011030938.html ovat kyselleet yleisön mielipiteitä tästä "kokeilusta". Olemme varmaan kovin yllättyneitä, kun lippua pidetään käyttökelvottomana, koska 10 minuuttia on liian lyhyt aika, häiriöherkkyys kostautuu matkustajille ja hinta on aikaan nähden hirveän kallis.

Jutuista saamme myös nimen: Pasilan Norsunluutornissa työskentelee tittelillä "lippukehityksestä vastaavan osaston päällikkö" Rauno Särkkäaho -niminen veijari, joka mitä ilmeisimmin on ollut mukana tätä loistavaa lipputuotetta suunnittelemassa.
 
Kööpenhaminassa tuli liikuttua viime elokuussa käyttämällä check in/outia DSB:n sovelluksesta. Rejsekort ei osaa lukea lähimaksua ja Rejsekortia ei voi saada helposti ulkomaalaisena, niin äpissä pystyi leimaamaan matkan mukaan. Hämmästyttävän hyvin se kyllä toimi ja käsittääkseni toimii koko maassa.
Toki on typerää, ettei ulkomaalaisille lähtökohtaisesti myydä henkilökohtaisia matkakortteja, mutta haltijakohtaisia myydään kuitenkin ja ostin sellaisen. Sen huonona puolena on, ettei sillä voi matkustaa alueiden välillä (esimerkiksi Odensesta Kööpenhaminaan), mutta esimerkiksi koko Sjællandissa voi ja jälleen Odensessa, kunhan on ostanut niiden välisen lipun esimerkiksi automaatista. On se kuitenkin kätevämpää kuin valita lähtöpaikka ja määränpää sovelluksesta vaihtoineen (ellei sitten ole muutenkin tarvetta reittioppaalle, mutta säännöllisillä matkustajilla harvemmin on). Jos HSL ottaisi käyttöön saman järjestelmän, se saattaisi olla joko tuollainen tai sitten sitten mobiililiputkin pitäisi näyttää lukijoille. Jälkimmäinen hidastaisi hieman nousua ja poistumista, mutta olisi silti mielestäni kätevämpi käyttää. Ainakin Tanskassa matkakortin suosio on suuri osin sovelluksen kankeudesta johtuen.
 
Sekä Yle https://yle.fi/a/74-20143488 että HS https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011030938.html ovat kyselleet yleisön mielipiteitä tästä "kokeilusta". Olemme varmaan kovin yllättyneitä, kun lippua pidetään käyttökelvottomana, koska 10 minuuttia on liian lyhyt aika, häiriöherkkyys kostautuu matkustajille ja hinta on aikaan nähden hirveän kallis.
Lisäksi Hesarin jutussa oleva kappale mielestäni käytännössä vahvistaa sen, että HSL ei oikeasti halua lyhyiden matkojen lipputuotetta:
”Meillä ei ole ajatuksena, että tällainen lipputuote tuotaisiin pysyvästi käyttöön. Tämä on nopea keino selvittää kysyntää ja lisätä ymmärrystämme”, hän sanoo.
 
Lisäksi Hesarin jutussa oleva kappale mielestäni käytännössä vahvistaa sen, että HSL ei oikeasti halua lyhyiden matkojen lipputuotetta:
Sanoisin, että tämä on vähän liian pitkälle vedetty yksinkertaistus. Uskoisin, että HSL saattaa tuoda markkinoille lyhyen matkan lipputuotteen joissain vaiheessa, mutta tämä se ei missään nimessä ole. Mikä olisi pointti kerätä dataa tämän käytöstä, jos sillä datalla ei loppujen lopuksi edes haluta tehdään mitään?
 
Sanoisin, että tämä on vähän liian pitkälle vedetty yksinkertaistus. Uskoisin, että HSL saattaa tuoda markkinoille lyhyen matkan lipputuotteen joissain vaiheessa, mutta tämä se ei missään nimessä ole. Mikä olisi pointti kerätä dataa tämän käytöstä, jos sillä datalla ei loppujen lopuksi edes haluta tehdään mitään?
Saadaan dataa, jolla osoitetaan, ettei halvemmille rajoitetumman voimassaolon lipuille ole kysyntää, jota voidaan sitten käyttää argumentaatiossa tällaisia lipputyyppejä vaativia poliitikkoja vastaan.
 
Saadaan dataa, jolla osoitetaan, ettei halvemmille rajoitetumman voimassaolon lipuille ole kysyntää, jota voidaan sitten käyttää argumentaatiossa tällaisia lipputyyppejä vaativia poliitikkoja vastaan.
Voihan se olla näinkin. Saa nähdä mitä käy. Itse olen optimistempi, kun esimerkiksi sarjalippukin otettiin käyttöön pysyvänä tuotteena.
 
Sanoisin, että tämä on vähän liian pitkälle vedetty yksinkertaistus. Uskoisin, että HSL saattaa tuoda markkinoille lyhyen matkan lipputuotteen joissain vaiheessa, mutta tämä se ei missään nimessä ole. Mikä olisi pointti kerätä dataa tämän käytöstä, jos sillä datalla ei loppujen lopuksi edes haluta tehdään mitään?
On totta, että tulkintani oli ehkä kärjistetty. Mutta mikä pointti on kerätä dataa huonolla lipputuotteella, joka ei ”missään nimessä” vastaisi lopullista tuotetta, ja jolla saadaan lähinnä negatiivista mediahuomiota? Eikö silloin olisi kannattanut suunnitella tarkemmin tätä kokeilua? Jotenkin erikoinen tämä kokeilu vain on, ja täälläkin herättänyt tavallista värikkäämpää spekulaatiota. Ja myönnettäköön, ehkä salaliittoteorioita.
 
Tämä HSL'n lyhytmatkalippu vaikuttaa kömpelöitä. Itse olen vuosien kuluessa tutustunut saksankielisissä maissa Kurtzstrecke-lippuun.
Se maksaa runsaat 2€, on voimassa tunnin tai jopa kaksi mutta vain pienellä alueella, muutaman pysäkkivälin alueella. Linja karttaan on merkitty alueet joilla kukin lippu on voimassa, samoin pysäkki kuulutukset kertovat alueen rajat. Lippuja saa kuljettajalta ja automaateista, pahvisina joissakin kaupungeissa myös sovelluksesta. Lippu tarkastaja näkee lipusta, onko se voimassa sillä pysäkki välillä. Ja lipulla voi matkustaa jos lippu on voimassa kyytiin noustessa.
 
Suosittelisin lähestymään vähän varovaisemmin, sitä mikä "toimii muualla ihan hyvin" kun mietitään mitä täällä pitäisi tehdä. Turistina on vaikea olla läsnä pahimpana ruuhka-aikana, tai edes tietää milloin ja missä on se hetki ja paikka jolloin käytäntöjen toimivuutta rasitetaan koviten.

Vaikka kertalipuille lanseerattaisiin poistuessakin leimaus, kausilipuille se olisikin vasta asiakkaan rääkkäystä. Tampereen käytäntö leimauspaikosta ratikassa on turha, kun muutkin keinot löytyvät. Ja kysenalaistaisin onko matkustajadata sen luotettavampaa kuin ovilaskimilla, kun eivät aivan kaikki kuitenkaan leimaa. Ja jos ei tahallaan, niin vahingossa.

Itselle se olisi aivan myrkkyä muistaa leimata lippu poistuessa. Etenkin jos kausilipun kanssa kulkee suurimman osan ajasta leimaamatta.
ja vaikka muistaisinkin, jos on isompaa kannettavaan niin yrittää saada lippu (puhelimen mobiililipusta puhumattakaan) esille kädet täynnä tavaraa.

Selvisihän Helsinki vaikka kuinka monta vuotta ilman avorahastusta, joten miksei selviäisi taas.

Selvittiinkö? Bussi-Jokerin matkustajamäärät kuitenkin pääsi jotenkin hyppäämään neljänneksellä vuodessa, kun siirryttiin kunnon avorahastukseen ja kaikkien ovien käyttöön. Ja onhan metrossa ollut aina avorahastus sekä avorahastuskokeiluja esimerkiksi metron liityntäliikenteessä.

Voihan se olla näinkin. Saa nähdä mitä käy. Itse olen optimistempi, kun esimerkiksi sarjalippukin otettiin käyttöön pysyvänä tuotteena.

Siitä voi tosin olla montaa mieltä onko sarjalippu erillinen tuote vai vain isompi määrä samaa tuotetta nimellisesti alemmalla hinnalla. Sarjalippuja on kuitenkin kritisoitu verrattain pienen alennuksen saamisella ja aktiivisesti käyttäjäkunnan rajaamisella hyvin lyhyillä vanhenemisajoilla.

Ja takaisin itse aiheeseen:

Kritiikistä on tosiaan tunnistettavissa lipun monimutkaisuus. Osa on lipputyypin itsensä toiminnan erilaisuutta verrattuna nykyisiin kertalippuihin, osa taas kokeiluun liittyvää kuten saatavuus vain sovelluksesta, eri hinnat ja rajaus tietyille käyttäjille. Mutta esimerkiksi kelpaamattomuus nopeissa kulkuvälineissä kuten junassa ja metrossa pitäisi jotenkin ratkaista.

Sen ymmärtää, että junalla tai metrolla pääsee tosi pitkälle kymmenessä minuutissa ja lisäksi vielä kun lipun kestoaikaa on pikemminkin tarvetta nostaa. Toisaalta jos näillä lippu kelpaisi lyhyemmän ajan tai eri periaatteella, niin se taas monimutkaistaisi sitä lisää. Lisäksi metrossa lukijoiden löytyminen vain laitureille mennessä ja voimassa olevan lipun vaatimus laitureilla tarkottaisi lyhyempää käyttökelpoista, kun lipun pitäisi olla voimassa odotusajankin.

Hintaa on myöskin kritisoitu. Sen ymmärtää ettei lippua kannata tehdä alle puolen hintaiseksi verrattuna perus kertalippuun, kun muuten lippuja voi ketjuttaa. Tai tietenkin lipunostojen välille voisi säätää myös karenssiajan (tai ei tietenkään, jos tietojärjestelmät eivät taivu siihen taas vaihteeksi), mutta se taas monimutkaistasi lipputuotetta lisää. jokin 51-55% kertalipun hinnasta olisi varmaan parempi hinta lipulle kuin nyt esitetyt yli 60%. Olettaen myös jos pysytään aikapohjaisessa, että lopullinen tuote on joko 15 tai 20min kestoinen.

Aikapohjaisen lipun, jonka voimassaolo loppuu kyydissä ollessa, perimmäinen ongelma on välineiden matka-aikojen vaihtelu. Ja yleensä se, että voimassaolo loppuu kyydissä ollessa aikapohjaisella lipulla, kun näin ei tapahdu muilla aikapohjaisilla kertalipuilla lisää koettua monimutkaisuutta. Etäisyyspohjaisella lyhyen matkan lipulla olisi matkustajalle heti selvää, että kyseessä on erilainen kertalippu, jolla ei välttämättä ole samanlaista vaihto-oikeutta eikä sen voimassaolo jatku linjan loppuun asti ja samalla päästäisiin eroon aikapohjaisen lipun kanssa koetusta epävarmuudesta, kun etäisyydet eivät muutu.

Epävarmuutta tuottaisivat silti käsitys mikä matka on etäisyyden sisällä ja mikä ei. Tosin sekin on ratkaistavissa kertomalla matkustajalle lippua ostettaessa viimeinen pysäkki tai asema jolle saa matkustaa. Sovelluslipun kanssa on muutenkin ongelma, että toisin kuin muilla kertalipuilla se tulee olla ostettuna ennen kyytiin nousua, mikä aiheittaa epäreilun tilanteen joutuessa juoksemaan kyytiin, jonka aikana lipun osto ei onnistu. Sovelluksen kanssa on siis muutenkin syytä siirtyä sen validointiin kortinlukijalla qr-koodilla kyytiin noustessa, jolloin tietoa saadaan matkakortin sekä lähimaksun tapaan ja mahdollisen liputta matkustamisen kynnys täyttyy vasta kun ei ole hakeutunut lukijalle kyytiin noustessa. Lisäksi etäisyyden sisällä olevat pysäkit voi näyttää pysäkin infojulisteessa samassa yhteydessä, kun nyt näytetään linjojen haarautuminen.

Etäisyyspohjainen lippu lisäksi ratkaisisi metron kanssa lipunonston tapahtumisen ennen laiturialuetta, mutta metron lyhyen matkan lippuissa joutuisi ilmoittamaan kummankin suunnan viimeisen aseman.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös